Pentru Socialism, august 1970 (Anul 20, nr. 5136-5160)

1970-08-01 / nr. 5136

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN La ordinea zilei STRÎNGEREA RECOLTEI la începutul săptămînii cooperativa agricolă din Șomcuta Mare se afla încă în rîndul unităților mult rămase în urmă la seceriș. Sesizînd acest fapt, consiliul de conducere, sprijinit îndeaproape de organele locale, a întreprins o largă acțiune de mobilizare a forțelor la strîngerea recoltei. Acest lucru îl reclamau de altfel lanurile de grîu coapte și răscoapte. Impulsul se face simțit în primul rînd prin prezența cosașilor pe cîmp, prin creșterea numărului de clăi pe miriști. S-a înfiripat din inițiativa organizației de partid o adevărată întrecere între brigăzi. Cooperatorii din satul Buciumi s-au dovedit mai harnici, fiind primii care au terminat seceratul pe suprafața de 116 hectare. — Pentru 120 ha am încheiat contracte cu I.M A. Necazuri deosebite ne pricinuiește însă comportamentul combinelor — ne spune tovarășul Vasile Marinescu, inginerul șef al unității. Dacă ele ar fi funcționat normal, am sta în prezent cu mult mai bine. Din două combine pe care le avem la dispoziție una este aproape tot timpul defectă. Am cerut încă una. După multe insistențe, în ziua de 23 Iulie am primit-o. Bucuria n-a fost de lungă durată. Mecanicul a tot ciocănit-o, iar în ziua următoare a lucrat două-trei ore și s-a defectat. Acum e la I.M.A. și o așteptăm din nou. Supărarea inginerului este pe, deplin justificată. Ne-am convins de fapt la fața locului în ziua de 29 iulie. Singura combină care funcționa continuu era aceea a lui ȘOMCUTA MARE : O ADEVERATA MALADIE A COMBINELOR In plină campanie de seceriș, Vasile Vint, secretarul comitetului executiv al consiliului popular comunal, și Dumitru Borhidan, locțiitorul secretarului comitetului comunal de partid din Cicîrlău, nu și-au găsit o îndeletnicire mai utilă in cursul zilei de ieri decit să acorde lor neprecupețit... sprijinul jucătorilor de table. Alexandru Mărincaș. Omul își făcea datoria din plin. La a doua combină, mecanizatorul Vasile Coteț, împreună cu mecanicul Cornel Bîrlea meșterean — zor mare — de dimineața și pină-n amiază. Defectul putea fi sesizat seara după lucru, dacă... combinerul și-ar fi verificat mașina, cum este de altfel, obligat să procedeze. In acel caz observa că are un lagăr rupt. O zi bună de lucru nu era astfel aproape în întregime pierdută. Cînd pe la ora 12,30 a pornit combina n-a făcut mai mult de 20 m.S, colac peste pupăză, i se defectează tractorul. A fost dus la secție de unde s-a întors pe la ora 15. Tot pe la aceeași oră sosise în fine de la I.M.A. și mult așteptata a treia combină. Mecanizatorul Ioan Pop se dezvinovățește, cică, așa a preluat-o, cu defecțiuni de curind de la alt ortac care a lucrat, cu ea la Arduzel, la iarbă de Sudan. Nici presa de balotat pare n-a fost găsită într-o situație mai fericită. Pînă pe la ora 11 tot o reparau mecanizatorii, apoi după ce a legat doi baloți, s-a oprit din nou. Altă meștereală, alt timp pierdut. Văzînd , toate acestea am înțeles mai bine cele spuse de tovarășul Vasile Solomias, secretarul comitetului comunal de partid. — Dacă ne-am baza pe combine ne-ar apuca sfîrșitul lui august cu griul nerecoltat. Iată de ce am luat măsuri de mobilizare intensivă a forței manuale. Este de neconceput însă cum se pot petrece asemenea lucruri grave numai la cîțiva kilometri de întreprinderea de mecanizare. Atunci cînd este vorba de garanții privind funcționarea mașinilor, primim suficiente. Dar din păcate practica dovedește adesea contrariul. In discuțiile avute cu președintele cooperativei, tovarășul Ion Mărieș a susținut că în ziua de sîmbătă, 1 august, seceratul va fi terminat. De vineri brigada din Buciumi începe transportul snopilor la arie, dar nu s-a făcut încă nici o amenajare a ariilor nici la Buciumi, nici la Șomcuta. Unul e în așteptarea celuilalt. Totîi să vină batoza, să aducem snopii, apoi....". Și încă ceva. La Buciumi deocamdată nici nu se știe încă cu care batoză se va lucra. După informațiile primite ea se găsește încă în întreprindere, „la reparații”. Să nu știe oare conducerea I.M.A. Satulung că locul batozelor este de mult la arie și nu altundeva? — Am auzit că în toiul grelelor bătălii, Napoleon, în persoană, se delecta cu jocul de table. — Poate asta s-a întimplat la Waterloo, unde el a fost înfrînt. Anul XX nr. 5136 * Mmn data 1 august 1670 * 4 pagini — 30 bani • Un pictor al ideilor de libertate și unire ale poporului român • „Fetele" sau „făclii" • Basorelief — povestire Interviu cu tovarășul RUDOLF MARK STEINER, inginer șef al U.M.M.U.M. Baia Mare Ideea prezentei anchete ne-a fost sugerată de o gospodină: — Vă rog, tovarăși ziariști, porniți prin magazine în calitate de cumpărători. Stați la rînd la pîine, cartofi, lapte etc. și vedeți ce se întîmplă. Veți observa numeroase anomalii. Așa că... ne-am înarmat cu o sacoșă și cu alte ustensile specifice și am făcut un sondaj prin diverse unități comerciale băimărene. ...Suntem în magazinul nr. 4 al O.C.L. Produse industriale. Asistăm la discuție între gestionar și o o cumpărătoare. — Ziceți că mobila dv. are culoarea naturală a lemnului de nuc. Vaza pe care ați ales-o cred că nu se potrivește. — Dar... ce să aleg? — Vă recomand vaza aceasta, mai înaltă, cu colorit adecvat mobilei. Discuția m-a frapat. Un responsabil de unitate vine în sprijinul unei cumpărătoare, ca ea să-și împodobească interiorul locuinței după cerințe estetice. — De ce? — Pentru că, ne răspunde Mihai Silaghi, vrem ca toți clienții să vină cu încredere și să fie mulțumiți. Lucrez de 20 de ani în acest magazin. Cunosc oamenii care ne pășesc pragul. De altfel, pot să vă asigur, tocmai datorită încrederii cumpărătorilor ne-am realizat și depășit planul în fiecare an. In semestrul I din 1970 am depășit planul cu peste 100.000 de lei! Exemple asemănătoare oferă responsabilii de unități și unii vînzători din magazinele „Moda nouă", „Eva”, ca și unitatea C.S.F. de pe strada 17 Octombrie, magazinul „Dacia", aparținător Alimentara. Și ce O.C.L. bine ar fi dacă toți lucrătorii din comerț și-ar onora astfel profesiunea. Dar. .. ...Magazinul de pline din Piața Păcii. îmbulzeală, vociferări. Intrarea în magazin e aproape blocată de o stivă de lăzi. Și pe trotuar stau circa 300 de lăzi goale. Cauza? Ambalajele nu sînt ridicate la timp de către lucrătorii întreprinderii de panificație. Au existat citeva zile cu goluri în aprovizioanare. Acum pîine este suficientă. Și totuși întîlnim zilnic cetățeni care cumpără 8—10 pîini. De ce? N-am înțeles. Fără să-și dea seama, ei contribuie la înghesuiala și neorînduiala din magazine. Stăteau de 3—4 ori „la coadă” și-și umpleau sacii. .. .Cităm dintr-o scrisoare semnată de V. Pătrășcoiu: „Am intrat la magazinul „Oțelul" de pe strada 17 Octombrie. Cei 40 metri de cablu axial pentru antenă de televizor. Plătesc la casă 280 33 de ore PE POST DE CUMPĂRĂTOR lei și revin cu bonul. Observ că vînzătoarea măsoară într-un stil prea personal. O rog sa măsoare corect. Se înfurie și afirmă că acest articol nu se poate măsura exact. Și... o stupoare! Ca să mă facă ! de ocară a măsurat cu 50 centimetri în plus. A trebuit deci să-l taie din nou. Remăsor și acum constat I _ ca cablul e mai scurt cu 8 centimetri. De ce asemenea procedee înjositoare e atît pentru cumpărător ci 1 și pentru vînzător?" Am întrebat și noi gestationarul. Ne spune că nu știe care vînzătoare a făcut isprava. Și încă ceva din magazin lipsesc lunii ION NAN ! (Continuare în pag. a 2-a| | CELEI DE-A 16-A CONFERINȚE INTERNAȚIONALE ÎMPOTRIVA BOMBELOR ATOMICE ȘI CU HIDROGEN - GENSUIKYO In numele poporului român al Consiliului de Stat al Republișicii Socialiste România, am deosebita plăcere să adresez un cald salut participanților la cea de-a 16-a Conferință internațională împotriva bombelor atomice și cu hidrogen. Activitățile desfășurate de „Consiliul japonez împotriva bombelor atomice și cu hidrogen" — Gensuikyo — constituie un însemnat aport la lupta popoarelor împotriva planurilor agresive ale imperialismului și a politicii sale de dominație, pentru înfăptuirea dezarmării și în primul rînd a dezarmării nucleare, pentru asigurarea unui climat de pace, colaborare și securitate internațională. Este convingerea noastră că că a sosit timpul să se reracționeze în modul cel mai hotărît pentru a pune capăt cursei înarmărilor, să se întreprindă măsuri practice în domeniul dezarmării generale și în primul rînd pentru distrugerea armelor de nimicire în masă, astfel incit fiecare popor să aibă certitudinea securității sale. Dînd expresie sentimentelor care animă întregul nostru popor, România, alături de forțele progresiste și democratice de pretutindeni, își va aduce și în viitor contribuția la această cauză nobilă. Ea va milita în continuare pentru zădărnicirea politicii de război promovată de cercurile imperialiste, pentru încetarea agresiunii imperialismului american împotriva popoarelor din Indochina, pentru stingerea focarelor de tensiune și conflict existente în diferite regiuni ale lumii, pentru unirea în această luptă a tuturor forțelor antiimperialiste. Arez succes deplin lucrărilor Conferinței dumneavoastră folosesc acest prilej pentru a reușifirma atașamentul poporului român față de idealurile progresului social, democrației, independenței naționale, păcii și înțelegerii între popoare. NICOLAE CEAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ACTIVITATEA DE CONCEPȚIE în pregătirea fabricației anului 1971 — la un nivel superior . Acum câteva zile constructorii metalurgi, băimăreni și-au analizat munca depusă în acest an, au jalonat direcțiile preocupărilor lor în viitorul imediat. In adunarea reprezentanților salariaților s-au făcut numeroase suplimentări la planul de măsuri întocmit, deci un bun prilej de a concentra în citeva cuvinte rezultatele dobîndite, principalele probleme care stau de acum înscrise pe agenda comitetului de direcție. — De la început vreau să subliniez faptul că adunarea amintită a prilejuit un dialog deschis, critic, tovărășesc între conducerea uzinei și reprezentanții colectivului. Caracterul de lucru al acestui dialog reiese din aceea că el s-a axat mai mult asupra aspectelor negative din activitatea noastră cu scopul, înfăptuit, de a găsi mijloacele eficiente de lichidare. După cum se cunoaște uzina noastră și-a încheiat bilanțul semestrial cu 1.849.000 lei depășite la producția marfă vîndută și încasată, cu toate sortimentele îndeplinite și depășite, exceptînd utilajul minier și cel pentru industria refractară. Adunarea a apreciat — și aceasta este realitatea — că succesele puteau fi mult mai substanțiale. Pentru neîndeplinirea planului la utilaj minier (98,3 la sută) cauzele sunt numai de ordin intern. Pînă în iunie, la acest sortiment eram în limitele de plan, chiar cu ceva depășite. In iunie însă am „capotat" numai din slăbirea organizării lucrului, a asistenței tehnice pe schimburi. Cu privește execuția construcțiilor metalice în general, un element defavorabil, manifestat în acest an, constă în activitatea serviciilor de concepție. Unele întîrzieri în execuții, chiar parte din rebuturi sau remanieri, își au obîrșia în scăpările verificarea proiectelor de executație, chiar și la produsele care au mai fost fabricate în uzina noastră. De asemenea s-au constatat tehnologii neadecvate, modele de execuție cu lipsuri constructive, toate fiind „opera" serviciului metalurg șef. Cît privește fabri-Interviu consemnat de ing. GH. DUMITRESCU (Continuare în pag. a 2-a) ii ACTUALITATEA INAVA*. 9.9.9.9.W.W.w.w.w .9 9 9.9.9 9 9.9 9.9.9.9 9.9 9.9.9 99,9.9 • I INTERNAȚIONALA!;: • Orientul Apropiat • Vizita delegației militare române în R.P. Chineză • Noi incidente în Irlanda de nord • Peru: Alte sectoare ale economiei trec sub controlul statului • Caleidoscop • Presa italiană despre tentativa lui Colombo de formare a unui nou guvern de centru-stînga ăi Tinera sportivă băimăreana LEONTINA SĂLĂGEAN - CAMPIOANA BALCANICĂ Recent, pe stadionul Karaiskakis din Atena — una dintre cele mai moderne piste-tartan din Europa — s-a desfășurat ediția inaugurală a campionatelor balcanice de atletism, rezervate juniorilor. Pe linia bunelor rezultate obținute de atleții români s-a înscris și participarea junioarei Clubului sportiv Baia Mare Leontina Sălăgean care a obținut două valoroase balcanice. La medalii 400 m plat în prima zi de concurs sportiva noastră s-a clasat pe locul III cucerind medalia de bronz, cu timpul de 56,2 sec. — performanță cu 3 zecimi de secundă superioară baremului de participare la campionatele europene ce vor avea loc la Paris in acest an. In ziua a doua, concurind excelent in schimb al ultimul ștafetei de 4X400 m a reușit un timp superior (55,5 sec.) și a întrecut-o pe concurenta bulgară Zlateva, imprimînd finișului de ștafetă o trenă infernală. Datorită acestei curse rapide sportivei noastre echipa României a cucerit titlul balcanic și a realizat un nou record republican cu timpul de 3‘ 41.4 (locul II Bulgaria 3‘ 47,8, locul III Iugoslavia). O medalie de bronz și una de aur sunt performanțele tinerei băimărence care nu a împlinit încă 17 ani. Răsplată demnă, pe măsura talentului, seriozității dovedite de ea în pregătire. M. MIROIU