Pentru Socialism, martie 1967 (Anul 17, nr. 4076-4102)

1967-03-01 / nr. 4076

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Anul XVII Nr. 4076 Miercuri 1 martie 1967 4 pagini — 25 bani ÎN ÎNTÎMPINAREA ALEGERILOR DE LA 5 MARTIE Mimarea electorala ali Ardusat In aceste zile mustește a primăvară nu numai pămîntul. Prezența acestui anotimp al prospețimii, al regenerării se simte și în preocupările oamenilor, în pasiunea cu care se dăruie muncii. Am observat acest lucru și la sătenii din Ardusat. Comuna este mare și frumoasă. Străbătînd ulițele largi, privirea este reținută de obiectivele socialculturale, de casele noi construite în ultimii ani. Ardusatul impresionează nu numai prin ceea ce are el inedit în înfățișarea sa edilitar-gospodărească, dar — mai cu seamă — prin hărnicia oamenilor lui, prin spiritul lor gospodăresc. Mina omului de acțiune căruia îi place să-și vadă comuna tot mai mîndră, despre care să audă numai vorbe de laudă se vede la tot pasul. .. .Era ieri spre seară. Către căminul cultural, lumea venea în grupuri-grupuri, din comună din satele aparținătoare. Oamenii și discutau despre preocupările lor, își împărtășeau gîndurile, ca întotdeauna. Veneau acum, la cămin, la adunarea electorală unde urma să se întîlnească cu candidații F.D.P. în alegerile pentru sfaturile populare comunale ce vor avea loc duminică. La adunarea electorală de la Ardusat a participat, de asemenea, tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional de partid Maramureș. — Ne mai despart doar cîteva zile de alegeri — a spus Andrei Simion, candidat de deputat, președintele cooperativei agricole. Alegerile constituie un eveniment deosebit în viața satelor. Cooperatorii noștri s-au străduit să le întîmpine cum ne este datina și obiceiul, cu realizări tot mai bune, așa cum ne învață partidul. Față de anul 1965, în anul trecut, prin hărnicia oamenilor, care traduc cuvîntul partidului în lapte, producțiile la grîu și porumb au sporit cu aproape 300 kg la hectar. Din zootehnie am realizat un venit de peste 700.000 lei, s-a depășit producția de lapte cu circa 10.000 litri. Ci am realizat pînă acum nu ne înulțumește. Partidul ne îndeamnă la înfăptuiri mai mari, înfăptuirea planului de perspectivă va consolida și mai mult cooperativa noastră agricolă. Ne-am propus ca pînă in 1970 să obținem cîte 2.000 kg grîu și 4.000 kg porumb boabe de pe fiecare hectar, să irigăm 270 hectare în lunca Someșului, să realizăm din zootehnie un venit de peste 1.600.000 lei.. Preocupările noastre sunt îndreptate spre valorificarea tot mai deplină a fondului funciar. — Femeile sînt participante active la tot ce se face în comuna noastră, a spus candidata de deputat, tovarășa Florica Neamțu. In cooperativa agricolă — la munca în cîmp, în legumicultura, în zootehnie — noi ne străduim să facem lucrări de bună calitate, să ridicăm producțiile agricole. Totodată, sute de femei din Ardusat și satele aparținătoare participă la acțiunile de înfrumusețare a comunei. In anul trecut, contribuția noastră s-a concretizat în lucrări în valoare de circa 70.000 lei. Candidații Dumitru Șpan, Grigore Simon, Maria Bața au relevat realizările înregistrate în alte domenii de activitate, gîndurile, planurile de viitor. Prin munca patriotică a locuitorilor, mobilizați de sfatul popular comunal, sub conducerea organizației de partid, anul trecut s-au executat numeroase lucrări de înfrumusețare a comunei, valoarea acestora ridicîndu-se la 268.000 lei. In acest an se vor construi trotuare pe 1.000 m.l., va începe construcția unui cămin cultural la Colțirea, se va termina amenajarea unui drum etc. La toate aceste lucrări precum și la altele cetățenii din comună își vor aduce din plin contribuția. Ei și-au manifestat această hotărîre și în întîlnirile cu candidații lor. In comună pulsează o vie activitate cultural-artistică. Cadrele didactice se ocupă cu grijă de educarea celor aproape 400 de școlari. Crește nivelul de trai al oamenilor. In casele lor există 358 de aparate de radio, 53 de televizoare, multe frigidere, mașini de spălat etc. Oamenii vorbeau despre viața lor. Cuvintele exprimau în esență același lucru: conștiința transformărilor petrecute, bucuria pentru ceea ce s-a făcut, hotărîrea de a întregi succesele, recunoștință și încredere în partid și guvern. Luînd cuvîntul în cadrul adunării electorale, tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional de partid, a felicitat pe locuitorii Ardusatului pentru succesele obținute. Vorbitorul a arătat că, potrivit unei tradiții statornicite în viața poporului nostru, alegerile sunt un prilej de a trece în revistă înfăptuirile din ultimii ani și de a privi perspectivele ce ne stau în față. Tovarășul Iosif Uglar a vorbit pe larg despre realizările obținute de oamenii muncii, sub conducerea partidului, în înfăptuirea mărețului program de înflorire a României socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al P.C.R., despre entuziasmul cu care oamenii muncii din regiunea noastră — fără deosebire de naționalitate — transpun în viață partidului și guvernului, politica despre perspectivele de dezvoltare economică, social-culturală. Oamenii din Ardusat sunt harnici, inimoși. Cooperativa agricolă devine tot mai puternică, asigură înflorirea satului, un nivel tot mai bun de viață. Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966 pus și în fața agriculturii sarcinii mobilizatoare, complexe. In Ardusat există posibilități și condiții de a se valorifica mai bine fondul funciar, de a se iriga cît mai repede suprafața prevăzută în planul de perspectivă, de a se extinde livezile. Trebuie organizată mai temeinic munca, fiecare cooperator să simtă răspunderea față de consolidarea economică-organizatorică a cooperativei. După ce a arătat sarcinile care stau în fața sfatului popular comunal pe linia ridicării nivelului edilitar-gospodăresc, vorbitorul a subliniat necesitatea ridicării gradului de deservire, extinderii gamei de prestări de servicii către populație de către cooperativele de consum și meșteșugărești, a gradului de confort și civilizație la sate. Tovarășul Iosif Uglar a subliniat că adunările electorale, care au loc în aceste zile la sate, constituie o manifestare grăitoare a democrației socialiste, a participării însuflețite și nemijlocite a cetățenilor la dezbaterea și rezolvarea treburilor obștești. Ele exprimă hotărîrea oamenilor muncii de a-și consacra și în viitor hărnicia, energia și priceperea îndeplinirii sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., constituie o puternică manifestare a dragostei și încrederii poporului față de partid și guvern, a hotărîrii de a întări votul dat candidaților F.D.P. prin noi și importante succese. ★ Pe scena căminului cultural a avut loc apoi un program cultural-artistic dat de formația corală din Ardusat, echipa de dansuri din Colțirea. VASILE GAFTONE Actualitatea internațională Convorbirile angio-americano-vesi-germane Comentariul zilei Criza lichidităților și cauzele ei Conferința pentru dezarmare de la Geneva * 1 ASPECT DIN TIMPUL ADUNĂRII. In cursul lunilor ianuarie și februarie a.c., la Fabrica ,," Septembrie" din Satu Mare au fost executate 5.000 sobe de gătit cu aragaz pentru export. I Convorbiri între delegația Partidului Comunist Român și delegația Partidului Comunist din Grecia Marți dimineața, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român au început convorbirile între delegația Partidului Comunist Român și delegația Partidului Comunist din Grecia, care face o vizită în Republica Socialistă România. Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.GR., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist din Grecia au luat parte tovarășii Kostas Kolannis, prim-secretar al C.C. al P.C. din Grecia, Leonidas Stringos și Panos Dimitriu, membri ai Biroului Politic al C.G. al P.C. din Grecia. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă tovărășească, de caldă prietenie. Pe șantierul cinemascopului din Baia Mare La sfîrșitul lunii decembrie anul trecut, pe șantierul cinemascopului din Baia Mare au fost transportate niște ferme metalice de mari proporții, destinate să susțină acoperișul sălii. Pe șantier însă proiectantul (D.S.A.P.C.) și constructorul (Grupul nr. 1 al T.B.C.), constată cu surprindere că fermele nu sunt executate potrivit prevederilor proiectului, că există cîteva contrafișe subdimensionate, iar stratul de sudură e mult prea subțire. Drept consecință orice acțiune cu privire la montarea lor s-a oprit. Zile și săptămîni în șir s-au perindat prin fața locului peste comisii compuse din comisii proiectanți și constructori. A fost invitat și un profesor universitar din Cluj să-și spună părerea. „Cazul“ s-a născut și a luat proporții. Lucrările care pînă atunci aveau mențiunea :,f. f. urgent" au rămas baltă. Zeci de oameni fost rupți de la treburile lor au nevoiți să studieze, să discute, să și întocmească referate, să constate lucruri care dacă se urmăreau puteau fi înlăturate la timpul lor. v-am spat MAßfllit».» Primul semn al primăverii, al anotimpului reînnoirilor a fost arborat în această dimineață pe reverele mamelor, soțiilor, surorilor, colegelor de muncă. Mărțișor. Minuscul, dar semn al prieteniei, al prețuirii, al dragostei. Simbure al încrederii în fertilitatea pămîntului românesc, în bogăția lunilor ce vin. Podoabă pentru nașterea anotimpului care plămădește-n creangă mugurii și împrăștie povara miresmelor , pămîntului aburind și aroma ierbii fragede. Bibelouri din metal aurit, din lemn, ori os lucrate cu migală. Căprioare, inimioare, berze, ancore. .. Miniaturală lume a gingășiei, a unei străvechi datini românești. E început de martie. V-am luat azi cite un mărțișor, mamă, sofie, surioară și tovarășe de jpmncă. Primiți aceste semne de iubire, de optimism. Optimism ce își are obîrșia în nețărmurita dragoste față de lumină, față de soare. Optimismul năzuințelor tinerești, năzuințelor și energiei creatoare a unui popor aflat in anotimpul primăverii. Să dăruim azi mărțișoare! M. GEO După sosirea fermelor metalice — Proiectul a fost bun, dar n-a fost respectat — declară cei de la D.S.A.P.C. De vină-i constructorul fermelor! Cine-i constructorul? Oficial, I.P.I. Satu Mare (întreprinderea de produse industriale aparținătoare de T.B.C.). Am spus oficial, deoarece. .. — Noi n-am făcut altceva decit să plătim lucrarea. A făcut-o „Unio". N-aveam condiții: macara, utilaje, ni s-a spus la conducerea I.P.I. — De altfel nici nouă nu ne-au fost trecute în plan, spun cei de la „Unio". Lucrarea a fost făcută după orele de serviciu de echipa lui Alexandru Olah, care s-a angajat.Noi l-am ajutat dar... — Am făcut această lucrare deosebit de grea cu echipa mea. Am acceptat pentru că mi s-a spus că e mai mult decît urgentă. Am executat-o în timpul liber, ne declară Alexandru Olah. Astfel s-au născut niște relații mai mult decît ciudate. I.P.I. n-are capacitate de producție și nici oameni necesari pentru executarea fermelor, dar angajează lucrarea ca s-o predea uzinei „Unio". Aici însă se încurcă ițele. Uzina „Unio" după multe insistențe acceptă cu următoarele condiții: pune la dispoziție utilajele necesare, dar fără brațe de muncă, beneficiarii T. BULGĂRE (Continuare in pag. a 3-a) PENTRU PRODUCȚII MARI DE PORUMB Ce fel de hibrizi dubli să cultivăm ? Obținerea unor producții mari și constante de porumb depinde alături de alte măsuri agrotehnice de folosirea acelor varietăți de semințe care valorifică cel mai bine agrofondul asigurat și corespund condițiilor de climă. In această perioadă unitățile agricole se preocupă de asigurarea necesarului de semințe pentru însămînțările de primăvară. In fața specialiștilor se ridică problema alegerii acelor dubli hibrizi de porumb care în condițiile naturale ale unităților agricole dau recolte sporite. Pentru a veni în ajutorul lucrătorilor din agricultură, redacția ziarului nostru a solicitat părerea tovarășului ing. VASILE SABĂU, șeful Centrului de încercare și omologare a soiurilor din Satu Mare, privind comportarea hibrizilor dubli de porumb valoroși care sunt raionați în diferitele zone ecologice ale regiunii Maramureș.  In perioada anilor 1960-1966, Centrul de încercare și omologare a soiurilor din Satu Mare și Stațiunea experimentală agricolă din Livada au folosit un sortiment bogat ca experiment de hibrizi dubli de porumb, în scopul găsirii celor mai potriviți hibrizi dubli de porumb pentru producție în zona de cultură a porumbului din regiunea noastră. Experiențele s-au făcut pe un sol podzol aluvionar (Satu Mare), respectiv brun podzolit (Livada). La plantele cultivate în timpul vegetației s-au efectuat observații cu privire la răsărire, la dezvoltare și creștere, comportarea față de intemperii, boli și dăunători, aprecierea duratei de vegetație (precocitate), precum și alte observații privind însușirile morfo-bio-fiziologice. Din analiza datelor de producție obținute în experiențele noastre se desprind următoarele concluzii: din grupa hibrizilor dubli timpurii au dat rezultate mai bune la Satu Mare HD-99 și HD-101, la care s-au obținut în medie 6.200, respectiv 7.250 kg porumb boabe la hectar. Dintre hibrizii de perspectivă la grupa celor precoci s-a remarcat HD-121 care la o perioadă cu 6—8 zile mai scurtă ca a martorului (HD-103) realizează o producție de 7.300 kg porumb boabe la hectar, fiind mai productiv decît HD-101 și mai precoce cu 6 zile ca acesta. Din grupa hibrizilor dubli semitimpurii se remarcă HD-208 HD-206. In cele două unități experi rimentale HD-208 a realizat o pro(Continuare în pag. a 2-a). STAREA TEHNICA A AUTOVEHICULELOR CURSE ÎNTRERUPTE Interviu cu maior VASILE MAXIM, șeful Inspecției auto și controlului circulației din cadrul Direcției regionale Maramureș a miliției. Alături de drumurile bine amenajate, calificarea omului de la volan, starea tehnică a autovehiculelor este un factor care influențează direct siguranța, bunul mers al circulației. Pentru a afla cîteva aspecte legate de situația tehnică și revizia de specialitate a autovehiculelor din garajele regiunii, preocuparea întreprinderilor și instituțiilor deținătoare de parcuri de mașini) îndreptată spre respectarea normelor legale existente în acest sens, am solicitat un interviu tovarășului maior Vasile Maxim. — In iulie anul trecut, după aplicarea noii legi a circulației, s-a constatat o îmbunătățire generală a stării tehnice a autovehiculelor din regiunea noastră. A fost un fapt îmbucurător dar de scurtă durată. La ora actuală, întreținerea autovehiculelor este mult neglijată de către unele unități economice și mai cu seamă, mă refer aici la autobazele D.R.T.A. Adevărul este că majoritatea accidentelor sau obstacolelor intervenite în circulație se datoresc slabei întrețineri tehnice și revizuirii superficiale, lipsite de interes. — Vă rugăm să ne relatați cîteva exemple din care să reiasă urmările părăsirii garajului de către mașini nerevizuite. — In ziua de 16 februarie, bunăoară, efectuînd un control pe șoseaua Recea—Lăpușel, numai pe o porțiune de 1 km am găsit cinci autovehicule care staționau din cauza unor defecțiuni tehnice. De notat că toate aceste mașini (31 MR 425, 21 MR 838, 21 MR 795, 31 MR 408 și 21 MR 1050) aparțin Autobazei nr. 1 din Baia Mare și au părăsit garajul abia cu cîteva ore înainte. Dacă mai completez că două din aceste autovehicule erau autobuze și transportau muncitori, lesne vă puteți închipui urmările staționării: timp pierdut în zadar, întîrzieri de la locul de muncă. Autocamionul 21 MB 1.050 transporta mărfuri în valoare de 60.000 lei. Șoferul a fost nevoit să părăsească mașina pentru ca să înlocuiască piesa defectată. Fără îndoială, în acest timp, mărfurile din camion puteau fi păgubite. E vorba deci tot de o urmare a lipsei de răspundere cu care se verifică autovehiculele la ieșirea din garaj. — Care este poziția conducerilor acestor unități față de asemenea abateri? — Manifestă multă pasivitate. Iată un exemplu. In ziua de 19 noiembrie, anul trecut, efectuînd un control la Autobaza nr. 2, din 45 de autovehicule pornite din garaj 34 nu corespundeau din punct de vedere tehnic pentru angajare de cursă. S-a încheiat un proces-verbal de contravenție, am dat îndrumări. Ei bine, situația este neschimbată și în ziua de azi. Revizuirea tehnică la pornirea în cursă se face într-un mod superficial. Aceste atitudini sancționate de conducerea nu sunt întreprinderii. Autobazele au subunități unde nu există revizori tehnici sau șefi de garaje. Autobaza nr. 2, de pildă, are două coloane la linia și Nistru care totalizează 178 de autocamioane. Revizia tehnică absentează din aceste două locuri cu desăvirșire. In foile de parcurs, în rubrica rezervată concluziei și semnăturii revizorului tehnic sau Interviu consemnat de GH. MOLDOVAN (Continuare în pag. a 3-a)