Pentru Socialism, octombrie 1969 (Anul 19, nr. 4880-4906)

1969-10-01 / nr. 4880

Octombrie universitar De câțiva ani, toamnele baimărene și-au integrat structural un element de cultură distinct, cu personalitate în viața citadină — inaugurarea anului universitar. Astfel, fiecare început de octombrie deschide generos porțile vechii cetăți de mineri în fața sutelor de studenți, pe care îi întîmpină în pragul anului universitar cu cheia de aur a înțelepciunii. Acest octombrie, spectacular prin tot ce are el mai încărcat de roadele pămîntului și ale omului, ne iese din nou în cale cu brațele pline de bucurii. Azi aula universitară a unui nou institut de învățămînt superior va asculta emoționată pentru prima oară vechiul, dar veșnic tînărul imn al studenților „Gaudeamus igitur". „Să ne bucurăm așadar". Să ne bucurăm așadar de acest Institut de subingineri mineri și electromecanici sădit cu mîndrie aici la poalele Gutîiului, în cetatea de scaun mineritului din nord, spre a a da un nou impuls acțiunii de prospectare științifică și desăvîrșire practică unei îndeletniciri ce dă nuame locului. Să ne bucurăm așadar că o nouă serie de viitori profesori de limbă și literatură română, matematicieni, naturaliști vor face azi la Institutul pedagogic un nou pas spre clasele de elevi care îi așteaptă pretutindeni. An de an, tot mai mulți tineri din țară se simt atrași de acest tînăr centru universitar pentru a-și desăvîrși pregătirea profesională, pentru a se bucura de frumusețile lui calme. Să ne bucurăm așadar că aproape 700 de studenți de la Institutul pedagogic și de la Institutul de subingineri își vor adăposti anii de studii în spații cu confort intelectual, într-un climat specific emulației spirituale studențești. Să ne bucurăm așadar de această toamnă a speranțelor și împlinirilor, a speranțelor celor care debutează și a împlinirilor, ce se exprimă și prin acest început bogat de an universitar. Deopotrivă, magiștri și învățăcei vor aduce azi omagiul lor pentru acest octombrie universitar care se deschide sub zodia prefacerilor înnoitoare preconizate de Congresul al X-lea al partidului. Să le urăm tuturor ca setea de cunoaștere științifică să nu-i părăsească niciodată, ca orele de răgaz petrecute în laboratoare și sălile de lectură să le fie un nesecat izvor de dragoste și prețuire a profesiei, să știe păstra ca pe o comoară calitatea de student, pe care țara o consideră o prețioasă investiție pe termen lung. Astăzi (1 octombrie) în jurul orei 12,00 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, în direct, mitingul ce va avea loc în Capitală cu ocazia deschiderii noului an universitar 1969- 1970. Referindu-se la finala pe țară a celui de-al IX-lea Concurs al formațiilor artistice de amatori, prof. dr. Mihai Pop, directorul Institutului de etnografie și talelor al Academiei, remarca între altele: <,Fără îndoială ca și la acest concurs au ajuns în faza finală cîteva remarcabile realizări folclorice, cîntece și dansuri mai cu seamă, ca de pildă viguroasele manifestări de străveche esență românească ce ne-au fost prezentate de echipa din Dragomirești Maramureș . . ." (s.n.) Premiul special al Muzeului Satului pentru valorificarea unor datini și obiceiuri populare într-un stil original și la o înaltă ținută artistică, acordat grupului folcloric al căminului cultural din această localitate pentru spectacolul „Botejune pe 1za", vine să răsplătească deopotrivă strădaniile artiștilor amatori și ale autorului, Nicolae Timiș, care a știut să extragă din inepuizabilul nostru folclor semnificativul, ineditul, acele elemente capabile să creeze o nouă tradiție legată prin străvechi lire de aceste locuri și de oamenii lor, redindu-le noi străluciri și semnificații. Spectacolul folcloric muzical-coregrafic ,„Bote june pe Iza“ vine să celebreze un moment important in viața omului. Dar intr-un fel aparte, așa cum se mai păstrează datina în cîteva sate de pe Valea Izei, ceremonialul botezului este un drept exclusiv al femeilor („Unde se petrec neveste ! Bărbații să nu s-arăte ! C-așa-i findu-n botejune / Nevestele să s-adune I s-adune, să petreacă Să Voia bună să și-o facă singurii bărbați admiși, după caz, fiind muzicanții. De ce un drept exclusiv al femeilor, aflăm din „cinsecul nevestelor„Că mamele necăjesc Pînă pruncii mari îi cresc ! Că bărbatu i ca cucu ! Se duce și-i porți doru ! Se duce-n lume la coasă ..." Deci pe de-o parte e vorba de un cult pentru femeia-mamă care perpetuă, speța, iar pe de ȘTEFAN BELU (Continuare în pag. a 2-a) Premiul special al Muzeului Satului Grupul folcloric din Dragomirești Anul XIX nr. 4880 Miercuri 1 octombrie l<?69 * 4 pagini — 30 bani De astăzi, zecile de mii de studenți încep o nouă etapă în dezlegarea tainelor științei. Foto: I. DEAC Pentru a spori conținutul de idei, atractivitatea, eficacitatea, pentru a stimula gîndirea cursanților, în acest an pentru masa largă a membrilor de partid se vor organiza cicluri de expuneri cu privire la programul elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R. Acestea vor cuprinde un număr de teme comune și altele axate pe sarcinile specifice diferitelor sectoare de activitate. Tinerii membri de partid vor fi cuprinși, de regulă, în cercuri și cursuri de studiere a Statutului P.C.R. Participanții vor audia 4—5 expuneri pe probleme din documentele Congresului și vor dezbate 3—4 teme privind normele statutare și viața internă de partid. Am întreprins o investigație printre propagandiști și locțiitori de secretari ai comitetelor comunale de partid, solicitîndu-i să ne răspundă cum se gîndesc să acționeze in noul an școlar al invățămîntului de partid. ÎNSUȘIREA $1 APROFUNDAREA MARII BOGĂȚII DE IDEI DIN DOCUMENTELE CONDNESULUI AL X-LEA în ansamblul mijloacelor și formelor de educare politico-ideologică, învățămîntul de partid ocupă un loc de seamă. In documentele Congresului al X-lea se reliefează necesitatea ridicării nivelului ideologic al masor, care, indiscutabil, impune perfecționarea activității de propagandă, îmbunătățirea învățămîntului de partid, a celorlalte mijloace de informare și influențare ideologică. In noul an, în întreg învățămîntul de partid se va studia Raportul prezentat la Congresul al X-lea de tovarășul Nicolae Ceaușescu, celelalte documente adoptate, precum și cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la sesiunea jubiliara a Marii Adunări Naționale consacrată aniversării sfertului de veac de la eliberarea patriei. — Mă gîndesc la mai buna organizare a învățămîntului, la sondarea preferințelor cursanților pentru a aprofunda conținutul de idei din documentele Congresului, de a le releva valoarea teoretică și practică — ne-a spus tov. Ioan Apan — locțiitor al secretarului Comitetului comunal de partid din Recea. Mă gîndesc, de asemenea, la cuprinderea, în formele de învățămînt, a tuturor comuniștilor, la pregătirea tematicii în raport cu specificul locului de muncă și voi insista ca încă de la prima lecție să fie o frecvență bună. Inginerul Iosif Torjai este propagandist la un cerc de probleme de economie concretă în cooperativa agricolă din Cîmpulung la Tisa. Intre altele, dînsul ne-a spus: lor — In fata agriculturii, a țăranicooperatori, Congresul al X-lea a pus sarcini mobilizatoare. Trebuie fructificate mai bine posibilitățile și rezervele din cooperativele agricole, folosind mai bine pămîntul, forța de muncă pentru creșterea producției vegetale și animale. Anchetă realizată de IOAN CĂREIANU și VASILE GAFTONE (Continuare în pag. a 3-a) în învățămîntul de partid Cetățenești Foileton Metamorfoze Actualitatea internațională Aspect exterior de la Uzina centrală de preparare minereurilor din Baia Mare. i 5 ! PROLOG LA „ZIUA RECOLTEI“ Mănoasele noastre toamne asigură de cîțiva ani încoace fundalul organizării tradiționalei sărbători a rodniciei ogoarelor — „Ziua recoltei". Ne mai despart puține zile pînă cînd exponenții livezilor din Săpînța, Cîmpulung la Tisa, Remetea Chioarului și Cernești, ai grădinilor de legume din Pribiești, Ardusat, Ocoliș, Coltău și Seini vor înălța simbolicele piramide din piețe și cartiere, adevărate mostre ale hărniciei și bunăstării. Ținînd seama de volumul mare de lucrări ce trebuie efectuate în această perioadă, Ziua recoltei — 1969 (5 octombrie) se va sărbători de către cooperatori, mecanizatori, specialiști și ceilalți lucrători ai ogoarelor prin muncă.. In conformitate cu prevederile planului de măsuri adoptat de Biroul Comitetului județean de partid, pentru organele agricole județene și factorii de răspundere din unități, sărbătoarea recoltei trebuie să constituie încă un prilej de intensă mobilizare a cooperatorilor și mecanizatorilor, lucrătorilor din I.A.S., precum și a specialiștilor din unități la muncă, în vederea impulsionării lucrărilor de recoltare a culturilor de toamnă, de pregătire a patului germinativ și de însămînțare a cerealelor. In special, în cooperativele agricole din Dumbrăvița, Berinta, Vima Mică, Coroieni, Rozavlea, Șieu, Ieud și în multe altele, unde însămînțările sînt mult rămase în urmă, sub conducerea organizațiilor de partid, conducerile unităților și specialiștii vor întreprinde acțiuni de mare eficientă pentru eliberarea terenului și însămînțarea griului de toamnă. In orașele Baia Sprie, Borșa, Vișeul de Sus, Cavnic și Tg. Lăpuș, precum și în alte centre muncitorești, „Ziua recoltei" va constitui un bun prilej de îmbunătățire a aprovizionării de toamnă-iarnă a populației. Pentru aceasta se vor organiza expoziții cu vânzare de legume, fructe, struguri, cartofi și alte produse agro-alieențiare. In jurul acestor expoziții O.C.L., U.J.C.C. și T.A.P.L. vor organiza mustării, standuri pentru vînzarea produselor de artizanat, precum și a unui larg sortiment de produse industriale. In municipiile Baia Mare și Sighetul Marmatiei „Ziua recoltei" va fi marcată de manifestările organizate în piețe. Cîmpul tineretului, Grădina Morii, La Baia Mare, prin simbolica și recunoscuta poartă maramureșeană, oamenii muncii vor avea prilejul să se îndrepte spre Cîmpul tineretului și Teatrul de vară, locul unde de fapt se vor concentra majoritatea manifestărilor ocazionate de sărbătoarea recoltei Alături de expozițiile abundent aprovizionate cu legume și fructe, de standurile organizațiilor comerciale de stat, prin grija Consiliului popular municipal și a Uniunii județene a. G.A P. și sub egida Comitetului pentru cultură și artă, a organizațiilor sindicale și de tineret, valoroase formații artistice vor întreține o atmosferă de adevărată sărbătoare. In luna septembrie, Uzina mecanică de mașini și uutilaj minier din Baia Mare a expliat beneficiarilor 745 tone de utilaje diferite. Din cantitatea sus-amintită, două dasoare spirale au fost expediate în R.A.U., iar restul utilajelor și pieselor de schimb au fost trimise beneficiarilor din țară. Astfel uzina ’hilcan a primit un multiciclon, la Rovinari au fost expediate traverse și rame, la Buzău miezuri de presiune, iar la Aghireș malaxor și filtru de presă. Tot luna trecută au mai fost expediate 15 bucăți din mult apreciatul dumper pitic ce poate fi acum întîlnit în întreprinderile și șantierele din București, Constanța, Tg. Jiu, Cluj și alte orașe. Tot luna trecută au fost expediate diferiților beneficiari piese de schimb și bile formatate. Secvențe maramureșene Pregătiri pentru ierni . O dată cu sosirea toamnei, la O.C.L Produse industriale din Baia Mare a început o activitate intensă în scopul asigurării tuturor condițiilor pentru ca iarna să fie intîmpinată cu un fond de marfă bogat în centrele muncitorești posibile a fi supuse înzăpeziri. Datorită studiilor judicioase și a unui plan de aprovizionare bine întocmit, în sezonul de toamnă-iarnă, la populației din Cavnic, dispoziția Băiuț, Băița, Nistru, Baia Sprie a fost pus un fond de marfă mult îmbunătățit calitativ și cantitativ. Pînă la această dată au fost livrate magazinelor articole plușate, sibir, diftină, barchet, tricotaje, paltoane pentru toate vîrstele. Sectorul de încălțăminte a fost aprovizionat cu cizmulițe de diferite modele, cu fețe din velur, box etc., precum și ghete și bocanci pentru copii și adulți, cizme de cauciuc și alte sortimente.J Castane Simpozioane Pe dealurile din jurul Băii Mari, la Baia Sprie, Tăuții de Sus și Tăuți Măgherăuș, castanele au ajuns la stadiul de maturizare. Ici-colo au apărut și culegătorii lor. Recolta se anunță bogată. In piața de legume și fructe deja se vînd castane. I.I.S. Agrofruct a contractat cu producătorii cantitatea de 100 tone de castane ce urmează să fie prelucrate. Tot aici s-au luat măsuri pentru ca utilajele de prelucrare a castanelor să fie reparate și pregătite pentru fabricarea pireului. Măsuri de pregătire a utilajelor au fost făcute și de către T.A.P.L., care va pune la dispoziția populației castane fierte și coapte. Consiliul județean al sindicatelor, în colaborare cu Cabinetul județean pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii, a organizat ieri în municipiul Sighetul Marmației un simpozion pe tema ",Tendințe și rezultate în organizarea științifică a producției și a muncii". In fața muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor au conferențiat pe această temă dr. Gh. Iosif, cercetător principal la Institutul de psihologie al Academiei R.S.R., dr. C. Botez, șeful secției psihologia muncii de la Instituitul de psihologie al Academiei R.S.R., și dr. Ioan Vlad de la Inspectoratul sanitar al municipiului. In ziua de 2 octombrie a. c. , ora 15, la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare va avea loc simpozionul intitulat : „Psiho-sociologia și tehnica contemporană “.