Pentru Socialism, mai 1967 (Anul 17, nr. 4129-4153)

1967-05-03 / nr. 4129

■А y \ y r ir ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C. R.1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Anul XVII Nr. 4129 Miercuri 3 mai 1967 4 pagini — 25 bani TRĂIASCĂ ȘI ÎNFLOREASCĂ SCUMPA NOASTRĂ PATRIE, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA ! Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din Capitală Salutul Comitetului Central al P.C.R. adresat Uniunii Tineretului Comunist, întregului tineret al patriei cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea U.T.C. 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut și în acest an amploarea unei demonstrații populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a unității poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica sa înțeleaptă pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obținute în întîmpinarea măreței sărbători, succese înmănuncheate în primăvară într-un buchet această mai bogat ca oricînd, insuflă poporului nostru o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor. Dînd glas sentimentelor patrie(Continuare în pag. a 4-a) Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează, cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist Român, un cald salut tuturor uteciștilor, tinerilor muncitori, țărani, intelectuali, elevi si studenți de pe întreg cuprinsul patriei. In cei 45 de ani de existență, Uniunea Tineretului Comunist a înscris în istoria revoluționară a poporului pagini pline de măreție și eroism. Tineretul și organizația sa revoluționară au constituit un ajutor de nădejde al partidului în anii grei ai ilegalității, în marile bătălii de clasă, în lupta dusă împotriva regimului de exploatare, a dictaturii militarofasciste, pentru înfăptuirea insurecției armate, în războiul antihitlerist pentru eliberarea patriei și înfrîngerea fascismului. Din rîndurile uteciștilor s-au ridicat luptători neînfricați care, înfruntînd prigoana și teroarea, sacrificîndu-și tinerețea și adeseori chiar viața, au dat minunate pilde de abnegație, în slujba cauzei partidului, pentru împlinirea năzuințelor și aspirațiilor poporului de eliberare națională și socială. Partidul dă o înaltă apreciere contribuției pe care tineretul patriei noastre a adus-o la înfăptuirea revoluției și construcției socialiste. La chemarea partidului, tineretul a participat cu entuziasm la opera de industrializare a țării, la transformarea socialistă a agriculturii, la dezvoltarea științei și culturii, la toate marile victorii dobîndite de poporul român în anii de edificare a noii orînduiri. Trăim, dragi tineri, într-o perioadă tumultuoasă, de intensă activitate creatoare. Prin eforturile întregului nostru popor se înfăptuiește programul multilateral de înflorire a patriei, stabilit de cel de-al IX-lea Congres al partidului, se obțin succese de seamă în dezvoltarea economiei, în sporirea avuției spirituale a patriei, în materiale și ridicarea continuă a bunăstării poporului. Aceasta deschide tineretului largi perspective de afirmare a talentelor și capacității sale, de împlinire a celor mai îndrăznețe aspirații și idealuri. Este o datorie de onoare pentru fiecare tînăr — muncitor, țăran, intelectual, indiferent de naționalitate — să-și consacre toate forțele, toată puterea minții și brațelor, întregul său elan pentru a-și aduce deplina contribuție la dezvoltarea industriei, la sporirea producției agricole, la înflorirea culturii, științei, învățămîntului, la îndeplinirea obiectivelor și sarcinilor complexe ale desăvîrșirii construcției socialiste. Orînduirea noastră socialistă se dezvoltă pe baza științei și tehni(Continuare in pag. a 4-a) Peste meleagurile țării primăvara naturii îngemănată cu altă primăvară și mai măreață c — primăvara izbînzilor, și-a revărsat înflorirea. A găsit această primăvară întregul nostru popor angajat într-un uriaș efort creator menit a ridica patria noastră pe noi trepte ale dezvoltării și progresului. Oamenii muncii de la orașe și sate, români, maghiari și de alte naționalități, dau curs izbînzilor, traducînd cu succes în viață mărețele sarcini trasate de către cel de-al IX-lea Congres al partidului. Baia Mare — orașul minerilor și metalurgiștilor — a retrăit din nou mărețe clipe de entuziasm. Cercetătorii comorilor adîncurilor, lucrătorii marilor uzine metalurgice, făuritorii noilor fabrici, școli și cartiere și-au unit glasul pentru a raporta de ziua lui 1 Mai noi succese obținute și pentru a-și exprima elanul și hotărîrea în obținerea altora și mai însemnate. Ca și în alți ani, mii de băimăreni s-au adunat în Piața Libertății. La ora 10 tovarășul Ioan Vijdeluc, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.C.R., a deschis mitingul organizat cu ocazia Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. A luat cuvîntul tovarășul Octavian Luțaș, secretar al Comitetului regional Maramureș al P.C.R., care a vorbit despre însemnătatea acestei sărbători. La tribuna ridicată în „Gheorghe Gheorghiu-Dej” Piața iau loc membrii Biroului Comitetului regional de partid, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ai organizațiilor meșteșugărești, ai întreprinderilor și instituțiilor băimărene, începe demonstrația oamenilor muncii din Baia Mare. MANIFESTAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL BAIA MARE TRIBUNA OFICIALĂ DIN PIAȚA „GHEORGHE GHEORGHIU DEJ" DIN BAIA MARE. Cuvîntarea tovarășului Ilie Verde} Dragi tovarăși. Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu forțele progresiste de pretutindeni, ziua frăției și solidarității internaționale oamenilor muncii în lupta pentru o viață mai bună, libertate și independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici și uzine, pe șantiere și pe ogoare, în instituțiile de învățămînt și cultură un salut tovărășesc și cele mai calde felicitări pentru marile succese obținute în toate domeniile activității materiale și spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezența delegațiilor prietenești de peste hotare la această tradițională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este și în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanț bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii și tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate și depășite de toate ministerele și toate regiunile țării. Am încheiat în condiții bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producția globală industrială cu 101,4 la sută — ceea ce reprezintă o creștere cu 14 la sută față de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-și măiestria și mobilizîndu-și energiile și priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obțin succese în creșterea productivității muncii, în reducerea prețului de cost, în îmbunătățirea calității producției. Avem toate posibilitățile ca și în acest an, muncind cu elan și perseverență, să îndeplinim și să depășim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viață a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a țăranilor,, a mecanizatorilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate, rodesc măsurile adoptate de partid și guvern pentru dezvoltarea multilaterală complexă a agriculturii. Anul treși cut s-a obținut cea mai mare recoltă de cereale din istoria țării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară; la principalele culturi campania de însămînțări se apropie de sfîrșit. Intelectualitatea țării noastre adaugă noi creații și realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o prețioasă contribuție la propășirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfășoară o vastă activitate de construcții de locuințe, instituții de cultură și medico-sanitare, care schimbă continuu înfățișarea orașelor și satelor românești. Pe baza rezultatelor obținute în dezvoltarea economiei naționale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populației. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaților, pensionarea țăranilor cooperatori, au fost reduse prețurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt’ rodul o*... (Continuare In pag. a 4-a) # Ziua tineretului în regiune 2 Mai, Ziua tineretului din Republica Socialistă România... Miez de primăvară, luna florilor, a luminii. Anotimpul tinereții și al exuberanței, al tot ceea ce în contextul zilelor noastre corespunde noii înfățișări a țării, clocotului energiilor creatoare ale unui popor avîntat pe magistrala desăvîrșirii construcției socialiste. Iată de ce, simbolic, ziua de 2 Mai s-a încetățenit la noi ca o tradițională sărbătoare a tinerei generații, a succeselor raportate de aceasta în fața partidului și a patriei și totodată a rememorării drumului parcurs sub steagul glorios al luptei poporului român pentru eliberare socială și națională. Anul acesta Ziua tineretului a căpătat o nouă dimensiune strălucirii sale marcată de gloarioasa aniversare a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist, de o bogată și îndelungată tradiție înnobilată, sub conducerea Partidului Comunist Român, de la un an la altul cu noi fapte și realizări. Sărbătoare a succeselor obținute de tînăra noastră, generație, ziua de 2 Mai a constituit și în regiunea Maramureș o adevărată revărsare a bucuriei și cîntecului tineresc, expresie a dragostei nemărginite de viață și a atașamentului față de partid. La Baia Mare, cu ocazia deschiderii festivităților prilejuite de sărbătorirea Zilei tineretului tovarășul Gheorghe Sas, prim-secretar al Comitetului regional Maramureș al U.T.C., a vorbit despre semnificația acestei zile, felicitînd AUREL PERIDE ȘTEFAN BELLU (Continuare in pag. a 4-a) < Minerii — detașament de frunte Cu piepturile strălucind de decorații — prinos al muncii lor neobosite — au trecut prin fața tribunelor, îndelung ovaționați, cei care se salută cu străvechiul „Noroc bun". Coloana lor e deschisă de minerii și preparatorii din Baia Sprie, care raportează că și-au depășit cu peste 6 la sută planul la minereu extras, că au realizat aproape 1,4 milioane lei economii la prețul de cost pe seama reducerii pierderilor tehnologice, a folosirii mai bune a timpului de muncă. Minerii de la Săsar au adus la acest Intii de Mai o dată cu entuziasmul lor, și succese de prestigiu, cu 1,6 la sută mai mult minereu extras, peste 250.000 lei economisit numai prin reducerea consumurilor specifice. Minări de munca lor au pășit prin fata tribunelor fruntașii întrecerii socialiste Gheorghe Sabău, Vasile Cheta, Virgil Radu, Nicolae Han și alții din marea familie a celor aproape 200 de echipe și brigăzi evidențiate in întrecere. Deschizînd drum ortacilor săi, minerul Gheorghe Prunduș pășea mîndru, finind sus emblema colectivului harnic de la E. M. Herța care la sărbătoarea internațională a oamenilor muncii raportează că a extras în aprilie cu 5,1 la sută mai mult minereu complex, că mina lor, care lucrează cu beneficii, a obținut (Continuare în pag. a 2-a) Tovarăși, Poporul român, sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției în lupta pentru libertate și viață mai bună, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul regional de partid, Comitetul executiv al Sfatului popular regional și Consiliul regional al Uniunii Generale al Sindicatelor din România, adresează muncitorilor, țăranilor cooperatori, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, români, maghiari și de alte naționalități din regiune un fierbinte salut, felicitări pentru realizările obținute, urări de noi succese în munca plină de abnegație pentru înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. Sărbătorim ! Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu hotărîre și elan creator programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român și sarcinile izvorîte din documentele Plenarei CC. al P.C.R. din decembrie 1966. Indreptîndu-ne gîndurile pline de recunoștință spre conducerea superioară de partid și de stat, Comitetul regional de partid, în numele comuniștilor, al tuturor oamenilor muncii din regiune, adresează Comitetului Central al partidului, Consiliului de Stat și guvernului Republicii Socialiste România un călduros salut cu ocazia zilei de 1 Mai. Oamenii muncii din patria noastră au înfăptuit, sub înțeleaptă a partidului, conducerea revoluția socialistă care a determinat profunde transformări în viața socialeconomică a țării. Au fost lichidate pentru totdeauna exploatarea și asuprirea, inegalitatea socială, oamenii muncii sunt astăzi cei care dispun de roadele eforturilor lor, ale activității consacrate ridicării patriei noastre pe cele mai înalte culmi ale civilizației. Caracteristică desfășurării operei de făurire, a societății socialiste este dezvoltarea puternică, continuu ascendentă a economiei naționale. Datorită politicii de industrializare socialistă, în țara noastră s-a construit o puternică bază industrială, în necontenită dezvoltare și perfecționare. S-au creat ramuri industriale noi, se ridică noi combinate și uzine, este introdusă intens tehnica nouă. Politica de industrializare a determinat profunde modificări în condițiile de trai ale întregului popor, a trezit la viața economică și culturală toate regiunile țării. Ea stă la baza creșterii continue a bunăstării materiale și spirituale a celor ce muncesc, întreaga experiență a dezvoltării țării în anii construcției socialiste arată că politica de industrializare este principalul factor al dinamismului tuturor ramurilor progresului tehnic și economiei, al bunăstării poporului, al întăririi independenței și suveranității naționale. Ca rezultat al acestei politici s-a creat o puternică bază tehnico-materială a agriculturii socialiste, a marii producții agricole (Continuare în pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarășului Octavian Luțaș \