Pentru Socialism, octombrie 1968 (Anul 18, nr. 4568-4594)

1968-10-01 / nr. 4568

La început de an universitar Lector univ. IDAH HIlOLDOVAK, rectorul Institutului pedagogic de 3 ani Baia Mare Instituțiile de învățămînt superior din țara noastră își deschid porțile pentru începerea unui nou an de învățămînt. Sărbătoare a vieții universitare, deschiderea cursurilor marchează începutul unei noi perioade de eforturi ale tineretului studențesc și ale personalului didactic, închinate nobilului țel de formare a specialiștilor de înaltă calificare necesari economiei și culturii noastre socialiste. Noul an universitar începe în condiții deosebite, rezultate din necesitatea impusă de stadiul înaintat de dezvoltare a României socialiste. Avînd la bază o analiză profundă a cerințelor obiective ale desăvîrșirii construcției socialiste, în condițiile revoluției științifice și tehnice contemporane, Congresul al IX-lea al P.C.R. a deschis noi perspective școlii noastre, a stabilit direcțiile principale de dezvoltare și perfecționare continuă a învățământului din România. Anul universitar *.*Î8—9BO își deschide porțile în efervescența profundelor transformări izvorîte din aplicarea noii legi a învățămîntului, menită să asigure o așezare științifică, într-o structură de perspectivă și la un nivel pedagogic modern, a conținutului învățămîntului superior. Programele cursurilor — elementul cel mai mobil, menit să reflecte in permanentă înnoirile din domeniul respectiv al științei — vor fi elaborate de catedre. Sarcini de o deosebită răspundere revin cadrelor didactice, solicitând acestora elaborarea unor programe menite să oglindească cuceririle cele mai noi ale științei și tehnicii naționale și mondiale, să elimine elementele descriptive și istoriciste, făcînd loc problemelor actuale, concepțiilor, teoriilor și ipotezelor noi în domeniul disciplinei respective. Reducerea substanțială a numărului de ore la unele facultăți din cadrul Institutului pedagogic, cum este cazul la facultatea de științe naturale, la unii ani de la 36 la 26 ore săptămînal sau la 18—20 de ore la facultatea de matematică. 24—26 de ore la facultatea de filologie, vor mări timpul liber, necesar studiului individual — formă de bază în pregătirea profesională și științifică a studenților. Activitatea majorității cadrelor didactice din Institutul pedagogic băimărean justifică aprecierea de care se bucură școala superioară maramureșeană, atât în cadrul județului, cit și al întregii țări. Susținuta activitate instructiv-educativă a cadrelor universitare maramureșene în cursul celor 7 ani de activitate a institutului a contribuit la o bună pregătire a unui număr de 810 absolvenți, care în prezent funcționează în marea lor majoritate în școlile județului nostru. Nivelul activității didactice care se desfășoară într-o instituție de învățămînt superior se măsoară, în general, prin nivelul cercetării științifice efectuate în cadrul acelei instituții. Cadrele didactice din Institutul pedagogic băimărean, împletind armonios activitatea de la catedră cu munca de cercetare, au făcut dovada înțelegerii faptului că nivelul pregătirii viitorilor specialiști depinde în mare măsură de amploarea și nivelul muncii de cercetare științifică. Afirmarea tânărului centru universitar și pe planul activității științifice creatoare se face tot mai mult simțită prin lucrările publicate în țară și străinătate, participare activă la congrese, organizare de sesiuni științifice, dar mai ales prin pregătirea științifică superioară, prin sistemul doctorantura a cadrelor noastre didactice. Nu mai puțin de 20 cadre didactice sunt doctori în științe sau doctoranzi, asigurînd un nivel științific superior activității didactice. Bătrînul oraș al minerilor a devenit în ultimii ani și mai cunoscut în viața culturală a țării prin cadrul unor studențimea lui, care și-a adus în manifestări de prestigiu nota sa personală, născută din legătura permanentă cu realitățile spirituale ale străvechiului Maramureș. Marele premiu al Festivalului studențesc, premiul pentru formația de teatru Institutului, la același festival, trofee mult rîvanite de cele mai mari centre universitare din țară, au răsplătit efortul studentimii băimărene, ele constituind totodată un omagiu adus harnicilor oameni ai muncii de pe plaiurile maramureșene. Noile condiții create in acest an învățământului universitar ne obligă pe toti, cadre didactice și studenți, de a depune eforturi sporite în munca noastră de zi cu zi pentru traducerea în fapt a mărețelor sarcini care izvoresc din noua lege a învățămintului. —«mmmmm» Culturale . Duminică a avut loc deschiderea festivă a Casei pionierilor din municipiul Baia Mare. Casa pionierilor va funcționa în acest an cu 8 cercuri practice, care vor cuprinde un număr de peste 1.200 pionieri. • Comitetul județean al U.T.C., în colaborare cu Comisia județeană de râs M Casa pionierilor și-a deschis porțile . Tineretul din Groși - gazda brigăzii științifice . Expuneri pîndire a cunoștințelor cultural-științifice, a organizat duminica trecută o întâlnire a tineretului din comuna Groși cu brigada științifică specializată în probleme de tineret. Cu această ocazie ce peste 100 de tineri participanți au urmărit cu viu interes explicațiile membrilor brigăzii, pe teme politice, istorice, etice etc. • Un grup de juriști s-au deplasat în comunele Tăuți Măgherăuș, Cicîrlău, Seini și satele aparținătoare unde au susținut, la căminele culturale și cluburile muncitorești, interesante conferințe pe temele democratismului orînduirii noastre socialiste, familiei — celula de bază a societății noastre. Lucrările Sesiunii Consiliului popular județean provizoriu Aprovizionarea pentru toamnă și iarnă In ziua de 28 septembrie 1968, în sala Teatrului de stat din Baia Mare, a avut loc sesiunea a IV-a ordinară a Consiliului popular județean provizoriu, care a analizat și dezbătut Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular județean cu privire la aprovizionarea populației cu produse alimentare și industriale și măsurile luate pentru sezonul de toamnă și iarnă. Raportul ca și participanții la discuții au reliefat faptul că, pentru bunul mers al activității de aprovizionare, comitetul executiv, sub conducerea Comitetului județean de partid, s-a preocupat de dezvoltarea bazei tehnico-materiale a unităților comerciale, au fost create condiții pentru diversificarea sortimentelor de mărfuri, promovate forme de deservire mai operative. In sesiunile consiliilor populare și ședințele comitetelor executive din județ au fost dezbătute probleme privind aprovizionarea și desfacerea; un aport însemnat la munca de îndrumare și control, în acest sens, l-au adus comisia permanentă pentru comerț și cooperație, deputații, echipele de control obștesc, comisiile de femei, care au contribuit la înlăturarea unor deficiențe din activitatea unităților comerciale. Au fost, de asemenea, organizate 53 schimburi de experiență, 27 expoziții cu vînzare, cu scopul de a consulta și orienta cererea de consum a populației. Tovarășii Ioan Chioran, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, în raportul prezentat, Vasile Balazs, directorul Direcției comerciale județene, și alții, în cuvîntul lor, au arătat că, în județul nostru, an de an, datorită grijii partidului și statului, baza tehnico-materială a comerțului a cunoscut o dezvoltare continuă. Datorită creșterii producției bunurilor de larg consum, a dezvoltării bazei tehnico-materiale comerțului a sporit și volumul a desfacerilor. In 8 luni din acest an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, volumul desfacerilor de mărfuri către populație indică o creștere de 50.309.000 lei. Dar, așa cum s-a subliniat în cadrul sesiunii, în domeniul aprovizionării au existat și unele neajunsuri. In sectorul alimentar, conducerile organizațiilor comerciale din Baia Mare, Vișeul de Sus și ale unor cooperative de consum nu urmăresc sistematic cererea de consum a populației; merceologii trec prin magazine fără a lua măsuri operative de completare a sortimentelor care lipsesc.Oficiul din Baia Mare al ndustriei laptelui a avut carențe în asigurarea unei cali(Continuare în pag. a 3-a) Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe Andre Bettencourt, ministrul industriei al Franței Luni după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ministrul industriei al Franței, Andre Bettencourt, sosit în România pentru a participa la deschiderea Săptămînii tehnicii franceze. Oaspetele a fost însoțit de Jean Louis Pons, ambasadorul Franței la București. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, a asistat George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. In pagina a 4-a Evenimente externe mrjav izmrj? jp/jm Q Mersul avioanelor , începînd cu data de 1 octombrie 1968 * r.~ Circuli r. duminica, de la București Baia Mare, aduce numai presa. ** Nu circulă duminica. j | ■S-O CURSA I*: București ora 7.00 | Cluj ora 8.15 J Cluj ora 8.45 | Baia Mare ora 9.15 V Baia Mare ora 9.45 | București ora 11.15 | CURSA A II-A** București ora 12.10 | Cluj ora 13.25 k Cluj ora 13.55 | Baia Mare ora 14.25 | Baia Mare ora 14.50 * Cluj ora 15.20 | ▼ Cluj ora 15.50 J București ora 17.05 | PRECIZĂRI ÎN DOMENIUL ELECTRIFICĂRII RURALE că La redacție continuă să soseasscrisori în care autorii lor sesizează aspecte referitoare la electrificarea rurală. Pentru a lămuri cum stau lucrurile în această direcție, a informa autorizat pe cititorii ziarului nostru, redacția a solicitat tovarășului Ștefan Filimon, inginer șef adjunct la I.R.E. Maramureș, o consultație de specialitate pe care o prezentăm mai jos: Intre problemele care frămîntă cel mai mult viața satelor noastre, electrificarea ocupă un loc de frunte. Din cele 239 sate ale județului, pînă la data de 31 august anul acesta au fost electrificate un număr porție de 175 sate, adică în prode 72 la sută. Prin planul ficat anului 1968 avem de electriîn județul Maramureș un număr de 12 sate noi din care la 61 august sunt puse în funcțiune un număr de 9 sate, toate celelalte cutat care au mai rămas de exeși au condiții financiare sunt în curs de execuție. Paralel cu acțiunea de construcție a rețelelor electrice (acțiune numită de obicei „electrificare") s-a desfășurat și acțiunea de introducere a luminii electrice în locuințele cetățenilor. La acest capitol noi am primit un plan anual (acoperit cu bază materială) pentru județul Maramureș de 5 500.000 lei în care nu sunt cuprinse lucrările executate pentru C.A.P.-uri (lucrări care s-au executat conform protocolului încheiat cu U.J.C.A.P. Maramureș). Realizările nu sunt însă la nivelul cererilor de lucrări primite din partea satelor. Cauzele acestei neconcordanțe sînt două: 1. Baza materială asigurată prin repartiții este doar îa nivelul planului astfel că depășirile de plan nu se pot face decît dacă există posibilități de procurare a materialelor de către beneficiarii de lucrări. Față de această situație am trecut la execuția lucrărilor de instalații interioare și cu materialul clientului și în plus s-a acordat drept de execuție a lucrărilor cooperativelor meșteșugărești care au electricieni autorizați. 2. Planificarea lucrărilor, și ne referim in special la lucrările de electrificări rurale, C.A.P.-uri, școli etc., nu s-a făcut cu suficientă competentă și spirit de prevedere. Trebuie precizat faptul că pregătirea materială a lucrărilor de electrificări rurale (Continuare în pag. a 3-a) Din stradă in stradă Ultima duminică din septembrie ne-a Întărit și de astă dată convingerea că toamna băimăreană are multe rezerve de soare, cer senin și căldură. A confirmat acest lucru chiar și meteorologul de serviciu, care ne-a comunicat că termometrele și-au urcat mercurul pînă la 19 grade. Așadar, n-a fost de mirare că după o săptămînă friguroasă în Piața Libertății au reapărute vmzătorii de înghețată, Iar alături de ei, ce-i drept încă timizi, am întîlnit și cîțiva vînzători de castane prăjite — o certitudine a sosirii anotimpului autumnal pe dealurile ce împrejmuiesc orașul. Ce pot face băimărenii într-o frumoasă duminică de toamnă? In magazinul alimentar cu autoservire din strada Ciocanului, în jurul orei 8 am numărat 36 de persoane care așteptau cu coșurile pline momentul să ajungă In fața casieriei.A doua casă de ce nu funcționează măcar duminica?). Dar în afară de ulei, zahăr, făină sau orez este nevoie și de pîine (19 persoane ln find), (26) sau carne (17 lapte nerăbdători). In Piața Izvoarele, o altă situație stranie, în timp ce magazinul Centrului de legume și fructe era asaltat de cumpărători, la numai câțiva pași, un punct volant al aceleiași unități își primea vizitatorii cu lăzi goale, iar alături, chioșcul l.A.S. Seini cu lacătul pe ușă.De altfel, nu numai lucrătorii unităților C.L.F. și l.A.S. Seini au uitat că duminică a fost... duminică, încă și la ora 10, tabloul cu preturi afișa preturile din 28 septembrie, semn al amneziei administrației pietri). La ora cînd în magazine erau cei mai mulți cumpărători, cărucioarele cu legume și frude se odihneau în dosul unităților. In schimb, la orice coif de stradă au funcționat tonetele cu loz în plic. Asta e bine, înseamnă că norocul e posibil prezent la orice pas, zice-se pentru cei care au pornit cu... dreptul. Seara ofițerul de serviciu de la inspecția județeană a miliției ne-a relatat însă că pe raza orașului au avut loc 5 accidente de circulație. Poate că și acești conducători auto au pășit cu dreptul in mașinile lor. Dar la volan contează mai mult capul decit... piciorulI Multi băimăreni au pornit duminică spre dealurile ce îmbrățișează orașul, au colindat prin pădurile de castani apoi, la întoarcere, au căutat ore întregi măcar cite un păhărel de must dulce. Dar n-au (Faptul că tovarășii găsiti de la T.A.P.L. au transformat fiecare unitate în mustărie și că au mutat in plin oraș principala plantă a bălților nu... îndulcește mustuli). Ce au mai făcut băimărenii? Locuitorii cartierului Săsar au aplaudat în sala clubului exploatării miniere un spectacol prezentat de GH. MOLDOVAN (Continuare în pag. a 2-a) La culesul castanelor. à IVIsS1 I II I III III I IIIIIIIIIII Prologio „ZIUA SEZOLTEI” A devenit un obicei prima duminică din luna ca în octombrie lucrătorii ogoarelor înfrățite să sărbătorească „Ziua recoltei". Simbol al bunăstării, sărbătoarea belșugului în satele și orașele Maramureșului are semnificații deosebite în acest an și este așteptată cu mers interes. Despre aceasta ne-a vorbit de altfel și tovarășul ing. Ioan Chioran, vicepreședintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție. Pregătirea și organizarea sărbătorii „Zilei recoltei în județul nostru, angajează participarea organelor agricole județene, ale Comitetului județean pentru cultură și artă, ale Consiliului județean al U.G.S.R., ale Comitetului județean al U.T.C., ale Consiliului județean pentru cultură fizică și sport, ale Comitetului județean al femeilor, U.J.C.C., U.J.C.M., I.A.S. și Direcția comercială. Fiecare din organele enumerate mai sus își va aduce contribuția pentru ca sărbătorirea „Zilei recoltei" să constituie un prilej de trecere în revistă a succeselor dobîndite în activitatea economică a C.A.P. și I.A.S., în dezvoltarea satelor și de intensă aprovizionare cu legume și fructe și cu alte produse agroalimentare a oamenilor muncii. La Baia Mare, de exemplu, în Piața de legume și fructe, în Piața Păcii, cartierul Săsar, Cîmpul Tineretului, precum și în 6 unități din diferite puncte ale orașului se vor organiza expoziții cu vinzare. Tot în municipiul Baia Mare, cooperativele agricole din Ardusat, Mireșu Mare, Lăpușel, Macira, Tăuți Măgherăuș, Săsar și Ocoliș vor organiza chioșcuri pentru desfacerea preparatelor culinare specifice locului. Majoritatea expozițiilor și chioșcurilor vor fi amplasate pe Cîmpul Tineretului și vor pune la dispoziția oamenilor muncii, în afara unor însemnate cantități de legume și fructe, de ouă și păsări, de must, un mare volum de produse industriale și de artizanat. Nu vor lipsi nici programele artistice și întrecerile sportive. La Teatrul de vară, de pildă, formațiile artistice ale căminelor culturale din Valea Borcutului, Tău și Măgherăuș, Recea, Săsar, Merișor, Coltău, Mogoșești, a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare, precum și fanfara E.M .Săsarvor prezenta un bogat program artistic. Pe stadionul „23 August" și terenul „Voința“ vor avea loc întreceri sportive. Cu aceeași atenție vor fi puse la dispoziția oamenilor muncii din municipiul Sighetul Marmației, din orașele Vișeu, Baia Sprie, Cavnic, Tg. Lăpuș, Borșa, legume și fructe, must și preparate culinare, articole industriale și de artizanat. Discuție consemnată de ing. M. POP II I