Pentru Socialism, mai 1971 (Anul 21, nr. 5367-5392)

1971-05-04 / nr. 5369

T PROLETARI DIN TQATI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anril XXI nr. 3369 Mărți 4 mai 1971 4 pagini — 30 de bani și ȘI ADINCIREA SOCIALISTE - CERINȚA OBIECTIVA PROGRESULUI MATERIAL SPIRITUAL MULTILATERAL DEZVOLTAREA DEMOCRAȚIEI . încă de la înființarea sa partidul nostru s-a afirmat ca singura forță politică capabilă de a strânge în jurul ei masele celor ce muncesc în scopul înfăptuirii idealurilor de libertate și dreptate socială ale poporului pentru instaurarea unei democrații adevărate care să slujească interesele tuturor celor ce muncesc. Azi, în preajma sărbătoririi semicentenarului partidului, putem afirma cu mândrie că sacrificiile aduse de comuniști în perioada de adîncă ilegalitate, lupta și munca lor plină de abnegație pentru instaurarea unui regim cu adevărat democratic în România au fost încununate de succes. Socialismul a învins odată pentru totdeauna în patria noastră. In etapa actuală a dezvoltării societății noastre socialiste crește neîncetat rolul statului, care sub conducerea partidului își perfecționează neîncetat funcțiile sale in societate. îndeplinirea acestor funcții ale statului este posibilă datorită continuei dezvoltări democrației socialiste, care asiagură participarea tot mai activă a maselor largi, la conducerea statului, la rezolvarea treburilor obștești. Crește inițiativa maselor, se valorifică tot mai bine înțelepciunea și experiența lor bogată prin aplicarea principiului muncii colective în toate sferele vieții sociale, în toate organele de stat și Obștești. Superioritatea socialismului constă tocmai în capacitatea sa GHEORGHE POP, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Maramureș, de a instaura în practică sensul autentic al democrației, ca formă a puterii de stat care înfăptuiește stăpînirea nemijlocită poporului în viața social-politică, a participarea tot mai largă și efectivă a cetățenilor la conducerea treburilor obștești și de stat, la viața publică, precum și manifestarea plenară a fiecărui cetățean în sînul societății. In condițiile societății noastre socialiste, noțiunea de participare, cristalizînd esența procesului democratic, dobîndește sensuri valențe noi: dezvoltarea și afirșimarea omului, manifestarea nestingherită a personalității umane. Democrația socialistă deschide astfel tuturor drumul spre înălțimile spiritului, păstrînd ierarhia valorilor; ea evoluează pe noile coordonate ale celui mai in;!c, și autentic umanism. Partidul nostru a luptat și luptă în permanență cu toată consecvența pentru asigurarea desfășurării procesului, logic de dezvoltare și adâncire a democrației socialiste, proces de mare importanță pentru mersul înainte al societății noastre pe drumul socialismului și comunismului. „In concepția partidului nostru — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu — socialismul și democrația sunt de nedespărțit, pornind de la această concepție, de la considerentul că noua societate este chemată să asigure cele mai largi drepturi și libertăți democratice pentru oamenii muncii, participarea lor activă la guvernarea țării, la întreaga viață politică, partidul nostru acționează cu consecvență pentru perfecționarea continuă a formelor și metodelor de organizare și conducere a întregii societăți, pentru adîncirea democrației socialiste în toate compartimentele vieții sociale". In acest context, consiliile populare, organe locale ale puterii de stat, au un rol deosebit de important. Aproape că nu există domeniu de activitate în care consiliile populare să nu fie chemate să-și facă simțită acțiunea în conducerea vieții publice. Sporirea atribuțiilor acestora antrenează creșterea corespunzătoare a răspunderii în exercitarea competențelor, atitudine exigentă în abordarea problemelor, deosebită grijă față de soluțiile ce se adoptă.Ga organe reprezentative, prin care poporul exercită puterea de stat în unitățile administrativ-teritoriale, consiliile populare, sub conducerea partidului, asigură dezvoltarea și întărirea unității clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii: români, maghiari. (Continuare în pag. a 2-a) 1 In pag. a 3-a Expoziția realizărilor economice și social-culturale „MARAMUREȘUL In anii semicentenarului PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN“ In întîmpinarea semicentenarului Partidului Comunist Român j ANGAJAMENTE ÎNDEPLINITE I U.M.M.N. Baia Mare . Uzinele metalurgice de metas tale neferoase, cu oamenii ei , harnici și pricepuți, au prelucrat în acest an roadele muncii minerilor la parametri superiori, obținând randamente de extracție îmbunătățite, pierderi reduse de metale și de alte elemente. In acest fel au putut fi realizate înainte de termen anga■jamentele luate în cinstea juibileului partidului. Aceasta înseamnă de fapt *■sporirea productivității I cu 7 la sută, față de 2,5 muncii cît era angajamentul, obținerea unei producții suplimentare de peste 43 milioane lei, materializate în sute de tone cupru , convertizor, 652 tone acid sulffuric, 60 tone săruri albe și altete produse. Sporirea productivității muncii, randamentele superioare, cat și gospodărirea mai bună a materiilor prime și materialelor, au făcut să se obțină economii suplimentare la prețul de cost de peste 3,1 milioane lei și beneficii de 6,5 milioane lei. I 1-G-Q- Baia Mare I Deținător al Diplomei de evidențiat pe țară în întrecerea socialistă, desfășurată în anul 1970, colectivul de muncă al I.G.C. Baia Mare raportează îndeplinirea sarcinilor de plan la producție — prestări pe 4 luni în data de 27 aprilie a.c. închinată semicentenarului partidului această realizare dobîndită prin muncă harnică și entuziastă va spori. Pînă la 8 Mai se va obține o depășire a sarcinilor de plan în valoare de 2.040.000 lei. Constructorii raportează : Pe toate șantierele T.C.M. rubrica și-a întețit ritmul, oamenii înălțimilor fiind hotărîți să-și îndeplinească angajamentele luate în cinstea aniversării semicentenarului partidului. Eforturile lor s-au materializat în realizarea, în patru luni, a unei producții de 72 milioane lei, ceea ce reprezintă 33 la sută din planul anual. In același timp au fost terminate și predate, înainte de termen mai multe obiective industriale și social-culturale. Printre acestea amintim: Fabrica de pîine din Tg. fcăpuș, alte cinci grajduri și accesoriile la ferma de porcine Seini, care înseamnă terminarea acestui obiectiv, un pod peste Izala Rozavlea, un bloc cu 98 apartamente și unul cu 20 apartamente în Baia Mare și altele. • Constructorii lotului din Leordina ai I.T.C. ce modernizează Drumul national nr. 18 au reușit să avanseze spre orașul Borșa cu încă 1,5 km de șosea asfaltată, față de 1 km cît era prevăzut prin grafice. Acest succes deosebit se datorește eforturilor depuse de către brigăzile de constructori în frunte cu cele conduse de Aurel Secătureanu, Ioan Mureșan și Vasile Cuza care, folosind timpul favorabil din acest an, au reușit să pregătească terasamentul pe 5 km lungime, să-l bordureze pe 7 km, să poată așterne asfaltul pe 1,5 km de drum. 450 de batali la export Cîteva cooperative agricole din județul nostru s-au angajat să livreze în prima decadă a lunii mai 700 batali la export. Devansînd această dată, primul lot (450 capete) a fost expediat încă în aprilie cu destinația Siria. Avînd o greutate medie de peste 40 kg ovinele s-au bucurat de o bună apreciere din partea străini. In săptămîna delegaților viitoare un al doilea lot de 600 capete va lua calea exportului, asigurînd depășirea considerabilă a planului și a angajamentelor luate în cinstea semicentenarului partidului. întoarcerea delegației județului nostru care a făcut o vizită în regiunea Ivano-Frankovsk (R.S.S. Ucraineană) Delegația județului Maramureș care, la invitația Consiliului regional al sindicatelor din regiunea Ivano-Frankovsk (R.S.S. Ucraineană) făcut o vizită de prietenie în această regiune cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, s-a reîntors in patrie. Timp de A zile, delegația județului nostru formată din tovarășii ing. Alexandru Crișan, președintele Consiliului județean Maramureș al STG 757R., Alexandru Huzoni, președintele Consiliului orășenesc al sindicatelor din Borșa și Silvia Verdeș, maistru tricolor, secretara comitetului U.T.C. de la Fabrica „Unitatea" din Sighetu Marmației, s-a întîlnit cu tovarăși din conducerea organelor regionale de partid și sindicale din Ivano-Frankovsk, a participat la manifestația oamenilor muncii în ziua de 1 Mai, vizitînd apoi unități industriale și social-culturale. Delegația regiunii Ivano-Frankovsk (R.S.S. Ucraineană) și-a încheiat vizita in județul nostru Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, județul nostru a fost vizitat la invitația Biroului executiv al Consiliului județean Maramureș al U.G.S.R. de o delegație din regiunea Ivano- Frankovsk (R.S.S. Ucraineană). Delegația formată din tovarășii Bileci Teodor Lucheanovici, președintele Consiliului regional al sindicatelor Ivano- Frankovsk, Artemenko Anosa Ștefanovna, președinta Comitetului regional al sindicatelor din industria textilă și Slabinoga Iosif Ostapovici, lăcătuș la Uzina de reparat locomotive, membru în prezidiul Consiliului regional al sindicatelor, și-a încheiat ieri vizita în județul nostru. In timpul vizitei, delegația a avut o întîlnire cu membrii Biroului județean de partid, a participat la mitingul și demonstrația oamenilor muncii din municipiul Baia Mare, vizitînd apoi Uzinele metalurgice de metale neferoase, edificii, socialculturale din Baia Mare, a participat la tradiționalul moment folcloric „Tînjaua" din Hoteni și a vizitat C.E.I.L. platformă și Fabrica „Unitatea" din Sighetu Marmatiei 1 MAI in imagini ASPECTE DE LA DEMONSTRAȚIILE OAMENILOR MUNCII DIN BAIA MARE *SI SIGHETU MARMAȚIEI | -------------------------- | mesajul artiștilor £ amatori sigheteni. | I . Lungi, nesfințite coloane .. In fruntea coloanei C.E.I.L. . Sighetu Marmației — : portretele conducătorilor noștri dragi. Revărsare de tinerețe și voioșie. I Cu laticu in coloană.*’ însemne ale progresului tehnic in minerit. "~~| ________________ In fața tribunei un frumos exercițiu . mri Li inaniiiiW Lii b .mumunui Simbol al solidarității băimărenilor cu oamenii muncii de pretutindeni. k In pagina a 2-A DIN MEMORIILE VECHILOR MILITANȚI 11NIM, mimni Ca în fiecare an, duminică s-a desfășurat la Hoteni tradiționala Tinja, datină străbună,menită a cinsti gospodarul care a tras prima brazdă in primăvara respectivă, moment de înaltă prețuire a hărniciei, priceperii, iscusinței și chibzuinței omului deprins a smulge pămîntului bogăția roadelor. Se spune despre acest obicei că este cel mai frumos, mai tipic și mai caracteristic pentru satul maramureșean. Și, judecind după manifestările care au avut loc duminică la Hoteni, afirmația ni se pare mai mult ca îndreptățită. Fiindcă la nici o altă festivitate similară nu ne-a fost dat să întilnim al ițea comori de frumusețe, dar mai ales un public atât de numeros, de ordinul miilor, sosit din toate părțile județului și din țară. Spre exemplificare vom aminti că am întilnit oaspeți sosiți din județele Mureș, Cluj, Sibiu și din alte părți. Un prim moment emoționant: primirea oaspeților la intrarea in sat. Un coridor viu de oameni îmbrăcați în pitoreștile costume locale, în frunte cu călăreții. Un cald cuvînt de bun sosit rostit de către secretarul organizației de partid din localitate. Apoi convoiul înaintează de-a lungul satului, prin fața porților străjuite de mesteceni. Pridvoarele caselor împodobite cu covoare, geamurile cu perne și ștergare lucrate cu multă măiestrie, bătrâni maiestuoși și demni dind binețe —■ totul creează o atmosferă sărbătorească dublată de acea bună cuviință și omenie specifică satelor noastre. Ca orice obicei, Tînjaua se desfășoară după un ritual tipic și străvechi, specific locului. Jugurile gătite din timp, cu crengi din mesteacăn, cu flori și verdeață, cu panglici multicolore, purtate fiecare de câte doi feciori, se îndreaptă spre casa sărbătoritului unde se adună întregul alai. Poposim in curtea lui Gheorghe Horea a lui Dumitru, un tînăr la vreo douăzeci și doi de ani, ales anul acesta fruntaș și sărbătorit al obștei. Aici, totul vorbește despre mina bunului gospodar. Dar pe lingă hărnicie, consătenii îl apreciază, concret și lapidar, ca un om bun, „de omenie“, care se bucură de cinstirea satului. Sunt calități absolut necesare ȘTEFAN BEIXU (Continuare in pag. a 2-a) L