Pentru Socialism, ianuarie 1968 (Anul 18, nr. 4336-4360)

1968-01-03 / nr. 4336

Mesajul de Anul nou al tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România, încheiem încă un an de muncă rodnică, de creație avîntată pentru ridicarea edificiului luminos al socialismului pe pămîntul României. Anul 1967 a fost pentru poporul român un an de mari victorii in toate domeniile vieții sociale, îndeplinindu-se cu succes prevederile planului de stat, forțele de producție ale țării au continuat să sporească, economia națională s-a dezvoltat în ritm susținut, au fost obținute noi realizări remarcabile în știință, cultură și artă, în înflorirea multilaterală a societății noastre socialiste. Toate acestea au creat condiții pentru adoptarea în cursul anului care a trecut a unor noi și importante măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. Sărbătorind două decenii de la instaurarea republicii — împlinirea uneia din cele mai arzătoare aspirații ale forțelor progresiste din istoria modernă a României — poporul a făcut bilanțul epocii glorioase a socialismului. Mîndru de ceea ce a înfăptuit cu mintea și cu brațele sale, el privește înainte cu optimism, scrutează cu încredere și entuziasm ziua de mîine, și mai măreață, a patriei noastre socialiste. Conferința Națională a Partidului Comunist Român a pus în fața tuturor cetățenilor sarcini de cea mai mare însemnătate pentru progresul orinduirii sociliste, a deschis noi orizonturi operei de construr*» cYi»b » iniăpl*»!esb> i; tara noastră, Contrastant unele din măsurile preconizate de Conferință, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării — a adoptat o serie de legi a căror aplicare va exercita o influență deosebit de pozitivă asupra mersului înainte al economiei și culturii țării, va contribui la dezvoltarea și perfecționarea continuă a democrației noastre socialiste. Sîntem convinși că în anul care vine clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toti oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, își vor consacra energia și forța creatoare realizării sarcinilor mărețe trasate de Conferința Națională, cauzei socialismului in patria noastră, îmbunătățirii continue a vieții materiale și spirituale a întregului popor, asigurării prosperității țării, viitorului fericit al națiunii noastre socialiste. Anul care a trecut a marcat, de asemenea, noi victorii în lupta forțelor înaintate ale omenirii contemporane pentru socialism, pentru progres social și pace. In același timp, viața internațională a cunoscut noi acte agresive ale imperialismului: continuarea și intensificarea războiului din Vietnam, conflictul militar din Orientul Apropiat, alte focare de încordare și primejdie pentru pacea popoarelor. Pătrunsă de spirit de răspundere față de interesele majore ale omenirii, România a desfășurat în cursul anului 1967 o intensă activitate politică internațională; ea și-a adus din plin contribuția la lupta împotriva politicii agresive a cercurilor imperialiste, pentru apărarea păcii, pentru promovarea principiilor de încredere și colaborare intre popoare, pentru egalitate în drepturi și respect față de independența și suveranitatea fiecărei țări, față de dreptul fiecărei națiuni de a urma nestînjenită calea de dezvoltare pe care o dorește. Partidul și guvernul, întregul popor român vor milita și in viitor, din toate puterile, pentru înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale politicii noastre externe: întărirea prieteniei și colaborării frățești cu toate țările socialiste, dezvoltarea colaborării și cooperării internaționale cu toate statele, indiferent de orînduirea socială, consolidarea unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale — de care depinde forța și coeziunea întregului front antiimperialist. In eforturile pe care le depunem sîntem animali de convingerea că forțele socialismului, democrației și progresului social vor obține noi succese în lupta împotriva imperialismului, a reacțiunii, pentru încetarea războiului din Vietnam, pentru restabilirea păcii in Orientul Apropiat, pentru apărarea păcii in lume. Ingăduiți-mi, dragi tovarăși, cu prilejul Anului nou, să vă felicit călduros în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului și să vă urez din toată inima, dumneavoastră, muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor cetățenilor Republicii Socialiste România, noi succese în activitatea socială și în viața personală, sănătate, satisfacții și bucurii depline, înfăptuirea tuturor năzuințelor de mai bine. Să ridicăm paharul pentru prosperitatea patriei, pentru bunăstarea și fericirea poporului român, pentru Partidul Comunist — conducătorul încercat al națiunii noastre socialiste — pentru socialism, pentru pace și prietenie între popoare! La mulți ani! La Exploatarea minieră Baia Borșa Dinamica dezvoltării Exploatarea minieră Baia Borșa— creație a anilor Republicii — se înscrie cu tot mai multă insistență printre colectivele de frunte ale mineritului maramureșean. Anul 1968 constituie piatra unghiulară a dinamicii dezvoltării celor două mine — Burloaia și Toroloaga — care la finele cincinalului vor produce cu circa 190 la sută mai mult minereu decit în 1965. Așa cum s-a scos în evidență cu ocazia ședinței de lucru a cadrelor din conducere pentru discutarea sarcinilor de plan ale anului viitor, care a avut loc acum cîteva zile, minerii si preparatorii noștri au trecut pragul acestui an de pe baza trainică a succeselor dobîndite. In 11 luni din anul trecut bilanțul arată depășirea tuturor indicatorilor de plan, creșterea cu 4,8 la sută a productivității muncii, obținerea a peste 4,2 milioane lei economii suplimentare, reducerea cu peste 60 la sută volumului dotației de la buget. La baza acestor succese au stat și stau munca plină de avînt a minerilor și preparatorilor noștri, aplicarea consecventă a măsurilor de organizare științifică a producției și a muncii, creșterea substanțială a fondului de timp productiv (la mina direct Toroioaga acesta cuprinde peste 97 la sută din timpul de lucru). Pentru acest an, la un spor de producție — față de nivelul mediu al acestui an — ce reprezintă echivalentul a numai două zile de muncă, pianul la metale în concentrate prezintă o creștere de aproape 10 la sută, iar volumul de investiții în regie proprie și antrepriză sporește cu circa 25 la sută față de cel din 1967. Rezultă deci cu claritate că determinanta întregii noastre activități este valorificarea superioară a bazei de materii prime paralel cu creșterea capacităților de producție. In vederea creării condițiilor de îndeplinire a acestor toioage și sarcini, la Topârloaia se desfășoară febrilă. Totuși o activitate au mai rămas cîteva probleme care încă ne frămîntă, pe care le considerăm încă în... suspensie. Este vorba în esență de lucrările de investiții. Lista obiectivelor absolut necesar de materializat în 1968, mai ales că în 1969 la mina Burloaia producția se va dubla, este lungă și nu lipsită de importantă, posturi de transformare, mașini de extracție, mari lucrări de prospectare și explorare, amplificarea instalației de preparare, construcția drumului Baia Borșa—Burloaia etc. De menționat că toate acestea se vor executa în condițiile creșterii continue a volumului de producție. Colectivul nostru de conducere a analizat felul cum se vor înfăptui complexele sarcini ce ne revin în 1968. Socotim că îndeplinirea lor în domeniul investițiilor este indisolubil de modul în care legată vor acționa cele 6 unități economice care, în antrepriză, concură la eforturile colectivului nostru. Sarcini deosebite revin lucrătorilor de la S.C.C.M., care — considerăm noi — și au stabilit pentru Baia Borșa un volum de lucrări sub nivelul capacităților lor și al cerințelor. Pentru că în acest an sectorul va trebui să dea în exploatare obiective importante, considerăm că revizuirea sarcinilor sale, cu putința majorării planului cu 660.000 lei, ar fi de un real folos. Conferința Națională a P.C.R. a criticat pe bună dreptate tărăgănarea, birocratismul manifestat în acliitatea de investiții, a subliniat pregnant necesitatea unui asemenea mod de abordare care să asigure o maximă eficiență a lucrărilor, un înalt grad de calitate și tehnicitate pentru fiecare obiectiv construit. Exploatarea noastră execută în 1968 în antrepriza T.C.M.M. Baia Mare, un volum valoric de peste 24.000.000 lei pentru amplificarea instalației de preparare și modernizarea drumului Baia Borșa —Burloaia. La un asemenea volum valoric, de tehnicitate complexă, nu dispunem de nici un diriginte de șantier. Cine să vegheze atunci la prevenirea viciilor ascunse, la execuția ritmică a acestor obiective capitale, la gospodărirea acestor fonduri? Este regretabil că la Combinatul minier demersurile noastre n-au găsit încă ecoul cuvenit. Am ridicat aceste probleme pentru că ele frămîntă colectivul nostru direct interesat să facă totul pentru ca acest an să se înscrie în istoria sa ca un an de adinci prefaceri, un an al saltului calitativ necesar producției de perspectivă. Ing. AUREL PANTEA șeful Exploatării miniere Baia Borșa Anul XVIII nr. 4336 Miercuri 3 ianuarie 1968 4 pagini — 25 bani TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PLECAT In R.S.F. IUGOSLAVIA Marti, 2 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.G.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.G. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Paul Niculescu-Miziil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al G.G. al P.G.R., a plecat în R.S.F. Iugoslavia, unde, la invitația tovarășului Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia și președinte al Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, va face o scurtă vizită de prietenie. La gara Băneasa erau prezenți tovarășii Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ilie Verdeț, membri și membri supleanți ai Comitetului Executiv, secretari ai C.G. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, membri ai C.C. al P.C.R. și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești. (Agerpres) REVELION 1968 Rind pe rind, calendarul '67 și-a scuturat filele... Fiecare din ele poartă mii, zeci de mii ori sute de mii de semnături. Semnături grafiate pe file de calendar cu ciocane pneumatice modelatoare de metal incandescent, cu perforatoare deschizătoare de noi drumuri spre caratele subsolului, cu gaterul născător al cîntecului de leagăn pentru a doua viață a pădurii, cu mistria deprinsă cu proaspetele înălțimi ale orașului, cu plugul ce așterne paturile clorofilei vestitoare a rodniciei ogoarelor, cu alte numeroase instrumente, aparate sau mașini cu care se scriu la noi, zi de zi, pagini din marea cronică a României socialiste. .. .Așadar, o singură zila mai stăruie-n calendar așteptindu-și sorocul apropiat. Suntem in ultimele ore ale zilei de 31 decembrie. .. Pregătiri, pregătiri de zi. Pregătiri pentru pretut innoaptea in care nu va dormi nimeni... In această zi, pădurile Gutiiului au asaltat orașele și satele maramureșene. Brazii tineri, armii de conifere dantelate și strălucitoare cu întreaga mireasmă și tărie a codrilor au coborît in casele noastre, alături de mesele sărbătorești, pentru a cinsti momentul cind in vatra țării se aprind făclii, iar la geamuri înfloresc urările bătrine, începe noaptea dintre ani. Pe străzi străbate zurgălăi. E noapte de zvon de datini, noapte a veseliei unanime. La uși hat cele de copii și băietani. Au venit cu plugușorul: „Miine anul se-nnoiește.. ", ...începe noaptea dintre ani. Salavelionul sporturilor găzduiește Retineretului băimăreanu. Sute de tineri sărbătoresc împreună noaptea de hotar dintre ani, noaptea în care se predau ștafetele planurilor, globurilor, ștafetei succeselor dobândita la anul 1967. Veselie, clinchet de pahare Mulți dintre tinerii prezenți aici au sărbătorit în acest an vîrsta majoratului. Au intrat în viață pe porțile principale. Împodobite festiv pentru cei 18 ani ai lor. Toastează tineretea si in sala iesenc luminată care a adunat sub cupola ei pe studenții și cadrele didactice de la Institutul pedagogic. Aici se sărbătorește cel de-al șaptelea revelion studențesc din Baia Mare. .. .Pretutindeni, în jurul meselor încărcate, se face o retrospectivă a anului, se „construiesc" vise, năzuințe, .. .La Liceul nr. 3 din Baia Mare își petrec rgopidonul aproape 200 de cadre didactice și medici, alături de familiile lor. Lumea este veselă. Se trimit răvașe, urări, se dansează. După miezul nopții, vreo treizeci de comeseni, travestiți, trec în coloană printre mese, cîntînd „infantilul", un cântec cu uraturi, un obicei intrat de acum în tradiția revelioanelor organizate aici. 12 bătăi de gong Bijuteriile pomului de iarnă strălucesc feteric și se răsfring în oglinda paharelor pline cu vin de culoarea chihlimbarului. Se numără minutele. Tineri și vîrstnici deopotrivă se string în jurul aparatelor de radio și televizoarelor. Cu ocazia Anului nou vorbește tovarășul Nicolae Ceaușescu, al Partidului secretar general al C.C. Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Cuvintele tovarășului Ceaușescu ilustrează înălțimea trainică pe care a urcat poporul român în anul care-și consumă ultimele clipe. Arătătoarele ceasurilor încremenesc pentru o efemeră fracțiune de timp în dreptul cifrei 12. Pășim într-un an nou, 12 bătăi de gong, al 12-lea ceas al aniului. Ceasul de adio pentru bătboul ’67. Douăsprezece lovituri de gong marchează nașterea anului 1968. Sirenele uzinelor vestesc încheierea unui „schimb" rodnic în competiția anilor. Clinchete de pahare. Urări de viață lungă. Viață rodnică. Urări de fericire. Urări de belșug. Urări, multe urări.... Brațele unite de atîtea ori și în atîtea locuri de muncă se unesc pentru a încinge o tradițională permită. Ecourile celor douăsprezece lovituri de gong călătoresc pe meleagurile regiunii. Pretutindeni, întâlnesc aceeași veselie, aceeași bună dispoziție, aceeași încredere în viitor. Ceferiștii sătmăreni au muncit un an întreg împreună, iar acum sărbătoresc succesele tot împreună. > „Mîineanul se-nnoiește, Plugușorul se pornește.. (Un grup de tineri colindători de la Institutul pedagogic din Baia Mare). In casă nouă ! Alegem o fereastră luminată și din noul microraion sătmărean. Blocul nr. 12, apartamentul 27. Aici, locuiește Cornel Taloș, controlor tehnic de calitate la Uzina „Unio", împreună cu soția sa, Maria, — asistentă medicală — și cei doi copii: Dorin, elev în clasa a Ig l-a, respectiv Marius, cel mai tinăr membru al familiei, născut V în ziua de 4 decembrie. Familia Taloș petrece acest revelion într-un apartament nou, a cumpărat cu cîteva săptămîni în Sa urmă. Au invitat la praznicul din tre ani, în casă nouă, mulți legi, prieteni și cunoștințe. Se ciocnesc pahare cu vin rubiniu. Se rostesc urări de noi împliniri în anul ce vine, de fericire în casă nouă. co- Ö Vă dăm legătura cu... La Centrala telefonică a ftrașului se lucrează și în această noapte. Telefonistele Valeria Popa, Maria Budai și Elena Mocanu mijlocesc urările de „la mulți ani!", „Un nou fericit!" pe care le transmit băimărenii prin intermediul telefonului prietenilor din alte localități ale țării primesc din sute de direcții. le priReporterul formează 09: — Voi rugăm să ne stabiliți o legătură cu Cabana „Izvoarele“. —■ Da. Aveți cabana... Și peste cîteva secunde discutăm cu cabanierul Constantin Lupan. Aflăm că la „Izvoarele", cei peste 90 de cetățeni sosiți din Baia Mare, Satu Mare, Giuj și București petrec revelionul într-un fermecător decor de iarnă. Ninge intr-una.. Aici, cadrul pitoresc oferă revelionului un plus de frumusețe, ne spune tovarășul Lupan. Brazii ornează nu numai sălile cabanei, ci și împrejurimile sale. La mesele încărcate cu multe bunătăți ori în timpul dansului se leagă prietenii, se destăinuie din bucuriile anului și gînduri pentru noul an. Altă legătură telefonică: — La aparat, Stefan Vida, de la redacția ziarului „Drapelul roșu" din Satu Mare Mă aflu la revelionul feroviarilor. Peste o sută de salariați ai depoului, artelierelor de zonă și biroului de mișcare* cu familiile lor — au venit aici pentru a se despărți împreună de anul 1967, la fel cum au muncit împreună un an întreg, înscriind pe filele calendarului frumoase realizări. Se ciocnesc pahare, se rostesc urări. Mecanicul Petre Șuta, ciocnește cu feciorul său, Iuliu, tot mecanic de locomotivă, livrează mii de kilometri,pe căile de fier ale patriei. Apoi se ridică alte și alte pahare. Gavril Ionosai, Augustin Iștoc, Gheorghe Găvruș, (Continuare în pag a 3-a) Sjt A v!