Pentru Socialism, decembrie 1968 (Anul 18, nr. 4621-4647)

1968-12-01 / nr. 4621

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU ROMÂNIA SOCIALISTA -ÎNCUNUNAREA ASPIRAȚIILOR SOCIALE ȘI NAȚIONALE ALE POPORULUI ROMÂN Sărbătorim împlinirea a 50 de ani de la unirea Transilvaniei cu România, ment de importanță istorică eveniîn făurirea statului național român unitar. Actul Unirii a însemnat împlinirea unui deziderat secular al luptei poporului român, al oamhenilor muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități, de a trăi într-o patrie liberă, nestimată. Unirea a însemnat în același timp satisfacerea unei cerințe obiective a progresului social, încadrîndu-se în lupta generală pentru eliberarea națională a popoarelor din fostul imperiu habsburgic. In înfăptuirea acestui act măreț, rolul hotărîtor l-au avut masele populare, unirea fiind opera întregului popor român. „Unirea Transilvaniei cu țara .— sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în cuvîntarea la ședința jubiliară a Marii Adunări Naționale — a deschis calea spre dezvoltarea națiunii, a creat cadra propice pentru o mai accentuată evoluție a economiei, științei și culturii, pentru intensificarea mișcării revoluționare a clasei muncitoare, a activității tuturor forțelor progresiste ale societății". idin In locul marilor bătălii de clasă acea perioadă s-a creat MOISE FETEA, șeful secției de propagandă Comitetului județean Maramureș a al P.C.R. Partidul Comunist Român, partid marxist-leninist, care a ridicat pe o treaptă superioară mișcarea revoluționară din România. Partidul Comunist Român este continuatorul luptei seculare duse de poporul nostru pentru neatîrnarea țării, pentru desființarea exploatării omului de către om, accelerarea progresului social și înaintarea României pe calea civilizației. Infruntînd prigoana sălbatică, puternica ofensivă dezlănțuită de clasele exploatatoare, Partidul Comunist Român a organizat și condus masele muncitoare în lupta pentru drepturi și libertăți democratice, împotriva pericolului fascismului care amenința însăși ființa națională a poporului nostru, în lupta pentru independența și suveranitatea țării. De activitatea Partidului Comunist este legat actul memorabil al insurecției armate antifasciste din august 1944, care a deschis o nouă epocă în istoria României. In lupta grea, plină de jertfe și sacrificii pentru înfrîngerea împotrivirii forțelor reacționare și uneltirilor cercurilor imperialiste, a s-a desăvîrșit revoluția burghezodemocratică, a fost abolită monarhia, România fiind proclamată Republică, creîndu-se astfel condițiile pentru trecerea la revoluția socialistă. Interesele vitale, aspirațiile de libertate și independență ale maselor, năzuința lor către o formă de stat democratică, progresistă, care să asigure libertate și dreptate socială pentru cei mulți, neatîrnarea politică și înflorirea economică a țării, dreptul sacru al poporului de a fi singur stăpîn în patria sa strămoșească, deziderate pentru care au luptat acum 50 de ani masele populare, au devenit realitate numai în anii socialismului a cărui victorie deplină și definitivă reprezintă cea mai mare realizare a poporului român, după cucerirea puterii politice. In România socialistă, întreaga putere aparține poporului, se exercită de către popor, liber și stăpîn pe soarta sa. Constituția țării noastre consacră faptul că Republica Socialistă România este un stat al oamenilor muncii de la orașe și sate, suveran, independent și unitar, al cărui teritoriu este inalienabil și indivizibil. (Continuare în pag. a 2-a) In curînd intră în funcțiune Noua autogara I vl V basmareaua In legătură cu apropiata dare în funcțiune a noii autogări din Baia Mare, aflată în imediată apropiere a noii gări C.F.R., l-am rugat pe tovarășul ing. Gavril Ghirolteanu, directorul D.R.T.A. Baia Mare, să ne relateze modificările ce vor avea loc cu această ocazie în transportul călătorilor. Conform planificărilor existente, noua autogară trebuie să fie gata la sfîrșitul anului. Constructorii de la I.C.T. însă, datorită bunei organizări muncii, au reușit să încheie lucrarea mai devreme, așa că, în cîteva zile, activitatea transporturilor de călători se va face prin noul sediu.Noua autogară este unică în țară prin soluția constructivă, dispune de toate dotările pentru a corespunde destinației. Este o clădire modernă, confortabilă, înzestrată cu instalații și mobilier modern, ceea ce face să poată deservi zilnic cca. 2.500 călători. — Cum apreciați calitatea execuției? — Bună, chiar foarte bună în ce privește partea de construcție. Insă, în privința lucrărilor de finisaj, nu ne putem declara pe deplin satisfăcuți. Desigur, constructorul trebuie să intervină urgent și să înlăture „petele" rămase de pe urma superficialității. — Intrarea în funcțiune va produce modificări esențiale în mersul autobuzelor? — Esențiale nu, dar totuși importante pentru publicul călător. Pentru autobuzele care circulă înspre Negrești, Satu Mare, Sighetul Marmației, Cavnic, Tîrgu Lăpuș, Borșa am înființat stații facultative în piața de alimente și pe strada Victoriei (lingă Institutul pedagogic). Atragem atenția în mod deosebit călătorilor noștri abonați că sunt invitați să vină neapărat, la plecare, la ghișeul autobazei pentru a fi trecuți în diagramă, altfel riscă să nu fie luați în caz de aglomerare. In ce privește orele de plecare și sosire ele rămîn aceleași, dar e posibil să revenim în cazul că necesitățile o vor impune. E bine de știut că anumite trasee se lungesc (Băiuț — Baia Mare și Sighetul Marmației — Baia Mare, peste Gutii), ceea ce atrage după sine modificarea prețului biletelor cu 1—1,50 lei. In rest mersul autobuzelor rămîne același. Noi vom face totul pentru buna deservire a călătorilor, solicitînd în același timp propunerile și sugestiile lor care ne vor ajuta în îmbunătățirea activității. T. TOHÄTAN * Anul XVIII or* 4621 * Duminică 1 decembrie 1668 4 pagini — 3 bani Rodul muncii minerilor din Baia Sprie pornește înspre notație. Foto: FRANCISC SZABÓ ȘTEFAN BELLU INSCRIPȚIE DE CTITORIE Intîia piatra sacră, însemn și temelie, a pus-o Burebista spre a vesti deplin, c-aici, pe aceste plaiuri de poamă și de grîne, poporul lui Zamolxe din veacuri e stăpîn. I-a dăruit botezul, de faimă, Decebal, cu spada nemuririi, jertfindu-se pe sine, spre știrea tuturora, c-acest tarîm de soare nimeni și niciodată nu poate să-l închine.Din limpezimi latine și slavă de cazanii s-au închegat, prin vreme, minuni de frumuseți, ce stau drept mărturie în limba Mioriței, la Dunăre, pe Argeș, în nord, la Voroneț. Și i-au gătit podoabe — puterea, trăinicia — Bogdanii, Basarabii, Mihai, vestiții Bani, oștirile lui Horea și armele lui Iancu — făclii ce ard de veghe în inimi, peste ani-In vremîle lui Cuza se prinse Hora mare, tumult de bucurie, izvor de ape vii, și-a răsunat la Alba, în anul optsprezece, vestind desăvîrșirea măreței ctitorii-Azi o purtăm în inimi, veșmînt de sărbătoare, simbol al dreptei lupte și a-nvingerii depline, in țară suverană, și tare, și-mplinită, menită fericirii și unor mari destine. MANIFESTAII ÎNCHINATE SEMICENTENARULUI UNIRII TRANSILVANIEI CU ROMÂNIA „Făurirea statului național ungtar — aspirație seculară poporului român" se intituleaază expunerea ținută în ultimele zile de conferențiari ai Comisiei pentru răspîndirea cunoștințelor a Comitetului județean pentru cultură și artă, în peste 100 de localități ale județului. §3 Semicentenarului unirii Transilvaniei cu România îi sunt închinate și numeroase programe cultural-artistice. Ia Șomcuta Mare și în satul Berchez, ansamblul artistic al Cooperativei meșteșugărești din Șomcuta Mare a prezentat spectacole muzical-coregrafice. Alte formații de artiști amatori, printre care cele din Boiu Mare și Valea Chioarului, au prezentat programe consacrate celei de-a 50-a aniversări a unirii Transilvaniei cu România, la așezămintele culturale din localitățile lor. Asemenea programe au susținut in aceste zile peste 100 formații de artiști amatori din județ. H I« cinematografele din localitățile județului au fost prezentate cicluri de filme documentare și artistice inspirate din istoria poporului nostru. In cadrul acestora au rulat filmele: „Mărășești 1917 — 1967", „1848 în Țările Române", „Dacii", „Columna", „Golgota", „Răscoala", „Haiducii" și altele. SECVENTE MARAMUREȘENE :• SECVENTE MARAMUREȘENE Premieră Vineri seara, la Teatrul de stat din Baia Mare a avut loc cea de-a treia premieră a stagiunii, cu piesa în 3 acte „Pete în soare** de Leopold Lahola; în rolurile principale au fost distribuiți actorii Ion Săsăran, Constantin Tănase, Larisa Stase-Mureșan, Gheorghe Lazarovici. Direcția de scenă aparține lui Dan Alecsandrescu de la Teatrul de stat din Arad, iar scenografia lui Traian Nițescu de la I.A.T.C. București. Spectacolul s-a bucurat de un fruumos succes. Ion- Alo, 115? 115? Treci pe decepție... .Treci pe recepție. .. Aici „Vulturul“. .. Aici „Vulturul“. Fii atent! Autoturismul 1 MM 5620 a efectuat o fifft! depășire neregulamentarâ. Oprește-1 și sancționează șoferul...!“ II III ,.... Alo, 112? 112? Ești pe recepție? Foarte bine. Ia măsuri și peste 5 minute deviază circulația autovehiculelor de pe strada 17 Octombrie pe j1g strada Avram Iancu.. m Dialogurile de mai sus se desfășoară pe calea undelor între un ofițer • «t.g de miliție și agenții de circulație aflați în misiune în diferite puncte de pe VQI Bt arterele municipiului Baia Mare. Noul sistem operativ de dirijare, coordonare și control al circulației ISUfIP» auto-moto este urmarea dotării recente a Serviciului de circulație al InspecifuUCatoratului județean de miliție Maramureș cu aparate moderne de radio for emisie reCende’ s. PRIBOI Constituirea Consiliului municipal Sighetul Marmației al Frontului Unității Socialiste ieri a avut loc adunarea de constituire a Consiliului municipal Sighetul Marmației al Frontului Unității Socialiste. Cu acest prilej a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Roman, primsecretar al Comitetului municipal de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal provizoriu, care, în expunerea prezentată, a relevat însemnătatea hotărîrilor adoptate de recenta plenară a C.C. al P.C.R. Constituirea Frontului Unității Socialiste, ca organism permanent cu caracter larg reprezentativ — a spus vorbitorul — asigură posibilități sporite maselor de a participa activ la viața politică și socială a țării, conducerea și rezolvarea treburile lor de stat și obștești. In aceste zile s-au desfășurat plenara Comitetului municipal de partid, ședințe plenare ale organizațiilor municipale de masă, obștești și profesionale, însuflețite adunări ale colectivelor de muncă din unele întreprinderi, unități agricole și instituții în cadrul cărora au fost desemnați 55 reprezentanți ai acestora în Consiliul municipal Sighetul Marmației Frontului Unității Socialiste. Noul lui organism îi revin sarcini multiple și complexe pe linia dezbaterii principalelor probleme privind înfăptuirea politicii partidului, dezvoltarea economiei locale, buna gospodărire a municipiului, ridicarea nivelului de viață materială și culturală a locuitorilor. In cadrul adunării au mai luat cuvîntul tovarășii: Tiberiu Trifu, secretar al Comitetului municipal U.T.G., Ioan Fîrle, secretar Consiliului municipal al sindicantelor, Ana Murgoci, profesoară la Școala generală nr. 4, Gheorghe Griinstein, directorul G.I.L., Grigore Holdiș, profesor la liceul teoretic, care și-au exprimat totala adeziune față de politica profund științifică a partidului și statului nostru. ★ Adunarea a ales Biroul executiv al Consiliului municipal Sighetul Marmației al Frontului Unității Socialiste în următoarea componență: președinte: Roman Nicolae; vicepreședinți: Bruckstein Ludovic, Nistor Viorica, Moiș Ioan; secretar: Negrea Gheorghe; membri: Trifu Tiberiu, Năsui Andrei, Fîrte loan și Feieș Iuliu. Tovarășul Gheorghe Negrea a prezentat apoi proiectul planului de măsuri al Biroului executiv al Consiliului municipal al Frontului Unității Socialiste în care se prevăd principalele sarcini privind realizarea planului de stat, îmbunătățirea activității edilitar-gospodărești, întărirea muncii culturaleducative, desfășurarea campaniei electorale și altele. Expoziție — concurs Ieri, 30 noiembrie, la restaurantul „Ardealul" din Baia Mare s-a deschis o expoziție-concurs de artă culinară. La expoziție, care a fost organizată sub egida Direcției comerciale județene, au expus o variată gamă de mîncăruri, preparate de laborator de carmangerie, patiserie și cofetărie T.A.P.L. Baia Mare, T.A.P.L. Sighetul Marmației și O.G.L. Mixt Vișeul de Sus. Publicul consumator a avut la dispoziție peste 260 sortimente de mîncăruri și preparate de laborator și circa 80 sortimente de prăjituri și produse de patiserie. Vremea Stația meteorologică din Baia Mare ne comunică: a fi: Vreme rece și cețoasă, cu cerul variabil, mai mult acoperit. Temperatura minimă va oscila intre —2 și —$ grade, iar maximele intre + 1 și +8 grade. Dimineața va fi Îngheț la sol și se va brumă. Vint slab depune din sectorul nord-vestic. La .. . | - « ~ . . munte vreme cețoasă. Sa va traiasca î _____________ De curind, in familia Nita și Nistor Tomoiagă din .............. .......——----------------------Moisei a avut loc sărbătorirea unui eveniment emo» _ționant: rude și prieteni au venit să prezinte relieful țări gazdelor, să ureze mulți ani și sănătate nou-năs- ■*“*'*■ cutului — Lenuta. Festivitatea a avut o coloratură aparte prin caracterul ei jubiliar. Lenuta a mai fost Expoziția județeană de artă felicitată și de Veronica, Iacob, Ludovica, Nița, plastică (Muzeul județean) de schi-Gheorghe, Pavel, Pintea, Radu și Nistor — frații ei ! * • ♦ „ Trio — a căror vîrstă este cuprinsă între 2 și 14 ani. Nei sa intre orei. 10— asociem și noi la bucuria părinților cărora le urăm si Teatrul de păpuși, Baia Mari in toată inima. Să vă trăiască toți zeceti jre, ora îl. — „Cei trei purceluși". j