Pentru Socialism, august 1969 (Anul 19, nr. 4828-4854)

1969-08-01 / nr. 4828

( -« V PROLETARI DlS TOATB TARILE, OS IȚI-VA 1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XIX nr. 4828 Vineri 1 august 1969 4 pagini — 30 de bani IN INTIMPINAREA CONGRESULUI AL X-LEA AL PARTIDULUI PUTERII EFERVESCENȚI CREATOARE .... 1,1 ' "WHBBEBBgSH mmWIF.III.IIIIII "'^PJUJIUI 'HP I 'IggBBM ........I 1 H’l Un obiectiv industrial deosebit Recent, constructorii șantierului băimărean al I.C.M. Cluj au predat Combinatului chimico-metalurgic un obiectiv industrial deosebit. Complexul de ateliere pentru întreținerea și repararea aparatelor de măsură și automatizare. Realizat la un înalt nivel tehnic, corpul complexului are amenajate ateliere de specialitate pentru Întreținut și reparat aparate termotehnice, electrice, electrotehnice, de presiune și debite, de metrologie, precum și un atelier de întreținut, reparat și verificat elemente de automatizare. Cu o lună mai devreme Constructorii de utilaj minier de la U.M.M.U.M. Baia Mare lucrează în colaborare cu o firmă din Franța la utilajele și instalațiile pentru noua fabrică de prelucrare a caolinului de la Aghireș- Cluj. Cunoscută fiind importanța acestei noi unități, constructorii de mașini au depus eforturi susținute in scopul livrării utilajelor înainte de termen. Astfel, peste 400 tone utilaje au fost livrate cu o lună mai devreme față de termenul contractual. Printre acestea se numără 5 filtre-presă de 65 tone, patru decantoare de 30 m, diametru, platforme de încărcare și altele. Primele garnituri de mobilă La întreprinderea de prefabricate din Ulmeni, cea mai tinără unitate a industriei locale județene, a intrat recent în producție nouă hală industrială cu o suprafață de 500 m.p. destinată producției de mobilă. Colectivul de muncitori de aici raportează că datorită condițiilor nou create au reușit să producă primele 100 de garnituri de mobilă pentru bucătărie. Pe linia dezvoltării întreprinderii se lucrează la sistemul de canalizare, la construcția depozitului pneumatic de ciment, iar in curund va începe construcția unei moderne stații de preparare a betoanelor. Angajamentele se înfăptuiesc cu succes Animat de dorința de a întimpina Congresul partidului și ziua de 23 August cu rezultate deosebite, colectivul C.I.L. Sighetul Marmației raportează noi realizări în înfăptuirea angajamentelor luate. Printre acestea remarcăm depășirea producției de P.A.L. cu cca. 10.000 m.c. și de placaj cu 100 m.c. Colectivul secției de mobilă a reușit să sporească volumul produselor destinate exportului, astfel că pînă la zi planul la aceste produse a fost depășit cu peste 1 milion lei față de angajamentul de 500.000 lei. Succese asemănătoare s-au obținut și în domeniul realizării angajamentelor cu obiective economico-financiare. Astfel, suma economiilor suplimentare la prețul de cost se ridică la aproape un milion de lei, iar cea a beneficiilor peste plan la aproape 200.000 lei. Produse noi la „Partizanul“ Din succesele colectivului întreprinderii „Partizanul" din Sighetul Marmației în cursul acestui an se remarcă, pe lângă depășirea planului de producție, reducerea cheltuielilor de fabricație cu 30 lei la 1.000 lei producție marfă, realizarea de beneficii suplimentare de aproape 300.000 lei. Recent, aici s-au introdus in fabricație o serie de noi produse. Printre acestea se află periile pentru mașinile de măturat, pentru curățat mașini, pentru spălat sticle și alte sortimente de uz industrial. In prezent colectivul tehnic al întreprinderii lucrează la introducerea în fabricație a incă 11 noi produse. Exploatarea rațională a bazei tehnice - condiție a progresului agriculturii Paralel cu extinderea chimizării și a irigațiilor, folosirea chibzuită a tractoarelor constituie un element hotărîtor în sporirea recoltelor și în general a progresului agriculturii. Dată fiind marea importantă a acestui sector al economiei naționale, în complexul măsurilor de industrializare o deosebită atenție se acordă dezvoltării ramurilor constructoare de mașini, capabile să pună la dispoziția agriculturii tractoare și alte utilaje moderne, de mare randament. Astfel, în anii precedenți a crescut numărul de tractoare și mașini agricole precum și diversitatea acestora. Dacă în 1965 în județ erau 462 de tractoare, azi pe ogoarele cooperativelor agricole lucrează 580 de tractoare și un număr mare de mașini agricole. Semnificativă din acest punct de vedere este reducerea sarcinii ce revine pe un tractor și mașină agricolă. Bunăoară suprafața de teren arabil ce revine pe tractor fizic a scăzut de la 114 hectare în anul 1965 la 90,3 hectare în prezent, iar pe o semănătoare de cereale SU-29 revine în prezent cu 73 ha mai puțin decât în anul mai sus amintit. Și mai semnificativă este o asemenea comparație la combinele de păioase unde sarcinile s-au redus de la 98 la 38 ha. Pe terenurile mecanizabile ale cooperativelor agricole din județul nostru, lucrările de bază, care de fapt hotărăsc soarta producției, cum ar fi aratul, combaterea dăunătorilor, semănatul cerealelor, se execută azi în întregime mecanizat. Lucrările de întreținere a porumbului sunt mecanizate în proporție de 75,7 la sută, iar recoltatul cerealelor păioase se execută cu mașinile pe 39,5 la sută din suprafața cultivată. Obiectivul principal al I.M.A. — așa cum se arată și în proiectul Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului— îl constituie sporirea continuă a gradului de mecanizare, îmbunătățirea calității lucrărilor agricole, diversificarea acestora și efectuarea lor în perioade optime. Acționînd permanent în această direcție, mecanizatorii aduc o contribuție substanțială la sporirea recoltelor. Dacă cu patru ani în urmă s-au efectuat mecanizat numai 17 lucrări, printr-o diversificare continuă, s-a ajuns la 46, iar veniturile medii pe tractor au crescut simțitor. La I.M.A. Satulung, de pildă, veniturile pe tractor au crescut în această perioadă cu 23,5 la sută, iar cheltuielile la 1.000 lei venituri au scăzut cu 5,8 la sută. Aceasta se datorește nu numai faptului că au apărut mașini noi, ci și extinderii procesului de mecanizare a lucrărilor agricole. Aceasta impune deopotrivă conducerilor de întreprinderi pentru mecanizarea agriculturii și a cooperativelor agricole mai multă preocupare pentru extinderea mecanizării lucrărilor agricole, pentru o exploatare mai rațională a întregului parc de mașini și tractoare existent în dotarea întreprinderilor, avînd ca scop principal ridicarea producției la unitatea de suprafață și sporirea eficientei economice. Ing. MIHAI COSMA de la Direcția agricolă județeană L Vernisajul expoziției județene de artă plastică Ieri după-amiază, în sălile Muzeului județean din Baia Mare a avut loc vernisajul expoziției județene de artă plastică închinată celui de-al X-lea Congres al P.C.R. și aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. La vernisaj au luat parte tovarășii Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean, Maramureș al P.C.R., Gheorghe Pop, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Vasile Dancoș și Iosif Ghiti, secretari ai Comitetului județean de partid, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Biroului Comitetului municipal Baia Mare al P.C.R., activiști de partid și de stat, oameni de știință, cultură și artă, iubitori ai artei plastice din Baia Mare. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de Artistul Poporului, sculptorul Vida Gheza, care spus printre altele că alături de a întregul popor român aflat la ora actuală într-o entuziastă întrecere pentru împlinirea și depășirea angajamentelor luate în cinstea celor două evenimente de mare importanță istorică, artiștii plastici maramureșeni s-au străduit să-și aducă și ei omagiul plin de recunoștință partidului, poporului din care fac parte, vieții noi, socialiste. O bună parte din pictura, sculptura și grafica prezentă în expoziție sintetizează — la modul artistic — momente din realizările construcției socialiste, figuri de eroi din trecutul istoric mai apropiat sau mai îndepărtat, preamărind viața, munca și lupta poporului nostru, figurează obiceiuri rare în diverse modalități popiide expresie. Declarînd expoziția deschisă, Artistul Poporului, Vida Gheza, a invitat pe cei prezenți să viziteze lucrările expuse de artiștii plastici din Maramureș și de cei invitați din județele Sălaj și Botoșani. TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT UN GRUP DE PROFESORI DIN S-U Il. Joi la amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat, a primit, la Palatul Republicii, un grup de profesori din Statele Unite ale Americii, care fac parte din seminarul profesorilor americani pentru pace, aflați într-o vizită în țara noastră. La primire au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu Mizil, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Dumitru Popescu, Mihai Dalea. Erau prezenți Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Pompiliu Macovei, președintele Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, Ștefan Bălan, ministrul învățămintului, Miron Nicolescu, președintele Academiei, și Miron Constantînescu, adjunct al ministrului învățămîntului. In timpul întrevederii, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, intre președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și prof. Jerome Davis, conducătorul grupului de profesori americani, a avut loc o amplă convorbire. Declarațiile făcute de tovarășul Nicolae Ceaușescu in cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani Adresîndu-se celor prezenți tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus: Aș dori, ca în numele Consiliului de Stat și al poporului român să salut grupul de profesori americani care vizitează România. Am auzit că grupul dumneavoastră face parte din Seminarul pentru pace din Statele Unite ale Americii. Noi, românii, apreciem în mod deosebit pe toți cei care își consacră eforturile luptei pentru înțelegere și pace între popoare. Dumneavoastră cunoașteți că întotdeauna oamenii de știință și cultură au dorit să trăiască în pace și înțelegere, că întotdeauna intelectualii cei mai înaintați au fost partizanii colaborării, prieteniei și păcii în lume. In condițiile de astăzi, cînd popoarele obțin succese mari în dezvoltarea forțelor de producție, a științei și culturii, cînd omul a pătruns în cosmos și a ajuns pe Lună, dezvoltarea colaborării între state, salvgardarea păcii este una din cele mai arzătoare probleme care preocupă întreaga omenire, care trebuie să-și găsească rezolvarea. Vă pot spune,— cred că ați putut constata aceasta în scurta dumneavoastră vizită, în întîlnirile pe care le-ați avut — că poporul român este animat de dorința sinceră de a dezvolta colaborarea și prietenia cu poporul american, ca și cu toate popoarele lumii, de a trăi cu toate statele în pace și înțelegerea fizică a României este întreaga neîndreptată spre colaborare cu țările socialiste, cu toate țările lumii, inclusiv cu Statele Unite ale Americii; în acest cadru se înscrie și vizita pe care o va face, zilele acestea, in țara noastră președintele S.U.A., Richard Nixon. Sper că vizita pe care dumneavoastră, profesori din Statele Unite, o faceți în România, va fi o contribuție la mai buna cunoaștere și conlucrare între oamenii de cultură și învățămînt din țările noastre, la cauza înțelegerii și prieteniei între popoare. In acest spirit doresc să salut vizita pe care o faceți în România, eforturile dumneavoastră pentru pace și prietenie între popoare. A luat cuvîntul apoi prof. Jerome Davis, care a spus: Aș dori, înainte de toate, să vă mulțumesc în numele tuturor membrilor delegației americane. Noi apreciem mult căldura și prietenia pe care ne-a arătat-o poporul român și sîntem noscători Oficiului Național recade Turism pentru tot ce a făcut pentru noi. Sîntem deosebit de bucuroși că dumneavoastră, unul dintre marii conducători ai luptei pentru pace din lume, ne-ați primit astăzi. Am cîteva întrebări de pus în numele delegației noastre. Seminarul nostru, al profesorilor americani pentru pace, consideră că războiul din Vietnam este un lucru negativ, că Statele Unite trebuie să-și retragă trupele din Vietnam imediat și în mod necondiționat, în conformitate cu acordul de la Geneva din 1954. Care este poziția guvernului român în această privință? TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU: Nu doresc să se considere ca un amestec în seminarul dumneavoastră, dar trebuie să declar că sunt de acord cu concluzia lui. In ce privește poziția guvernului român, este cunoscut că de la început ne-am pronunțat împotriva acestui război, pentru încetarea lui, pentru retragerea trupelor S.U.A. din Vietnamul de Sud, astfel ca poporul vietnamez să poată hotărî singur asupra dezvoltării sale — inclusiv asupra problemei unificării — fără nici un amestec din afară. Și astăzi ,avem aceeași poziție. Noi considerăm că cu cit se va ajunge mai repede la încetarea războiului, la retragerea trupelor, cu atît va fi mai bine pentru interesele păcii generale. Prof. JEROME DAVIS: Vă mulțumesc mult, domnule președinte. Vreau să spun că sîntem cu toții foarte fericiți că președintele Nixon va veni în țara dumneavoastră. Sper că veți reuși cu acest prilej să-l convingeți de justețea politicii dumneavoastră, de faptul că această poziție trebuie proclamată și de Statele Unite ale Americii. Sper, de asemenea, că veți continua să întăriți prietenia cu America. Dacă aveți sugestii cu privire la căile pe care noi am putea contribui la întărirea prieteniei cu România (Continuare în pag. a 3-a) PagIna a 2-A PAGINA TINERETULUI Tabloul de comandă al fabricii de oxizi de plumb din cadrul Combinatului chimico-metalurgic din Baia Mare. SĂRBĂTORIREA CELUI DE-AL 20.000.000-LEA CETĂȚEAN AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, a primit joi dimineața, la Palatul Republicii, familia celui de-al 20.000.000-lea cetățean al patriei noastre. La festivitatea ce a avut loc cu acest prilej au luat parte tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Sile Verdeț, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Mihai Gere, Dumitru Popescu, Vasile Patilineț, Ion Pătan. Au participat, de asemenea, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor organizații obștești: Tovarășul Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului județean Argeș al P.G.R., președintele Consiliului popular județean, a prezentat tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți conducători de partid și de stat pe cel de-al 20.000.000-lea cetățean Republicii Socialiste România, Danriel Marius Stănciulescu, născut în ziua de 20 iunie 1969, ora 5 dimineața, pe meleagurile argeșene, și pe părinții săi, Alexandra Stănciulescu, profesoară de istorie la Școala generală din satul Surdulești, județul Argeș, și Gheorghe Stănciulescu, maistru la întreprinderea de poduri metalice și prefabricate din Pitești. Luîndu-i în brațe pe micul cetățean al patriei și sărutîndu-l părintește, tovarășul Nicolae Ceaușescu l-a felicitat și i-a urat „să trăiască fericit în comunism". Felicitînd călduros pe mama și tatăl copilului cărora le-a urat „să-i dea o creștere cit mai bună", tovarășul Nicolae Ceaușescu a oferit daruri sărbătoritului. Emoționat, exprimîndu-i fericirea de a fi tatăl celui de-al 20.000. 000-lea cetățean al țării, Gheorghe Stănciulescu a adresat calde mulțumiri conducerii partidului, guvernului, tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru căldura manifestată față de creșterea și educarea copiilor în patria noastră, pentru grija față de viitorul fericit al întregii națiuni. Tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și ceilalți conducători de partid și de stat ciocnesc apoi câte o cupă de șampanie cu părinții copilului, închină în cinstea sa, urîndu-i sănătate și fericire, conducătorii se fotografiază și se întrețin îndelung cu mama și cu tatăl micului locuitor al României. Printr-o fericită întîmplare, nașterea celui de-al 20.000. 000-lea cetățean al României s-a petrecut în preajma celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei noastre, fapt care îi conferă o semnificație deosebită. Un procent de 42 la sută din întreaga populație a țării îl alcătuiesc astăzi cetățenii născuți după 23 August 1944, cetățeni crescuți în anii regimului socialist, în orînduirea în care a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om. România, cu o populație de peste 20 milioane de locuitori, se înscrie în prezent, din punct de vedere demografic, printre primele 9 țări din Europa și în primele 29 țări de pe glob,