Pentru Socialism, mai 1967 (Anul 17, nr. 4129-4153)

1967-05-04 / nr. 4130

i. Anul XVII. 4130 Joi 4 mai 1967 4 pagini — 25 bani j VOM FRUCTIFICA TIMPUL DE MUNCĂ CU VALOARE MAXIMĂ PENTRU PRODUCȚIE Scrisori adresate Comitetului Central al tovarășului Nicolae Ceaușescu Uzinele „Steagul Roșu" - Brașov Constructorii de autocamioane de la Uzinele „Steagul roșu" din Brașov au pășit în cel de-al doilea an al cincinalului cu hotărîrea fermă de a ridica pe o treaptă superioară activitatea economică a întreprinderii. Congresul al IX-lea al partidului a pus în fața colectivului nostru sarcina de a ridica, pînă în 1970, producția de autocamioane pînă la 35.000—40.000 ■ bucăți anual. Pentru îndeplinirea exemplară a acestei sarcini acordăm o atenție deosebită organizării științifice a producției și muncii, descoperirii și valorificării rezervelor interne existente în fiecare secție și atelier, la fiecare loc de muncă. In primul trimestru al acestui an, planul a fost depășit cu 3,1 la sută la producția globală, cu 8,5 la sută la producția marfă, cu 0,8 la sută la productivitatea muncii. Un factor de mare însemnătate pentru punerea în valoare a rezervelor de care dispunem îl constituie întărirea disciplinei în muncă, folosirea din plin a timpului de lucru. Cu prilejul unei analize efectuate recent și al dezbaterilor ce au avut loc în organizațiile de partid și cu toți salariații a reieșit că în uzină există încă unele situații care contrastează cu nivelul ei tehnic, cu experiența acumulată de colectivul nostru. In 1966, sub diferite forme s-a irosit a zecea parte din timpul afectat producției, iar în primul trimestru al anului în curs, deși au fost luate unele măsuri, pierderile din timpul de lucru au însumat peste 400.000 ore/om. Timpul pierdut zilnic de fiecare muncitor la predarea și preluarea schimbului este în medie de aproape 15 minute. In vederea lichidării acestor neajunsuri a fost elaborat, pe baza propunerilor făcute de muncitori, ingineri și tehnicieni în cadrul dezbaterilor, un plan de măsuri în care s-au prevăzut: predarea și preluarea schimbului din mers, aprovizionarea ritmică a locurilor de muncă cu materiale și SDV-uri, extinderea micii mecanizări, îmbunătățirea calității reparațiilor la mașini, ți (Oonlinuare In pag. a 3-a) In întreprinderea noastră — Combinatul de cauciuc sintetic și produse petrochimice din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej — se desfășoară, în lumina sarcinilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966, o largă acțiune privind organizarea științifică a producției și a muncii. Cu prilejul acestei acțiuni, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la toate secțiile și instalațiile au analizat și dezbătut cu spirit de răspundere și exigență problema întăririi disciplinei în producție și în muncă, folosirii raționale a timpului de lucru. Analiza a arătat că majoritatea covîrșitoare a salariaților desfășoară o rodnică activitate pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. In primul trimestru al acestui an, planul producției globale a fost depășit cu 2,2 la sută, cel al producției marfă vindută și încasată cu 7,8 la sută, iar prin reducerea prețului de cost s-au realizat importante economii suplimentare. Dezbaterile care au avut loc recent au scos în același timp în evidență însemnate rezerve în folosirea timpului de muncă, a căror valorificare va determina utilizarea mai bună a capacității de producție a combinatului, a tehnicii moderne cu care este înzestrat. In 1966 și in primul trimestru al anului în curs, un fond important de timp de lucru a fost irosit din cauza nerezolvării operative a unor probleme tehnice, întreruperilor accidentale in funcționarea unor instalații, întîrzierilor, absențelor nemotivate, învoirilor și concediilor fără plată. (Continuare in pag. a 3-a) Termocentrala electrică Luduș Colectivul termocentralei Luduș mulțumește conducerii partidului pentru sprijinul pe care i l-a acordat în munca desfășurată pentru înălțarea acestui important obiectiv al planului de electrificare, a țării. Proiectanții, constructorii, montorii și energeticienii au desfășurat în ultimii trei ani o activitate rodnică, reușind să construiască și să pună în funcțiune putere instalată de 500 MW, termocentrala atingînd de curînd capacitatea finală de 800 MW. Indicatorii tehnico-economici realizați situează termocentrala noastră la nivelul realizărilor tehnicii moderne. Cu prilejul amplei acțiuni de organizare științifică a producției și a muncii, energeticienii termocentralei noastre au analizat multilateral rezervele existente și au descoperit numeroase posibilități de folosire mai rațională a timpului de lucru. Din dezbaterile care au avut loc recent în organizațiile de bază, în adunări, la care a participat întregul colectiv, a reieșit că datorită lipsurilor în organizarea activității de întreținere și reparații, a transportului intern, întârzierilor și părăsirii locului de muncă înainte de încheierea programului se irosesc trimestrial peste 11.000 ore/om. De asemenea, sunt folosite insuficient posibilitățile de extindere a zonelor de deservire a utilajelor. In vederea utilizării integrale a timpului de lucru a fost elaborat, pe baza propunerilor făcute cu prilejul dezbaterilor, un plan de măsuri care prevede: perfecționarea sistemului de programare organizare a lucrărilor de reparașiții, lărgirea zonei de deservire și a atribuțiilor energeticienilor de exploatare, creșterea siguranței în exploatare prin punerea în (Continuare In pag. a 3-a) In perioada care a trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, colectivul Fabricii de confecții Oradea a muncit cu entuziasm pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce i-au revenit din planul cincinal. In anul 1966, planul producției globale a fost depășit cu 5,9 la sută, cel al producției marfă vîndută și încasată cu 3,6 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 4,9 la sută față de prevederi. Valoarea producției marfă idată peste plan echivalează cu 24.000 confecții de bună calitate. Bilanțul realizărilor noastre pe primul trimestru al acestui an este, de asemenea, pozitiv: au fost produse peste plan 1.000 de costume bărbătești. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din fabrica noastră, călăuzindu-se după indicațiile Plenarei C.C. al P.C.R. din decembrie 1966, au supus unei analize exigente activitatea desfășurată și au constatat că în ce privește folosirea timpului de lucru există încă rezerve insuficient valorificate. Deși au fost luate unele măsuri pentru reducerea numărului învoirilor, absențelor nemotivate și întîrzierilor etc. totuși în 1966 și în trimestrul I al acestui an s-au pierdut din timpul de lucru 35.419 ore; de asemenea, din cauza începerii lucrului cu întîrziere și terminării acestuia înainte de ora stabilită s-a pierdut o producție în valoare de 1.476.000 lei. Pe baza analizei cu întregul colectiv a cauzelor care au generat irosirea timpului de lucru afectat producției, s-a adoptat un plan de măsuri în care ne-am propus efectuarea pontajului direct la locul de muncă în momentul începerii și terminării efective a lucrului, repartizarea judicioasă a personalului de întreținere pe secții și ateliere, înlăturarea absențelor nemotivate, a întîrzierilor de la program și concediilor fără plată, interzicerea scoaterii salariaților din producție pentru activități cultural-sportive sau alte acțiuni cu caracter obștesc. Organizația de partid, de sindicat și U.T.C. vor îmbunătăți conținutul, formele și mijloacele muncii politice și cultural-educative (Continuare în pag. a 3-a) P.C.R., Combinatul de cauciuc sintetic și produse petrochimice din orașul Gheorghe Gheorghiu - Dej Fabrica de confecții Oradea Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit delegația Partidului Comunist Sirian Miercuri dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, împreună cu tovarășii Alexandru Drăghici, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al G.G. al P.G.R., Mihai Dalea, secretar al G.G. al P.G.R., a primit delegația Partidului Comunist Sirian, condusă de tovarășul Youssef Faysal, membru al Biroului Politic al G.G. al P.G.S., care, la invitația C.G. al P.G.R., vizitează țara noastră. Din delegație mai fac parte tovarășii Maurice Salibi, membru al C.C. al P.C.S., Rame Chekmouss, Badre Gazzi și Fayez Jalahedi, membri ai unor comitete regionale ale P.G. Sirian. La primire au participat, de asemenea, tovarășii Aldea Militaru, membru al G.G. al P.C.R., și Constantin Vasiliu, adjunct de șef de secție la G.C. al P.C.R. Cu acest prilej, într-o atmosferă tovărășească, a avut loc un schimb de păreri privind probleme de interes comun pentru ambele partide, probleme actuale ale situației internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești mondiale. La amiază s-a oferit o masă tovărășească în cinstea delegației Partidului Comunist Sirian, la care au participat tovarășii Alexandru Drăghici, Mihai Dalea, Aldea Militaru, Gheorghe Necula și Constantin Vasiliu. (Agerpres) TIMPUL ÎNAINTAT IMPUNE: Ritmul însămînțărilor s-a intensificat în ultima vreme în mai multe raioane din regiune. In raionul Sighet și în orașul Sighetul Marmației se însămînțează ultimele hectare cu porumb. In majoritatea raioanelor însă situația însămînțărilor continuă să fie nesatisfăcătoare. De pildă, în raionul Satu Mare, în intervalul dintre 28 aprilie și 3 mai procentul însămînțărilor a crescut zilnic de-abia cu 2 la sută. Aproape identică este situația și în raionul Cărei. Intr-un ritm nesatisfăcător se desfășoară însămînțatul porumbului. In raioanele, Satu Mare porumbul este însămînțat doar în proporție de 24 la sută, Cehu Silvaniei 29 la sută, Șomcuta 38 la sută. Nu sînt cu mult mai bune rezultatele nici în celelalte raioane. Zilele ce urmează sînt decisive pentru soarta producției din acest an. Nu se mai admite nici o întîrziere. Organele agricole raionale, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole, mecanizatorii să privească cu tot simțul răspunderii că problema numărul unu este terminarea însămînțărilor la toate culturile. In acest scop, cu sprijinul organizațiilor de partid, este necesară o largă mobilizare a forțelor existente în fiecare unitate. Brigăzile care au terminat să vină în ajutorul celor rămase în urmă. Organele raionale să ia măsuri pentru o redistribuire operativă a mijloacelor tehnice în sprijinul unităților în care situația însămînțărilor este nesatisfăcătoare. Asemenea ajutoare pot să dea înseși unele cooperative agricole vecinilor lor rămași în urmă. Din partea mecanizatorilor se cer acum eforturi deosebite. Ei trebuie să lucreze noaptea la pregătirea terenului și ziua la însămînțat. Mereu pe cîmp, specialiștii să acorde o asistentă tehnică permanentă, un sprijin organizatoric calificat, avind o grijă deosebită pentru calitatea lucrărilor, ca ele să constituie o bază pentru realizarea și depășirea producțiilor planificate la toate culturile. Paralel cu intensificarea ritmului la însămînțări și terminarea acestor lucrări, acolo unde plantele au răsărit să se treacă neîntîrziat la întreținerea culturilor. Terminarea grabnică a însămînțărilor 11. Raionul Satu Mare 40 la sută La semănatul porumbului.  SITUAȚIA LA DATA DE 3 MAI 1. Raionul Sighet 97 la sută 2. Raionul Vișeu 75 la sută 3. Orașul Sighetul Marmației 72 la sută 4. Orașul Satu Mare 58 la sută 5. Oraș Baia Mare 56 la sută 6. Raionul Lăpuș 53 la sută 7. Raionul Șomcuta 50 la sută 8. Raionul Cehu Silvaniei 48 la sută 9. Raionul Iași 46 la sută 10. Raionul Cărei 45 la sută IN ZIARUL ’ c.v iV' . DE AZI Aspecte de la demonstrația oamenilor muncii din orașele Baia Mare, Satu Mare și Sighetul Marmației SPORT Sarja se plămădește în zbateri de joc. Și va țișni curind un idans de suceferi. Timpul aici se măsoară In șarje. ★ Zilele lucrătorii din trecute, raza ocoalelor silvice Satu Mare și Livada, avind ajutorul aviației utilitare, au executat o importantă lucrare de combatere a omizilor cu ajutorul aviației utilitare detaliatoare. Prin stropiri ultratine cu substanțe chimice au fost salvate 3.222 hectare de pădure invadate de acest periculos dăunător. ★ Recent s-a terminat campania de împăduriri in zonele de cimpie și deal din raza ocoalelor silvice Tășnad, Bor Iești, Cehu Silvaniei, Livada și Satu Mare. In această primăvară aici s-au Împădurit Î.615 hectare. De asemenea, pe o distanță de 410 km s-au plantat 82.000 plopi de talie mare care vor împodobi șoselele principalelor trasee turistice din regiunea Maramureș. Spectacol teatral Ieri, în sala Teatrului de stat din Baia Mare, a avut loc spectacolul cu comedia intitulată „33 scrisori anonime" de Méhes György, prezentat de un colectiv al Teatrului de stat din Oradea. Și-au dat concursul actorii: D. Halasi Erzsébet, G. Vitalyos Ildikó, Bányai Éva, Lovatha Károly, Solti Károly și alții. Regia: Borbáth Magda. Spectacolul s-a bucurat de succes. Cine știe meserie . Comitetul U.T.C. de la întreprinderea industrială „Maramureșeana" din Sighetul Marmației a organizat recent un interesant concurs pe tema „Cine știe meserie... răspunde". Concursul s-a bucurat de o largă participare a tinerilor din secțiile de mobilă și tîmplărie. Cîștigătorilor concursului li s-au oferit premii în obiecte, cărți, abonamente la ziare și reviste. De asemenea, primilor șase clasați li s-a oferit o excursie de 5 zile prin O.N.T. la București. Expoziție Galeriile de artă din Baia Mare găzduiesc de cîteva zile expoziția pictoriței Dora Pop. Aici sunt expuse un număr de 13 lucrări din care amintim peisajele „Ultimia zăpadă" și „Marea", „Natura statică cu vioară", portretul „Mireasa" etc. Lucrările atrag atenția prin modalitățile moderne de expresie, caracteristice artistei. Expoziția, care se bucură de succes, a atras pînă azi peste 1.000 vizitatori, înfrumusețează orașul Cetățenii din circumscripțiile 94, 95, 98 și altele din orașul Baia Mare, în frunte cu deputații, au efectuat importante lucrări de înfrumusețare și gospodărire a cartierelor. Astfel, s-au săpat peste 1.000 metri liniari șanțuri, s-au plantat 570 arbori ornamentali pe străzile Barajului, Podini, Ignișului și altele, s-a amenajat parcul de lângă piața din Ferneziu etc. La aceste lucrări au luat parte peste 350 cetățeni care au efectuat circa 1.500 ore de muncă patriotică. (De la IRIMIE MUREȘAN). Prima zi la fermă A doua zi după înființarea întreprinderii agricole de stat Cărei, inginerul zootehnist Ioan Derșidon, proaspătul șef al fermei de vaci din Ianculești, a pornit la acțiunea de preluare. A vizitat grajdurile cu vaci, a asistat la cântărirea tineretului bovin, apoi a plecat pe cîmp să vadă în ce stadiu se găsesc culturile. E o zi plină de emoții. Preluarea inventarului se desfășoară in ordine, fără greutăți. Preocupat de ginduri gospodărești, conducătorul fermei a început să chibzuiască, să facă calcule preliminare. — Suntem pătrunși de importanța măsurilor luate de partid, ne-a declarat șeful fermei. De acum totul depinde de noi cum vom da viață hotăririi. Ferma noastră profilată pe creșterea vacilor va avea 1.260 taurine, din care 850 vaci cu lapte cu o producție medie de 3.238 litri lapte pe cap de vacă furajată. Noi ne vom produce și furajele. In acest scop avem la dispoziție 702 ha teren, din care 649 ha arabil. Firește, acesta este un lucru foarte bun. Pînă acum acei care produceau furajele nu erau direct legați și de producția animalieră. Aceasta a creat greutăți mari, mai ales în ceea ce privește calitatea nutrețurilor. De acum noi cunoaștem necesitățile și toți lucrătorii fermei vor fi cointeresați să avem nu numai furaje destule, dar și de calitate. In zilele acestea vom trece la cositul și furajarea secarei pentru masă verde. Pe 40 ha vom produce lucerna in cultură irigată. Toate acestea vor contribui nemijlocit la ridicarea producției de lapte, produsul nostru principal. Valoarea producției globale a fermei In primul an de activitate va ajunge la peste 8,3 milioane lei, iar pe cap de salariat la 53.000 lei. Oamenii judecă, chibzuiesc în colectiv, cum ar fi mai bine. Sunt o seamă de probleme noi care se pun in lor. Se ivesc și fara finele greutăți inerente oricărui început. Mulgătorii, brigadierii, manifestă însă multă hotărîre și voință. Ei sunt convinși că de acum totul depinde de ei și că treburile vor merge mai bine, cu mult mai bine ca înainte. N. DOROLȚAN i