Pentru Socialism, aprilie 1971 (Anul 21, nr. 5341-5366)

1971-04-22 / nr. 5359

*r ® IAT 'fȘ anrilif Î07Î' Colegul meu în lucru. Foto: D. TOAN Expoziția gîndirii creatoare Una din caracteristicile societății noastre socialiste o constituie puternica și larga mișcare de masă a Inovatorilor și inventatorilor. Pentru că numai un socialism, omul muncitor, proprietarul și beneficiarul mijloacelor de producție se află cointeresat în a-și valorifica potențialul, experiența de muncă tn inovații sau invenții folositoare producției, colectivului. Priveam recent exponatele din holul Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare, înmănunchiate sub egida Consiliilor județean și municipal al sindicatelor, intr-o restrinsă expoziție de inovații și invenții, consacrată aniversării a 50 de ani de la crearea partidului. De la o mică și, la prima vedere, nu prea Însemnată modificare constructivă, la invenții de mare valoarea practică, inovatorii din Baia Mare și Baia Sprie au adus aici, o dată cu exponatele, noțiunea de gîndire creatoare pusă la slujba producției a omului muncitor. Expoziția surprinde plăcut, nu numai prin exponate ci, dincolo de ele, prin faptul că realizăm Invenții, inovații de tot mai mare valoare, că la ele participă ua tot mai mare măsură— alături de inginer — maistrul, minerul, strungarul, constructorul, metalurgistul, oameni legați direct de producție, care-și perfecționează rodul muncii cu ajutorul inteligenței lor creatoare. Câtă vreme i-a trebuit de pildă inovatorului Tamas Szentmiclo și de la I.R.E. Baia Mare pînă ce a conceput aparatul de depistare a defectelor în cabluri? Inovația nu aduce o prea mare economie: 20.000 lei pe an, dar se economisește un însemnat volum de muncă vie, scutește omul de eforturi fizice. Exemple asemănătoare avem în expoziție de la E.M. Baia Sprie, Săsar, Nistru, Herja, de la uzinele de preparare, de la U.M.M.N., din construcții, de la U.M.M.U.M. Grăitoare prin adînca sa semnificație socială, politică, expresie a conștiinței omului nou crescut de partid, expoziția de inovații merită rezervarea unui ceas din timpul nostru liber. Este deschisă zilnic între orele 10—20 pînă la 27 aprilie a.c. D. CREȚU f \ PTVTTIV SOCIALISM nou două luni înainte de scadență „Problema Șuior“-semn de întrebare pe agenda Centralei minelor In primul trimestru, E. M. Șuior, exploatare chemată să extragă în acest an cu peste 75 la sută mai mult minereu decît In 1966, nu și-a realizat sarcinile la extracție decit în proporție de... 69,7 la sută și de 86,4 la sută principalul metal nu conta centrate. Situația este deosebit de precară la acest nivel de îndeplinire planului, cu atît mai mult a cu cît începînd cu semestrul II, planificat, extracția se va asigura exclusiv din abatajele din subteran. S-a ajuns în asemenea stadiu — la un colectiv nu cu mulți ani în urmă fruntaș sau evidențiat pe ramură pe țară — întrucît față de E.M. Șuior s-a manifestat concepția potrivit căreia „acum să meargă, ce-o fi mai tîrziu, vom vedea". Ani la rînd, Șuiorul n-a însemnat decît cariera, subteranul a fost socotit ca o anexă de care se va avea nevoie... în viitor, dar care s-a neglijat ca metodologie de extracție, dotare tehnică. Acum, ca acel trecut „viitor" este deja prezent, in prezent de mărimea doar a 69,7 la sută din plani Din acest unghi de vedere, rămînerea în urmă a Amorului pe acest an nu se poate pune Integral pe seama colectivului de aici. Răspunderea o poartă Centrala minelor, concepțiile promovate față de acest zăcămînt — Pentru comitetul nostru de direcție, ne spunea recent tov. Gheorghe Bîrlea, inginer șef adjunct al E. M. Șuior, în momentul de față îngrijorează atît realizarea planului curent la extracție, dar mai ales pregătirea subteranului pentru a prelua din mers toată sarcina de producție a acestui an. Eforturi stăruitoare depuneri pentru accelerarea ritmului la lucrările de deschidere principale, cît și la cele de creare a capacităților imediate de producție. Faptele, confirmă strădaniile Șuiorului. In martie, din cele 7 locuri de muncă din investiții, la cinci, au fost obținute însemnate depășiri de plan. Brigada lui Valer Stoian, deține renumele de executant al uneia din lucrările cele mai bune calitative galeria direcțională de la orizontul minus 2 est, iar cea condusă de Adolf Bicsi, realizează în condiții de muncă dificile suitorul colector între orizontul minus 1 și orizontul 800. La exploatare se vorbește cu respect despre brigada lui Traian Irimuș, care, reluînd experiența acumulată la săparea puțului central, a început atacarea puțului de aeraj de la orizontul G. S vest cu angajamentul de a obține lunar 20 m.l. avansare. Lucruri frumoase se aud la Șuior și despre alte brigăzi destoinice: cele conduse de Vasiliu Mare, Martin Varo, Ludovic Györfi. Colectivul de aici, depune eforturi stăruitoare de a depăși impasul actual, de a-și pregăti temeinic producția viitoare. Primește el oare sprijinul și îndrumarea necesară din partea Centralei minelor? Un răspuns mulțumitor nu putem da. Din cele 5 mașini de încărcat in galerii contractate două sunt in posesia șuierenilor, dar din cele 20 mașini de încărcat cu siloz pentru abataje, care se spune că s-ar fi contractat, n-a văzut încă lumina Șuiorului nici una Dacă acesta este răspunsul în privința dotării tehnice, el nu e cu nimic mai prejos decit cel in privința definitivării metodologiei de extracție. După ani de cercetări, de controverse științifice, Șuiorul nu are nici acum o metodă de extracție aprobată, capabilă să asigure de pe un singur orizont capacitatea de producție la nivelul cerințelor de plan. Săptămîna trecută s-a început extracția pilierului din talpa carierei prin subteran, se lucrează intens la galerii și suitoare de compartimentare, totul plutește intr-un dar fel de incertitudine oportunitatea unora privind lucrările in execuție din în funcție de varianta de exploatare ce se va adopta in final. Pînă una alta, lucrări se fac, fonduri se cheltuiesc, discuții și cercetări de asemenea sunt multe. Atît numai, „Problema Șuior" departe de a fi rezolvată, constituie, așa cum se află acum, un punct nevralgic pe agenda Centralei minelor, o pată în prestigiul specialiștilor acestui organism, un învățămînt neplăcut, despre felul cum trebuie privită în perspectivă existența și exploatarea economică a oricărui zăcămînt. Toate acestea se răsfrîng insă negativ in strădaniile unui colectiv harnic, care nu poate învinuit de o situație pefi trecută fără voia lui. Ing. GH. DUMITRESCU Rolul activității politice și ideologice (Urmare din pag. 1) logică cultivă cu consecvență spiritul revoluționar, care azi înseamnă competență, răspundere, mobilitate profesională, participare activă, angajată, conștientă, care nu se pot realiza decît luîndu-ți ca aliat curiozitatea științifică continuă, nemulțumirea față de ceea ce e depășit, vechi, rutinat, dorința de a face mai bine. Organizațiile de partid promovează ideea conform căreia a învinge greutățile pe care le naște rutina, pasivitatea, incompetența înseamnă a-și îndeplini o îndatorire de conștiință în folosul societății. Dialogul viu al partidului cu masele, consultarea acestora în toate problemele fundamentale ale construcției socialiste, lărgirea democrației socialiste fac ca gîndul omului de rînd să fie reflectat în conținutul hotărîrilor și deciziilor care privesc munca și viața sa, lărgesc sfera de receptivitate față de aspirațiile omului, creează o atmosferă proprie afirmării valorilor și potențelor umane, pregătesc terenul creșterii unor cadre capabile să se adapteze din mers la noile condiții ale dezvoltării generale. „Efortul pentru însușirea noilor cuceriri ale minții omenești, pentru ridicarea nivelului de pregătire științifică și de cultură generală — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu în Raportul său la Congresul al X- lea al partidului — este astăzi una din trăsăturile distinctive ale omului înaintat, expresia adevăratului spirit de civilizație. Dacă aceasta este o necesitate general umană, cu atât mai pregnantă este ea în societatea noastră, pentru că comunismul este chintesența cunoașterii, rodul marilor cuceriri ale științei și culturii, rezultatul acumulării și sintetizării a tot ceea ce a creat mai de preț mintea omului". Organele și organizațiile de partid răspund acestor cerințe fundamentale prin întărirea responsabilității oamenilor față de îndatoririle sociale, militează pentru apropierea teoriei de practică, cultivînd simțul realității și lucidității, care este capabil să combată mentalități și comportamente străine spiritului vremii noastre. Este nevoie de această luciditate pentru că ea se află într-o conștiință puternică, pentru că luciditatea înseamnă inovație continuă, pusă în slujba intereselor sociale, înseamnă gîndire politică vie, capabilă să explice desfășurarea evenimentelor, dînd omului perspectiva clară, pe baza concepției marxist-leniniste, asupra dezvoltării societății contemporane și ajutîndu-i să participe activ la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Sensul adine al participării activității politico-ideologice la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a maselor este cel mai evident în cultivarea devotamentului nemărginit față de patrie și partid, față de cauza socialismului. Patriotismul maselor populare se exprimă veridic în năzuința și generozitatea cu care își confruntă gîndul și fapta cu cele ale patriei și partidului, însușindu-și viziunea amplă, științifică asupra viitorului, cuprinse in politica Partidului Comunist Român. Promovarea unei atitudini combative, militante împotriva concepțiilor retrograde, a influențelor ideologice străine, împotriva mentalităților înapoiate, pentru formarea trăsăturilor etice corespunzătoare noilor relații statornicite în orînduirea socialistă este un alt punct de referință al activității frontului ideologic: înfăptuirea marilor aspirații sociale ale poporului sintetizate in programul de lucru al cincinalului cere organelor și organizațiilor de partid, lucrătorilor din domeniul științelor sociale, creatorilor de artă sădirea în sufletul omului a mîndriei pentru apartenența la o țară al cărei nume se rostește cu respect pe meridianele, a perseverenței toate dîrzeniei de a-și spori contribuiia la creșterea beneficiului general prin munca proprie, a neliniștii de a rîvni după treptele perfecționării pe care abia le bănuiești, pentru că toate acestea sunt o expresie a spiritului revoluționar al partidului nostru. Semicentenarul partidului trebuie să constituie și în domeniul muncii politico-ideologice un prilej de reformulare a exigențelor față de noi înșine, pentru a da puteri noi activității care se adresează conștiinței. Formarea conștiinței — care începe prin cunoaștere științifică și se finalizează în atitudinea morală, în acțiunea omului — impune organelor și organizațiilor de partid, tuturor factorilor educativi stil de muncă științific. Numai modalitățile de aplicare a acestui principiu științifici fundamentate pot înlătura empirismul și diletantismul din activitatea de formare a celei mai de preț valori umane. Incandescența epocii noastre socialiste creează climatul favorabil afirmării personalității umane, care vibrează cu sensibilitate la seismele sociale, la chemarea partidului. Cum stimulează acordul global sporirea producției de lapte (Urmare din pag. 1) cordă trimestrial în raport cu depășirea planului. Bunăoară, mulgătorul Ioan Pop a depășit în cele 3 luni planul cu 1.119 litri lapte. In această situație el are dreptul la o retribuție în plus de 973 lei, din care 50 la sută a și încasat-o (restul la sfîrșit de an). După cite se observă, acordul global exclude orice tendință de uniformizare a cîștigului. Acesta, în mod logic, se diferențiază în raport cu hărnicia, efortul depus și în final de materializarea acestora în realizările concrete în producție. Cooperatorii se conving tot mai mult de acest lucru avînd de acum la îndemînă argumente palpabile. De aceea se depun eforturi vizibile pentru asigurarea condițiilor optime în direcția sporirii potențialului productiv al vacilor. In această ordine de idei se înscrie furajarea diferențiată a vacilor în cadrul lotului, în funcție de producția realizată. Astfel, vacile care dau zilnic în medie peste 10 litri lapte primesc 8 kg de concentrate (sub acest nivel numai 2 kg) și un supliment de fin. O atenție mare se acordă realizării planului la monte și fătări. Astfel, în primele trei luni s-au obtinut 52 vitei (plan anual 112 vitei). Aplicarea corectă a acordului global este condiționată in cel mai înalt grad de o evidentă corectă, foarte precisă. Altfel nu se poate, ne spune inginerul șef Gheorghe Tămaș. Spre a ne convinge de această afirmație, consultăm registrul de evidentă pentru ferma de vaci, întocmit și ținut la zi. Interlocutorul ne-a mărturisit că s-a angajat să facă personal această treabă, spre a nu avea surprize neplăcute privind evidența producției și a celorlalte elemente de calcul indispensabile la retribuirea îngrijitorilor, evitînd astfel ivirea nemulțumirilor de orice natură. Nu exagerăm însă cînd spunem, că aceasta constituie de fapt cheia succesului în depășirea cu 30 la sută a producției de lapte pe cap de vacă furajată în primele trei luni, față de aceeași perioadă a anului trecut. Este doar un început, care va facilita amplificarea certă a succeselor la ferma de animale. Dimineața constructorilor. Foto: 1. DEAQ a I SPORT SPORT FOTBAL: Iugoslavia—România 0—1 (0—0). A marcat Dembrovschi (min. 58). HANDBAL, Divizia B FEMININ UNIVERSITATEA CLUJ, a părăsit terenul, pentru prima dată în actuala ediție, învinsă de colega ei din Timișoara, dar continuă să conducă detașat cu un avans de 6 puncte, deoarece urmăritoarea principală, VOINȚA Sighișoara, a părăsit și ea terenul învinsă la Petroșani în întîlnirea cu formația Jiul. Codașele clasamentului, CHIMIA Făgăraș și OLTUL Sf. Gheorghe au obținut victorii în timp ce CHIMIA Victoria, cea de-a treia echipă aflată în lupta pentru evitarea retrogradării, a fost învinsă la Tg.Mureș. CONSTRUCTORUL Baia Mare, jucînd la Sf. Gheorghe cu formația OLTUL a cedat cu 8—12 (4— 5), după un joc viu disputat și echilibrat pînă în ultimele minute. După un început în care gazdele aruncă în luptă toate forțele pentru obținerea unei victorii atît de necesare în situația critică în care se află în clasament, băimărencele, cu un joc calm și lucid, reușesc să echilibreze situația și termină doar la un gol diferență. In repriza secundă, deși joacă fără Schuller, eliminată, băimărencele egalează și se mențin în atac unde însă nu reușesc să concretizeze decît foarte rar, aceasta și datorită apărării dîrze a gazdelor, pe de o parte, și pe de altă parte, barelor care, în repriza secundă s-au opus de 6 ori. In min. 42 scorul arăta un minim avantaj de partea gazdelor (9—8) și se părea că băimărencele vor obține un rezultat favorabil, dar ultimele minute sînt dominate de gazda, care profită de cîteva greșeli în apărarea băimărencelor care resimt oboseala drumului lung parcurs (echipa s-a deplasat la Sf. Gheorghe — 400 km — cu un camion, ajungînd după 10 ore de drum, în jurul orei 22, a Zilei de dinaintea jocului!!!). Au marcat Tomonicska 3, Oros 2, Szepesyi 1, Schuller 1, Nemetyi 1, pentru CONSTRUCTORUL. Au arbitrat bine Nicolae Curteanuu din Buzău. CLASAMENTUL MASCULIN CLASAMENTUL 1. Universitatea Glup 11 10 0 1 149—100 20 2. Voința Sighișoara 11 7 0 4 118—103 14 3. Dermagant Tg. Mureș 11 7 0 4 95—98 14 4. Universitatea II Timișoara 11 6 1 4 121—106 13 5. Jiul Petroșani 11 5 1 5 119—108 11 6. Spartac Mediaș 11 5 0 6 123—125 10 7. Constructorul Baia Mare 11 5 0 6 100—111 10 8. Chimia Victoria 11 3 0 8 109—126 6 9. Oltul Sf. Gheorghe 11 3 0 8 103—126 6 10. Chimia Făgăraș 11 8 0 8 96—130 6 In etapa viitoare (25 aprilie), Constructorul întîlnește la Baia Mare pe Chimia Făgăraș. 1. Independenta Sibiu 11 9 42 206—154 18 2. C.S.M. Reșița 11 7 0 4 196—160 14 3. Minaur Baia Mare 10 6 13 169 131 13 4. Timișul Lugoj 11 6 0 5 168 173 12 5. Universitatea Craiova 11 5 1 5 178 173 11 6. Textila Cisnădie 11 5 0 6 164—174 10 7. Metalul Copșa Mică 11 4 1 6 15 —168 9 8. A.S.A. Sibiu 11 4 0 7 161- 89 8 9. Gloria Arad 10 3 2 5 134 179 10. Tehnometal Timișoara 11 2 18 133—159 5 GH. DICHIȘAN Divizia națională a juniorilor la fotbal SERIA a XIII-a . Confirmînd forma bună în care se află, băimărenii au repurtat un valoros succes, dispunînd la scor de formația Unirea Zalău, pe terenul acesteia. Minerul a cîștigat cu 3—0 (2—0) prin golurile marcate de Molnár, Faur și Matei. Pe terenul „1 Mai" Gloria a învins, mai ușor decît indică scorul, cu 2—0 (1—0) pe Olimpia Satu Mare, prin cele două goluri înscrise de Demarcsek. Chimistul, în mare vervă de joc, s-a „răzbunat" pe Minerul Baia Sprie, pentru înfrîngerea suferită de seniori, și a cîștigat, după un joc frumos, cu 2—0 (1—0) prin golurile realizate de Limban și Kovacsinszki. Cu acest prilej la conducerea tehnică a juniorilor a debutat instructorul voluntar Paul Czompa. La Oradea, Constructorul nu a fost în măsură să reziste iureșului impus de gazdele de la Olimpia și a cedat la. Un scor categoric : 0—7 (0—4), deși la începutul jocului nu se întrevedea acest scor sever. In etapa viitoare au loc următoarele întîlniri : BAIA MARE: Minerul — Minerul Baia Sprie ; Constructorul — Chimistul; Gloria Baia Mare — Recolta Salonta. SERIA a XIV-a . C.E.I.S. a dispus la limită de formația Dermata Cluj Unicul gol al meciului a fost realizat intr-o manieră personală de Paul Pohl. Din echipa gazdă s-au mai evidențiat Panovici, Codrea și Lörincz. Jucînd în deplasare, chiar pe terenul liderului seriei a XIV-a, Bradul Vișeu de Sus n-a rezistat în fața echipei C.F.R. Cluj părăsind terenul învinsă la un scor de proporții 0—6 (0—2). In etapa următoare, în această serie au loc următoarele jocuri : Bradul Vișeu de Sus —• Someșul Beclean; Unirea Dej — G.E.LIS. Sighetu Marmatiei. .VASILE SĂSĂRANU