Pentru Socialism, martie 1969 (Anul 19, nr. 4697-4722)

1969-03-01 / nr. 4697

> k MIINE, CU TOȚII AI VOT! Anul XIX nr. 4697 Sâmbătă 1 martie 1969 4 pagini — 30 de bani Votind candidații Frontului Socialiste, Unității pentru înflorirea patriei noastre socialiste,pentru bunăstarea poporului, pentru pace ! \ votați Campania electorală, care dominat timp de două luni întreaga viață politică a țării, a culminat vineri cu o mare adunare electorală în cadrul căreia tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al G.G. al P.G.R., președintele Consiliului de Stat, candidat al Unității Socialiste în Frontului circumscripția electorală nr. 1 — 23 August, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, a rostit o amplă cuvîntare. Stimulînd pe scara întregii națiuni spiritul civic de înaltă responsabilitate față de prezentul și viitorul patriei socialiste, campania electorală s-a desfășurat în atmosfera efervescentă a interesului politic unanim, al entuziasmului general cu care întregul popor se pregătește să sărbătorească împlinirea unui sfert de veac de la eliberarea patriei. Larga participare a maselor la dezbaterea multilaterală a problemelor politicii noastre interne și externe, afirmarea plenară a inițiativei cetățenești în toate domeniile vieții prilejuite de întrunirile cetățenești ilustrează democratismul profund în climatul căruia poporul român își exercită liber politica sa suverană, croindu-și soarta potrivit năzuințelor sale supreme. Cu mult înainte de ora în care urma să se desfășoare marea întrunire electorală, mii de cetățeni se îndreptau spre Piața Palatului, din inima Capitalei, martora atîtor evenimente istorice din viata poporului nostru în ultimii 25 de ani. Treptat, spațiul devine neîncăpători pe Calea Victoriei, pînă spre Palatul Telefoanelor și spre străzile care converg în marea Piață, numărul cetățenilor crește necontenit. Mulțimea poartă pancarte pe care sunt înscrise cuvinte pline de căldură și încredere în Partidul Comunist, căruia îi datorăm toate cuceririle în opera fără egal înfăptuită de popor.Un freamăt de entuziasm cuprinde întreaga piață, izbucnesc urale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu ceilalți conducători de partid și de stat, se îndreaptă dinspre sediul Comitetului Central al partidului printr-un culoar viu, format de cetățeni, spre Palatul Republicii, ovaționează puternic Mulțimea pentru Partidul Comunist Român conducerea sa, exprimînd drașigostea fierbinte a oamenilor muncii față de partid, față de patria socialistă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și ceilalți conducători răspund cu căldură manifestărilor de înaltă prețuire și entuziasm unanim cu care sînt întîmpinați. In această revărsare generală de entuziasm se scandează numele secretarului general al partidului nostru : Ceaușescu!, Ceaușescu!, Ceaușescu! Această vibrantă manifestare populară reafirmă idealurile comune care sudează într-o unitate indestructibilă întregul nostru popor în jurul partidului și guvernului, dă forță de expresie adeziunii ferme a întregii noastre națiuni la politica internă externă marxist-leninistă a partitidului, izvorul viu al energiilor creatoare spre împlinirea (Continuare în pag. a 3-a) Adunarea CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Sumai tovarăși. Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Doresc, în primul rînd, să exprim cele mai vii mulțumiri cetățenilor din circumscripția București, care mi-au acordat încrederea lor, propunîndu-mă candidat în alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională. (Aplauze, urale). Totodată, folosesc acest prilej pentru a adresa calde mulțumiri oamenilor muncii din întreaga țară pentru încrederea manifestată fată de toți candidații Frontului Unității Socialiste. In aceste manifestări noi vedem o expresie a încrederii întregului popor în Partidul Comunist Român, în politica sa marxist-leninistă, politică pe deplin corespunzătoare intereselor vitale ale națiunii noastre socialiste. (Aplauze îndelung repetate). In cursul depunerii candidaturilor pentru Marea Adunare Națională și pentru consiliile populare, în cadrul campaniei electorale, au avut loc nenumărate întîlniri, adunări și mitinguri la care au participat milioane de cetățeni. Caracteristica principală a acestor manifestări este dezbaterea deschisă și multilaterală a problemelor dezvoltării patriei noastre, a Căilor pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material cultural al întregului popor. (A și plauze puternice). Se poate spune că întreaga campanie electorală s-a transformat într-o uriașă manifestare a unității poporului nostru în jurul partidului și guvernului, a voinței nestrămutate a tuturor celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și externă a partidului și guvernului. (Aplauze puternice). Criticile aduse muncii unor consilii populare și altor instituții de stat și obștești, propunerile făcute cu acest prilej, sînt tot atîtea dovezi ale preocupării maselor largi populare de a asigura înfăptuirea fermă a politicii partidului. Marea Adunare Națională, consiliile populare ce vor fi alese, toate organele de partid și de stat au datoria de a studia cu toată atenția problemele ridicate în dezbaterile publice din cadrul campaniei electorale și de a lua măsurile ce se impun pentru soluționarea lor corespunzătoare. Acum, la încheierea campaniei electorale, putem constata cu satisfacție că ea a prilejuit o largă confruntare de păreri asupra tuturor problemelor economico-sociale actuale ale țării, asupra activității desfășurate pentru traducerea în viață a programului de dezvoltare multilaterală a patriei. Campania electorală s-a desfășurat sub semnul profundului democratism al noii noastre orînduiri, creat pe fundamentul cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii, al măsurilor adoptate de partid și de stat pentru asigurarea condițiilor necesare participării plenare a maselor populare la conducerea țării. (Aplauze). Democratismul nostru socialist își găsește în aceste zile o puternică expresie în faptul că oamenii muncii dezbat principalele aspecte ale politicii noastre interne și externe care privesc prezentul și viitorul patriei, se consfătuiesc cu candidații Frontului Unității Socialiste, cei cărora la 2 martie urmează să le dea mandatul de reprezentanți în organele puterii — Marea Adunare Națională și consiliile populare — asupra problemelor gospodăririi țării, a orașelor și comunelor, își exprimă liber opinia, voința și aspirațiile. Climatul de intensă activitate socială și politică existent în întreaga țară demonstrează că poporul nostru este cu adevărat liber și stăpîn în patria sa, suveran în exercitarea puterii, că el își hotărăște singur soarta, corespunzător intereselor sale supreme. (Aplauze îndelung repetate). Aceasta insuflă fiecărui cetățean, indiferent de categoria socială, profesiune sau naționalitate, convingerea că se poate afirma neîngrădit pe tărîmul vieții sociale, că își poate manifesta nestingherit energia, capacitatea și talentul în slujba patriei, a progresului României pe drumul socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, urale). Stimați tovarăși. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist; această împrejurare conferă alegerilor de la 2 martie 1969 o însemnătate și o semnificație deosebită. Aceste alegeri prilejuiesc un bogat bilanț de realizări, de succese remarcabile obținute de poporul român, sub conducerea partidului comunist, pe drumul făuririi socialismului, al înfloririi patriei, al bunăstării și fericirii. Cei mai în vîrstă își reamintesc în ce situație se găsea țara noastră acum 25 de ani. Subordonarea față de Germania nazistă, participarea, alături de forțele hitleriste, la războiul împotriva Uniunii Sovietice, jefuirea bogățiilor țării de către armatele germane aduseseră România la marginea catastrofei naționale. In acele condiții, dovedindu-se înălțimea răspunderii sale revoluuționare, naționale, Partidul Comunist Român a acționat cu fermitate, în unitate cu forțele muncitorești, democratice, naționale, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, ieșirea din războiul antisovietic și alăturarearii noastre la coaliția antihitleristă în lupta pentru eliberarea deplină a patriei și zdrobirea definitivă a Germaniei fasciste. (Aplauze puternice). Desfășurarea evenimentelor este cunoscută și nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Vreau însă să subliniez că fără înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 România s-ar fi găsit într-o situație greu de imaginat. Consider că îndeplinesc o îndatorire sfîntă exprimînd, cu acest prilej, recunoștința înșiregului nostru popor față de cei care au luptat pentru eliberarea țării și care nu se mai află astăzi printre noi. Doresc, de asemenea, să subliniez și acum că poporul nostru dă o înaltă prețuire contribuției hotărîtoare , adusă de Uniunea Sovietică, de Armata Roșie, la înfrîngerea fascismului și la eliberarea totală a României. (Aplauze puternice). Lupta purtată în comun de ostașii români și sovietici a pus bazele prieteniei de tip nou între popoarele noastre. Consider, de asemenea, de datoria mea să amintesc și de contribuția ostașilor aliate la zdrobirea celorlalte țări fascismului. Vreau să subliniez totodată portanța luptei eroice duse imde toate popoarele cotropite, in frunte cu partidele comuniste, împotriva hitlerismului. Lupta forțelor patriotice împotriva ocupanților deosebit în fasciști a avut un rol cucerirea victoriei, demonstrînd încă o dată că nici o forță din lume nu poate îngenunchia popoarele hotărîte să-și apere, cu prețul celor mai mari jertfe, libertatea și independența. (Aplauze îndelung repetate). Am făcut această evocare pentru a pune mai clar în lumină profundele schimbări în cei 25 de ani care au săvîrșite trecut de la eliberarea țării. Atît înfăptuirea actului istoric de la 23 August, cît și toate marile transformări de pînă acum în structura societății noastre, în modul de viață al poporului, se datoresc Partidului Comunist Român care s-a dovedit la înălțimea măreței sale misiuni istorice, la înălțimea răspunderii față de națiunea noastră, față de cauza socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, urale și ovații). Dragi tovarăși. In cei patru ani care au trecut de la alegerile precedente, întreaga energie creatoare poporului nostru a fost îndrepatată spre îndeplinirea programului adoptat de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obținute în primii trei ani ai cincinalului și prevederile pe 1969 sînt superioare planului; ele dovedesc realismul Directivelor Congresului, dîndu-ne convingerea că cincinalul va fi nu numai realizat, ci și depășit. Ritmul anual de creștere a producției industriale a fost în acești trei ani de peste 12 la sută; în chimie ritmul a fost de 21 la sută, în construcțiile de mașini de 16 la sută, în energia electrică de 20 la sută, în industria ușoară de 12 la sută. Un accent deosebit s-a pus pe producția de mașini-unelte, pe electronică și electrotehnică, ramuri pentru care s-au întocmit programe speciale conținînd prevederi de dezvoltare cu mult superioare celor cuprinse în planul cincinal. In ultimii ani au fost adoptate o serie de măsuri în direcția organizării mai bune a muncii, folosirii mai raționale a capacităților de producție, tuielilor materiale reducerii cheide producție, creșterii eficacității economice. Rezultatele pozitive obținute în aceste direcții într-un mare număr de întreprinderi ză rezervele deosebite evidențiaexistente în industria noastră. In domeniul agriculturii, cu toate condițiile climaterice nefavorabile din 1968, în ultimii trei ani producția a crescut cu circa 12 la sută, asigurîndu-se în condiții bune aprovizionarea populației cu produse agroalimentare. .Merită subliniate rezultatele pozitive obținute de întreprinderile agricole de stat ca urmare a măsurilor de îmbunătățire a organizării activității lor. Recenta plenară a conducerii uniunilor cooperatiste a reliefat, de asemenea, progresele obținute în consolidarea economică a unui număr tot mai mare de cooperative agricole de producție. Agricultura noastră socialistă — cooperatistă și de stat — și-a dovedit din plin trăinicia, superioritatea. In acești ani, statul a alocat peste 160 miliarde lei pentru investiții, cea mai mare parte a mijloacelor materiale și financiare fiind voltarea bazei îndreptată spre deztehnico-materiale a industriei și agriculturii. In ultimii trei ani au intrat în producție circa 700 mari capacități industriale, însemnate sume au fost alocate pentru dezvoltarea învățămîntului și cercetării științifice. In același timp, statul a acordat o atenție sporită construcțiilor de locuințe, spitale, creșe și alte edificii social-culturale. In perioada la care mă refer, venitul național a crescut circa 8 la sută anual, ceea ce cu permis atît alocarea unor sume sporite pentru acumulări — circa 30 la sută din venitul național — cît și creșterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. După cum se știe, încă în 1967, cu un an mai devreme decît se prevăzuse, au fost mărite salariile mai mici; de aceste sporuri au beneficiat peste 1.000.000 de salariați. Pensiile au fost majorate cu circa 30 la sută, iar anul acesta se măresc salariile oamenilor muncii din toate ramurile de activitate. Este adevărat, în același timp, unele prețuri au fost corectate în sensul măririi lor ; aceste grăsuri au fost determinate de faptul că activitatea sectoarelor respective era deficitară. Paralel, însă, prețurile la o serie de produse au fost reduse. Bilanțul ansamblului măsurilor luate în domeniul nivelului de trai este pozitiv; veniturile reale ale salariaților au crescut cu peste 14 la sută în 1968 față de 1965; în aceeași perioadă veniturile reale ale țărănimii au crescut cu circa 13 la sută. In felul acesta, sunt condiții ca prin măsurile de majorare a salariilor, în 1970 să se realizeze prevederile Congresului al IX-lea cu privire la creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. (Aplauze puternice). Ținînd seama că salariații cu venituri mai mici și cu copii fac mai greu față cerințelor traiului, Comitetul Executiv a hotărît ca, începînd de la 1 martie a.c., să se sporească alocația pentru copii cu 30 de lei de fiecare copil, pentru salariații care au salarii pînă la 1.300 lei, (Aplauze). In acest fel, această categorie a populației va beneficia anual de venituri suplimentare de circa 700 milioane de lei (Aplauze puternice). Dezvoltarea impetuoasă a economiei naționale a asigurat crearea a numeroase noi locuri de muncă, numărul salariaților crescînd cu aproape o jumătate de milion. Aceasta a făcut ca și fondul de salarii să sporească pe ansamblu cu peste 14 miliarde lei. Ca urmare, fondul de mărfuri desfăcute prin comerțul de stat și cooperatist a sporit cu 28,8 la sută în 1968 față de 1965. Aceste date sintetice vorbesc elocvent despre consecvența cu care partidul și guvernul înfăptuiesc programul de ridicare nivelului de trai material și spraritual al poporului — țelul suprem al politicii noastre, al întregii noastre activități. (Aplauze indelungate). Desigur, vorbind despre creșterea nivelului de trai, nu uităm nici un moment că mai sunt numeroase familii de oameni ai muncii care au încă venituri mici și care fac cu greu față necesităților vieții. Trebuie să spunem (a mai avem încă mult de făcut pentru a asigura un nivel de viață corespunzător pentru toți cetățenii patriei noastre. Tocmai de aceea este necesar să ne concentrăm toate eforturile în direcția dezvoltării tot mai rapide economiei naționale și, pe această bază, să creăm condițiile necesare sporirii veniturilor celor ce muncesc, creșterii nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Vom face totul pentru a realiza cît mai curînd acest obiectiv. (Aplauze puternice, orale și ovații îndelungate). (Continuare în pag. a 2-a electorală din Capitala Ședința Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste Ieri a avut loc ședința Biroului executiv al Consiliului județean Maramureș al Frontului Unității Socialiste. Lucrările ședinței au fost conduse de tovarășul Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. Cu acest prilej, tovarășa Editha Bethe, vicepreședintă a Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste a prezentat o informare privind desfășurarea campaniei electorale. Informarea a relevat, printre altele, că 3.932 de candidați în alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, consiliile populare județean și comunale au participat la 4.085 de adunări în care s-au întîlnit cu peste 235.000 de alegători. Dintre aceștia, mai bine de 12.000 au luat cuvîntul și au făcut 9.171 de propuneri și sugestii, dintre care 1.795 au fost soluționate pînă în prezent. In cadrul ședinței au luat cuvîntul tovarășii: Valeriu Achim, Vasile Dorea, Teodor Sabău, vicepreședinți ai Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, Zoltán Szász, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate maghiară, Gheorghe Camiuca, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate ucraineană, Ion Dîrjan, Augustin Bîlc, ing. Ioan Chioreanu, Constantin Calagheratu, pictorul Traian Hrișcă, membri ai Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. In încheierea ședinței a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Blaj, care a apreciat nivelul înalt la care s-au desfășurat întîlnirile dintre candidați și alegători, subliniind adeziunea unanimă a oamenilor muncii români, maghiari, ucraineni și de alte naționalități din județul Maramureș la politica marxist-leninistă a partidului, la prevederile înscrise în Manifestul Frontului Unității Socialiste, hotărîrea lor neclintită de a le traduce în viață. 4,i t