Pentru Socialism, februarie 1970 (Anul 20, nr. 4983-5006)

1970-02-01 / nr. 4983

X )' 'V V V ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN SESIUNEA Consiliului popular al municipiului Sighetul Marmației In cursul zilei de vineri a avut loc cea de a V-a sesiune a Consiliului popular municipal Sighetul Marmației la care au participat deputați, invitați și reprezentanți ai unor organe județene. De asemenea, la sesiune au luat parte tovarășii Gheorghe Pop, membru supleant al C. G. al P.C.R, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, și Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid. Documentele prezentate, cuvîntul celor 14 deputați și invitați au imprimat sesiunii un pronunțat caracter de lucru, de dezbatere cu exigență și responsabilitate a bilanțului realizărilor obținute în anul 1969 și a sarcinilor nului economic plași a bugetului local pe anul 1970. Majoritatea vorbitorilor au apreciat că economia municipiului a cunoscut în anul 1969 o evoluție dinamică, că s-a dezvoltat în ritm susținut, încadrîndu-se in contextul de ansamblu al economiei județului. Așa, spre pildă, planul producției globale a economiei locale a fost îndeplinit cu 106,8 la sută, reprezentînd o depășire de 3,5 milioane lei, iar la producția marfă, planul a fost depășit cu 9,3 la sută, ceea ce reprezintă 4,4 lei. Rezultate milioane bune au fost obținute și în direcția execuției bugetare, în dezvoltarea agriculturii, cît și la înfrumusețarea municipiului. Desigur, principalul accent al dezbaterilor a fost pus pe modul cum trebuie organizată și condusă economia municipiului pentru a se realiza în acest an o eficientă cît mai ridicată, o productivitate sporită în strînsă concordantă cu calității îmbunătățirea produselor. Pe această linie, deputații ing. Ioan Bilaniuc de la C.E.I.U. platformă, ing. Petru Roman, șeful grupului de șantiere, loan Briciu, directorul I.G.O., economistul Stelian Morcovescu de la Întreprinderea „Maramureșeană", loan Moiș, președintele C.A.P. „Tisa" și alții au înfățișat sesiunii măsurile ce au fost luate spre a asigura realizarea planului economic pe acest an în cele mai bune condițiuni, făcînd în același timp numeroase propuneri pentru înlăturarea unor deficiențe. Alți deputați au criticat faptul că în 1969 planul de investit pe municipiu a fost realizat numai în proporție de 94,5 la sută, iar la construcții-montaj 95,5 la sută. Vorbitorii au subliniat că aceste deficiențe se datoresc și faptului că organizarea internă a activității pe șantiere a fost defectuoasă, nu s-a asigurat o aprovizionare și execuție ritmică a construcțiilor, calitatea unor lucrări a fost slabă. Pentru anul acesta este necesar ca suma alocată lucrărilor de investiții să fie judicios folosită și cu eficiență cît mai mare. După ce sesiunea a aprobat documentele prezentate, în încheierea lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pop, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, care a expus pe larg sarcinile ce stau in fața oamenilor muncii din municipiul Marmației, Sighetului subliniind că există toate condițiile ca planul de stat pe 1970 ca și celelalte sarcini ce revin Consiliului popular municipal să fie realizate cu succes. C.E.I.L.-platforma Sighetul Marmației. Lemnul își începe metamorfoza. Foto: I. DE’AC 'PA0M3MU/ Dm WOAWB TARUB, In jurul Stațiunii de odihnă „Izvoarele" numeroși îndrăgostiți naturii practică acest splendid sport de iarnă — schiul. ai RĂSPUNSUL Colectivului de salariați al Institutului de cercetări și proiectări miniere pentru minereuri neferoase din Baia Mare la Chemarea colectivelor unor institute de cercetări din București Mobilizați de sarcinile izvorâte din documentele Congresului al X-lea al P.C.R., referitoare la lărgirea bazei de materii prime și de substanțe minerale utile, introducerea metodelor și tehnologiilor noi, reducerea consumului de materiale deficitare și a importului, scurtarea ciclului cercetare — proiectare — producție, salariații I.C.P.M.M.N. au depus o muncă susținută și intensă și au realizat sarcinile de plan și angajamentele luate în anul 1969. Pe baza cercetărilor efectuate s-au elaborat tehnologii de prelucrare pentru minereurile de la Rușchița, Borzaș, Valea Colbului, a început extinderea metodei de exploatare cu subetaje la E.M. Șuior, Baia Sprie, ceea ce a condus la o economie de 1.000 m3 lemn mină, a intrat în funcțiune instalația de prelucrare a zgurilor la Uzina centrală de preparare a minereurilor din Baia Mare, iar la E.M. Altîn Tepe se construiește instalație de prelucrare a minereurilor. Răspunzînd cu entuziasm chemării adresate de unele institute de cercetări din Capitală, colectivul Institutului nostru se angajează să realizeze peste plan următoarele obiective: — Reducerea consumului de materiale deficitare prin aplicarea rezultatelor studiilor anterioare a temelor în curs de experimentare în producție, precum și prin soluțiile adoptate in proiectare în 1970 va realiza o economie de 1.400 mg lemn de mină și 60.000 kg metal. DIRECTOR dr. ing. ILIE PARASCHIV SECRETARUL ORG. P.C.R. ing. DUMITRU PODUȚ (Continuare în pag. a 3-a) JLM Anul XX nr. 4983 + Duminica 1 februarie 1970 * 4 pagini — 30 bani Fotografia in competiție cu grafica. Foto: F. SICARO Luna cărții sc scrie VIMINLE LECUIRII Lectura este actul cu prilejul căruia omul găsește acel moment prețios necesar de a fi cu sine însuși, de a meși dita, de a trăi bucuria descoperirii ideilor. Lăsindu-se în voia lecturii, cititorul se încorporează unei atmosfere, unor stări psihice, împărtășește experiențele personajelor, cucerește acea disciplinare interioară în stare să dea criterii de selecție și clasificare. Sunt cărți care ne cuceresc toată viața și pe care le căutăm pentru din timp în timp, dorind să ne adîncim încă o dată în lumea lor. A nu ști să te retragi însoțit de o carte (și înțelegem o carte de valoare), să rămîi cu tine și cu lumea ei citeva ceasuri, înseamnă a refuza să deschizi o nouă fereastră spre lume. Ne aducem aminte de toate acestea acum la deschiderea „Lunii cărții la sate“, acea manifestare care în fiecare februarie statornicește in satele noastre bunul obicei al cititului, aducînd cartea și lectura în rîndul preocupărilor de primă însemnătate. Niciodată cartea nu a avut sensul pe care i-l dă acum intensa sa circulație în rîndul sătenilor. De răspîndirea cărții, de formarea și educarea gustului pentru citit se ocupă , continuînd și împlinind ceea ce se realizează pe băncile școlii prin mun ION IGNA directorul Bibliotecii municipale Baia Mare (Continuare in pag. a 2-a) Li 1 . De la Fabrica „Unitatea“ au pornit spre beneficiari 10.000 bucăți tricotaje . Dispensar medical modern . Pe rîul Lăpuș circulă o ambarcațiune destinată sătenilor . Vernisajul unei expoziții de pictură la Galeriile Fondului plastic CHEMARE către consiliile populare orășenești, către toți oamenii muncii din orașele județului Maramureș CHEMARE către consiliile populare comunale, către toți locuitorii satelor maramureșene Alături de întregul nostru popor, oamenii muncii din orașul Baia Sprie au obținut succese importante pe linia traducerii în viață a hotărîrilor Congresului al X-lea al P.C.R., depășind toți indicatorii prevăzuți prin planul de stat, îndeplinind angajamentele luate în întrecerea socialistă. Totodată mobilizind tot mai mulți cetățeni în acțiunile patriotice, am realizat toate obiectivele edilitargospodărești prevăzute, reușind să efectuăm lucrări în valoare de aproape 3 milioane lei. Pornind de la succesele obținute, de la rezervele și posibilitățile de care dispunem, în dorința de a obține în 1970 noi și importante succese în ce privește dezvoltarea, gospodărirea și înfrumusețarea orașului Baia Sprie, deputații și activiștii obștești întruniți în Sesiunea Consiliului popular orășenesc chemăm la întrecere patriotică consiliile populare orășenești de pe cuprinsul județului, pe toți oamenii muncii din orașele Maramureșului., In cadrul acestei întreceri, exprimînd dorința și hotărîrea unanimă a tuturor cetățenilor din orașul Baia Sprie, ne propunem să realizăm următoarele: — Construcții și amenajări de străzi în suprafață de 40.000 m.p. — Construcții și extinderi de trotuare în suprafață de 6.580 m.p. Ieri a avut loc sesiunea Consiliului popular comunal Șomcuta Mare. Aprobînd măsurile elaborate, sesiunea a adresat o chemare la întrecere către toate consiliile populare comunale din județul Maramureș. Pentru traducerea în viață sarcinilor izvorîte din documenteale celui de al X-lea Congres al Partidului, ne propunem următoarele obiective: — Vom sprijini activitatea conducerilor tehnico-administrative din unitățile economice. Astfel, Centrul de legume și fructe va fi ajutat să realizeze peste prevederile planului 25 tone mere deshidratate, 10 tone prune și 10 tone marun, obținîndu-se o producție suplimentară în valoare de 630.000 lei. Vom îndruma Cooperativa meșteșugărească în direcția dezvoltării prestărilor de servicii pentru a realiza peste plan 100.000 lei la producția globală, 30.000 lei la încasări de la populație, 100.000 lei livrări la fondul pieții și realizarea a 30.000 lei beneficii peste plan. Cooperativa de consum va fi sprijinită pentru siată a magazinului darea în folosătesc din Finteușu Mare cu 30 de zile înainte de termenul planificat și în reducerea cheltuielilor de circulație cu 55.000 lei, depășindu-se beneficiul planificat cu 150.000 lei. In aceste zile pe cuprinsul județului au loc sesiuni ale consiliilor populare municipale și orășenești, în care sunt dezbătute realizarea planului economic și al bugetului local pe anul 1969, precum și planul și bugetul local pe 1970. COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI ORAȘULUI BAIA SPRIE (Continuare în pag. a 3-a) POPULAR AL COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR COMUNEI ȘOMCUTA MARE (Continuare în pag. a 2-a) AL Incunoștințarea publică asupra bilanțului unui an parcurs a devenit pentru fiecare dintre noi un lucru firesc, iata de ce, în acest capăt de ianuarie, seara de seară așteptam curios in fața aceasta teleimprimatoarelor cifrică sinteză. Această sinteză a eforturilor poporului, unite într-un singur șuvoi. Acest etalon al cotei urcate de o țara întreagă în penultimul an al cincinalului. Această oglinda a zestrei noastre a tuturora înaintea începerii, cu o lună în urma, a unei noi etape de muncă, de eforturi, de dorinți, de speranțe, de reușite, de încercări, de visuri. Și Comunicatul privind îndeplinirea planului de stat pe anul trecut - apărut în presa de alaltăieri - iată că ne satisface din plin curiozitatea, ne oferă numeroase motive de mîndrie. Cum să nu fim mindri că trăim în aceasta țară atunci cînd aflăm că față de precedentul an, venitul național a sporit cu 7,3 ln sută, produsul social cu 7,4 la suta, veniturile bănești ale populației din sectorul socialist cu 6,1 la sută ș.a.m.d. Parcurgem cu nesaț coloanele de cifre. Indică ele drumul parcurs de poporul român în trei sute șaizeci și cinci de zile. Cifrele acestea „vorbesc“ unei lumi întregi de inteligența, de priceperea, de hărnicia, de consecvența în credințe și în fapte ale locuitorilor acestei țari. Cifrele acestea argumentează că, an de an, reușim să învingem timpul, să-i dilatăm cu gindirea și mîinile noastre volumul, sa-l facem mai rodnic. Cifrele acestea vin să justifice ca minutul românesc este mai prețios ca în urmă cu un an. GH. MOLDOVAN . Azi, 1 februarie, începînd cu ora 11 pe terenul „Electrica" din Valea Borcutului (autobuzele 5, 6, 7) are loc o întîlnire amicală de fotbal dintre echipele divizionare Topitorul Baia Mare (C) și Minerul Baia Mare (B). In ambele echipe evoluează jucători noi: Mezei și Rudici (Topitorul), Koller și Danca (Minerul). / ) Fabrica „Unitatea“ din SigrifHBU*G, Marmației a expediat zilele trecute pe adresa beneficiarilor din străinătate 10.000 de tricotaje, primul lot destinat îndeplinirii sarcinilor de export pe acest an. Pe baza unor comenzi primite din Anglia, Canada, U.R.S.S., Libia, Norvegia și R.F. a Germaniei, aici au fost introduse în fabricație de serie 25 noi modele de tricotaje pentru bărbați, femei și copii. De altfel, pentru a putea face față numeroaselor comenzi primite de la diferite firme comerciale de peste hotare, colectivul fabricii „Unitatea" va produce și livra la export, in 1970, cu circa 400.000 bucăți mai multe tricotaje decit a realizat în anul trecut. Staționarul și maternitatea circumscripției sanitare Copalnic Mănăștur sunt primele obiective ale rețelei medico-sanitare din mediul rural al județului prevăzute cu instalații de apă. Pentru realizarea acestei instalații s-a executat un important volum de lucrări prin muncă patriotică. A fost captată apa unui izvor situat pe o ridicătură de teren din partea de nord a comunei și construită conductă de aducțiune lungă de peste 350 metri. Astfel, pe lingă faptul că se asigură necesarul de apă curentă atît pentru băut cît și pentru alte treburi gospodărești, s-a amenajat totodată o baie cu mai multe dușuri pentru uzul maternității și staționarului. In dreptul locului cunoscut sub numele de Prunduț, pe rîul Lăpuș, a fost lansată zilele acestea la apă o mică ambarcațiune. Confecționată din fonduri ale Consiliului popular comunal Recea, barcațiunea are o suprafață amde 6 m.p. și poate transporta într-o cursă circa 20 de persoane. Pusă la dispoziția locuitorilor din satele Borzînta Mare și Bozinta Mică ea asigură acestora condiții îmbunătățite de traversare peste rîul care desparte cele două sate. La Galeriile de artă ale Fondului plastic din Baia Mare a avut loc sîmbătă după-amiază vernisajul expoziției pictorului Hornung Hermann Meta, membru al Filialei U.A.P. din localitate. Expoziția — a doua deschisă anul acesta la Galeriile de artă —prezintă vizitatorilor 22 lucrări. 4