Pentru Socialism, ianuarie 1971 (Anul 21, nr. 5266-5290)

1971-01-03 / nr. 5266

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNULVAI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5266 Duminică 3 ianuarie 1971 4 pagini - 30 de bani Bun venit 1971! De Anul nou, casele noastre se umplu de cele mai alese gînduri, inimile noastre se transformă în rug pentru a purifica sentimentul de orice micime. Pentru ca revelionul e sentimental din naștere și e plin de optimism și atunci cînd e al nepotului, ca și cînd este al bunicului. Revelionul este deopotrivă o stare de spirit a inimii și a minții, ca și un pod aruncat peste vreme spre a ne putea număra izbînsire, a vedea câ am mai crescut în bărbăție, înțelepciune și omenie. Fiecare revelion e o cură de optimism, o revitalizare a bucuriei ce însoțește plecările noastre îndrăznețe spre bogatele ținuturi ale vieții, ca sosirile din lungile călătorii împoșivărați de lucrurile cunoașterii, ale împlinirilor. E bine ca de revelion — ca și în viața — sa ne aflăm întotdeauna în preajma tinereții, vîrstă ai care ne-a deprins socialismul, cu care visam, ne făurim planuri și le însuflețim. Ca să nu uitam gustul îndrăznelii, care menține tonusul vieții pe toate planurile, Ge poate fi mai frumos în această noapte născută la hotarul dintre două decenii decâ ■ spectacolul tinereții. Frumusețea tineretului, pe care patria și-l crește lingă inimă, n-are termen de comparație. E frumusețea absolută, care nu poate fi exprimată deci prin ea însăși. De fapt cred că de aici izvorăsc toate celelalte frumuseți. Plugușorul tineretului băimărean Alese gînduri Gind au aflat că un gazetar se află printre ei, cîțiva tineri dintre cei cîteva sute ce-și petreceau revelionul la restaurantul Minerul din Baia Mare — în organizarea excelentă a comitetului municipal U.T.G. — l-au înconjurat pe reporter cu zeci de impresii și gînduri pe care ar fi dorit să le facă publice. I-am rugat să ne răspundă la o singură întrebare: la ce vă gîndiți în seara de revelion? „Am avut un an plin de satisfacții pe toate planurile. Izbînzi în producție, în activitatea organizației de tineret. Mi-aș dori o soție ideală. Mă gîndesc la o prietenă... Silvia“. (Ion Crișan, preparator, Flotația centrală). „Am un gînd pe care vreau să-l duc pînă la capăt: celor trei copii ai mei să se asigur un viitor spiritual pe măsura celui material. Succesele mele se datoresc și soției, care m-a înțeles ca om și m-a ajutat să-mi continuu studiile la seral. Mă gîndesc acum la părinții mei din Surduc-Sălaj. Ei au înțeles sensul dezvoltării societății noastre, sub conducerea partidului, și nu s-au opus gîndului meu de a învăța o meserie netradițională în sat: mineritul. Pentru acest frumos revelion, multe mulțumiri tovarășului Augustin Cînta, prim-secretar al Comitetului municipal U.T.G., care nu ne-a uitat nici pe noi, cei de la Baia Sprie". (Ion Ilieș, secretar al Comitetului U.T.G. de la E.M. Șuior). „In seara de revelion mă gîndesc la viitor. La cel pe care mi-l voi făuri în meseria de inginer, în care am debutat de cîteva zile la U.U.R.U.M.". (Nicolae Cozma). „Urez cele mai frumoase realizări tinerilor din cooperația meșteșugărească". (Elemer Starcz, croitor la cooperativa „Unirea"). „Sper să pot dovedi cu mai curînd că merit încrederea ce mi s-a acordat prin foarte marea gestiune trecută pe numele meu de cîteva zile la I.G.R.M. Băiatul meu a împlinit azi 2 ani, iar nevastămea 26. Le urez viață lungă și fericită". (Gh. Lupșe). „Calde felicitări tineretului din uzină, care a făcut mari eforturi pentru îndeplinirea planului de producție. Personal, m-a cuprins dorul de carte și aș dori să-l astîmpăr mai mult în 1971". (Gheorghe Barabaș, tehnician la „Băimăreana"). De Anul nou, casele noastre se umplu de cele mai alese gînduri. .. Cînd își rostește plugușorul, sau aduce omagiul său patriei și partidului, gîndurile tineretului sînt alese și limpezi ca rubinul Cotnarului din cupe, pline de bucurie și soare. In seară revelionului, gîndurile acestea au fost lăudate de cîntecele noastre maramureșene, care uneori încep cu „Ardă-vă focul bărbați / Dup-un sfert vă îmbătați". GH. SUSA Constructorii mereu tineri. (Revelion ta Centrul școlar pentru personal tehnic in construcții). Radiogramă din larg de ocean... „MARAMUREȘ” MARAMUREȘ „Mulți ani fericiți locuitorilor din județul al cărui nume ii poartă nava noastră". Nicolae Moroșanu — redactor al ziarului „Portul“ din Constanța ne transmite: In clipa dintre ani, cînd, în fereastra aici, a căminelor noastre, se va ivi proaspătul 1971, mineralierul „Maramureș", încărcat „full" cu minereu de India pentru furnalele siderurgiei românești se va afla la traversul capului Africii, intrînd din împărăția Oceanului Indian în cea a Atlanticului. După ritual sirena va transmite în eter trei semnale prelungi, în semn de salut noului an. Navigatorii se vor îmbrățișa, își vor adresa tradiționalul „La mulți ani!“, vor ciocni după îndătinare un pahar cu vin și vor grăbi, cu aripi de gînd, către cei dragi de acasă, către meleagurile străbunului țărm al țărișoarei lui Mircea „de la Marea cea Mare". .. In aceste zile la stația de radiotelegrafie a C.N.M. „Navrom" — Constanța, vin vești mai multe ca de obicei. Pe birourile operatorilor telegrafiști de serviciu, zeci de radiograme. Navele aflate în larguri de mări și oceane transmit realizarea și depășirea sarcinilor de plan, transmit felicitări familiilor, colegilor de pe alte nave etc. Printre acestea am găsit și următorul text: „Echipajul mineralierului „Maramureș" îndreptîndu-se spre țară cu încărcătură din Paradeep-India transmite cu ocazia Anului nou, mulți ani fericiți locuitorilor din județul al cărui nume îl poartă nava noastră, $i felicită în mod deosebit, pe minerii din Maramureș. Tuturor, succese depline în noul an și de-a lungul acestui nou și luminos cincinal care își deschide larg porțile o dată cu sosirea lui 1971". In numele echipajului GHEORGHE DOBRIȘAN — comandant Sus cupele pentru cei la datorie Revelion *71. Oamenii se pregătesc să întîmpine noul an cu veselie, cu bucuria succeselor împlinite, cu încrederea gelorr de vin. Cupe cu vin din cel mai bun se ridică buchet în calea noului an. In noaptea dintre ani, ningeni aș doarme, toata lumea side, cîntă, dansează. Toată lumea... Eint insă oameni pentru care venirea noului an înseamnă muncă, zi de făurire a unor noi bogății materiale. Pentru aceștia, pentru care Anul nou înseamnă șarje de metal incandescent, înseamnă atenție în dirijarea circulației pe arterele de oțel ale țării, atenție îi goana cailor putere ai energiei electrice, pentru ei, pentru toți cei aflați la locul de muncă în noaptea anilor, sus cupele! însemnările noastre ce urmează în continuare se vor un modest omagiu pentru tovarășii noștri aflați la datorie... "Alte relatări in pag, a 2*», I CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ROSTITA LA POSTURILE DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966— 1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pivilizației. S-au dezvoltat și modernizat calea ciforțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci în urmă de Congresul al IX-lea al partidului ani a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român: inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesare aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspiraților celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor, celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cit și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară Comitetului Central a adoptat în acest scop o a serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție — i o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție socialistă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La cîrma țării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orinduiri, după învățătura marxist-leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăși. Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale au constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sunt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și întîlniri între reprezentanții României și ai unui mare număr de state de oie toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale frontului antiimperialist. Țara noastră a depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare între state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie in rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viața internațională. Intrăm în noul an cu hotărîrea fermă de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. In același timp, acționfnd în spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității in drepturi, încrederii și reciproce, pentru ca fiecare popor să se stimei bucura nestingherit de dreptul sacru de poată a-și hotărî singur soarta, corespunzător voinței, intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. In această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii — dumneavoastră, muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorințelor, realizări cit mai mari în muncă și viață. La mulți ani dragi compatrioți! ín pagina a 3-a HOTĂRIRI ALE CONSILIULUI DE MINIȘTRI privind: — Înființarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii și organizarea activității acestora; — îmbunătățirea cointeresării materiale a lucrătorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii AI