Pentru Socialism, iulie 1970 (Anul 20, nr. 5109-5135)

1970-07-22 / nr. 5127

r I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XX nr. 5127 Miercuri 22 iulie 1070 4 pagini — 30 de bani Studenții practicanți la munci patriotice In vara aceasta, 160 de studenți efectuează practica de producție în municipiul Baia Mare. In una din zilele trecute i-am văzut reuniți sub „pavilionul" unei acțiuni patriotice. In legătură cu aceasta ne-am adresat tovarășului Aurel Feștilă, secretar al Comitetului municipal Baia Mare al P.C.R. — Cum se desfășoară actuala ediție a practicii studenților veniți în Baia Mare? — In cadrul preocupărilor comitetului municipal de partid privind desfășurarea practicii în producție a studenților au fost organizate colective care să asigure buna desfășurare a practicii la U.M.M.N. (studenții din București, Timișoara, Iași), T.C.L.M. (studenții din Cluj), la Exploatările miniere Herța, Săsar și la flotațiile Centrală și Săsar (studenții din Petroșani și Baia Mare). Recent am avut o întîlnire cu responsabilii grupelor de studenți din toate centrele, cu care ocazie am constatat cu satisfacție că măsurile luate de noi au fost bine apreciate. — Cui aparține inițiativa acțiunii de muncă patriotică? — La întîlnirea despre care vorbeam mai sus, studenții I. Keresteșiu și T. Adalbert și-au exprimat dorința de a efectua o zi de muncă patriotică în municipiul nostru pentru înlăturarea urmărilor calamităților naturale. Propunerea a fost susținută de R. Grapșan, responsabilul grupului de la Timișoara și de ceilalți studenți. Iată-i acum pe studenți gata de plecare pentru lucrările urgente de degajare a drumului national de la barajul Firiza, unde au avut loc mari alunecări de teren. Intre timp, o coloană de 4 camioane a plecat spre locul de destinație. In așteptarea ultimului grup de studenți, tovarășul Augustin Cînta, prim-secretar al Comitetului municipal Baia Mare al U.T.C., ne-a spus: Pentru studenții veniți în practică la Baia Mare au fost organizate acțiuni cultural-distractive. Astfel de acțiuni au fost: turul orașului, vizitarea Mu- ION P. POP (Continuare în pag. a 3-a) Fabrica de tricotaje din Sighetul Marmatiei, Florica Polioc și Iuliana Scheiner iși predau schimbul. Foto: I. DEAC Diplome de onoare Organizațiilor U.T.C. de la Cooperativa agricolă de producție Ulmeni, S.I.L. Borșa, Fabrica „Alcaloidul" Vișeul de Sus și U.E.I.L. Vișeul de Sus, în cadrul unor adunări festive le-au înmînate recent diplome de fost onoare acordate de Comitetul Central al U.T.C. și de către Comitetul județean Maramureș al U.T.C. ca răsplată pentru contribuția deosebită în acțiunea de combatere și înlăturare a efectelor provocate de inundații. In aceleași adunări, asemenea diplome au mai fost înmînate lui Gheorghe Modi, secretarul Comitetului organizației U.T.C. de la întreprinderea pentru prelucrarea tulpinilor de la Ulmeni, lui Vasile Mureșan, secretarul Comitetului comunal Ulmeni al U.T.C. și lui Nicolae Bora, de la „Alcaloidul" din Vișeul de Sus. Inmînarea diplomelor continuă. In total din județul nostru au fost distinse cu diplome 8 organizații U.T.C. și 14 uteciști, care s-au evidențiat în mod deosebit în acțiunea de combatere și lichidare a urmărilor inundațiilor din vara acestui an. O nouă promoție de cadre Din promoția acestui an a institutelor de învățămînt superior, școlilor tehnice de specialitate și școlilor profesionale au fost repartizați Centralei minelor și metalurgiei neferoase Baia Mare un număr de 56 ingineri, 9 tehnicieni, 59 maiștri și 259 muncitori calificați. Majoritatea dintre ei vor lucra la noile capacități de producție ale Exploatării miniere Baia Borșa sau la noua uzină de utilaj și reparații de utilaj minier Baia Mare. Studia Gabinetul județean pentru problemele de organizare științifică a producției și a muncii a elaborat un studiu cu privire la îmbunătățirea structurii organizatorice a întreprinderii de materiale de construcții Baia Mare. Primul din seria celor întocmite pe bază de contract, studiul, care are ca obiectiv mai buna cuprindere salariaților întreprinderii în secatoare direct productive, recomandă soluții cu o eficiență economică anuală în valoare de 274.000 —383.000 lei. Depozit comercial In vecinătatea depozitului de mobilă din localitate, constructorii din municipiul Sighetul Sarmatiei au terminat lucrările la un nou obiectiv comercial. Este vorba despre un modern depozit. Avînd o suprafață de peste 2.500 m.p., noul depozit, care va fi dat în folosință încă în această lună, va asigura condiții optime de depozitare a fondului de mărfuri alimentare destinat aprovizionării magazinelor de desfacere din Sighetul Marmatiei. In stația C.F.R. a orașului se află în fază de montare un nou pod rulant pentru încărcarea și descărcarea mărfurilor voluminoase. După o amplă dezbatere la care a luat parte activă masa largă a lucrătorilor din agricultură, recenta sesiune a Marii Adunări Naționale a adoptat, după cum se știe, Legea cu privire la organizarea producției și a muncii în agricultură. Caracterul profund democratic al măsurilor de organizare a muncii în unitățile agricole demonstrează vivacitatea concepției potrivit căreia fiecare lucrător din agricultură are obligații și răspunderi sporite, dictate de cerințele dezvoltării etapei actuale, de sarcinile trasate de Congresul al X-lea al P.C.R., de a participa la producerea bunurilor materiale, repartiția lor, precum și la conducerea și coordonarea lucrărilor agricole, a treburilor obștești. Reglementările stipulate de lege, care se referă la creșterea și valorificarea producției animaliere sunt menite să stimuleze responsabilitatea lucrătorilor din domeniul zootehnic și sanitar-veterinar în asigurarea cu material biologic de cea mai bună a unor sortimente calitate, bogate de furaje, corelate cantitativ și calitativ cu însușirile productive ale animalelor, precum și asigurarea profilaxii și asistențe unei veterinare, care să reducă la minim pierderile produse de bolile infecto-contagioase și parazitare și de condițiile de zoorgienă necorespunzătoare. De reținut este și faptul că se prevăd sancțiuni disciplinare și contravenționale pentru specialiști, muncitori și membri cooperatori, precum și țăranii cu gospodării individuale care nu se achită de sarcinile ce le revin sau din vina cărora se produc pagube materiale avutului obștesc. Credem că acestea sînt măsuri judicioase, binevenite și vor avea dând să întărească simțul de răspundere al cooperatorilor și specialiștilor care lucrează în domeniul zootehniei. Este cunoscut faptul că zootehnia în județul nostru are o veche tradiție, se bucură de o largă dezvoltare. La sfârșitul cincinalului viitor, efectivele de bovine se vor ridica la 145.100 ca o strinsă corelație intre drepturi și obligații pete, ovinele la 280.000 capete, creîndu-se totodată condiții pentru dezvoltarea și creșterea a 36.000 păsări și 1.200.000 pui de carne în complex intercooperatist. Discuțiile purtate cu lucrători și specialiști din agricultura județului ne-au întărit convingerea că aplicarea prevederilor legii va duce la realizarea sarcinilor izvorîte din programul național de dezvoltare a zootehniei, care revin unităților agricole din Maramureș. Certitudinea tuturor lucrătorilor, a din agricultura specialiștilor județului nostru este că măsurile prevăzute de lege vor avea un efect tonifiant asupra mai bunei organizări muncii, a întăririi disciplianei și folosirii forței de muncă și, implicit, asupra creșterii producțiilor animale și vegetale. Dr. GRIGORE MUREȘAN, șeful serviciului sanitar-veterinar de la Direcția agricolă județeană Masă oferită de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. cu prilejul aniversării tovarășului Gheorghe Stoica Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a oferit luni seara, la Mangalia Nord, o masă cu prilejul celei de-a 70-a aniversări a zilei de naștere a tovarășului Gheorghe Stoica, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu cu soția, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Iliescu, Carol Király, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, cu soțiile lor, Mihai Marinescu, Ion Pățan, Constantin Pîrvulescu, Chivu Stoica, Gheorghe Vasilichi, Corneliu Mănescu, Petre Ionescu, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., cu soțiile lor. Cu acest prilej, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Gheorghe Stoica au rostit toasturi. Conducătorii de partid și de stat l-au felicitat, cu căldură pe sărbătorit, adresîndu-i cordiale urări de sănătate și fericire. TOASTUL TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragă tovarășe Stoica, Stimați tovarăși. Reuniunea de astă seară e consacrată unui eveniment important: împlinirii de către tovarășul Stoica a 70 de ani de viață și a peste 50 de ani de activitate în mișcarea revoluționară. E plăcut să ajungi la o vîrstă înaintată, cind viața pe care ai trăit-o ai închinat-o unor idealuri mărețe — idealurilor socialismului și comunismului — ai consacrat-o bunăstării poporului, intereselor națiunii tale socialiste. Viața și activitatea tovarășului Gheorghe Stoica îi face cinste nu numai lui, ci și partidului nostru. El este unul din militanții vechi ai partidului care încă din tinerețe s-au înrolat în mișcarea socialistă și apoi în rândurile Partidului Comunist Român, contopindu-se cu năzuințele de libertate, de dreptate socială și de independență națională ale poporului nostru. El se numără printre acei care au luat parte la primul Congres de constituire a Partidului Comunist Român, îndeplinind apoi munci de conducere, inclusiv pe aceea de secretar al Comitetului Central, în condițiile activității ilegale a partidului nostru, în anii luptelor grele desfășurate de comuniști, de proletariatul român împotriva reacțiunii interne și a dominației imperialiste străine. La chemarea partidului, împreună cu sute și sute de comuniști și antifasciști români, tovarășul Stoica a mers în Spania, unde a participat la lupta împotriva fascismului, care tindea la înrobirea popoarelor, la lupta pentru apărarea democrației. Trebuie să subliniem că asemenea militanți ca tovarășul Gheorghe Stoica, care nu au precupețit nimic în lupta revoluționară, au contribuit cu Partidul Comunist Român, clasa muncitoare, poporul român, să poată desfășura cu succes mari bătălii politice și, cu modestie spunînd, să se numere printre detașamentele de frunte care s-au ridicat împotriva fascismului în Europa. Au fost multe momente de seamă ale istoriei partidului și patriei noastre la care tovarășul Gheorghe Stoica a participat în anii ilegalității. Menționez acestea cu atît mai mult cu cît peste cîteva luni vom sărbători 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român — moment de o importanță covîrșitoare în istoria luptelor revoluționare din România, a mișcării noastre muncitorești, înființarea partidului nostru și-a avut rădăcinile în dezvoltarea economico-socială a patriei și tocmai de aceea el a putut să se dezvolte și să conducă cu succes luptele pentru transformarea revoluționară a României. Cu atît mai mult merită să subliniem acest lucru astăzi, cind legarea mișcării muncitorești, a partidelor comuniste de propriile popoare, transformarea lor în port-drapel conducător al acestora este prosiblema primordială pentru dezvoltarea cu succes a luptei revoluționare, pentru victoria socialismului, pentru apărarea păcii în lume. Partidul Comunist Român meritul că, fiind strîns legat are de poporul român, de clasa muncitoare, de forțele revoluționare din patria noastră, a știut întotdeauna să judece evenimentele și să-și elaboreze linia politică în context cu interesele generale ale progresului social, ale cauzei socialismului. Și astăzi, analizînd dezvoltarea și perspectivele mișcării revoluționare, partidul nostru pornește de la condițiile social-istorice date, de la faptul că în lume există 14 state socialiste, că sistemul socialist mondial se poate afirma numai în măsura în care acționează unitar. Noi considerăm că înțelegerea noilor condiții istorice, înțelegerea ideii independenței naționale, a respectului suveranității, a neamestecului în treburile interne, a dreptului fiecărui partid comunist și al fiecărei națiuni de a-și hotărî destinele de sine stătător este determinantă pentru victoria cauzei socialismului și păcii, precum și pentru însuși progresul și civilizația omenirii. Sărbătorind pe tovarășul Stoica, unul din militanții vechi ai partidului nostru, sărbătorim pe cei care întotdeauna au înțeles că a fi comunist înseamnă a fi în pas cu vremea, cu dezvoltarea socială, cu ceea ce este nou. Partidul nostru poate fi mîndru că acționează în continuare alături de tot ceea ce este progresist, că luptă pentru dezvoltarea în noile condiții marxism-leninismului, pentru progresul socialismului și comunismului în lume. Tovarășul Stoica a luptat, cum am reamintit, în Spania: el a luptat în războiul împotriva Germaniei hitleriste, ca atîtea alte sute de mii de cetățeni ai patriei noastre. După eliberare, el a îndeplinit numeroase sarcini de răspundere — și le-a îndeplinit bine. A înțeles întotdeauna că trebuie să meargă acolo unde îl trimite partidul, unde este necesar să acționeze pentru realizarea în viață a liniei generale a partidului. Am lucrat direct cu tovarășul Stoica, inclusiv aici, în Dobrogea. Știu cu aită pasiune, cu aită hotărîre a acționat în acele împrejurări. Și astăzi, în calitate de membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central, știm cu aită pasiune, cu cîtă fermitate acționează pentru a contribui nu numai la laborarea liniei generale a parti(Continuare în pag. a 3-a) TOASTUL TOVARĂȘULUI GHEORGHE STOICA Dragi tovarăși și tovarășe. Aș dori, înainte de toate, sa mulțumesc Comitetului Executiv pentru înalta apreciere dată activității mele, să mulțumesc tovarășului Ceaușescu pentru cuvintele bune, tovărășești, pe care mi le-a adresat, și, totodată, să mă declar întru totul de acord cu conținutul politic al cuvîntării sale, îndreptată spre întărirea continuă partidului nostru, a rolului său, a a forței și unității sale, spre întărirea — pe baza respectării independenței și suveranității fiecărui partid — a unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Aș dori, de asemenea, să folosesc acest prilej pentru a adresa mulțumiri tovarășilor, organizațiilor obștești, care m-au felicitat la aniversarea zilei mele de naștere. Tovarăși, la vîrsta la care am ajuns, desigur că mi-am făcut un anumit bilanț al drumului parcurs, al vieții și activității mele sociale, întrebîndu-mă dacă am dat tot ce a trebuit să dau, dacă acțiunile pe care le-am întreprins și-au atins țelul. Analizîndu-mi activitatea din decursul acestor 55 de ani consacrați mișcării revoluționare, începînd încă din perioada dinaintea formării Partidului Comunist, m-am oprit mult asupra luptei partidului nostru, privind-o prin prisma învățăturilor vieții acumulate pînă acum. M-am întrebat cum aș acționa dacă soarta m-ar pune din nou să-mi aleg drumul. Știm că drumul nostru nu a fost un triumf neîntrerupt, presărat cu flori și aplauze, ci a fost un drum greu; au existat victorii mari, dar și greșeli și nu puține; au fost multe înaintări, dar și retrageri. Cu toate acestea, trebuie să vă spun, tovarăși, cu toată sinceritatea că, dacă soarta m-ar pune în fata unei asemenea situații, cu tot acest drum aș alege, tot acest partid aș alege. Un partid trebuie analizat nu numai prin prisma slăbiciunilor și greșelilor sale, trebuie apreciat în primul rînd prin capacitatea lui de a conduce, uni și organiza masele în momentele de răscruce ale istoriei. Or, tocmai în asemenea momente — și mă gîndesc în primul rînd la 23 August 1944 — partidul nostru a fost capabil să strîngă forțele cele mai vii ale națiunii și să se îndrepte împotriva dușmanului. Capacitatea și arta unui adevărat partid marxistleninist constă și în a ști, în fiecare etapă a dezvoltării societății, dar mai cu seamă în momentele de răscruce, să găsească aliații cu care să realizeze cotitura necesară. Partidul nostru a fost în stare să strîngă toate forțele posibile și să întoarcă un front uriaș împotriva dușmanului de atunci. Istoria nu cunoaște multe cazuri similare celui din 1944, cind partidul nostru comunist mobilizat întreaga armată să întoarcă armele împotriva cotropitorilor fasciști. Marea capacitate politico-organizatorică a partidului nostru s-a dovedit apoi în lunile următoare eliberării, cind a închegat alianța muncitorimii cu țărănimea, cu intelectualitatea, pentru a obține desăvîrșireavoluției burghezo-democratice deși apoi cucerirea puterii, victoria revoluției socialiste, trecerea la făurirea noii orînduiri. De aceea, tovarăși, se poate spune cu deplin temei că partidul nostru s-a dovedit un partid bun, capabil să conducă clasa sa, poporul, spre împlinirea destinului socialist. Izvorul acestei capacități constă în aceea că la baza ideologiei sale a stat sistă marxism-leninismul. Spunînd toate acestea, numesc Partidului ComunistulRomân care mi-a deschis ochii, mi-a dat un țel în viață, un ideal pentru care merită să trăiești, pentru care merită să-ți dai întreaga capacitate, întreaga putere de muncă. Astăzi e clar pentru toată lumea că, în persoana tovarășului Ceaușescu, partidul nostru și-a găsit conducătorul ideal. Tovarășul Ceaușescu întrunește calitățile necesare pentru a îndeplini această grea, complicată, dar nobilă misiune, pe care sînt convins că o va duce pînă la capăt. Secretarul general al partidului nostru ne dă (Continuare in pag. a 3-a1