Pentru Socialism, iunie 1971 (Anul 21, nr. 5393-5418)

1971-06-10 / nr. 5401

De mai mulți ani, unitatea de pionieri de la Școala generală din Tautii de Sus se distinge printr-o reușită remarcabilă a acțiunilor pe care le întreprinde, stîrnind interesul general al școlii față de mișcarea pionierească. Iată motivul care ne-a îndemnat să-i pășim pragul pentru a afla amănunte. Angajînd un prim dialog cu tovarășa Alexandrina Chițu, secretara organizației de partid, căutăm să descoperim un punct de plecare ce ar putea fi un început de explicație. — Au încredințat misiunea de comandant de pionieri cadrelor tinere, cu inițiativă sau și celor cu mai multă experiență didactică? — Să știți că la organizarea și îndrumarea activității pionierești din școala noastră nu participă doar cadrele didactice tinere, ci și dascălii vîrstnici. Preocuparea organizației de partid a fost orientată în sensul suscitării interesului general față de pionierat, înțelegînd prin aceasta că la tot ceea ce întreprinde unitatea de pionieri participă toate cadrele didactice, inclusiv cele care nu au momentan detașamente. Nu există un cadru didactic, începind de la director, care să nu sprijine activitatea pionierească. De pildă, tovarășul Iosif Metz, profesor de geografie ,care conduce cercul turistic, a inițiat copiii într-un sport modern care pur și simplu acum îi fascinează pe toți. Anul acesta din nou copiii noștri au ocupat două locuri I la faza județeană a acestei probe. Cercul de păpușari și foto al profesoarei Magda Kiss, cercul de matematică condus de Rodica Pittritean și Angela Voicu, cel sportiv de sub îndrumarea prof. Sabin Micu, care a cîștigat zilele trecute locul I pe oraș la ambele probe ale campionatului școlilor generale, precum și cel de limba română „Micii creatori", animat de comandantul unității de pionieri, prof. Beatrice Văduva, și-au înscris fiecare existenta printre inițiativele rămase în memoria afectivă a școlarilor din Tăuți de Sus. I-am mărturisit tovarășei Chițu că ne-ar interesa să aflăm cum, prin ce mijloace sau modalități se stimulează interesul cadrelor didactice și al copiilor pentru lucrurile esențiale, durabile din activitatea educativă pionerească. — Oamenii aceștia sunt pasionați în general pentru pedagogie, pentru meseria de dascăl, așa incit organizația de partid se adresează unor oameni cunoscători ai misiunii lor, in adunările generale lunare ale organizației de partid, fiecare raportează personal despre îndeplinirea sarcinilor privind îndrumarea activității pionierești. De asemenea, organizația de partid a dezbătut în adunarile sale lărgite teme specifice activității de îndrumare mișcării pionierești: „Contribuția a comandanților de pionieri la educarea ateist-științifică a pionierilor și școlarilor", precum și alte teme, legate de pregătirea și desfășurarea vacanțelor Cu spiritul direcțiunii, noi școlare, mers și mai departe, făcînd am cercetare asupra rolului activității pionierești în orientarea școlară și profesională, ale cărei concluzii le-am prezentat într-o ședință a Consiliului orășenesc Baia Sprie al Organizației Pionierilor. Mai ales vizitele și excursiile, cărora noi le-am dat o mare amploare, contribuie în general la cunoașterea vieții și, in mod special, la înțelegerea răspunderii sociale a omului, încheie tov. Critic. De altfel, simți acest interes pentru tot ceea ce se leagă de educație de îndată ce ai intrat în școală. E suficient să vezi camera pionierilor cu trofeele mărturiile de tot felul despre năsiruința copiilor și educatorilor. Despre toate acestea și despre faptul că Organizația Pionierilor va trăi anul acesta un eveniment remarcabil — în octombrie va avea loc a II-a conferință pe țară a acestei organizații, iar acum se desfășoară conferințele orășenești și municipale — am vorbit cu prof. Beatrice Văduva, comandantul unității de pionierii — Revista „Cutezătorii" a publicat recent proiectul de Statut al Organizației Pionierilor. Vă invit la o discuție asupra noutăților ce se cuprinde și a felului cum îl faceți cunoscut copiilor. De acord ? — Desigur, Organizația revoluționară a copiilor își analizează modul în care și-a îndeplinit, de la prima conferință, de acum ani, mandatul încredințat de partid. Aceasta va permite o reașezare a activității pionierești în funcție de cerințele actuale ale societății noastre, în general, și ale procesului educațional în special. La ora aceasta in toate detașamentele și unitățile se dezbate documentul de bază al organizației, făcîndu-se propuneri, aprecieri. Ceea ce a produs cea mai mare bucurie din proiectul noului statut este lărgirea limitei de vîrstă în pionierat între 7 și 14 ani, cuprinzînd astfel copilăriei în care viața perioada pionierească este trăită cu cea mai mare intensitate. — Mi se pare că lărgirea democrației pionierești, în sensul participării copiilor la toate fazele — inițiativă, organizare, desfășurarea activității, pentru stimularea și mai puternică a spiritului de creație, este una din direcțiile spre care invită ideile ce se desprind din proiectul de statut. — Bineînțeles, aceasta e o orientare generală. O altă noutate este crearea în cadrul conferințelor — orășenești, municipale, județene și națională — a unei secțiuni a copiilor, în care și ei își vor spune cuvântul despre proiectul de statut, despre problemele vieții de organizație. In aceste zile, unitățile de pionieri își aleg delegații la conferințe — primul act al participării lor sub această formă la elaborarea legii de bază a organizației. Satisfacția noastră este că noi vom participa la conferință (un drept acordat) cu drapelul propriu — încununat anul trecut cu eșarfa de unitate de pionieri fruntașă pe țară și Diploma de onoare a G.N.O.P. îndrumarea directă a Organizației Pionierilor de către a organizația de partid și-a arătat roadele și în școala noastră. Așadar, de-acum se impune o colaborare mai înțeleaptă Intre organizația de pionieri și U.T.C. din Școală, pentru a crește eficiența activității amîndurora. GHEORGHE SULA EDUCAȚIA PIONIEREASCĂ SUB CONDUCEREA ATENTĂ A ORGANIZAȚIEI DE PARTID DIN ȘCOALĂ SECVENȚE . Armando Picchi, celebru jucător al Italiei, după o fulgurantă sclipire de meteor a fost silit să-și încheie cariera sportivă. Cînd încă părerile de rău nu se-ncheiaseră, Ficchi a încetat din viață. Mi s-a părut atunci că pe toate stadioanele lumii a coborît tăcerea, pius semn de reculegere pentru o plecare ireversibilă. Finala C.C.E., așteptată cu voluptate și fast, a ruginit speranțele în veșteda retortă a mediocrității. Fotbaliștii greci s-au întors învinși. Sutele de mii de lire vor primi o altă destinație iar absolvenții liceelor se vor prezenta la bacalaureatele amînate de sclipirea unei glorii așteptată zadarnic. Nu numai noii,înghețăm“ mingea la mijlocul terenului__ * Ilie Năstase a pierdut finala de la Roland Garros. Cine poate spune unde este granița între învingător și învins ! * Rapid evoluează duios de capricios, precum copiii săturați de prea multe dulciuri. Dan, într-un gest de revoltă, și-a dezbrăcat tricoul, oferindu-i. .. arbitrului. Ni se pare mai mult decât un gest. O expresie a lungilor hărțuieli între sportivii dificili și cei din jurul lor. * Voleibaliștii de la Explorări înoată într-o vacanță tulbure și prelungă. Așteaptă un comandant și o rechemare sub arme... la fileu. * Numai pe stadioane și in sălile de sport vedem atît de rar înmînîndu-se flori. Deși sunt locurile unde se adună cei mai mulți oameni. Pentru sportivi, întotdeauna florile se veștejesc înainte de vreme ? TON PANTONIU Pentru școlarii de la sate „CUPA CUTEZĂTORII“ LA FOTBAL Federația Română de Fotbal, în colaborare cu redacția revistelor „Cutezătorii“ și „Jo barul“, organizează în perioada 1 iunie — 31 august 1911, o utilă și interesantă competiție sportivă pentru copiii din mediul rural. Comisia centrală de omologare a rezultatelor are în frunte pe cunoscutul fotbalist TITUS OZON. Fiecărei echipe i se acordă următorul punctaj : 4 puncte pentru un joc cîștigat, 3 puncte în caz de egalitate și 2 puncte pentru joc pierdut. Meciurile vor avea durata de 2 X 30 minute. Se admit li titulari plus 4 rezerve. Conform regulamentului, foile de arbitraj vor fi întocmite de conducerea școlii și vor purta viza primarului sau a unor conducători de instituții aflate în comuna respectivă. Echipa campioană va primi, împreună cu „Cupa Cutezătorii ’70“, Balonul de aur, care va purta semnăturile unor jucători celebri pe plan mondial. Locul II : „Balonul de argint” și diploma de onoare. Celelalte 6 echipe, participante în turneul final, vor primi diploma „Meritul fotbalistic Cutezătorii”. Vor fi acordate și premii în obiecte. VASILE SASARANU Pe scurt In zilele de 14—16 iunie la Timișoara are loc campionatul republican la lupte greco-romane seniori. Reprezentativa județului nostru (echipa A.S. I.G.O.) participă cu următorii Sportivi I. Jegh, A. Adorján, V. Mocanu, I. Beșst, E. Mocanu, C. Dezsi, C. Czumbis, N. Nedelcu, F. Koto. Conducător al lotului este instructorul Ștefan Juhasz. Recent s-a desfășurat, în frumoasa zonă a barajului Firiza, etapa de zonă a campionatelor A. S. Voința la orientare turistică, competiție care a coincis cu aniversarea a 20 ani de la înființarea asociațiilor sportivei,Voința“. Ca concurs au fost prezenți sportivi din județele Satu Mare, Harghita, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Cluj, județul Maramureș precum și din București. Traseele au însumat lungimi intre 8.000 — lt.soc m. și diferențe de nivel între 250 — 500 m, încadrîndu-se într-un concurs de gradul I de dificultate. Clasamentul — băieți : Al. Chiuzbăiac (Ba.. Mare) U4 1 2-6. Filipan (Baia Mare) 126’: 3. V. Mare (Cluj) 129’. Igțej I. Vi. Biro (Miercurea Ciuc)s 2—3 E. Sabău și E. Mariaș (Baia Mare). Cupa „A XX-a aniversare a asociațiilor sportive Voința“ a fost cîștigată de județul Cluj. L. BALAN * In cadrul primei etape a fazei finale a campionatului național de juniori, la Alba Iulia : Minerul Baia Mare — „U“ Cluj 0—3. In urma acestui rezultat, echipa băimăreană a fost eliminată.* ■ Comitetul U.T.C. din cadrul I.R.E. Baia Mare în colaborare cu A.S. Electrica a organizat tradiționala competiție de masă „Cupa Primăverii’ la fotbal. Au luat parte cinci formații din secțiile întreprinderii. Jocurile au avut loc pe terenul „Electrica“ din Valea Borcutului și s-au terminat cu victoria echipei S.I.T. care a întrecut, în finală, pe C.E.O. cu scorul de 4—0 (3—0). Cei mai buni jucători ai competiției au fost : Bușecan, Săsăran, Jurje, Cristian, Waum și Rusu. Au arbitrat Andrei Kovács și Gheza Friedzi ȘIMION VIȘOVAN 1 2 Calitatea producției (Urmare din pag. 1), riență între mineri și preparatori. Este bine, socotit, ca minerul să cunoască pe viu ce înseamnă calitatea producției sale ajunsă în faza de preparare, iar preparatorul să vadă cită strădanie și efort se depun în abataj pentru asigurarea de minereu mult și bun. Această cunoaștere reciprocă pe viu, bine organizată, poate duce la reale avantaje atît în subteran cit și la preparare. De asemenea, va trebui generalizată „expoziția calității". Aplicată la E.M. Herja, aceasta a dovedit la timpul său o mare eficiență mobilizatoare. Din păcate, ea nu se mai promovează cu regularitate. Tendința unor conducători ai producției miniere de a urmări mai mult îndeplinirea planului la „metal echivalent" decit pe sortimente trebuie înlăturată. Principala preocupare trebuie să fie asigurarea de plumb, zinc, cupru, aur la nivelul sarcinilor de plan. Totul depinde acum de modul în care măsurile stabilite se vor duce la îndeplinire, de preocuparea ce se va acorda calității producției, element de mare actualitate și importanță pe agenda de lucru a minerilor și preparatorilor maramureșeni, internațional tehnico-științific); ȘOMCUȚA MARE: Sezon mort; BĂLȚA: La răsplntiri; BÂIUȚ: Patricia și muzica (Complet. Ziua marinei; Convoiul); CIMPULUNG LA TISA: Mayerling (Complet. Mari interpreți ai muzicii la București). cinema Joi 10 iunie 1971 BAIA MARE — Dacia: Facerea lumii (9, 11, 13,30, 16, 18,30, 21) (Complet. Participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la adunarea generală a salariaților de la Uzinele „23 August" din Capitală); Minerul: Adio Granada (11, 13, 15, 17, 19) (Complet: Singur printre pelicani); Săsar: Șarada (Complet. Mimetism); Mai: Ziaristul; BAIA SPRIE: Cei 1 cinci din cer (Complet. Parcul); SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Băieți buni, băieți răi (Complet. Trepte); Studio: Tiffany memorandum (Complet. Țara de sub aripile pescărușului; Orizont științific); VIȘEU DE SUS: Contemporanul tău (Complet. Compozitorul Aram Haciaturian); BORȘA: Departe în apus (Complet. Digul); BAIA BORȘA: Degetul de fier (Complet. Fulgi de zăpadă); CAVNIC : Minerul: Popasul (Complet. Comandantul regimentului); TG. LAPUȘ: Degetul de fier (Complet). Studiu). SEMI: B.D. intră în acțiune Complet. Almanah televiziune Joi 10 iunie 1971 17.30 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 Timp și anotimp în agricultură. 19.15 Publicitate. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. Sport. 20.05 15 minute despre sănătate. Copilul în primii ani de viață. 20.20 Aveți cuvîntul. 21.05 Antologia umorului. 21.35 Cadran internațional. 22.20 Interpretul săptămînii: Sică Petrescu. 22.45 Telejurnalul de noapte. PENTRU SOCIALISM Joi 10 iunie 1971 Cu regizorul GHEORGHE VITANIDIS despre noul film românesc „FACEREA LUMII“ Scenariul: Eugen Barbu; regia: Gheorghe Vitanidis; imaginea: Ovidiu Gologan; decoruri: Liviu Ciulei; costume: Florian Tomescu; cu: Colea Răutu, Irina Petrescu, Diviu Ciulei, Virgil Ogășanu, Matei Alexandru, Clody Bertola, Toma Caragiu, Ilarion Ciobanu, Marga Barbu și alții. Rulează la cinematograful Dacia.  Titlul filmului este o metaforă nu lipsită de pretenții, care vizează un moment istoric esențial pentru istoria societății noastre. Cred că de aici am putea găsi un punct de plecare a discuției noastre. .. — Cred că este adevărat, cînd vorbim de acest film, că momentul este un punct crucial, dar din punct de vedere artistic el este o reflectare unor individualități, a unor caractere, deci un punct de răscruce pentru o seamă de eroi, care au hotărit destinele României de azi. Așadar, titlul nu este numai o „facere a lumii“ în general ci mai mult, propria noastră facere. — Putem să-l numim un film politic, în accepțiunea curentă, care se dă astăzi acestui termen? — In măsura în care arta este reflectarea unei concepții despre lume și despre viață, orice film după părerea mea, este mai mult sau mai puțin politic, chiar în momentele lui cele mai absconse. Revenind la o etimologie a cuvîntului politic s-au numit așa toți acei care s-au ocupat de destinele „polisului“, a orașului sau a mediului in care au trăit. Spun asta pentru a nu scuti orice film așa cum nu este scutită nici o operă adevărată de artă de o anume obțiune sau de o anume manifestare politică a autorului ei. In consecință și filmul acesta nu poate fi înscris in afara filmelor politice. — Narațiunea filmului se desfășoară pe două planuri, urmărește două destine, a două lumi reprezentate prin cîteva individualități. Sunt cazuri particulare? — Adevărata artă presupune reflectarea unor individualități cu capacitate de generalizare. Cred numai în asemenea artă, iar limitarea individualităților la numai propria lor existență și nu la o categorie mai largă ar însemna o reflectare a unei categorii minoritare, nesemnificative. De aceea sunt adeptul acelor individualități, a acelor cazuri particulare în care spectatorul se recunoaște sau pe care le poate completa propria sa experiență de viață. In acest sens înțeleg ca o artă accesibilă o artă menită să stîrnească ecou în marele public. Asemenea individualități mi-am propus să prezint în filmul „Facerea lumii“. — Filmul este o reușită incontestabilă, cu toate că se află doar la începutul drumului său spre marele public. Un aport deosebit la realizarea artistică și-au adus și actorii distribuiți excelent în fața camerei conduse de Ovidiu Gologan. Personalitățile lor s-au suprapus exact idealurilor dv.? — Consider că noi am fost un tot unitar, care a pornit la drum cu o concepție clară și cu toții am slujit un singur ideal. Actorii au înțeles și au concretizat aceasta. Gologan i-a imortalizat, după părerea mea, magistral pe peliculă chiar dacă ritmul în care am făcut filmul este nemaiîntîlnit prin rapiditatea lui. Așadar, nu numai prin calitate dar și prin ritm noi am omagiat evenimentul de la 8 mai. RADU PICIU Direcția județeană de drumuri și poduri Maramureș aduce la cunoștința conducătorilor auto-moto și tuturor acelora care călătoresc pe ruta Baia Mare — Ardusat, că în ziua de 13 iunie a.c. între orele 8—15 se închide circulația rutieră peste podul de în vederea executării unor lucrări de reparații și întreținere. întreprinderea industrială CRASNA” Cărei vi angajează imediat: — DOI INGINERI pentru funcția de șef de serviciu, în specialitatea: — tehnologia prelucrării metalelor: — tehnologia sudurii. Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. nr. 914/1968. Informații suplimentare se pot obține la sediul întreprinderii. Cărei, strada Moftinului nr. 13, serviciul organizarea muncii, telefon 264. Combinatul siderurgic Galați prin Grupul său școlar, strada Silozului nr. 25, recrutează candidați, absolvenți ai școlii generale de 8 și 10 ani, pentru admiterea in școala profesională și de ucenici la meseriile: — cocsar; — oțelar; — laminatorist; — electrician; — electromecanic aparate de măsură și automatizare: — lăcătuși ș.a. Vârsta minimă 16 ani împliniți. Înscrierile se fac la secretariatul Școlii, telefon 30492 unde se obțin relații suplimentare. In timpul examenului de admitere, candidaților li se asigură cazare gratuită și masă contra cost. î NU UITAȚI Să vă reînnoiți abonamentele la ziarele și revistele preferate pe perioada concediului, vacanței! ADMINISTRAȚIA FINANCIARA MARAMUREȘ aduce la cunoștința populației că INCEPIND CU DATA DE 1 IUNIE a.c., SE EFECTUEAZĂ LUCRĂRILE DE STABILIRE A IMPOZITULUI AGRICOL ȘI A PRIMELOR DE ASIGURARE PRIN EFECTUL LEGII PE ANUL 1971. Lucrările se vor desfășura după programul afișat la sediile consiliilor populare. Toți cetățenii sunt invitați să se prezinte la locurile și datele programate, în vederea declarării surselor de venit. Centrala industrială de metale neferoase și rare Baia Mare ,tr. Eliberării nr. 15 caută spre angajare imediată: interpret de limba engleză Condiții conform H.C.M. nr. 914/1968. . FeL îneresau să se adrese serviciului personal, telefon 16500. Int. 20o. Trustul de construcții Hunedoara cu sediul în orașul Deva, strada Dr. Petru Groza nr. 30, telefon 11960, angajează urgent următoarele categorii de muncitori pentru șantierele din Orăștie și Cugir: — zidari; — dulgheri; — pavatori piatră; — muncitori necalificați. Se asigură cazare corespunzătoare, iar masa sa cantină contra cost. Informații suplimentare se pot obține de la serviciul organizarea muncii din cadrul trustului.