Pentru Socialism, aprilie 1967 (Anul 17, nr. 4103-4128)

1967-04-01 / nr. 4103

HOTÂRÎREA Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru sărbătorirea în România a semicentenarului Marii Revoluții Socialiste din Octombrie "Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, eveniment de răscruce în istoria universală, care a deschis epoca revoluțiilor proletare, epoca trecerii popoarelor de la capitalism la socialism. Pregătită și desfășurată sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, în frunte cu Vladimir Ilici Lenin, Revoluția din Octombrie a dat o lovitură puternică sistemului imperialist, slăbindu-i considerabil forțele. Victoria proletariatului din Rusia, ideile lui Octombrie au stimulat avîntul revoluționar al clasei muncitoare, al maselor largi populare de pe toate meridianele globului, răsunînd ca un îndemn înflăcărat la lupta pentru realizarea aspirațiilor de libertate și progres, pentru eliberarea socială și națională. In întreaga lume s-au desfășurat acțiuni ale clasei muncitoare,ale forțelor progresiste de solidarizare cu lupta proletariatului din Rusia pentru apărarea puterii sovietice și zdrobirea intervenției militare întreprinse de reacțiunea mondială. Revoluția din Octombrie a avut un puternic ecou în România. Clasa muncitoare, țărănimea, oamenii muncii care luptau pentru eliberarea lor de exploatare și asuprire au văzut în Revoluția din Octombrie un exemplu însuflețitor, exprimîndu-și cu deosebită forță solidaritatea față de cauza acesteia. Puternicele acțiuni desfășurate pe întreg cuprinsul țării — mitinguri, demonstrații, greve — în sprijinul Revoluției din Octombrie, cit și participarea a numeroși oameni ai muncii români, a detașamentelor revoluționare române la lupta cu arma în mină pentru apărarea puterii sovietice, reprezintă o pagină glorioasă a prieteniei dintre poporul român și popoarele Uniunii Sovietice, o manifestare de înalt internaționalism proletar a maselor muncitoare din România. Principalul rezultat al Revoluției din Octombrie a fost făurirea Uniunii Sovietice — primul stat socialist din lume, stat al celor ce muncesc de la orașe și sate. In cele cinci decenii care au trecut din octombrie 1917, Uniunea Sovietică a cunoscut profunde transformări sociale: a fost clădită o nouă orînduire — orînduirea socialistă — au luat un puternic avînt forțele de producție,, statul sovietic s-a transformat într-o putere industrială de prim rang. Forța noii orînduiri sociale s-a manifestat în modul cel mai viu în Marele Război pentru Apărarea Patriei, cînd Uniunea Sovietică a dus greul bătăliilor pentru zdrobirea fascismului, cucerind prin lupta sa eroică admirația și recunoștința popoarelor de pretutindeni. Partidul Comunist Român, întregul nostru popor dau o înaltă prețuire activității însuflețite a poporului sovietic, a partidului său comunist, pentru construirea comunismului, succeselor sale în dezvoltarea industriei, agriculturii, celorlalte ramuri ale economiei, în domeniul științei și al culturii, în cucerirea Cosmosului, în ridicarea nivelului de trai. Rod al muncii pline de abnegație a poporului, al vastei activități organizatorice și politice a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, realizările Uniunii Sovietice constituie o contribuție hotărîtoare la întărirea puterii economice, politice și militare a sistemului mondial socialist, la creșterea influenței socialismului, la cauza progresului și a păcii în lume. Ideile marxism-leninismului, sub steagul cărora s-a înfăptuit Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, au căpătat o largă răspîndire, pătrunzînd adine în conștiința oamenilor muncii de pretutindeni, ele însuflețesc vaste mișcări progresiste ale contemporaneității. După al doilea război mondial, o serie de popoare din Europa, Asia și America au înfăptuit revoluția, smulgînd țările lor din sistemul imperialist și făurind noi state socialiste. Amploarea uriașă pe care a luat-o mișcarea de eliberare naționa (Continuare in pag. a 2-a) Experimentări la E. M. Șuioi La Exploatarea minieră Șuioi s-a trecut recent la experimentarea unui abataj scurt cu inmagazinare pe ramura nordică a filonului Cremenea, la cota 800. Tot aici, la cota 900, se fac pregătiri pentru cel de-al doilea panou de acest gen. In studiu se află în prezent posibilitatea aplicării unor abataje remanente scurte transversale, adică o îmbinare a metodelor de exploatare remanente și cu surpare, pe filonul principal Cremenea, la cota 950. Scopul acestor metode este obținerea unor randamente mai bune, concomitent cu o valorificare superioară a metalului din minereu prin reducerea pierderilor de exploatare. Din producția industriei locale întreprinderea industrială „Băimăreana“ a livrat în ultimele zile ale lunii martie mărfuri de larg consum către unitățile comerciale în valoare de 1.327.000 lei, din carse mobilă de diferite tipuri în va rciuni de înfrumusețare a orașului Acțiunile de înfrumusețare a orașului Satu Mare au antrenat în zilele acestea ale primăverii peste 2.000 de tineri care au efectuat prin muncă patriotică lucrări în valoare de peste 10.000 lei. S-au plantat 2.500 arbori, un gard viu în lungime de 4 km pe șoseaua Careiului și a Botizului, în Grădinea populară, în parcuri și la ștrand s-au efectuat lucrări de amenajări pe o suprafață de 16.500 m.p. La aceste acțiuni au participat tinerii de la Uzina „Unio", Combinatul 1»1 Mai", Fabrica „1 Septembrie", fcrecum și de la școlile de meserii, forestieră și de construcții, soare de 787.000 lei, cazane de baie și postamente din fontă — 300.000 lei, 6.000 cazane de spălat rufe. De asemenea a mai fost livrat mobilier comercial în valoare de 1.596.000 lei, piese auto și produse metalice în valoare alte de 1.200.000 lei. Numai pentru întreprinderea regională pentru valorificarea legumelor și fructelor au fost livrate chioșcuri și mobilier comercial în valoare de 840.000 lei. Filme în sprijinul conducătorilor auto Printre măsurile de prevenire a accidentelor de circulație și locurile de muncă se numără la și recenta dotare a D.R.T.A. Maramureș cu o caravană cinematografică ce urmează să prezinte în cadrul autobuzelor din regiunea noastră filme privind protecția muncii și asigurarea în bune condiții a circulației pe drumurile publice, menite să vină în sprijinul conducătorilor auto. Noul orar al magazinelor Pe baza unui studiu îndelungat în care s-a ținut cont de amplasarea magazinelor, afluența cumpărătorilor pe ore, de propunerile cetățenilor, comitetele executive ale sfaturilor populare orășenești în colaborare cu Direcția comercială regională au întocmit un nou orar de funcționare a magazinelor O.C.L. Produse industriale. form noului orar, care intră Conîn funcțiune azi 1 aprilie a.c., în toate orașele regiunii magazinele vor funcționa zilnic între orele 8,30— 13 și 1 &—20,30. Atelier mobil de reparat televizoare și obiecte de uz casnic Zilele trecute Cooperativa meșteșugărească „Gutinul" pus in funcțiune un atelier mobil de reparat televizoare, aparate de radio și obiecte de uz casnic în mediul rural. Pină în prezent acest atelier s-a deplasat pe rutele Baia Mare—Șomcuta Mare—Poiana Codrului; Baia Mare—Negrești—Bixad; Baia Mare—Baia Sprie—Cavnic—Tg. Lăpuș. Obiectele care nu pot fi reparate la fața locului sunt aduse la atelierul din Baia Mare și transportate la domiciliu după cinci zile, cu ocazia reîntoarcerii mașinii pe ruta respectivă. Anul XVII Nr. 4103 Sîmbătă 1 aprilie 1967 4 pagini — 25 bani La magazinul „Mobila" din Baia Mare au sosit noi tipuri de mobilă produse de unități ale industriei locale din regiune. , Sosirea la București a tovarășului Luigi Longo, secretar general al Partidului Comunist Italian La invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vineri seara a sosit la București, într-o vizită de prietenie, tovarășul Luigi Longo, secretar general al Partidului Comunist Italian. La sosire, pe aeroportul Băneasa, oaspetele a fost întîmpinat de tovarășii Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnaraș, Mihai Dalea, de șefi de secție la C.C. al P.C.R., activiști de partid. (Agerpres). Literatură și artă Să fie evacuate apele stagnante de pe ogoare ! Ploile abundente căzute în ultimele zile au dus la acumularea în sol a unei însemnate cantități de apă, iar pe terenurile mai joase s-au format ape stagnante. In vederea preîntîmpinării daunelor ce le-ar putea produce semănăturilor de toamnă și pentru ușurarea zvmtării terenului ce urmează a fi însămînțat se impune evacuarea grabnică a apelor de pe ogoare. Conducerile unităților agricole să mobilizeze un număr cu mai mare de oameni în vederea efectuării lucrărilor de scurgere a apelor stagnante. In acest scop trebuie revizuite și despotmolite brazdele existente, iar acolo unde nu s-au amenajat brazde trebuie făcute de urgență. Se vor revizui toate canalele de evacuare, despotmolindu-se cele înfundate și se vor desfunda podețele de trecere peste canale. Evacuarea apelor de pe toate terenurile agricole trebuie să devină o acțiune largă. Sub îndrumarea comitetelor raionale de partid, consiliile agricole și uniunile cooperatiste să mobilizeze intens toate forțele pentru executarea acestei lucrări. Pe lângă protejarea semănăturilor se va înlesni zvîntarea terenului deoarece timpul înaintat in care ne aflăm impune executarea din plin a însămînțărilor. Vizita în Republica Socialistă România a unei delegații de partid și guvernamentale a Republicii Populare Bulgaria La invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, în a doua jumătate a lunii aprilie a.c., o delegație de partid și guvernamentală a Republicii Populare Bulgaria, condusă de tovarășul Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Bulgaria, va face o vizită oficială în Republica Socialistă România. LA T.R.C. MARAMUREȘ Front larg luptei pentru rentabilizarea producției Dintre unitățile economice cu cont de decontare la Banca de investiții din orașul Baia Mare, planificate cu pierderi, ponderea cea mai mare o are Trustul regional de construcții. Pentru realizarea unui volum de lucrări de cca. 260 milioane lei în acest an, i s-au aprobat pierderi „planificate" în sumă de peste zece milioane lei. In articolul de față ne propunem, pe baza analizelor întreprinse de lucrătorii noștri, să scoatem la iveală unele din deficiențele care fac în bună parte să se mențină ridicate aceste pierderi, acoperite prin dotații bugetare. N-am vrea să se înțeleagă că la T.R.C. n-ar exista o preocupare în acest sens. Am menționa chiar că, pe izvoarele pierderilor Utilaje nefolosite nit costă materialele abandonate pe șantiere ? baza indicațiilor date de organele de partid, colective de specialiști au analizat posibilitatea înlăturării pierderilor. Dar ni se pare că această problemă e privită de către tovarășii din conducerea T.B.C. din unghiuri care nu-i ajută să-și îndrepte atenția spre problemele majore care hotărăsc reducerea pierderilor. Iată de ce socotim necesar să arătăm o serie de deficiențe care se manifestă și în acest an pe multe șantiere, ele favorizînd pierderile. Asemenea deficiențe au făcut ca suma cheltuielilor neeconomicoase să se ridice în anul trecut la 1,4 milioane lei, care au influențat negativ prețul de cost al lucrărilor. In anul curent suma pierderilor „planificate" (pe primele două luni) este cu 600.000 lei mai mare decit cele prevăzute în funcție de producția realizată. Această stare de lucruri a fost generată în cea mai mare parte de lipsa pe șantier a unei organizări superioare a producției și muncii, de nerealizarea ritmică a planului de producție. Rezultatul: în primele două luni nu s-a realizat decit 55 la sută din planul trimestrului I și 10,9 la sută din cel anual. Din analiza cauzelor principale care generează cheltuielile neeconomicoase reiese tot mai mult slaba organizare a producției și a muncii. In anul trecut, de pildă, s-au înregistrat 305.000 om/pro întreruperi în producție, care au încărcat costurile cu peste 731.000 lei. Desigur, unele din aceste întreruperi, sunt mai mult sau mai puțin justificate pe șantierele de construcții, mai ales din cauza intemperiilor. Iată însă cîteva din ele care nu suferă motivare: 14.115 cm are întreruperi din lipsă de materiale, 7.408 de lipsă de front de lucru etc. Mai grav ni se pare însă că asemenea întreruperi în loc să scadă, sporesc. Numărul om dre întreruperi înregistrate în primele două luni ale acestui an se apropie de cel consemnat în șase luni ale anului trecut. IOAN ȘERBAN, director G. GÎRBOAN, inspector principal la Direcția operativă a Băncii de investiții Baia Mare (Continuare în pag. a 2-a) ANCHETA NOASTRĂ RETUR formalismului și lipsei operativității în activitatea poștală la sate CUM SÎNTEȚI MULȚUMIT CU ACTIVITATEA POȘTALĂ ÎN LOCALITATEA DUMNEAVOASTRĂ? CE PROPUNERI AVEȚI PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA EI? La aceste întrebări ne-au răspuns mai mulți cititori ai ziarului nostru. ■ La ora actuală există condiții ca ziarul care iese din rotativă în primele ore ale dimineții să ajungă pînă la prînz în mîinile cititorilor din majoritatea localităților regiunii. „Totuși, la Seini, factorii poștali mai împart ziarele regionale și la ora 17, ne spune profesorul Mihai Bălaj, deși ele sosesc la ora 6 la oficiul poștal din localitate. Motivul? Distribuirea abia după ora începe 10. Pînă atunci, presa regională stă și „îmbătrînește" la poștă". ". In 45 de localități din raionul Lăpuș, presa se distribuie la zi, iar în 16 sate abia după două sau mai multe zile. De la cititorul nostru, Dumitru Cristea aflăm că în localitățile Lăpuș, Cupșeni ziarele Groși, ajung la a treia sau a patra zi după data apariției. De două ori pe săptămînă ajung ziarele și la cititorii din localitățile Căuaș și Culciu Mare, ne relatează Vasile Sima și Sandu Ionescu. Dar și atunci, după ora 16, și bineînțeles dacă nu plouă. Că altfel se amină cu încă o zi citirea presei. „Și la noi ajung tîrziu ziarele, respectiv corespondențele, ne-a declarat învățătorul Ioan Miclăuș din Borlești. Factorul poștal Maria Ghilvaci parcurge zilnic 6 km pînă la Oficiul poștal din Pomi. Eu propun ca poșta pentru localitatea noastră să fie depusă la Ocolul silvic din In acest fel, Borlești, distribuirea ei ar fi cu mult mai operativă". Ludovic Moraru, directorul Școlii generale din Doba, raionul comuna Satu Mare, ne-a vorbit despre interesul cu care se așteaptă și se citesc la sate ziarele. Totuși, mai sînt salariați în rețeaua poștală care sunt de părere că principalul constă în faptul ca abonatul să primească cele 25—26 de ziare într-o lună. Ei văd în distribuirea presei actul formal de a înmîna săteanului tul sumei echivalenca taxă de achitatement. Ei rămîn abonaindiferenți, nu-i interesează cînd și de clte ori primește omul ziarul. Anchetă realizată de M. GHEORGHIU (Continuare în pag. a 2-a)