Pentru Socialism, noiembrie 1968 (Anul 18, nr. 4595-4620)

1968-11-01 / nr. 4595

Anul XVIII nr. 4595 Vineri 1 noiembrie 1968 4 pagini — 30 de bani Producția de mică serie crește. VA DE CE PERSISTA INSA DEFICIENTE CALITATIVE? Activitatea de producție de mică serie la confecții și tricotaje executate de unitățile cooperației meșteșugărești este destul de tînără, înființate în a doua jumatate a lui 1966 în cadrul cooperativelor meșteșugărești din județ există 15 secții de confecții și tricotaje de mică serie care înglobează un efectiv de 710 lucrători Analizînd activitatea depusă și rezultatele obținute în ultimii doi ani de către aceste secții, se poate afirma că ele și-au dovedit juSfetea înființării lor prin contribuția adusă la sporirea cantitativă și calitativă a produselor destinate fondului pieții și în diversificarea gamei de sortimente și modele în domeniul confecțiilor, tricotajelor. Este semnificativ în acest sens faptul că numai în cursul anului trecut, și în trei trimestre ale anului acesta, s-au livrat pe piață confecții și, tricotaje în valoare de peste 80 milioane lei din care circa 35 la sută pentru comerțul local. In urma introducerii activității de mică serie, volumul livrărilor către fondul pieții a crescut în 1968 de peste trei ori față de anul 1965. La aceste realizări au contribuit toate cele 15 secții, existente și în special secțiile aparținătoare cooperativelor „Unirea" Baia Mare și „Deservirea" Sighetul Marinadei ale căror produse în general sunt de execuție deosebită și calitate superioară. Elocvente în acest sens sunt scrisorile de mulțumire din partea unor beneficiari și aprecierile rostite la diverse consfătuiri. Deși există acumulate rezultate bune în direcția executării unei game variate de confecții și tricotaje de către cooperația meșteșugărească din județ, în multe cazuri aceste realizări sunt umbrite de deficiențe care trebuie cu mai grabnic înlăturate. Unii tovarăși din conducerile cooperativelor și chiar din aparatul U.J.C.M. au uitat un lucru esențial și anume că sarcina cooperației meșteșugărești este de a realiza confecții și tricotaje de mică serie cu o execuție deosebită, ceea ce înseamnă produse într-o gamă de sortimente și modele mai variate decât în industria de stat, la un nivel calitativ superior. Deseori produsele cooperației meșteșugărești au o execuție inferioară celor executate în industria de stat. Astfel, execuția sortimentului de lenjerie lasă mult de dorit. Așa, bunăoară, la secția de lenjerie a cooperativei „Someșul" din Seini s-a executat necorespunzător un lot de pijamale pentru copii, fapt pentru care beneficiarul, pe bună dreptate, ■a refuzat o parte din ele. De asemenea, la secția lenjerie a cooperativei „Țibleșul” din Tg. Lăpuș ce execută cămăși din materiale necorespunzătoare, la nivel calitativ inferior. Calitatea produselor cooperației meșteșugărești este strîns legată de o serie de factori ca: finisarea produselor, ambalarea, etichetarea și, în general, prezentarea lor. In ■ aceste direcții se manifestă o insuficientă preocupare atît din partea conducerilor cooperativelor cît și a uniunii județene. La secția de lenjerie a cooperativei „Unirea" din Baia Mare numărul gulerului la cămașă este scris cu creionul pe o bucată de pînză neînsăilată și cusută în interiorul cămășii, în loc ca acesta să fie imprimat pe o mică panglică de mătase îndoită și cusută într-un loc vizibil în interiorul cămășii. La cele mai multe din produsele cooperației meșteșugărești lipsește emblema cooperativei care contează foarte mult la ridicarea aspectului comercial al produsului, cît și la responsabilitatea executorului. O altă lacună în prezentarea produselor este modul necorespunzător de ambalare a acestora. La fabricile de confecții cămășile sunt ambalate fiecare în parte pe un cartog, lat £ spus&gău gi polietilenă pe care este imprimată marca fabricii și calitatea. In schimb, cămășile cooperativelor meșteșugărești, în cel mai bun caz, sînt ambalate într-o pungă de polietilenă neimprimată, așezate cîte 10 bucăți într-un pachet legate cu sfoară. Să nu mai vorșibim de etichetele produselor ce cuprind numărul, talia, prețul etc., care în cele mai multe cazuri sînt scrise confuz și necitit. în cooperația meșteșugărească Cea mai mare parte din neajunsurile care există în domeniul calității execuției, finisării, ambalării și prezentării produselor se datorește slabei activități a controlului tehnic de calitate. Așa după cum ne mărturisește tovarășul Petre Slut — vicepreședinte la cooperativa „Unirea", Baia Mare — de multe ori „controlul tehnic final de calitate este preocupat de alte probleme, ca să nu mai vorbim de controlul interfazic aproape inexistent". O parte din vină o poartă conducerile cooperativelor fiindcă deși au existat numeroase cazuri cînd s-au constatat defecțiuni de calitate, soldîndu-se cu refuzuri, totuși cooperatorii de la controlul tehnic de calitate nu au fost trași la răspundere. Bunăoară, de la cooperativa „Unirea" Baia Mare au fost refuzate sa rafane în valoare de 9.000 lei, de la cooperativa „Țibleșul" din Tg. Lăpuș au fost refuzate 800 cămăși. Toate acestea au necesitat remedieri fără a fi lezați cei de la controlul tehnic de calitate care au permis să fie expediate beneficiarilor produse cu defecțiuni. Un rol însemnat în crearea de noi modele, lărgirea și diversificarea sortimentelor, în rezolvarea diferitelor probleme privind tehnica croielii, execuției, consumuri specifice îl au colectivele tehnice de creație. Acestea însă nu există în nici o cooperativă meșteșugărească. Este de datoria Uniunii județene cooperativelor meșteșugărești și a conducerii cooperativelor să găsească soluțiile cele mai potrivite pentru înființarea în cel mai scurt timp a colectivelor tehnice de creație, să activeze controlul tehnic de calitate din fiecare cooperativă și secție, asigurând cu cadre competente controlul la principalele faze ale procesului de producție. Deficiențele semnalate trebuie înlăturate cît mai urgent pentru a asigura produselor de mică serie ale cooperației meșteșugărești o calitate superioară care să satisfacă cerințele exigente ale populației. I. LUJERDEAN SECVENTE MARAMUREȘENE Angajamente îndeplinite In cele trei trimestre care au trecut din acest an, întreprinderile economice de pe cuprinsul județului au înscris în jurnalul activității lor două sume importante: 58.992.000 lei, reprezentînd economiile realizate în această perioadă la prețul de cost, și 59.462.000 lei — valoarea beneficiilor vărsate la bugetul de stat. Aceste sume pun în evidență eficiența măsurilor aplicate pentru organizarea științifică a producției și muncii, măsuri datorită cărora angajamentul anual de economii a fost depășit pe ansamblul județului cu peste 42.000.000 lei. Rezultate deosebite au obținut Combinatul chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej", Uzina „1 Mai" din Baia Mare, Fabrica de alcaloizi din Vișeu. Jurizare In cadrul pregătirilor ce se fac pentru deschiderea Expoziției de artă plastică Maramureș 1968, un juriu alcătuit din pictori, graficieni, sculptori, artiști decoratori și critici de artă a supus unei evaluări artistice cele 195 de lucrări prezentate, selecționînd dintre ele 94, aparținind unui număr de 40 artiști membri ai filialei Uniunii Artiștilor Plastici. Vernisajul expoziției județene de artă plastică este programat pentru luna noiembrie. După ce va fi vizionată de publicul băimărean în sălile muzeului județean, ea va fi prezentată in continuare la Zalău, Bistrița și Focșani. Detaliu arhitectonic la clădirea serviciului mișcare a noii gări băimărene. Contribuția tineretului Ca și în alți ani, tineretul din orașele și satele județului participă cu însuflețire la executarea diferitelor lucrări de interes gospodăresc. Prin contribuția lui voluntară, anul acesta au fost împădurite aproape 75 ha de terenuri forestiere, pe alte 215 ha s-au executat lucrări pentru îngrijirea arboretelui forestier, iar în vederea sporirii producției de furaje, au fost inițiate acțiuni care s-au soldat cu curățirea a peste 8.300 ha de pășuni și finețe naturale. In același timp, alături de vîrstnici, tineretul din județ a participat la repararea drumurilor, colectarea metalelor vechi. Lucrările astfel executate însumează o valoare de peste 10.000.000 lei. MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU, SECRETAR GENERAL AL C. C AL P. C. R., PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, CORPULUI PROFESORAL $I STUDENȚILOR DIN INSTITUTELE DE ÎNVĂȚĂMÂNT TEHNIC SUPERIOR DIN BUCUREȘTI Stimați tovarăși. Aniversarea unui secol și jumătate de la înființarea, în București, a primelor cursuri de inginerie în limba română îmi oferă plăcutul prilej de a aduce corpului didactic, întregului tineret din învățămîntul superior tehnic, salutul cald al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Socialiste România. Inaugurarea, cu 150 de ani în urmă, a cursurilor de inginerie inițiate de Gheorghe Lazăr, eminent om de cultură și înflăcărat patriot, reprezentat un eveniment remarcabil în istoria în avățămîntului, științei și culturii noastre. In decursul existenței sale, Școala tehnică superioară din București a format zeci și zeci de promoții de ingineri. Din rîndul lor s-au ridicat memorabile figuri de savanți și profesori care, făcînd parte din pleiada intelectualilor înaintați, au jucat un rol de seamă în propășirea materială și spirituală a națiunii române. In anii socialismului, ca o expresie elocventă a grijii partidului nostru pentru dezvoltarea învătămîntului, pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului, Școala tehnică superioară din București — cea mai importantă sursă de formare a cadrelor tehnice inginerești în toate ramurile economiei naționale — a cunoscut o puternică dezvoltare. Pentru învățămîntul tehnic superior, socialismul a însemnat o creștere considerabilă a numărului de institute și facultăți, de studenți și cadre didactice, o îmbunătățire permanentă a condițiilor de studiu și de piață ale tineretului studios. Doresc, și cu acest prilej, să exprim înalta apreciere pe care partidul și statul nostru o acordă activității rodnice, devotare a corpului profesoral care își îndeplinește îndatoririle de onoare ce-i revin, aducînd o contribuție deosebit de valoroasă la formarea celui mai ales și mai prețios produs al societății noastre, omul temeinic și multilateral pregătit — constructor al socialismului. Temeiuri de îndreptățită satisfacție ne dau tinerele vlăstare ale intelectualității tehnice, întreaga noastră studențime care se pregătește cu răspundere pentru a purta miiune, spre noi culmi, cuceririle gîndirii și creației științifice și tehnice contemporane, pentru a participa cu dăruire de sine la soluționarea problemelor complexe pe care le ridică opera de desăvîrșire a construcției socialiste. Sărbătoarea de azi constituie un prilej de a cinsti tradițiile înaintate ale învățămîntului tehnic superior din România, de a omagia actul patriotic care a pus temeliile lui și de a reliefa marile lui succese de azi. Cu sentimentul mîndriei de a fi continuatorii operei unor iluștri înaintași, dumneavoastră toți — profesori din toate generațiile și studenți — aveți înalta îndatorire de a ridica pe noi trepte tradițiile luminoase ale Școlii tehnice românești, pentru a răspunde încrederii și dragostei ce vi le poartă întregul popor, pentru a contribui mai direct, cu mai mare eficiență, la înălțarea mărețului edificiu al României socialiste. Multumindu-vă pentru invitația pe mi-ati adresat-o de a lua parte la această care sărbătoare, vă adresez urări de 2 001 și mari succese, vă doresc multă sănătate, fericire și realizări însemnate în activitatea dumneavoastră închinată propășirii patriei noastre socialiste. SECVENȚE MARAMUREȘENE La simpozionul internațional în prima jumătate a lunii noiembrie, la București își va desfășura lucrările Simpozionul internațional „Pregătirea beneficiarilor informației și studiul necesarului de informație pentru beneficiari", organizat de Institutul Central de Tehnică al Direcției Documentare Generale de Metrologie, Standarde și Invenții de pe lângă Consiliul de Miniștri al R. S. România. Va fi prezent la această manifestare internațională și Centrul de cercetări pentru minereuri neferoase Baia Mare. Aici s-a elaborat referatul „Legătura reciprocă, complexă între organul de documentare și beneficiar" (autori dr. ing. Ilie Paraschiv și documentaristul Valentin Beregic). CORECTITUDINEA In relațiile dintre oameni se păstrează anumite reguli elementare de conviețuire, existente de veacuri. Aceste reguli nu sînt scrise, ele s-au cristalizat în procesul vieții, trec dintr-o generație în alta, se completează, se dezvoltă, formînd acele legi simple după care se caracterizează oamenii, educația lor, comportamentul, vorbirea, relațiile cu semenii lor, mai pe scurt formînd cei șapte ani de acasă. Investigațiile noastre vizează modul cum organizațiile de partid se preocupă, în activitatea lor, de comportarea omului în producție și în familie, de șlefuirea trăsăturilor de caracter specifice comunistului. In organizația de bază de la secția topire a Uzinei chimicometalurgice „1 Mai" din Baia Mare activează și comunistul Aurel Gherasim. Specialist în topirea element esențial al conviețuirii sociale metalelor, el caută, pe lângă obligațiile de serviciu, să împărtășească și altora din experiența dobândită. Comportarea la locul de muncă, respectul față de colegi, de întregul colectiv i-au adus stima și respectul celor din jur. Dar tovarășul Aurel Gherasim nu numai în producție are o atitudine corectă, demnă, ci și în familie. Cei patru copii ai săi au primit o educație sănătoasă. Tatăl a constituit o pildă vie. Ioan este lăcătuș la atelierul mecanic, iar Alexandru e tot lăcătuș la secția topire. Maria și Ana s-au căsătorit formînd familii trainice, fericite. In uzină, despre Aurel și Gherasim, despre copiii lui se vorbește cu stimă și respect, ca despre familia unui adevărat comunist. Pe șantierul din Baia Mare al I.G.M. Cluj l-am cunoscut pe șeful de echipă Ioan Cîrlea, fruntaș în întrecerea socialistă, deținător al medaliei jubiliare. Un om corect, disciplinat, modest, săritor la nevoie. Tovarășul Gheorghe Stoica, secretarul organizației de partid de aici ne-a vorbit despre preocuparea comunistului Ioan Cîrlea pentru calificarea tinerilor în meseria de pavator. Asemenea modele de conduită morală se găsesc peste tot unde organizațiile de partid au- în vizorul lor- educația partinică a membrilor lor, formarea trăsăturilor care caracterizează pe membrul de partid. Firește, în munca educativă, omul trebuie privit așa cum este el, cu calitățile și lipsurile sale. Mai există încă unii comuniști, ce-i drept rar și izolat, AL. POIENARU (Continuare în pag. a 3-a) INFORMAREA OPERATIVĂ, O CERINȚĂ MEREU ACTUALĂ A apărut ziarul proaspăt, conținînd un important document. Chioșcurile pentru vînzarea presei sînt literalmente asaltate. Ne-au devenit familiare aceste imagini tonice, dovedind interesul crescînd al oamenior muncii, de toate vîrstele și profesiile, pentru cunoașterea neîntîrziată a hotărîrilor partidului și guvernului, a evenimentelor interne și internaționale. Necesitatea informării operative și cît mai cuprinzătoare a maselor trebuie văzută în strînsă legătură cu practica profund democratică a partidului nostru de a supune dezbaterii publice toate măsurile importante înainte de a fi adoptate. Desigur, documentele care apar sunt numeroase. Ele vizează perfecționarea activității în toate compartimentele vieții noastre sociale. Fără a aștepta indicații speciale, cele mai multe organizații de partid acționează operativ pentru popularizarea largă a noilor documente. Se asigură difuzarea neîntîrziată a presei, afișarea în locuri vizibile a numerelor de ziar respective, cu sublinierea ideilor principale. Dovedind inițiativă și receptivitate față de cerințele colectivelor de oameni ai muncii, unele comitete de partid, între care și cel de la Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare, au organizat puncte de consultații, unde lectori temeinic pregătiți lămuresc, în mod diferențiat, întrebările care apar în legătură cu documentele publicate. Pe linia mai bunei organizări a difuzării presei s-au obținut și în județul nostru progrese evidente. In urma dotării rețelei de difuzare cu mijloace de transport corespunzătoare, ziarele ajung acum mai repede la cititori. Dar se mai semnalează în acest domeniu și unele neglijente nepermise. Din vina serviciului de difuzare a presei, ca și a comitetelor de partid de la întreprinderea „Partizanul" și U.I.L. din Sighetul Marmației, salariații unităților rusANDREI MARCUȘ, activist al Comitetului județean de partid (Continuare în pag. a 2-a) Pentru iarna Lucrătorii Autobazei de călători Baia Mare au început din timp pregătirea parcului pentru lunile de iarnă. Pînă în prezent au fost revizuite și reparate mai mult de 100 autobuze, autobaza s-a aprovizionat cu o bună parte din carburanții și lubrefianții necesari, peste 80 la sută din numărul total al mașinilor fiind gata pregătite în vederea trecerii la cerințele sezonului friguros. Pregătiri asemănătoare face și întreprinderea comunală Baia Mare. S-au confecționat pentru călători 7 copertine plasate la stațiile de pe străzile orașului. Rubrică realizată de C. JOSAN ÎN ZIARUL DE AZI Eforturi susținute pentru ridicarea nivelului calitativ al învățămîntului superior Constructorilor — condiții bune de muncă pe timpul iernii Plantarea pomilor fructiferi Evenimente externe (Interviul nostruț I