Pentru Socialism, iunie 1967 (Anul 17, nr. 4154-4179)

1967-06-01 / nr. 4154

A A I Anul XVII Nr. 4154 Joi 1 iunie 1967 4 pagini — 25 bani O zi simbol. Zi in care toaie femeile și toți bărbații, intreaga omenire matură se prinde mină in mină intr-un uriaș cerc ocrotitor in jurul copiilor, in jurul celor mai inimoase flori care duc mai departe in timp solia vieții, îmi vin in minte acum, ciind aștern pe hîrtie aceste rinduri despre copii, o sumedenie de aspecte surprinse instantaneu diferite ceasuri ale cotidianuiului. Acum citeva zile, intr-un compartiment de tren am cunoscut un băieței bălai. Zece ani avea și era elev in clasa a patra. Călătorea împreună cu mămica lui spre satul bunicilor. Cunoștința s-a legat repede, cu tradiționale in asemenea întrebări ocazii. Dacă-i place școala, ce materii preferă, cu ce note a terminat anul... După ce la îndemnul mamei mi-a recitat o poezioară proprie despre bucuriile vacanței am mai pus o întrebare băiețașului bălai: — Ge-ai face tu dacă ai fi cel mai puternic om din lume? Știu că personajele de basm înzestrate cu forță și vigoare sunt mult îndrăgite de către cei mici. Eram curios să aflu gindurile acestui pui de om, pentru ce ar dori ei să folosească o putere stăpînită in exclusivitate. — Mai tare ca Harap Alb? — Mai. — ... și ca Sfarmă Piatră? Și. — De-aș fi tare, tare de tot, atunci aș construi multe școli să încapă toți copiii din lume... n-aș lăsa să fie război și aș mai face ceva. .. aș crește mulți porumbei albi... Gindurile micului „crescător de porumbei albi” sunt secvențe din gindurile noastre ale tuturora. Ascultind aceste mărturisiri, privindu-i cum ridică din nisip constructii aidoma celor înălțate din beton, fier și sticlă, de către părinții lor, răsfoindu-se caietele îngrijit caligrafiate sau „carnetele de elevi“ pe filele cărora se odihnesc cele mai bune note, contaminat de exuberanța râsetelor cristaline, omul e convins că merită să lase in moștenire acestei generații tot ceea ce a realizat. Ei, prichindeii de azi, vor duce cu siguranță mai departe năzuințele atîtor generații. Vor crește multi porumbei albi, le vor da drumul să zboare, să cutreiere lumea întreagă, să pătrundă pretutindeni. In aceste zile, când s-a desfășurat decada cadourilor pentru cei mai mici cetățeni al patriei, am intrat la Baia Mare, intr-un magazin de jucării. Cumpărători mulți, mărfuri în abundență. Un tată se „tirguia“ cu feciorul său asupra cumpărăturilor. Copilul voia trenulețul electric, dar tatăl se opunea cu înverșunare căutând să-și „lămurească“ odrasla. — Lasă, Mihăiță, trenul se strică repede. Iși cumpără tata. .. — Nu vreaul Nul Vreau trenuletul! Copiii doresc ca jocul lor să fie o copie fidelă a preocupă GH. MOLDOVAN (Continuare în pag. a 3-a). SPECIALISTUL — la conducerea directă a producției agricole Măsurile Stabilite de Plenara Comitetului Central al P.G.R. privind îmbunătățirea conducerii, planificării, finanțării și organizării gospodăriilor de stat, taie un puternic sprijin în constidezvoltarea economică și organizatorică a acestora, creînd cadrul corespunzător specialiștilor agricoli, pentru ca aceștia să-și desfășoare activitatea nemijlocit în producție. Personal, conștient fiind de contribuția pe care o pot aduce lucrînd direct în producție, am cerut ca din funcția de director al gospodăriei agricole de stat Cărei să fiu numit șef de fermă. De 18 ani, de cînd lucrez în gospodărie, mi-am putut da seama că aportul meu ca specialist nu a fost suficient de concludent. Indicațiile pe care le dădeam trecînd prin mai multe verigi intermediare, de multe ori ajungeau să se aplice cu întîrzieri și cu eficiență redusă. Deși de la preluarea fermei trecut scurt timp, mi-am putut da a seama că printr-o analiză riguroasă, prin studierea atentă a fiecărui loc de muncă, prin luarea măsurilor organizatorice adecvate, se poate realiza o îmbunătățire procesului de producție și obținea o creștere însemnată a productivității muncii. Astfel, la sectorul porcin, tinde înainte un muncitor îngrijea 150 animale de prăsilă, astăzi el poate îngriji în condiții bune 270 capete. La fel, la sortarea și prefirarea porumbului, prin Introducerea în lucru a meselor de sortare productivitatea muncii a crescut de la 1,2 tone la 2,2 tone pe muncitor. In prezent, șeful de fermă, fiind mereu în mijlocul procesului de producție, poate să folosească cu eficientă maximă utilajele de care dispune, forța de muncă existentă, înlăturînd risipa de brațe consumul nejustificat al fondului și de salarii. Astfel, cei 9 mecanizatori care există în fermă, în momentul de față, execută lucrări și pentru alte ferme, reparații la utilajul existent. Din analiza făcută împreună cu aceștia a rezultat că în cadrul fermei noastre vom putea executa în viitor și reparațiile mașinilor agricole, precum și re- Ing. ȘERBAN HARITON șeful fermei agricole mixte din Ianculesti (Continuare în pag. a 2-a). Infrosecție de la Iosofil Satu Mare. } In zilele de 30 și 31 mai, in Aula Academiei Militare Generale din Capitală a avut loc adunarea activului de bază al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, care a făcut bilanțul activității de pregătire profesională și politică a militarilor, desfășurată in cadrul unui ciclu de instrucție. Au luat parte generali și ofițeri din comandamente de armată și de armă, din direcțiile centrale ale Ministerului Forțelor Armate, comandanți de mari unități și unități, secretari ai consiliilor politice și ai comitetelor de partid. La lucrările adunării au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Vasile Patilineț. La discuții au luat cuvîntul generali și ofițeri, comandanți și activiști de partid din armată. Exprimînd mîndria patriotică a militarilor pentru marile realizări obținute de oamenii muncii din patria noastră in construirea socialismului, adeziunea lor deplină la întreaga politică internă și externă, a Partidului Comunist Român, vorbitorii au relevat hotărîrea tuturor pfiterilor și ostașilor forțelor armate de a nu precupeți nici un efort pentru transpunerea în viată a politicii partidului, pentru îndeplinirea, în cele mai bune conditiuni, a nobilei misiuni încredințate de popor. In acest spirit ei au analizat activitatea desfășurată pină acum în unități și mari unități, au subliniat căile și metodele pentru continua perfecționare a pregătirii profesionale și politice a militarilor patriei noastre. In cuvîntul său, generalul-colonel Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, a subliniat rezultatele obținute de militari în pregătirea de luptă și politică în ciclul de instrucție care s-a încheiat și a înfățișat sarcinile care stau in fața forțelor armate în perioada următoare. Primit cu vii și puternice aplauze, a luat cuvîntul, în încheierea lucrărilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Evenimente externe VIZITA MINISTRULUI DE EXTERNE AL ROMNIEI IN JAPONIA ȘEDINȚA CONSILIULUI DE SECURITATE IN LEGĂTURĂ CU CRIZA DIN ORIENTUL APROPIAT ȘI MIJLOCIU In Nigeria: ATMOSFERĂ DE NESIGURANȚĂ ȘI NELINIȘTE COMUNICATUL COMITETULUI CENTRAL AL F.N.E. Adunarea activului de bază al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Dragi tovarăși. Aș dori să încep prin a vă saluta în numele conducerii de partid și de stat pe dv„ pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre populare. (Aplauze, trraje). Adunarea la care participă cadrele de bază ale armatei a făcut bilanțul activității desfășurate pentru ridicarea pregătirii de luptă și politică a trupelor. Din rapoartele prezentate și din cuvîntul vorbitorilor au reieșit multe aspecte pozitive, privind atît activitatea de pregătire de luptă și politică, cît și întărirea disciplinei și ordinii militare. In expunerea tovarășului Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate, au fost arătate pe larg rezultatele obținute în perioada precedentă, succesele înregistrate de unitățile și marile unități ale Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. Putem spune că nivelul de pregătire al trupelor este bun din toate punctele de vedere, că armata patriei noastre este pregătită pentru a-și putea îndeplini în orice moment îndatorirea față de popor, fată de patrie. (Aplauze). După cum șuifi, partidul și guvernul acordă o atenție deosebită înzestrării armatei cu tehnica de luptă necesară. In general, putem aprecia că înzestrarea actuală cu armament, mai cu seamă cu cel clasic, este satisfăcătoare. Unitățile noastre militare dispun de mijloacele necesare pentru a putea îndeplini cu succes orice misiune de luptă. In mod deosebit consider necesar de subliniat faptul că dispunem de un corp de ofițeri cu înalte calități, cu o bună pregătire tactică, cu solide cunoștințe militare și politice, atașați trup și suflet intereselor poporului român, hotărîți să-și îndeplinească cu cinste îndatorirea de a apăra cuceririle revoluționare ale poporului român. (Aplauze). De asemenea, subofițerii, toți militarii sunt animați de un înalt spirit patriotic, muncesc cu rîvnă pentru a-și însuși cunoștințele pe care au nevoie spre a îndeplini orice misiune de luptă, a-și face datoria față de patrie. Putem spune cu satisfacție că întreaga noastră armată — ofițeri, subofițeri si soldați — este temeinic pregătită și strîns unită în jurul partidului și guvernului, corp comun cu întregul popor, urmează neabătut politica internă și externă Partidului Comunist Român și a a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice). Doresc să exprim satisfacția deplină a conducerii de partid și de stat pentru nivelul înalt de pregătire al tuturor militarilor noștri, pentru rezultatele bune obținute în pregătirea militară și politică, în ridicarea capacității de luptă a trupelor; vă felicit din toată inima pe dv., pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre socialiste. (Aplauze, urale). Tovarăși. După cum știți, ne aflăm în al doilea an al planului cincinal. ■ Primul an s-a încheiat cu realizări importante, cu depășirea sarcinilor de plan în industrie, în agricultură, cu succese în toate sectoarele activității sociale. De asemenea, producția industrială în primele patru luni ale acestui an reprezintă 113 la sută față de producția perioadei similare a anului 1966. In întreaga țară se desfășoară o activitate intensă pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obținute pînă acum dovedesc realismul prevederilor Congresului și totodată evidențiază faptul că avem toate condițiile pentru a îndeplini și chiar depăși obiectivele planului cincinal. Cu toate acestea, considerăm că în economia noastră există încă mari rezerve care, puse în valoare, pot determina un ritm și mai înalt de dezvoltare a patriei noastre. Așa cum s-a subliniat la Plenara din decembrie 1966 a Comitetului Central, este necesar să acordăm mai multă atenție creșterii eficienței economice a întregii noastre activități. Trebuie să facem totul ca pentru fiecare leu cheltuit să obținem o producție mai mare, un beneficiu mai ridicat. In aceasta constă eficienta unei bune activități economice. Numai astfel ,vom asigura condiții pentru dezvoltarea în ritm tot mai noastre, numai înalt a economiei astfel ne putem apropia intr-un termen mai scurt de țările avansate din punct de vedere economic. O atenție deosebită acordăm bunei organizări a producției și a muncii, creșterii productivității muncii, întăririi disciplinei în producție. În primele patru luni productivitatea a crescut cu 10 la sută, ceea ce reprezintă un nivel superior prevederilor planului. Dar trebuie să spunem că și în acest domeniu mai avem încă rezerve mari. In multe întreprinderi si instituții forța de muncă nu este folosită în mod rational. Pentru un produs sau o activitate care ar putea fi executate de un om, la noi sînt necesari de multe ori doi sau chiar trei oameni. Este de la sine înțeles că nu putem admite o asemenea stare de lucruri dacă dorim să asigurăm un mers înainte tot mai rapid al patriei noastre. Or, întregul nostru popor dorește să lichideze cît mai iute moștenirea burghezo-moșieresc, să regimului ajungă într-un timp cît mai scurt la nivelul țărilor economiceste dezvoltate, să creeze condiții pentru desăvîrșirea și perfecționarea construcției socialiste, pentru trecerea la comunism. (Aplauze)." Timpul de lucru de 8 ore nu este peste tot folosit în mod rațional. După constatările făcute în multe întreprinderi și instituții, în fapt se lucrează 7 ore si în unele locuri chiar mai puțin. Aceste stări de lucruri au determinat Comitetul Central și guvernul să adopte recenta hotărîre care reglementează folosirea judicioasă a timpului de lucru, asigură întărirea disciplinei în producție și în muncă și implicit creșterea productivității muncii sociale. Îmbunătățirea întregii noastre activități. Desigur, tovarăși, că în perspectivă — probabil la elaborarea noului plan cincinal — va trebui să ne gîndim la o reducere timpului de lucru. Pentru a ajunge a acolo trebuie însă să asigurăm folosirea cît mai rațională a timpului de lucru. Reducerea în viitor a timpului de lucru va fi făcută în mod organizat, prin întărirea disciplinei, nu pe calea indisciplinei și a dezordinii. Iată de ce considerăm că tocmai în vederea reducerii în perspectivă a timpului de lucru, ordinea și disciplina în muncă sunt absolut indispensabile. Numai astfel se poate aborda în mod rațional și cu eficacitate această problemă în viitor. Partidul și guvernul au luat o serie de măsuri privind îmbunătățirea conducerii activității economice, perfecționarea organizării și planificării sectorului agricol de stat, Intensificarea comerțului exterior și altele, aceste măsuri au drept scop toate să așeze pe baze științifice întreagă activitate economică și socială* să asigure folosirea cît mai judicioasă a mijloacelor financiare și a forței de materiale* muncă în vederea îndeplinirii în cele mai bune condițiuni a directivelor trasate de Congresul al IX-lea al partidului, a accelerării progresului multilateral al României socialiste. In mod deosebit ne areocunămî de ridicarea nivelului de viață el oamenilor muncii. Anul trecut, veniturile oamenilor muncii au fost mai mari cu 10 la sută decit în 1965, cele ale salariaților crescînd cu 1i la sută. De la începutul acestui an se aplică noul sistem de pensionare care prevede: îmbunătățirea regimului generali de acordare a pensiei, precum și mărirea pensiilor actuale — măsură de care, după cum süui, au beneficiat și ofițerii și subofițerii pensionari. Au fost mărite salariile la unele categorii de salariați, s-au redus prețurile la o serie de produse industriale. Comitetul Central și Guvernul au 1 în vedere ca în lunile următoare să adopte măsuri de ridicare al salariilor oamenilor muncii cu salarii mai mici, astfel ca încă înn acest an să realizăm sarcina pusă de Congresul al IX-lea al partidului de a ridica plafonul minim al salariilor la 700 lei. Realizarea acestei măsuri în 1967, în loc de 1968—1969 cum era prevăzut in Directivele Congresului al IX-lea, se datorește rezultatelor bune obținute în dezvoltarea economiei posibilităților create prin creșterea productivității muncii si ridicarea eficientei economice. Pe această cale s-au putut crea mijloacele necesare realizării încă din acest an a acestei sarcini pe care noi o considerăm deosebit de importantă. (Aplauze). Urnind în centrul activității saleii preocuparea pentru dezvoltarea continuă a tuturor ramurilor economiei, partidul se îngrijește totodată de dezvoltarea științei, învățămîntului, culturii, de perfecționarea continuă a întregii activități sociale. Este cunoscut că construirea socialismului, a comunismului este strîns legată de folosirea a tot ceea ce a creat mai bun societatea socialismul, omenească. A construi comunismul înseamnă a organiza întreaga activitate socială pe baza celei mai înalte științe și culturi naționale și universale. Numai astfel noua societate își va dovedi superioritatea, va asigura bunăstarea oamenilor muncii, va demonstra că este societatea cea mai avansată din lume. (Aplauze). Preocupîndu-ne continuu de dezvoltarea patriei noastre, suntem conștienți că ne îndeplinim atît o îndatorire națională, cît și o îndatorire internațională, deoarece cu cît este mai puternică fiecare (Continuare in pag. a 3-a) Act de cinste In ziua de 25 mai, într-un autobuz care circula pe linia 11, controlorul de bilete Vasile Verdeș, salariat al Întreprinderii comunale din Baia Mare, a găsit un portmoneu care conținea o sumă de bani. Deoarece un portmoneu nu era nici un act, nici adresa, numele păgubașului nu s-a putut stabili. Vasile Verdeș a depus obiectul la miliția orașului. Act de cinste și corectitudine cetățenească. Iezi de capră neagră Serviciul economiei vînatului al D.R.E.F. Maramureș a întreprins noi măsuri pe linia colonizării caprei negre în masivul Pietrosul Rodnei. Astfel, în săptămîna trecută, în țarcul ocolului silvic Borșa de pe Valea lui Dragoș au fost aduși din masivul Retezat alți 7 iezi de capră neagră. In următoarele zile, 9 dintre iezii de capră neagră crescuți și aclimatizați în țarcurile ocolului silvic din Borșa vor fi puși în libertate, moment care va marca încheierea unei etape în popularea acestui masiv muntos cu capre negre. Autobuze noi Parcurile de mașini ale autobazelor D.R.T.A. din Tîrgu Lăpuș și Vișeu de Sus au sporit în aceste zile cu alte 8 autobuze noi. Ele vor contribui la îmbunătățirea transportului de călători în raionul Lăpuș și pe traseul Vișeu de Sus — stațiunea de odihnă Borșa. «Reflectorul“ întreprinderii Din inițiativa comitetului de partid, la Combinatul „1 Mai" din Satu Mare a luat ființă recent gazeta satirică „Reflector". Activitatea colectivului de redacție se axează pe satirizarea unor aspecte negative prin expunerea fotografiilor vinovaților, precum și publicarea unor materiale care tratează diferite aspecte din cadrul Combinatului. Unități meșteșugărești la sate Pînă la sfîrșitul lunii mai, U.R.G.G. Sighet a deschis în comunele și satele din raion 38 nod unități meșteșugărești. In aceste unități lucrează în prezent peste 100 de meșteșugari care produc o gamă variată de produse specifice raionului și execută diferite prestații de servicii. Planul de împăduriri a realizat Integral Pe anul în curs, ocoalele silvice din regiunea Maramureș și-au prevăzut să efectueze lucrări de împăduriri pe o suprafață de 2.360 ha. Dintre acestea, 2.285 ha erau planificate pentru a fi împădurite în campania de primăvară, iar 75 ha în campania de toamnă. Organizîndu-și mai bine munca, silvicultorii maramureșeni au reușit ca în primăvara aceasta să împădurească suprafața planificată pe întregul an 1967. Astfel, pe 2.030 ha s-au făcut împăduriri integrale, pe 323 hectare s-au făcut completări de puieti etc.3 Din suprafața totală, 78 la sută a fost împădurită cu puieți de rășinoase, iar 22 la sută cu puieți de foioase. Cele mai frumoase rezultate au fost coalele obținute de osilvice din Vișeu de Sus, Cehu Silvaniei, Ruscova și Baia Mare. «Cine știe agricultură cîștigă“ Recent, la Liceul agricol din Satu Mare, în asistența a 300 de elevi, ai liceului, muncitori mecanizatori din unitățile agricicole de stat din regiune, a avut loc faza pe trust a concursului „Cine știe agricultură, cîștigă". Au participat lucrători din gostaturi, absolvenți ai cursului agrozootehnic de masă cu durata de 3 ani, cîștigători la fazele anterioare. Cîștigătorii concursului sînt Nicolae Pașca de la G.A.S. Tășnad și Mihai Apșan de la G.A.S, Sighetul Marmației.'