Pentru Socialism, august 1970 (Anul 20, nr. 5136-5160)

1970-08-02 / nr. 5137

2 Orientarea tinerilor spre meseriile cerute de economia actuală și de perspectivă a județului Posibilitățile de cuprindere a forței de muncă în economia județului sunt multiple. Unitățile miniere, de construcții, forestiere, în plină dezvoltare simt mereu nevoia de muncitori necalificați și în special a celor calificați. Pe lângă meseriile tradiționale județului nostru, în ultimi ani, datorită dezvoltării unor unități economice din ramura industrializării lemnului și a construcțiilor de mașini, nomenclatorul meseriilor s-a îmbogățit cu alte specialități, ca de exemplu : operator la fabricarea plăcilor fibrolemnoase, a plăcilor aglomerate din lemn, operator la fabricarea placajului, panelului și furnirului, sudor electric, termist- tratamentist, frezor etc. Multe din aceste meserii, precum și altele, unitățile și le asigură prin angajarea tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale, prin organizarea unor cursuri proprii de calificare la locul de muncă din rîndul angajaților existenți sau prin ucenicie cu tineri absolvenți ai școlii generale, în vîrstă de 15—18 ani. Ținînd seama că în viitorii ani se va pune un accent deosebit pe creșterea numărului de muncitori calificați prin ucenicie în locul de muncă și a ponderii acestora în totalul muncitorilor calificați, este necesară orientarea cu prioritate a tinerilor spre munci productive pentru calificarea lor prin forma ucenicie la locul de muncă. Orientarea tinerilor absolvenți ai școlii generale și ai liceelor spre calificarea într-o meserie necesară economiei județului nostru prezintă nu numai o problemă economică dar și una cu inplicații sociale, știut fiind că pe măsura perfecționării conducerii și planificării economiei naționale, se va reduce continuu personalul funcționăresc paralel cu creșterea personalului direct productiv. Trebuie acționat pentru lichidarea concepției dăunătoare a unor părinți care încearcă prin toate mijloacele să-și orienteze copiii spre munci de birou, fără să țină seama de aptitudinile și înclinațiile acestora spre anumite meserii. Numai prin împletirea armonioasă a intereselor economiei cu cele individuale ale tinerilor se va reuși formarea unor muncitori bine pregătiți profesional, cu dragoste de meseria aleasă, cu stabilitate la locul de muncă, cu satisfacția muncii utile în societate. La fel ca și în anii trecuți, multe întreprinderi din cadrul județului nostru se preocupă de asigurarea necesarului de muncitori calificați, organizînd în acest scop calificarea tinerilor prin forma de ucenicie la locul de muncă. Avantajele deosebite ale acestei forme de calificare 11 conferă acesteia atracția care o exercită tot mai mult asupra tinerilor. , Astfel numai anul trecut erau cuprinși în această formă de calificare peste 1.200 tineri din județ. Numărul cel mai mare de ucenici se găsește la U.M.M.U.M. Baia Mare, Băimăreana, C.E.I.L Sighetul Marmației, T.C.L. Maramureș, U.J.C M. Maramureș etc. La aceste unități, precum și la altele se fac înscrieri și la acest an pentru admiterea unui număr important de tineri la ucenicie la vederea calificării într-o serie de meserii deficitare pe plan local, dar bine retribuite, ca de exemplu : forjor, sudor, lăcătuș, strungar, turnător (U.M.M.U.M. Băimăreana, UJ.C.M.), dulgher, zidar, faianțar-mozaicar (T.C.L. Maramureș, U.J.C.M.), electrician centrale stații și rețele (I.R.E. Maramureș), lăcătuș de mină, electrician de mină (C.M.M.N. Baia Mare) etc. Rezultă deci că există posibilități de cuprindere a unui număr însemnat de tineri absolvenți ai școlii generale într-o formă de calificare Pentru valorificarea acestor posibilități este necesar ca atît școala, cît mai ales părinții să orienteze absolvenții spre aceste unități, unde li se asigură condiții optime de lucru, școlarizarea gratuită și alte avantaje, printre care și o indemnizație lunară în bani. După absolvire ei obțin certificatul de calificare și un loc de muncă asigurat în cadrul acestor unități. AUREL GHIURCA, economist la Direcția județeană pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale — Maramureș Urmare din pag. 1 rului Pașca, îți dai seama că nu-i glumă, că Poiana Șuior a devenit o crescătorie de porci particulară. Ei, dar să încheiem acest capitol și să trecem la pește, la rațe și gîște. Stupoare! In bazinele amenajate, cinci la număr, nu-i apă de loc. Și atunci unde pescuiești? — E stricată conducta de alimentare, bazinul de colectare e plin de argilă, de unde apă? Eu am cerut să fiu ajutat... se scuză ca banierul. Se înțelege deci că unde nu-i apă, nu-i nici pește, la care mai adăugăm, unde nu-i o fărîmă de spirit de gospodar, nu-i nici apă și nici pește. Cu despre rațe și gîște, ce să mai vorbim. Dar cele de mai sus par mărunte față de aspectul general al „poienii". Căsuțele camping de abia se mai văd din bălării. Gardurile și țarcurile din mesteacăn, ce îngrădeau bazinele, sînt rupte și căzute la pămînt. Ne întrebăm ce l-a împiedicat pe cabanier să dea de cîteva ori cu coasa pentru a scăpa de bălăriile, care au inundat pajiștea? Cît despre refacerea gardurilor de mesteacăn, e o poveste curioasă. Consiliul orășenesc Baia Sprie a aprobat în această primăvară cabanierului lemn de mesteacăn în scopul amintit. Dar lemnul repartizat a luat alte căi așa că gardurile au rămas nereparate. Din cauza indolenței cabanierului Constantin Lazăr, principala clădire cabana propriu-zisă este amenințată de distrugere, fiind atacată de ciuperci. Nu vom mai continua cu înșiruirea aspectelor deplorabile întîlnite aici. Ne vom la prezentarea unei cifre rezuma care oglindește cit se poate convingător gospodărirea falimentară a acestei unități. Planul de venituri pe luna iulie — lună de vîrf la sezonul turistic, cu o vreme admirabilă n-a realizat decit la proporție fost de 58 la sută. Așadar, asta e situația la Poiana Șuiorului. Pentru această „reușită" și mai ales pentru „grija" de care a dat dovadă în gospodărirea acestei unități conducerea T.A.P.L. (director Vasile Strîmbu) trebuie „felicitați". La 24 de ore după controlul efectuat la fața locului, bazinele s-au umplut cu apă. Miracol? Firește că nu. Situația de la Poiana Șuior poate fi îndreptată rapid. E nevoie ua schimb de o inimă și mină harnică de cabanier. A0 FEUDĂ INDOLENTEI Intrarea la cabană: o veritabilă cursă cu obstacole. Pe acest spațiu conducerea T.A.PJL. recomandă... întrebarea se pune, pentru plajă, cine.. .? Am primit o scrisoare semnată de un lucrător de miliție. Citesc pentru a nu știu cita oară rîndurile ce descriu un fapt ieșit din comun. Iată pe scurt povestea: Intr-o zi din iarna trecută, organele locale din satul Botiza au fost sesizate că la casa cu nr. 12 se află părăsiți de mama lor cinci copii minori. Intîmplarea se petrece în ziua de 8 ianuarie 1970, iar de atunci, Maria Trifoi, trăiește cu concubinul ei la mari depărtări de vatra satului. In ce împrejurare această mamă și-a părăsit casa și cei cinci copilași? Prin 1965, soțul ei, muncitor la E.M. Băiuț, cade victima unui tragic accident. Moartea lui Ion Trifoi a semănat durere la familie. Dar Maria Trifoi era sprijinită de mulți oameni din sat să-și procure lemne, să-și lucreze pămîntul etc. Din partea statului, Maria primea și o pensie de urmaș de 1.424 lei. Nu trecuse însă mai mult de cîteva luni de la moartea soțului și în casa Măriei se petreceau adeseori scene cu totul reprobabile. Veneau aici persoane dubioase, femei de moravuri ușoare, se organizau chefuri. In asemenea împrejurări își face apariția în casă și un individ pe nume Ioan Mih, recidivist notoriu, care suferise pînă atunci 9 condamnări. Acesta aduce casa Măriei Trifoi la un adevărat dezastru. Pensia de urmaș era folosită nu pentru întreținerea copiilor, pentru călătorii de plăcere, copipiii fiind lăsați fără îngrijire cite 5—7 zile la rînd, a-și completa cheltuielile Pentru devoiaj și alte distracții vândute o vacă cu lapte, sunt doi porci, o junincă, soba de gătit și chiar haine în valoare de peste 19.000 lei. Pentru a scăpa total de grija copiilor cărora le-a dat naștere Maria sfătuită de concubinul ei pleacă împreună într-o direcție necunoscută-Am vizitat casa Măriei, leagănul celor 5 minori, rămași orfani de tată și abandonați de mamă din frageda lor copilărie, încăperile au un aspect dezolant. Pe o laviță stau aruncate niște hăinuțe murdare, paturile stau răvășite, masa e așa cum a rămas după ultima cină, cu cele 5 farfurii și linguri pe ea. Toader Doica, primarul comunei, care ne însoțește, relatează că la dimineața cînd copiii au fost găsiți singuri, toată sursa de hrană era doar de 2 kg de carne afumată și cîteva kilograme de făină de porumb. In plină iarnă copiii au fost lăsați fără lemne. Ne interesăm în amănunte care este soarta copiilor după dispariția mamei. Interlocutorul ne spune că prima măsură luată a fost aceea ca pensia să fie reținută la folosul copiilor. In comitetul executiv al consiliului popular s-a hotărît apoi ca fiecare din cei cinci copii să fie repartizați la familiile rudelor mai apropiate. Cu prilejul investigației noastre ne interesăm de soarta copiilor. Vasile Trifoi, copilul cel mai mare, în vîrstă de 17 ani este plecat la lucru. Ion, în casa unchiului său Grigore, se află alături de alți 6 copii sub vîrstă de 14 ani. Ion a împlinit de curînd vîrstă de 7 ani, încercăm să închegăm o discuție cu el, dar copilul nu scoate o vorbă. — Ne-am necăjit cu el mai bine de o lună, pînă s-a mai acomodat cu noi, ne spune Ana Trifoi, gazda casei. La început nu voia nici să mănînce. L-am luat cu vorbe frumoase, i-am cumpărat haine, dar copilul tînjește mereu după mamă. Ioana, fetița de 12 ani, este luată sub îngrijire de un frate după mamă Petru Capșenar, iar Petru de 5 ani stă la mama Măriei, în vîrstă de 75 ani. Zilele, săptămînile cît au fost lăsați singuri, foamea și frigul pe care le-au îndurat, au lăsat în sufletul lor rănindin ei. Dumitru, băiatul de 14 ani, încearcă să ne explice drama familiei: — In casă eu eram acela care îi dădeam cel mai mult ajutor mamei. Ea însă ne-a părăsit. N-o pot înțelege. Mă doare sufletul pentru frații mai mici. Ei nu înțeleg nimic și plîng. Aș vrea să mă întîlnesc zilnic cu ei, dar suntem împrăștiați în cele 4 colțuri ale satului. In casa în care este găzduit Dumitru s-au adunat la venirea noastră alături de rude și cîțiva vecini. Cu toții sînt indignați și condamnă faptele Măriei, se — O rușine pe întregul sat, exprimă Vasile Trifoi, un unchi de-al băiatului. Mama Măriei, septuagenară, o condamnă și ea și ne spune că la fata ei nu are nici o iertare! — Cît sînt de bătrînă, dacă ar mai veni odată în fața mea, jur că l-aș rupe oasele. Intîmplarea de la Botiza, deși este un caz izolat, cere din partea organelor la drept o rezolvare promptă. Investigațiile făcute pentru a da de urma dezertoarei n-au dat pînă acum rezultate. Mama fugară trebuie readusă la realitate, obligată să-și facă datoria față de copii și chemată la răspundere în fața legii. O pedeapsă drastică ar merita și Ioan Mih, autorul moral al acestei fapte incalificabile. TARCAU MARAN RUȘINEA SATULUI cinema Duminică 2 august 1970 BAIA MARE — Dacia: Străinii: Minerul: Pentru tată și rege: Săsar: O șansă dintr-o mie: 1 Mai: Blow-up: BAIA SPRIE: Cei 1.000 de ochi ai dr. Mabusse: SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc: Cei 1.000 de ochi ai dr. Mabusse: VIȘEUL DE SUS: Sîngeroasa nuntă macedoneană: BORȘA: Adio Texas; BAIA BORȘA: Noile aventuri ale răzbunătorilor: CAVNIC : Minerul: Noile aventuri ale răzbunătorilor: TG. LĂPUȘ: Jocul care ucide; ȘOMCUȚA MARE: Nu vor fi divorțuri: SEMI: Castelul condamnaților: CÎMPULUNG LA TISA: Maria: BĂIȚA: Căldura. infta!IBE3a Wind SKODA 100 S. Crăciun, Baia Mare Eminescu 17, telefon: 73579. Duminică 2 august 1970 9.00 Vara copiilor. 10.00 Viata satului. 11.15 Recital Harry Belafonte, Luminița Dobrescu. 12.00 De strajă patriei. 12.30 Concert simfonic. 13.15 Emisiune în limba maghiară. 14.45 Tele-Vacanța. 15.30 Duminică sportivă. 19.40 Telejurnalul de seară. 20.15 Film artistic: „Heidi". 22.00 Jocuri marinărești. 22.10 Invitații noștri: Mihaela Mihai, Nina Pizela (Suedia), Ali Primera (Venezuela). 23.00 Telejurnalul de noapte. de muzică ușoară — Sopot 196! 21.30 Rampa. 22.10 Telejurnalul d noapte. 22.20 Fotbal retrospectiv Mexic .70. 23.50 închiderea emsiunii. Luni 3 august 1970 18.00 Microavanpremieră. 18.05 ..Minitechnicus "70". 18.35 Panoramic științific. 19.00 Actualitatea în economie. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 19.50 Reflector. 20.00 Roman foileton: „Iluzii pierdute" (III). 21.00 Selecțiuni din Festivalul internațional PFNJTPU SOCTM T<5w SPORT Topitorul și Constructorul in toiul pregătirilor Echipele antrenate de Silvestru Waikowski, Ellemer Sulyok și Andrei Micloș se pregătesc intens în vederea ediției 1970—1971 a campionatului diviziei naționale „C" care își desface cortina la data de 24 august a.c. Cele două formații s-au întîlnit joi într-un joc de pregătire pe stadionul „1 Mai" și au realizat un scor egal 3—3. Jocul a plăcut pentru ocaziile pe care jucătorii celor două echipe le-au creat și mai ales pentru că s-au înscris șase goluri. Acestea au fost marcate de Săndulescu, Fernea și Mureșan I pentru Topitorul, Csorna, Nis ■ tor și Ferenczi pentru echipa constructorilor. S-au remarcat: ■ Ernst II, Cosma, Ernst I, Săndulescu, Mureșan, respectiv I David, Csorna, Ferenczi și Nis- ■ tor. ( I Constructorul a mai susținut ■ un joc la Bistrița cu Gloria, echipă recent promovată în divizia secundă. Rezultat 2—2 după ce Constructorul a condus a cu 2—0 prin cele două goluri înscrise de Ferenczi. Pentru bistrițeni au înscris Cogan și Lovin (ultimul din lovitură de la 11 metri). UNIREA-campioană a cooperativelor meșteșugărești Timp de șase săptămîni, echipele cooperativelor meșteșugărești din Baia Mare s-au întrecut la campionatul asociației „Voința", competiție la care au participat sistem tur-retur, patru echipe. După jocuri interesante, care au urmărit selecționarea unui lot capabil să reprezinte asociația „Voința" Baia Mare într-o întrecere oficială, campionatul a luat sfîrșit joi, cu victoria pe deplin meritată a echipei Cooperativei „Unirea". In ultima etapă s-au obținut următoarele rezultate: Gutinul — Unirea 2—1 — în tur 0—0 și Progresul — Mogoșa 1—1 — în tur 2—0. VASILE SANDU OFICIUL NATIONAL DE TURISM Agenția Maramureș Angajează prin concurs recepționeri pentru HOTELUL TURISTIC „GUTINUL" din Baia Mare. Condițiile de angajare: — absolvenți de școală medie; — cunoașterea a două limbi de circulație mondială; — vechime de minim 2 ani în funcții economice sau administrative; înscrierile la Hotelul „Gutinul" pînă în 5 august a.c. Duminică 2 august 1971% Grupul școlar sanitar Satu Mare aduce la cunoștință că pentru anul școlar 1970—1971 vor avea loc următoarele examene de admitere: ȘCOALA PROFESIONALĂ care va funcționa cu următoarele profile: — surori medicale; surori pediatre; moașe; înscrierile se vor face între 10 august — 28 august 1970. Pentru înscriere sunt necesare următoarele acte: — cerere de înscriere; — certificat de naștere în original și copie care va fi legalizată de școală; — certificat de absolvire a școlii generale — în original; — certificat medical care va cuprinde și analiza sîngelui, efectuată în ultimele trei săptămîni și examenul radiologic pulmonar efectuat in ultimele trei luni. LIMITELE DE VÎRSTĂ SÎNT URMĂTOARELE: — pentru surori medicale și surori pe dintre 16 ani împliniți pînă la 31 decembrie 1970. — pentru moașe 18 ani împliniți pînă la data de 31 decembrie 1970. EXAMENUL SE VA ȚINE DIN URMĂTOARELE MATERII: — limba română — scris și oral; — anatomia, fiziologia și igiena omului — scris și oral. Examenul de admitere se va ține între 1—10 septembrie 1970 la sediul școlii din Satu Mare. ȘCOALA TEHNICĂ (POST LICEALĂ) se primesc candidați pentru: — asistenți medicali; — asistente pediatre; înscrierile se vor face între 8—20 septembrie 1970. Pentru înscriere sunt necesare următoarele acte: — cerere de înscriere; — certificat de naștere în original și copie care va fi legalizată de școală; — diploma de bacalaureat sau certificatul de absolvire a liceului — în original, — certificatul medical care va cuprinde și analiza sîngelui, efectuată în ultimele trei săptămâni și examenul radiologic pulmonar, efectuat în ultimele trei luni. MATERIILE DE CONCURS SUNT URMĂTOARELE: — anatomia și fiziologia omului — scris și oral; — chimie — scris. Concursul se va desfășura începînd cu data de 22 septembrie 1970 la sediul școlii din Satu Mare. Atît pentru școala profesională, cît și pentru școala tehnică se fixează următoarele centre de înscriere, care vor funcționa zilnic între orele 11—14. — Baia Mare — str. Avram Iancu nr. 5. — Satu Mare — Piața Păcii nr. 10. — Sighetul Marmației — Piața Libertății nr. 3. Doriți ----------să vă construiți o casă? Economisind la C.E.C. pe libretul de economii cu cîștiguri în materiale de construcție, aveți posibilitatea realizării acestei dorințe în condiții avantajoase. Prin trageri la sorți trimestriale, titularii libretelor beneficiază de importante cîștiguri în bani, cu care își pot procura cu prioritate principalele materiale necesare construirii de locuințe: cherestea, ciment, tablă, carton asfaltat etc. Fondul de cîștiguri se constituie din dobinda de 3.5 la sută pe care C.E.C. o calculează la depunerile pe acest libret. Cîștigurile se acordă titularilor libretelor ieșite cîștigătoare, ale căror depuneri au fost păstrate la C.E.C. In tot cursul trimestrului pentru care se efectuează tragerea. Pe acest libret se efectuează o singură depunere in valoare fixă 1.000 de lei. LICEUL DE COREGRAFIE DIN CLUJ Calea Turzii nr. 2, telefon: 1.35.49, organizează EXAMENE DE SELECȚIONARE DE TALENTE în următoarele localități: — Baia Mare: miercuri 5 august 1970 orele 8—14 în localul Casei pionierilor. — Vișeul de Sus: joi 6 august 1970 orele 9—13 în localul Casei de cultură. — Sighetul Marmației: joi 6 august 1970 orele 8—13 in localul Casei de cultură. Se pot prezenta elemente cu înclinații deosebite pentru dans (atît băieți cît și fete) care au absolvit clasa a IlI-a sau a IV-a a școlii generale. ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCȚII ȘI PROIECTĂRI BAIA MARE str. Olt nr. 13, execută lucrări de proiectare pentru sectorul socialist și particular, în următoarele domenii: — construcții; — instalații electrice și sanitare; — amenajări, desmembrări, ridicări topo; — planuri de case și anexe gospodărești. Comenzile se depun la sediul întreprinderii. Informații La telefon 1:23.74 Baia Mare. A V