Pentru Socialism, iunie 1971 (Anul 21, nr. 5393-5418)

1971-06-25 / nr. 5414

>) i Tt V * ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN DE DE 111 1EEOLTATDL ED8IJEL8I ? Condițiile climaterice din ceastă primăvară au favorizat vegetația atît la culturile furajere cit și pe pajiști naturale. Mai repede ca în alți ani masa verde a ajuns în stadiul de recoltat. Există totuși o evidentă rămînere în urmă la recoltare și depozitare, în primul rînd la trifoliene. In mod normal finul rezultat din coaja întîi la lucernă, trifoi și ghizdei trebuia să fie la ora actuală în întregime adunat, măcar în clăi pe cîmp. De altfel, locul ideal al acestui furaj ar fi de acum în depozitele de lîngă ferme. Din păcate asemenea cazuri sînt cu totul izolate. Pînă la data de 18 iunie, cooperativele agricole au recoltat doar 70 la sută din coasa întîi la lucernă, iar la trifoi rezultatele erau mult sub acest nivel (35 la sută). înseamnă că la acea dată peste 3.600 ha, cu trifoi nu au fost încă atinse de coajă. Cum se explică o asemenea stare de fapt de-a dreptul îngrijorătoare? Aproape pretutindeni în unitățile întîrziate cu această treabă motivările sînt cam aceleași: timpul ploios. Ploile intermitente au stînjenit, desigur, în multe părți recoltatul și conservarea furajelor. Pe de altă parte însă sunt destule faptele care atestă că acolo unde a existat un dram de spirit gospodăresc, inițiativă și o organizare cît de cst a muncii, dificultățile amintite au fost mai ușor înlăturate. Cea mai bună dovadă este faptul că finul a fost cosit și așezat în clăi. Intre Prislop și Mesteacăn distanța e de cîțiva kilometri. Totuși, în timp ce la Mesteacăn recoltatul trifoiului de pe 40 ha era pe terminate, la Prislop cositul acestei culturi (25 ha), nici măcar nu începuse. La data amintită, la Copalnic-Mănăștur, însăși lucerna, coasa I, era recoltată doar în proporție de 60 la sută. Nu a fost vreme mai bună la Cărbunari sau Chechiș unde lucrarea este de mult terminată! In aceste unități se dezvoltă rapid vegetația pentru coasa a doua. Nu este cazul N. SOARE (Continuare in pag. a 3-a). ► A Anul XXI nr. 5414 ♦ Vineri 25 iunie 1971 ♦ 4 pagini — 30 bani REZULTATELE NU EXCLUD REZERVELE Este o realitate incontestabilă că dotarea economiei naționale cu mijloace tehnice, cu utilaje și instalații moderne a atins un grad impresionant. Tocmai de aceea și întrebarea care se pune în mod nemijlocit, cît de eficient este utilizat acest potențial productiv , întrebarea capătă noi dimensiuni știind că din acest an, o parte din sporul producției tehnice trebuie să fie obținut exclusiv prin folosirea mai bună a capacităților de producție existente. In cadrul Trustului de construcții Maramureș, această problemă a fost privită cu mult simț de răspundere și încă de la lansarea cifrelor de plan pe anul 1971 ne-am străduit ca în planul de măsuri tehnico-organizatorice să ocupe un loc central, întrucît, voi remarca faptul că an de an dotarea noastră tehnică a crescut. Astfel față de 251 mii lei mijloace fixe la un milion lei producție în 1966, în 1970 am avut 458 mii lei, iar pentru acest an am Folosirea mijloacelor tehnice pe șantiere primit alte masive investiții, din care achiziționăm în primul rînd utilaje grele cu care să putem face față industrializării mereu crescânde a lucrărilor de construcții. Investiția proprie cea mai importantă, nu numai ca volum, este, pentru T.C.M., Poligonul de prefabricate din panouri mari, cunoscute fiind avantajele ce le reprezintă construcția locuințelor din panouri mari față de sistemul clasic: reducerea termenului de execuție cu 30-40 la sută, productivitatea sporită cu 27 la sută și, în final reducerea prețului de cost pe apartament. Ca urmare a măsurilor luate de comitetul de direcție al T.C.M., Poligonul de prefabricate din panouri mari a atins parametrii proiectați încă din anul 1970. In prezent, pentru utilizarea mai eficientă a spațiilor construite s-a montat, pe aceleași suprafețe, o linie de fabricație a fîșiilor prefabricate cu goluri pentru planșee cu o capacitate de 30.000 m.p./an, care a început să producă. Evident, poligonul a făcut să crească gradul de industrializare. Dacă în anul 1965 s-a folosit 10.200 m.c. beton armat prefabricat, în 1970 s-au pus în operă 25.460 m.c. Tehnologiile moderne actuale ne-au impus procurarea unor utilaje grele de mare productivitate. Pentru montarea elementelor prefabricate, în prezent dispunem de macarale turn și automacarale cu o capacitate totală de 97 t, ai căror indici de utilizare au fost JOSE ADLER, inginer șef al Trustului de construcții Maramureș (Continuare in pag. a 3-a) IN INTERIORUL ziarului INIȚIATIVA — factor determinant în activitatea tineretului de la sate ► [UNK] De Ziua grănicerilor patriei Convorbirea noastră: Fiecare salariat — exemplu de conduită în muncă * In aceste zile a avut loc într-un cadru festiv în minarea unui număr de 2.001 medalii jubiliare, „A 50-a aniversare a Partidului Comunist Român", unor veterani ai mișcării muncitorești, activiști ai organizațiilor de partid și obștești, lucrători din economie, cultură și artă din județ. De asemenea, în cursul zilei de ieri, a avut loc la sediul Comitetului județean de partid solemnitatea lumînării medaliei „Meritul sanitar", unui număr de 10 cadre medico-sanitare distinse pentru contribuția deosebită în ocrotirea sănătății populației. * La invitația Comitetului județean al U.T.C., începînd de ieri, o delegație de tineri comsomoliști din regiunea Ivano- Frankovsk, R.S.S. Ucraineană face o vizită în județul Maramureș. O delegație de tineri uteciști din județul nostru face în acest timp o vizită similară în regiunea Ivano-Frankovsk. * Miine la ora 18, la Galeriile de artă ale fondului plastic din Baia Mare are loc vernisajul expoziției de pictură Nistor Cupșa și Ioan Titus Petrusse. Expoziția va rămîne deschisă pînă în ziua de 10 iulie a.c. * Ieri. Constantin Panainte, vopsitor la Autobaza nr. 1 din Baia Mare, a aplicat inscripția „Bun pentru cereale 1971“ pe ultimul din cele 65 autocamioane care vor participa la campania strîngerii recoltei de păioase. Majoritatea mașinilor au și plecat la I.A.S. Sînicolaul Mare, județul Timiș. * Zilele trecute, Filiala Maramureș a A.C.R. și T.A.P.R. Baia Mare au dat în folosință un Auto-cafe. Acesta funcționează în sala mică a restaurantului lacto-vegetarian. Aici, consumatorii găsesc o gamă variată de băuturi răcoritoare, cafea, dulciuri etc. * Ați știut că în Piața Maxim Gorki din Baia Mare funcționează Biblioteca medicală județeană. Aceasta are în dotare peste 4.000 de volume. La dispoziția medicilor și personalului mediu sanitar aici stau de asemenea 55 de reviste și lucrări de specialitate editate în țara noastră și 49 din străinătate, în limbile engleză, germană, franceză, rusă și altele. * Ieri o echipă a Notariatului de Stat din Baia Mare s-a deplasat la sediul secundar din Tghăpuș unde a soluționat o serie de cauze succesorale și a autentificat acte. Viitoarea deplasare în acest oraș va avea loc in ziua de 8 iulie. * Pe lîngă cele 5 ha livadă din perimetrul cooperativei agricole de producție pe care le îngrijesc, cei 150 elevi ai claselor V—IX de la Școala generală din Călinești au amenajat pe un teren nefolosit 0,32 ha lot experimental. In perioada vacanței, prin rotație, pe grupe, elevii vor efectua aici lucrări de întreținere. Fondurile care vor rezulta prin valorificarea recoltei sunt destinate dotării școlii și organizării unei excursii pentru cei mai merituoși elevi. * Miine la ora 2Q, Teatrul dramatic din Baia Mare prezintă spectacolul viu“ de K. N. Tolstoi. „Cadavrul Același spectacol va fi prezentat și duminică la ora 20. * La Liceul din Seini s-a deschis zilele trecute o expoziție cu obiecte lucrate de elevi în cadrul cercurilor tehnico-productive. Sunt expuse cusături, împletituri, scule, obiecte de uz casnic și altele. O expoziție similară s-a deschis și la școala generală din localitate. * Informăm pe cei interesați că sediul Direcției județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale se află in Baia Mare, Piața Păcii nr. 10. Aici funcționează următoarele compartimente: Inspectoratul pentru protecția muncii, Oficiul forțelor de muncă, Oficiul de asigurări sociale și pensii, Oficiul de asistență socială și Serviciul raporturi de muncă. * Pentru delapidarea sumei de 9.073,71 lei, Judecătoria din Baia Mare l-a condamnat recent pe Fănică Predescu, fost casier la un șantier de explorări geologice din județ, la 2 ani și două luni închisoare. Aceeași judecătorie s-a pronunțat și în procesul lui Ioan Cotoș, din Tăuți Măgherăuș nr. 324, condamnîndu-l la un an închisoare pentru abandon familial. Rubrică realizată sub Îngrijirea lui I. PETRTA * ÎNTOARCEREA IN PATRIE A DELEGATEI DE PARTID ȘI GUVERNAMENTALE ROMÂNE, CONDUSĂ DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Joi după-amiază s-a înapoiat în Capitală delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, întovărășit de soția sa, Elena Ceaușescu, care a făcut vizite oficiale de prietenie în Republica Populară Chineză, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Vietnam și Republica Populară Mongolă. Din delegație au făcut parte tovarășii Ion .Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R.., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București P.C.R., primarul general al Calpitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. La sosire, pe aeroportul Băneasa, delegația a fost salutată de tovarășii Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, împreună cu soțiile. Erau prezenți, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat și ai guverninului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali, ziariști români și corespondenți ai presei străine. Au fost de față V. I. Drozdenko, ambasadorul Uniunii Sovietice, Wan Ten-juan, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.P. Chineze, Li Ha Zun, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.P.D. Coreene, Hoang Manh Tu, însărcinatul cu afaceri ad-interim al R.D. Vietnam, Buyanghim Bud, însărcinatul cu afaceri ad-interim ai R.P. Mongole în Republica Socialistă România, șefii misiunilor diplomatice acreditați în România, alți membri ai corpului diplomatic. Membrii delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România au fost așteptați pe aeroport de un mare număr de cetățeni ai Capitalei, care le-au făcut o caldă și entuziastă primire. Miile de bucureșteni aplaudau și scandau „P.C.R.—P.C.R.“ „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“, exprimîndu-și dragostea fierbinte și stima față de conducerea partidului și statului, față de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, totala adeziune față de rezultatele rodnice ale vizitei pe care delegația a făcut-o în țările socialiste din Asia. Tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer au răspuns cu căldură urărilor de bun venit, au strîns mina a numeroși oameni veniți în întîmpinare ai muncii. Pionieri și tineri români, chinezi, coreeni, vietnamezi și mongoli au înconjurat pe secretarul general al partidului, pe ceilalți membri ai delegației, oferindu-le buchete de flori. (AGERPRES). Plecarea din Ulan Bator Joi dimineața, delegația de partid și guvernamentală română, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și-a încheiat vizita oficială de prietenie pe care a făcut-o în Republica Populară Mongolă la invitația Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, a Prezidiului Marelui Hura] Popular și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole. La plecare, pe aeroportul Baien Uha din Ulan Bator, delegația română a fost condusă de tovarășii Jumjaaghiin Țedenbal, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole, Jamsaranghiin Sambu, președintele Prezidiului Marelui Hural Popular al R.P. Mongole, de alți conducători de partid și de stat mongoli. Pe aeropot se aflau un mare număr de cetățeni din capitala R.P. Mongole. Erau, de asemenea, prezenți membri ai corpului diplomatic acreditați în R.P. Mongolă, precum și personalul Ambasadei române la Ulan Bator. In cadrul ceremoniei oficiale de plecare au fost intonate Imnul de Stat al Republicii Socialiste România și Imnul de Stat al Republicii Populare Mongole și s-au tras 21 de salve de tun. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășul Ion Gheorghe Maurer, însoțiți de tovarășii Jumjanghiin Țedenbal și Jamsaranghiin Sambu, au trecut apoi în revistă garda de onoare, aliniată la aeroport. Un grup de pionieri a oferit membrilor delegației române buchete de flori. In încheierea solemnității de plecare, tovarășul Jamsaranghiin Sambu, președintele Prezidiului Marelui Hural Popular apublicii Populare Mongole, Retovarășul Nicolae Ceaușescu, deșicretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, au rostit scurte cuvîntări. COMUNICAT COMUN ROMÂNO-MONGOL privind vizita delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România in Republica Populară Mongolă La invitația Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol și a Guvernului Republicii Populare Mongole, între 21 și 24 iunie 1971, o delegație de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general Partidului Comunist Român, prealședintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, făcut o vizită oficială de prietenie a în Republica Populară Mongolă. In această vizită, tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit de soția sa, tovarășa Elena Ceaușescu. In timpul șederii în Republica Populară Mongolă, delegația de partid și guvernamentală a României a vizitat întreprinderi industriale și instituții de cultură din orașul Ulan Bator, s-a întîlnit cu membrii unei unități agricole din Aimacul central, a luat cunoștință de viața oamenilor muncii din Republica Populară Mongolă, de realizările lor în construcția socialistă, bucurîndu-se pretutindeni de o primire caldă, tovărășească. Delegația română a exprimat vii mulțumiri pentru ospitalitatea cu care a fost înconjurată, văzînd în aceasta o manifestare a prieteniei frățești care leagă poporul român și poporul mongol. Intre delegațiile de partid guvernamentale ale Republicii Socicialiste România și Republicii Populare Mongole au avut loc convorbiri, în cursul cărora s-a efectuat un schimb de păreri privind dezvoltarea relațiilor româno-mongole și asupra unor probleme de interes comun ale vieții internaționale și mișcării comuniste și muncitorești. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă tovărășească, în spirit de prietenie și sinceritate. La convorbiri au participat: — din partea română, tovarășii : Nicolae Ceaușescu, secretar general, al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului municipal București al Partidului Comunist Român, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, George Macovescu, membru al Central al Partidului Comitetului Comunist Român, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe al Republicii Socialiste România, Sandu Ioan, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România în Republica Populară Mongolă, precum și Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-adjunct al șefului secției internaționale a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Emilian Dobrescu și Constantin Mitea, membri supleanți, ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, consilieri la Comitetul Central al Partidului Comunist Român. — din partea mongolă, tovarășii : Jumjaaghiin Țedenbal, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole, Jasaranghiin Sambu, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, președintele Prezidiului Marelui Hural Popular al Republicii Populare Mongole, Sonomin Lurian, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole, Demchighiin - Malam janț, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Mongol, secretar al Revoluționar Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, Tseveglavîn Pantagnorov, membru al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole, Lodonghiin Ricin, membru al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, ministrul afacerilor externe al Republicii Populare Mongole, Damdinnerenghiin Bataa, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Populare Mongole în Republica Socialistă România, precum și Pantagiiin Sagdarsuren și Dojidîin Cimiddorj, membri ai Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, șefi de secție la Comitetul Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, Deramin Jondon, adjunct ” (Continuare In pag. 14 a). M I