Pentru Socialism, ianuarie 1967 (Anul 17, nr. 4027-4051)

1967-01-03 / nr. 4027

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PC. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ CU VINTARE A TOVARĂȘULUI NICOLAE GEAUȘESCU SECRETAR GENERAL AL C.C. AL P.C.R. ROSTITĂ LA POSTURILE DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE CU PRILEJUL ANULUI NOU DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETAȚENI ȘI CETĂȚENI. Peste câteva minute, anul 1966 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viață socială, de afirmare activă a țării noastre pe arena internațională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogățind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obținută de poporul nostru in 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forțele de producție ale țării au continuat să se dezvolte, avuția națională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcția dezvoltării democrației, înfloririi națiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptățită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidențiez cu deosebire hărnicia, talentul și capacitatea muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, entuziasmul și abnegația dovedită de toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate, in înfăptuirea politicii marxistleniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propășirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului și statului adresează tuturor locuitorilor țării cele mai calde felicitări pentru succesele obținute in măreața operă de construcție a României socialiste. DRAGI TOVARĂȘI: ‘ Intimpinăm anul 1967 cu încredere și optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi Înfăptuiri edificiului Înălțat de poporul român în anii socialismului, de a face pași înainte spre mărețele țeluri stabilite noi de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, intr-un spirit de înaltă exigență comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activități economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid și de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanța deosebită a perfecționării muncii în toate direcțiile, în toate sectoarele vieții sociale, aceasta fiind o cerință imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societății, pe care ne-o dictează răspunderea față de viitorul țării. Dezbaterile Marii Adunări Naționale — inaltul sfat al țării — au evidențiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale țării față de măsurile elaborate de conducerea partidului și statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcția socialismului, in viața minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului și guvernului țării, pe planul politicii internaționale, pentru dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală cu toate țările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internațională și pace între popoare. Opinia publică din țara noastră, ca și din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea și intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul și statul nostru. întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, iși manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenței și suveranității naționale în relațiile dintre state, pe calea luptei pentru socialism, să aducă noi împliniri democrație și aspirațiilor poporului român, ca și ale tuturor popoarelor, spre pace și colaborare internațională. Înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toți acei care prin munca lor eroică și entuziastă dau viață politicii partidului: clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc, pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România, pentru pace și colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăși, succese și mai mari în muncă, sănătate, fericire în viața personală, împlinirea tuturor dorințelor dumneavoastră de mai bine, La Mulți Ani! Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru numirea tovarășului Ilie Verdeț în funcția de primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ ART. UNIC. — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează din funcția de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și se numește în funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA în pagina 5-a Interviul acordat de președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, redacției ziarului bulgar „Otecestven Front“ Anul XVII Nr 4027 Marfă 3 ianuarie 1967 4 pagini — 25 bani Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputați în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: Art. UNIC. — Alegerile de deputați pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat CHIVU STOICA SEMNE BUNE ANULARE S-au întins mese bogate și s-au aprins lumini multe în brazii împodobiți din fiecare casă. S-au îmbrăcat straie de sărbătoare și s-au aprins imense ghirlande de lumini. La vremea amurgului, locurile din jurul meselor îmbelșugate s-au ocupat și vinul de transparența aurului topit a prins să strălucească în pahare. Maramureșul tot, din mănoasele cîmpii ale Careilor și pînă sus, în munții cu frunți de cremene și cojoc de cetină, a pornit în întîmpinarea noului an cu urări după datina strămoșească: LA MULȚI ANI! L-am întîlnit cu toții, la cumpăna dintre ani. Cînd acele orologiilor s-au suprapus peste cifra 12, urările fierbinți de sănătate, de prosperitate și belșug, pentru țară și pentru fiecare om al muncii s-au descătușat și au izbucnit vesele de pretutindeni unde maramureșenii, cu mic cu mare, s-au adunat pentru sărbătorirea celei mai vesele dintre toate sărbătorile. A douăsprezecea bătaie de gong i-a prins pe unii cu paharele pline. Pe alții stînd de veghe lingă marile cuptoare încinse, elaborînd prima șarjă și prima victorie din noul an. A găsit mame cu ochii înrourați de bucurie pentru primul lor născut, și bunici povestind nepoților despre feți frumoși și cosmzene. Pornim și noi în întîmpinarea noului an, cu condeiul, pentru a însemna primele impresii din cronica pe care oamenii muncii o vor scrie cu hărnicie vreme de 365 de zile. Capiuau sorul .. .Suntem la hotarul dintre ani, unul iși numără ultimele ceasuri rotunjindu-și infăptuirilor cu care ne bilanțul umple Hinta de bucurii, celălalt sosește încărcat de nădejdi. In intîmpinarea lui ‘67 au pornit un clinchet de clopoței și pocnet de bici, plugușoarele din regiune, care vin din străbuni și trec din tată-n fiu, urcind treptele generațiilor spre împliniri socialiste. Străvechi cu poporul, dar reîmprospătate mereu cu idealurile generațiilor noi, ele devin în fiecare noapte de revelion unice prin prospețimea și splendoarea lor. Fiecare gazdă le așteaptă, le cheamă, se primește să-i ureze casa: „Aho, aho, copii și frați, stați puțin și nu minați, lângă plug v-alăturați și cuvintu-mi ascultați". Mai ieri, anul 1966 a înscris în marea cartă a succeselor poporului nostru condus de partid, noi combinate, noi mine și fabrici, noi tractoare și sisteme de irigații, a consemnat bucuria străbunului pămint care și-a cântărit în palmele lui mari cele mai înalte recolte din istoria sa... Străbunii au aruncat sămința nădejdilor spre mai bine și ea își păstrează mereu vigoarea germinării. S-au îngemănat cu el visurile noastre și au erupt ca mugurul de liliac timpuriu primăvara, umplînd de rod pămintul românesc de la un capăt la altul. E clipa cind privim retrospectiva înfăptuirilor și vedem imaginea optimistă a noului an... Pentru această imagine scumpă, pentru acel ce i-a schițat conturul în planul lui 1967 și a anilor ce vin, minați măi flăcăi să răsune orașele și satele, să se prindă in horă munții și văile, să rîdă beat de bucurie clopoțelul. .. "ANDREI BADEA FLUVII DE FOC La ceasul cînd am spus adiolui ‘66 și bun venit anului nou în marile cuptoare și căldări ale secției metalurgice a Uzinei „1 Mai" din Baia Mare, primele șarje ale anului se frămîntau aprig ln chingile de oțel, gata să rupă zăgazurile și să țîșnească în întîmpinarea lui 1967." Schimbul condus de maistrul Martin Bodnar, harnicele și binecunoscutele echipe ale lui Simion Fînățean și Mihai Ciocan încheiaseră anul și predaseră ștafeta anului nou schimbului maistrului Petre Mureșan și echipelor conduse de Ilie Petrar și Isailă Cherecheș, cu strîngeri de mină și urări de succese într- muncă, de bucurii, de sănătate și belșug. ...Țara să-nforească Belșugul să crească, Metalul să curgă, Fluvii mari de foc, Spre un nou soroc... Sirenele fabricilor și uzinelor, locomotivele, clopotele din vechile turnuri ale orașului sunau prelung pentru anul vechi I. MAȘTEI (Continuare în pag. a 3-a) Se elaborează primele șarje de metal din acest an. »Gaudeamus igitur“ medical al orașului întruniți în sala festivă a Liceului nr. 3, înainte de a începe revărsarea în pahare a chihlimbarului auriu a sosit aici un grup de elevi ai liceelor nr. 1 și 3 cu plugușorul și cu urări de „La mulți ani!", pentru cei ce, pe calea cunoașterii, le îndrumă pașii. Apoi, elevi cu cerul năzuințelor în gene, dascăli stăpîni pe formule și calcule, toți cei prezenți au intonat „Gaudeamus igitur” — tradiționalul cîntec, devenit simbol al străduințelor tineretului studios. La rîndul lor, cadrele didactice au felicitat delegația de elevi, dorindu-le lor — și prin ei tuturor elevilor băimăreni — succese în însușirea de temeinice cunoștințe și o comportare demnă în toată viața ce-și deschide larg porțile în fața lor. Cu bucuria împlinirilor au urmărit cei de față, la televizor, cuvîntarea de Anul nou rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.G. al P.G.R. La mesele încărcate de bunătăți, alături de clinchetul paharelor și de pașii furați de ritmul dansului, veselia și optimismul domneau în plină întreagă, noaptea aceasta de la cumpăna anilor a fost, și la acest revelion, o sărbătoare a izbînzilor și înfrățirii, a hotărîrii în obținerea în '67 a noi succese pe frontul culturii și științei. A douăsprezecea bătaie a ceasului care a vestit împlinirea unui nou an de izbînzi și începerea altuia, ce se vestește și mai rodnic, i-a găsit pe slujitorii învățămîntului și culturii din Baia Mare, pe mulți din medicii și personalul Veselia, buna dispoziție, urările de noi succese au caracterizat și revelionul studenților Institutului pedagogic de 3 ani din Baia Mare. TINEREȚEA LA EA ACASĂ Revelionul este o a sărbătoare a tinereții, nădejdilor. Mai ales cînd ai 20 de ani. Iată de ce revelionul tineretului din Baia Mare, care a avut loc în Sala sporturilor, ni s-a părut a fi, fără exagerare, un adevărat comandament al voioșiei în noaptea în care toți petrec. Peste 500 de tineri băimăreni, din toate întreprinderile și instituțiile orașului, s-au adunat să petreacă împreună această clipă generatoare de bucurii, să-și împărtășească năzuințele și dorințele pentru noul an. Desprindem din avalanșa ritmurilor doi tineri, la întîmplare, pentru a le intui aceste dorințe. Sînt soții Ioan și Maria Pop, amîndoi de 20 de ani. — Ce ne dorim în anul care vine? Noi succese în muncă. Să ne înțelegem la fel de bine ca în cele cinci luni din acest an, cîte au trecut de cînd ne-am căsătorit. Și, firește, moștenitori. „Aho, aho". Au sosit urătorii. Versurile inspirate din bogatul nostru folclor urează tinerilor multă fericire și succese în anul care vine. ...Ora 24. Vibrante și calde, cuvintele Nicolae tovarășului rostite la Ceaușescu, posturile noastre de radio și televiziune, vorbesc despre succesele poporului nostru în anul care a trecut și despre cele care vor veni în viitor. Tinerii ascultă emoționați. ... La mulți ani! Un grup de metalurgist!. . Gheorghe Onea, de la secția cupru electrolitic a Combinatului chimico-metalurgic, rafinatorii Gheorghe Hoban, Vasile Pitirici. Toți fruntași în producție. — Cui ați dori să închinați în aceste momente o cupă de vin, în afară de soțiile și prietenele cu care staui la masă și cărora cu siguranță le-ați urat mulți ani și fericiire? — Aș închina viti cinstea comuniștilor, din secția mea, dir șj schimbul meu, nși spunea Onea, de la care am înseamnă învățat ce în muncă, pasiunea1 unde of cheia succeselor, cei, înseamnă a fi mereu tînăr. Ridic apoi paharul pentru părinții și frații mei.1 pentru toată familia mea, de la care am învățat cinstea. — Eu închin în cinstea colegilor mei de muncă, care la această oră stau de veghe la nașterea metalului Incandescent, temelia noilor succese în anul care vine — ne spunea Gheorghe Hoban. ... Tinerețe. Noul an s-a înstăpînit și va aduce cu sine noi izbînzi pentru poporul nostru, izbînzi care vor fi hrănite din elanul și dăruirea tinerilor. Un clinchet de pahare Și în acest an sala cantinei Grupului școlar „Unio" a găzduit numeroase familii ale constructorilor de mașini. Iată-i grupuri, grupuri, intrînd în sală, felicitindu-se și salutîndu-se reciproc cu bucurie. După primele acorduri ale muzicii, emoția se risipește și face loc bucuriei generale. Prima cupă de vin dezleagă limbile și dezlănțuie în vîrtejul dansului energii. Muncitori, maiștri, ingineri și cadre didactice din uzină de la Grupul școlar „Unio" își poi vestesc cu însuflețire faptele și întîmplările hazlii din anul 1966. Intr-un colț al sălii un muncitor își dojenește maistrul: — N-ați învățat nici pînă acum să dansați, meștere? Meșterul, neavînd încotro, s-a reprofilat de la tango la vals. La o altă masă lăcătușul Mihai Leitner, fruntaș în producție, se simte excelent. Are și de ce. Să termini sarcinile de plan cu 7 zile înainte de termen e un lucru important. — In anul 1967 doresc să se termin cu 15 zile mai devreme, spunea el. Bucuria generală domnește fiecare masă. Iată-i pe sudorul lolan Buteanu, strungarul Ion Muth, pe Teofil Nadoș, Alexandru Haias, inginerii Vaier Zaha, Mihai Bitan, maiștrii Gheorghe Lupșică și Ioan Șuta, profesor Petre Mecea și alții, veseli și fericiți. Aproape de ora 24 s-a așternut o liniște deplină. Privirile tuturor se îndreaptă spre televizor. Cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., a fost primită cu vii aplauze. Anul 1967 a fost întîmpinat așa cum se cuvine, în clinchetul paharelor pline, cu urări, muzică, dans și veselie. Pînă dimineața optimisemul și voia bună au domnit peste tot.