Pentru Socialism, iulie 1971 (Anul 21, nr. 5419-5445)

1971-07-01 / nr. 5419

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Vizita delegației de partid și guvernamentale române, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în țările socialiste din Asia Expresie vie a unei politici externe realiste, constructive Recunoștința noastră fierbinte și pentru justețea și înalta principialitate a politicii partidului Pe adresa Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarășului Nicolae Ceaușescu, continuă să fie trimise mesaje de adincă prețuire și recunoștință din partea oamenilor muncii, a organizațiilor de partid, de masă și obștești pentru înaltul spirit de răspundere și înțelepciune cu care delegația de partid și guvernamentală română și-a îndeplinit misiunea de prietenie in cursul vizitei prin țările socialiste din Asia. In telegrama trimisa de colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Flotația centrală din Baia Mare se spune, printre altele: ,.Colectivul uzinei noastre își exprimă deplina adeziune față de rezultatele deosebit de prețioase ale vizitei, față de politica internă și externă a partidului și statului nostru, care corespunde intereselor vitale ale poporului român, cauzei socialismului păcii în lume. Muncitorii, ingineșirii și tehnicienii Flotației centrale din Baia Mare asigură Comitetul Central, pe dumneavoastră, stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, de întregul nostru devotament și ne angajăm să transpunem în viață politica partidului și statului nostru, pentru îndeplinirea în mod exemplar înainte de termen a sarcinilor noului cincinal". In numele oamenilor muncii din unitățile economice și socialculturale din județul Maramureș, Consiliul județean al sindicatelor își arată profunda satisfacție pentru roadele vizitei delegației române în R.P. Chineză, R.P.D. Coreeană, R.D. Vietnam și R.P. Mongolă in cuvintele: „Ne exprimăm acordul și adeziunea deplină față de laborioasa activitate pătrunsă de responsabilitate și spirit internaționalist desfășurată de delegația condusă de dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, precum și deplina încredere și sentimentul de profundă recunoștință față de eforturile neobosite depuse pentru întărirea unității frățești a țărilor socialiste, pentru cauza progresului și păcii în lume. Vă încredințăm că nu vom precupeți nici un efort pentru realizarea și depășirea planului de stat pe 1971 și a planului cincinal 1971—1975, că vom munci cu toată energia noastră creatoare pentru îndeplinirea sarcinilor ce ne revin din mărețul plan de dezvoltare multilaterală a societății noastre socialiste elaborat de cel de-a X-lea Congres al P.C.R.. Din telegrama Comitetului județean Maramureș al U.T.C., spicuim: „Am fost cu toții martori ai fiecărei etape a vizitei, a primirilor de o excepțională căldură făcute delegației române, ai întilnirilor entuziaste cu miile de oameni ai muncii din țările vizitate și am luat cunoștință de convorbirile prietenești cu conducătorii de partid și de stat din aceste țări, de rezultatele rodnice, consemnate în comunicatele comune date publicității. Organizația județeană a Uniunii Tineretului Comunist, toți tinerii din județul nostru, români, maghiari, ucraineni și de alte naționalități, își exprimă acordul lor fără rezerve și dau o înaltă apreciere activității desfășurate cu acest prilej de delegație, de către dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu. iubite In Continuare in pag. a 3-ai Noua instalație de extracție de la Exploatarea minieră Cavnic. Sub semnul tnaltei responsabilități față de cauza socialismului și a păcii ții la orele diminecind am pășit in halele Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului din Sighetu Marmației, atmosfera de mare încordare a muncii domina moderna întreprindere. Aici unde cotidian lemnul pădurilor Maramureșului se transformă în cele mai variate tipuri de mobilier — de la cel clasic la cel modern — în sute de mii de metri pătrați de placaje și panouri din aglomerat lemnos, am întîlnit încă proaspete și vii în mintea și sufletul oamenilor ecourile și sentimentele puternice , lăsate de recenta vizită a delegației de partid și guvernamentale române, condusă de tovarășul Ceaușescu, în Nicolae țările socialiste din Asia. — In tot timpul desfășurării vizitei delegației de partid și guvernamentale române în țările socialiste din Asia am avut sentimentul participării mele la această vizită alături de solii poporului nostru, ne-a declarat Iosif Hajdu, muncitor tapițer în secția de corp. E și mobilă pentru că am firesc urmărit prin intermediul imaginilor televizate și al presei cu interes viu atît eu, cît și colegii VICTOR MIHALCA (Continuare în pag. a 3-a ) ■ ■ Uzina de utilaj minier și reparații Baia Mare. Printre noile dotări — o modernă mașină automată de rectificat interior. 1 Anul XXI nr. 5419 * Jef 1 Iulie 1971 * 4 pagini — 30 bani VIZITA PREȘEDINTELUI CONSILIULUI DE STAT AL ROMÂNIEI, NICOLAE CEAUȘESCU,IN FINLANDA Convorbiri oficiale Intre președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen In dimineața zilei de 30 iunie, la Palatul prezidențial din Helsinki au avut loc convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen. Din partea română, la convorbiri au parricipat: Janos Fazekas, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Mircea Bălănescu, ambasadorul Socialiste România la Republicii Helsinki, Constantin Mitea, consilier, Cornel Vladu, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea finlandeză, au participat : Ahti Karjalainen, primul ministru, Vaino Leskinen, ministrul afacerilor externe, Richard Totterman, secretar de stat în M.A.E., Risto Hyvarinen, șeful Direcției politice din M.A.E., Pentti Uusivirta, șeful Direcției comerțului, exterior din M.A.E., Kaarlo Veikko Makela, ambasadorul Finlandei la București. In cursul convorbirilor, a fost subliniată evoluția pozitivă pe care o cunosc relațiile multilaterale româno-finlandeze, a fost relevată dorința ambelor părți de a dezvolta aceste relații. De asemenea, s-a făcut un schimb de păreri în legătură cu unele aspecte ale vieții internaționale actuale. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă caldă, prieteneasca, de stimă și înțelegere reciprocă. Intîlnire cu membri ai Parlamentului finlandez La începutul celei de-a doua zile a vizitei sale în Finlanda, președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, s-a întîlnit cu președintele Parlamentului, Rafael Paasio, și cu alți membri ai forului legislativ suprem finlandez, împreună cu șeful statului român se aflau tovarășii Janos Fazekas, Corneliu Mănescu, Ioan Avram și ambasadorul României în Finlanda, Mircea Bălănescu. In cursul vizitei, la Parlament, președintele Nicolae Ceaușescu a fost însoțit de Vaino Leskinen, ministrul afacerilor externe, Olavi J. Mattila, ministrul comerțului exterior, Olavi Salonen, ministrul industriei, Kaarlo Makela, ambasadorul Finlandei în România, de ministrul plenipotențiar Heikki Hannikainen, șeful protocolului, și de general-maior Ermei Kanninen. La intrarea în Parlament, președintele Nicolae Ceaușescu fost întîmpinat cordial de președintele Parlamentului, Rafael Paasso, liderul Partidului Social-Democrat, de prim-vicepreședintele Johannes Virolainen și de alți înalți reprezentanți ai forului legislativ suprem. Oaspeților români le-au fost prezentați președinții comisiilor Parlamentului. Exprimîndu-și satisfacția pentru această vizită, Rafael Pansio a adresat președintelui Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți o caldă urare de bun venit. Sunt convins — a spus el — că vizita dumneavoastră va prilejui un schimb de opinii asupra multor probleme, în interesul națiunilor noastre, al tuturor popoarelor. In continuare, Rafael Paasso, a prezentat activitatea și structura Parlamentului, subliniind rolul și importantele sale atribuții în viața politică a tării. Răspunzând, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus : Aș dori să mulțumesc domnului președinte al Parlamentului pentru salutul ce mi-a fost adresat, îmi exprim satisfacția pentru faptul că, în cadrul vizitei pe care o facem în Finlanda, putem să cunoaștem unele aspecte reprezentative din activitatea Parlamentului finlandez. De asemenea, îmi exprim satisfacția că între Parlamentul finlandez și Marea Adunare Națională a României există relații bune și după cum știm, domnul președinte urmează să viziteze țara noastră, în fruntea unei delegații. Noi apreciem mult rolul parlamentelor în viața popoarelor considerăm că în rezolvarea prosblemelor europene, cum ar fi, de pildă, cea a securității pe continentul nostru, parlamentele pot juca un rol important. Sunt convins că dezvoltarea relațiilor dintre parlamentele noastre, dintre popoarele noastre va contribui la realizarea unei colaborări strînse între România și Finlanda, în toate domeniile de activitate. Sper că vizita pe care o facem în prezent în Finlanda va servi acestui scop. (Continuare in pag. a la). Sărbătorirea Zilei învățătorului Cu ocazia Zilei învățătorului, în județ au avut loc ieri festivități la care au participat cadre didactice de la școlile de toate gradele din Maramureș. La festivități au luat parte tovarășii : Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Consiliului popular județean (la Vișeu de Sus), Gheorghe Pop, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean (la Șomcuta Mare), Gheorghe Dobra, secretar al Comitetului județean de partid (la Baia Mare), Mitrofan Boca, secretar al Comitetului județean de partid (la Sighetu Marmației), Dumitru Ciuclea, membru al Biroului Comitetului județean de partid (la Tg. Lăpuș), Moise Fetea, membru al Biroului Comitetului județean de partid (la Baia Sprie), care au adus salutul organelor județene de partid și de stat. Au participat, de asemnea, membri ai comitetelor municipale, orășenești și comunale de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean, municipale, orășenești și comunale, reprezentanți ai Ministerului Invățămîntului, ai organizațiilor de masă și obștești. In cadrul adunărilor festive au fost prezentate informări despre succesele dobîndite în acest an școlar, fiind evidențiate cadrele didactice care, pentru merite deosebite în activitate au fost distinse cu titlul de Profesor Emerit și Educator Emerit, Ordinul Muncii, Steaua Republicii Socialiste România și Meritul cultural, Medalia muncii, precum și distincțiile „învățător evidențiat", „Profesor evidențiat", și gradația de merit. Comitetul județean Maramureș al U.T.C. a acordat diplome de onoare cadrelor didactice care s-au evidențiat în activitatea cu organizațiile de tineret din școli. A fost citită lista cu cadrele didactice care au obținut gradul I în învățămînt. In încheierea adunărilor festive, au fost adoptate telegrame, adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin care cadrele didactice aduc mulțumiri pentru condițiile asigurate, angajându-se la noi eforturi pentru integrarea în mersul înainte al patriei noastre. Ziua învățătorului a fost precedată de consfătuirile cadrelor didactice, în care a fost dezbătută tema : „Caracterul aplicativ al învățămîntului". Discuțiile purtate pe această temă și pe marginea altora indicate de Ministerul învățămîntului au constituit un fructuos schimb de experiență. TOVARĂȘULUI S. S. BREJNEV Secretar general al C.C. al P.C.U.S. TOVARĂȘULUI N. V. PODGORNI, Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. TOVARĂȘULUI A. N. KOSIGHIN Președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. MOSCOVA NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Dragi tovarăși, In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, poporului român și al nostru personal, vă exprimăm dv„ poporului sovietic, sentimentele noastre de profundă mîhnire și condoleanțe în legătură cu încetarea tragică din viață a piloților-cosmonauți Gheorghi Dobrovolski, Vladislav Volkov și Viktor Pațaev, căzuți eroic în cursul îndeplinirii misiunii nobile ce le-a fost încredințate. Piloții-cosmonauți Dobrovoîski, Volkov și Pațaev, dînd dovadă de un înalt spirit de abnegație, au realizat, prin joncțiunea navei cosmice „Soiuz-li" cu stația „Saliut", pentru prima dată în istoria cosmonauticii, o stație științifică orbitală pilotată, au efectuat un amplu program de cercetări și experimente tehnico-științifice și medico-biologice. Aceasta reprezintă o contribuție de mare însemnătate a științei și tehnicii sovietice la dezvoltarea zborurilor, orbitale pilotate, la cucerirea Cosmosului. Vă rugăm, totodată, să transmiteți întreaga noastră compasiune familiilor cosmonauților eroi pentru pierderea grea suferită. LA E. M. BAIA BORȘA PRODUCȚIA NU POATE FI REALIZATĂ CU JUMĂTĂȚI DE MĂSURĂ Cind încercăm o analiză asupra activității economice a E.M. Baia Borșa în acest an, pornim, și nu putem altfel, de la următoarele adevăruri: la ora actuală e cea mai grea unitate a Centralei minereurilor neferoase și cu cele mai mari perspective de dezvoltare , actuala situație poate fi depășită numai printr-un efort al cadrelor de specialiști, cu ajutorul forului tutelar, în direcția îndeplinirii măsurilor privind organizarea producției și eliminarea „golurilor" ce frînează mersul ascendent al activității. Intrarea în producție la sfârșitul anului trecut a noilor capacități de producție — mina Gura Băii și uzina de preparare aferentă, — trecerea la regimul de lucru de 6 ore la principala mină, au ridicat gradul de complexitate a conducerii și organizării producției. Conducerea unității, conștientă de acest lucru, a făcut eforturi mari în organizarea producției noilor unități, ridicarea acestora la nivelul îndeplinirii ritmice a sarcinilor de plan, a elaborat studii privind aplicarea soluțiilor optime de organizare dar în mai mică măsură a reușit să se înscrie pe linia de eficientă scontată. Spre sfârșitul lunii trecute, cu ajutorul C.M.N. Baia Mare și al organelor locale, s-au luat noi măsuri privind sprijinirea secțiilor rămase în urmă, îmbunătățirea transportului intern. Cu toate acestea, principalele mine —• Burloaia și Gura Băii nu și-au realizat planul la extracție, realizările pe 5 luni fiind de 89,4 la sută la prima, și de 78,8 la sută la a doua. Vom menționa că în luna mai, pe lîngă că nu s-a realizat extracția la Burloaia și Gura Băii, acestei situații i s-a adăugat și mina Torotoaga, care pînă acum T. TOHATAN " (Continuare în pag. a 3-a). If