Pentru Socialism, august 1971 (Anul 21, nr. 5446-5471)

1971-08-01 / nr. 5446

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5446 Duminică 1 august 1971 4 pagini — 30 de bani Adunarea reprezentanților salariaților de la „Băimăreana” Manifestare plenară a spiritului muncitoresc cînd s-au încheiat lucrările, reprezentanții celor 1.700 de la „Băimăreana" au salariați înțeles mai bine adevărata lor menire de proprietari și făuritori ai bunurilor materiale, aveau cristalizate direcțiile activității ,de viitor. Timp de cîteva ore, dezbaterile, furtunoase, am putea spune, au respirat din plin frămîntarea colectivă, multilaterală pentru progresul unității lor. Din acest punct de vedere, adunarea reprezentanților salariaților de la „Băimăreana" s-a afirmat plenar ca adevărat for muncitoresc, intransigent față de lipsuri, care a trecut prin „jocul" democrației muncitorești activitatea comitetului de direcție, coordonatele muncii de viitor. „Informarea comitetului de direcție, arată tov. Iosif Marton, muncitor la sectorul lemn, a abundat în cifre și procente, dar mai puțin a vorbit despre problemele neclfrice ce ne frămîntă, despre ce a făcut comitetul de direcție în organizarea producției, elementul deficitar al activității noastre. Noi, cei de la „lemn", avem realizări foarte slabe, pentru că lucrăm dezorganizat. Avem vină și noi și maiștrii, dar și organizarea întreprinderii. Comenzile vin intercalate, negrupate, din care cauză nici fluxul tehnologic nu poate avea o linie normală. Socotesc că pentru acest sector nu s-a acordat sprijin nici din partea comitetului de direcție și nici din cea a direcției județene de industrie locală". Și alți vorbitori — tovarășii Gheorghe Onț, de la cazane, Iosif Mureșan, de la întreținere, Gheorghe Lohan, inginerii Adalbert Lazăr, Ioan Pop, au criticat aspecte diferite ale gradului scăzut de organizare a producției și a muncii — inexistența unui decalaj între producția secțiilor primare și cele de montaj, meuniformitatea încărcării utilajelor, bîjbîiala în asigurarea materialelor, neconcordanțe în planificarea producției secțiilor, slaba preocupare față de integritatea avutului obștesc. Tovarășul director Iuliu Ghișa a recunoscut deschis aici că la „Băimăreana" ritmicitatea producției este ignorată, că asaltul și orele suplimentare sunt „în floare", după cum spuneau tovarășii loan Gherghel și Traian Velea. Motivările aduse nu acoperă însă birocratismul excesiv, delăsarea privind mecanizarea unor operații. Nu este deci de mirare de ce unele secții au dese stagnări, producție și productivitate slabă, se realizează cîștiguri nestimulatorii. Comitetul de direcție, organele Direcției județene de industrie locală au procedat la numeroase (poate prea multe!) analize, au văzut starea de lucruri, au alcătuit o sumedenie de planuri de măsuri, dar totul a rămas doar în dosare. Adunarea reprezentanților criticat cu asprime, a luat poziție intransigentă față de asemenea manifestări de dezinteres, care au determinat ca în semestrul I să se realizeze doar 46,9 la sută din planul anual la producția globală. Cu responsabili-Ing. GH. DUMITRESCU (Continuare în pag a 3-a) ! Mórul delapidatorilor lor se sparge odată ! Răsfoim fiiele unui dosar penal. Aflăm astfel povestea a doi oameni care, deși se deosebesc radical prin nivelul de pregătire profesională și prin poziția lor socială, totuși se întîlnesc într-un anumit punct: ambii caută și folosesc diverse mijloace pentru obținerea unor mari cîștiguri fără eforturi creatoare. Ambii au aceeași vîrstă, adică 36 de ani, oameni în plină putere de muncă, dar stăpîniți de febra îmbogățirii la repezeală. Ambii, stăpîniți de un egoism feroce, ignorează cele mai elementare norme ale cinstei și demnității, săvîrșesc infracțiunile de delapidare și înșelăciune în dauna avutului obștesc. Ambii însă, așa cum meritau, ajung în aceeași boxă, unde inculpații trebuie să-și încheie conturile afacerilor. Vasile Moncea, inginer, fost șef al șantierului din Baia Mare al întreprinderii electromontaj Cluj, a absolvit Facultatea de electromecanică din Timișoara în anul 1965. Ca student seralist, Moncea a beneficiat de condițiile asigurate de statul nostru tuturor acelora care doresc să-și însușească o calificare superioară, ca apoi să-și poată aduce mai deplin contribuția la făurirea vieții noi, dar și să obțină avantajele personale cuvenite după munca depusă. Se înțelege, partidul, statul, întreprinderea, oamenii i-au acordat multă încredere. Moncea, apreciat ca bun organizator, ajunge repede șef de șantier. Avea deci serioase răspunderi într-unul din domeniile de bază ale construcției socialiste: electrificarea. La început, lucrează relativ bine, strălucește ca specialist, deși nu Dar, cu timpul, consideră că-și poate permite orice isprăvi. Ciștiga lunar peste 3 000 de lei, primise un apartament frumos, era șef de șantier și deci soarta îi surîdea. Aștepta chiar o nouă avansare. Numai că deja începuse s-o ia razna. ...Iunie 1970. Cu un aviz de expediție scoate dintr-un depozit 1.700 metri cubi de cherestea necesară unui punct de lucru. Dar... lemnul nu ajunge la destinație, ci în curtea unei locuințe din Șomcuta Mare, de unde e ridicată ulterior și impartită rudeniilor sale și con Itabilului șef de șantier. De ce ? ! Ca să închidă ochii Filantropie cu bunurile acestora? 1 statuii lui? Nu știm precis. El afirmase că a procurat cheresteana de la niște locuitori din zona I de munte. Se considera aco ■perit. I ...Șantierul pe care-l conducea executa o lucrare pentru Intreprinderea de morărit și panificație Baia Mare. La izolarea unui cablu au lucrat 4 munci ■tori timp de 14 zile. Evident, pentru zilele efectuate, oamenii ■ respectivi și-au primit cîștigurile cuvenite. Moncea însă a ■ predat o fișă de pontaj în care mai figurau 6 muncitori, care ■ n-au lucrat, iar banii cuveniți ! (citiți: furați!) au intrat în buzunarul șefului. i ...Moncea intră într-o combinație cu șoferul Gavril Șanta, salariat al I.T.A. Baia Mare, I trimis să execute pe șantier, reușind transporturi împreună să sustragă 5.000 kg de ciment. Cum ? Se constatase că I trebuie aduse unele finisări ■ stîlpilor de înaltă tensiune I (stîlpi din beton) din zona Valea Chioarului. Moncea întocmește bonul de materiale, îl ■ pune pe loan Achim să-l semneze, comunicîndu-i că ulterior va primi cimentul. Firește, de cele 5.000 kg nu era nevoie, deoarece finisarea se execută cu cimentul existent , deja la punctul de lucru.. Așa că cele 5.000 kg ciment sînt ■ vîndute la diverși cetățeni din satul Cărbunari. Cîștigul e im ■ părțit între Moncea și Șanta. Martorul Ioan Achim arată că șeful, adică Moncea, l-a chemat în două rînduri și i-a spus in caz de nevoie, să declare că a utilizat cimentul la finisarea stîlpilor. E limpede, Moncea se rostogolise cu totul în mocirla hoției. E cazul să ne ocupăm și de ION CHIȘ ION NAN (Continuare in pag. a 2-a) ■ In comuna Chirlău Factorii de răspundere — ancorați în problemele majore ale unității agricole. ■ însemnări: Memoria tinereții Q Magazine Sport Q Actualitatea internațională Actualitatea internațională — Conferința de la Tripoli și-a încheiat lucrările — Un comunicat al Agenției TASS cu privire la evenimentele din Sudan — Prima zi a echipajului ,,Apollo 15" pe Lună — informații diverse Muncitoarea Ileana Corneștean de la Fabrica ..Unitatea" din Sighetu Marmației se bucură de multă apreciere pentru rezultatele obținute în întrecerea socialistă. Drag mi-e jocul românesc. Echipa de dansuri a căminului cultural din Suciu de Jos pe scenă. Practica studențilorargument pentru viitorul specialist In contextul tendințelor actuale ale învățămîntului, practica de vară a studenților ocupă un loc deosebit. In peisajul industrial al orașului Baia Mare prezența studenților practicanți a devenit o constantă în lunile de vară. In acest an, pe lingă cei aproape 1350 elevi și studenți băimăreni, un număr de 350 studenți de la institutele de învățămînt superior din Cluj, Timișoara, Iași, București, Petroșani au venit să-și înceapă sau să-și desăvârșească practica în producție. Remarcăm preocuparea Comitetului municipal de partid pentru realizarea unui cadru organizatoric cât mai prielnic desfășurării practicii, mobilizind organizațiile de partid și de U.T.C. din întreprinderi, conducerile întreprinderilor, pentru a-și aduce aportul la realizarea unei cit mai stimulative întîlniri a studenților cu producția, fapt definitoriu în parcurgerea drumurilor spre profesie. Tovarășa Angela Bolioc, activistă a Comitetului municipal de partid, aprecia faptul că în acest an a existat o mai bună preocupare pentru desfășurarea practicii studenților. Organizațiile de partid și conducerile unităților industriale au fost receptive în asigurarea unui climat de practică emulativ. Astfel, în fiecare întreprindere a fost desemnat un inginer care să coordoneze, din partea întreprinderii, practica studenților. S-a realizat mai bine și organizarea timpului liber al studenților prin antrenarea lor la acțiuni cultural-sportive. Amintim aici participarea la Festivalul de la Izvoare, la sărbătorirea Zilei constructorului, la vizitarea unor obiective economice și turistice din județ. Despre felul în care se desfășoară practica studenților am stat de vorbă cu cîțiva dintre cei care au condus nemijlocit practica. Ne-au răspuns: ing.Tiberiu Pepelea, șef de lucrări la Institutul politehnic Cluj; ing. Iosif Renath, șef de lucrări la Institutul politehnic Timișoara, ing. Tibor Geber, de la serviciul organizarea producției și a muncii din cadrul T.C.L. Maramureș. — Eu am venit cu 29 de studenți din anii I, II și III ai Facultății de construcții. Sunt pentru a șaptea oară cu studenții în practică la Baia Mare. De altfel, cariera de inginer mi-am început-o aici, la T.C.L., unde am lucrat trei ani. Există aici lucrători valoroși care au considerații fată de institutul nostru și care sunt foarte generoși pentru ION P. POP (Continuare în pag. a 2-a) Pe urmele materialelor publicate Reacții, atitudini, măsuri In ziarul „Pentru nr. 5.423 din 6 iulie a.c. socialism” a apărut articolul intitulat „In timp ce munca politică și educativă este neglijată abaterile se țin lanț”, prin care se critica o seamă de neajunsuri ce persistă în activitatea organizației de partid, a conducerii complexului C.F.R. Baia Mare. In mod firesc, articolul respectiv a stîrnit reacții și atitudini, îndeosebi în rindurile celor vizați direct. Iată-i: magazinerul Vasile Dragoș, membru de partid, văzîndu-și numele scris în coloanele presei a sărit ca ars. „Cum, ce-am făcut eu da sînt amintit printre cei cu abateri?", s-a revoltat el. A venit în scurt timp la sediul redacției, cu gîndul de a se răfui cu autorul. Sigur, e un drept al oricărui cetățean de a contesta afirmații neadevărate la adresa persoanei sale. Numai că în cazul tov. V. Dragoș lucrurile erau cît se poate de limpezi. Din neatenție, el n-a efectuat vagoane încărcate cîntărirea unor cu produse destinate exportului. Astfel, ele au ajuns la punctul de trecere a frontierei cu o supraîncărcătură de 18 tone pe osie. Readucerea vagoanelor la greutatea normală, stabilită prin lege, a necesitat operațiuni de descărcare a 3.000 kg mărfuri, care, fără îndoială ,au grevat costul transportului. Deci, era vorba de cheltuieli suplimentare efectuate pe seama statului, a poporului. Și cine trebuie să suporte aceste cheltuieli? Fără discuție cei vinovați, din rîndurile cărora magazinerul V .Dragoș nu poate fi scos. Iată de ce considerăm util ca organizația de bază din care face parte să-l determine pe magazinerul V.D. să înțeleagă rostul îndeplinirii cu răspundere a îndatoririlor de serviciu ce-i sînt încredințate, iar pentru abaterile săvîrșite să fie pus să dea socoteală în fața comuniștilor. Poate așa își va da mai bine seama că intr-adevăr el este vinovat și nu cine-l critică. In opoziție cu reacția negativă a tov. V. Dragoș, șeful stației, tov. Iosif Demian, dă criticii cuprinse în același articol o cu totul altă valoare. „Articolul apărut — se arată in scrisoarea de răspuns adresată redacției — a fost dezbătut în cadrul colectivului de conducere al stației... Ne exprimăm acordul deplin asupra lipsurilor redate și care oglindesc realitatea din unitatea noastră... Colectivul de conducere a ajuns la concluzia că metodele de educare folosite pînă în prezent, de multe ori rigide și mecanice, n-au condus la asigurarea ridicării gradului de conștiință a salariaților, fapt ce se caracterizează și prin numărul mare de nereguli care au atras după sine sancțiuni administrative. Or, crearea unei stări de disciplină corespunzătoare nu poate fi asigurată numai prin măsuri administrative..." In lumina sarcinilor rezultate din expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, prezentată la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative — se precizează în răspunsul conducerii stafiei — s-au luat un șir de măsuri menite să contribuie la îmbunătățirea muncii politice și educative a personalului, pentru întărirea disciplinei și răspunderii lui în îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Intre altele, se va revedea și analiza stadiul rezolvării propunerilor făcute de salariați în cadrul ședințelor de lucru, propuneri îndreptate spre îmbunătățirea activității în unitate. Cu ocazia instruirii personalului, pe lângă dezbaterea regulilor de serviciu, se vor prelucra materiale pe teme politicoeducative, iar împotriva actelor de neglijentă vom utiliza opinia colectivului. Desigur, modul în care conducerea stației a înțeles să nete, să stabilească măsurile activamintite este am fapt pozitiv, care dovedește dorința ei de a îmbunătăți activitatea unității, am fi consemnat cu plăcere Dar și opiniile comitetului de partid și fie comitetului sindicatului de aici în legătură cu problematica dezbătută în articolul respectiv. Cu atât mai mult cu cât o bună parte din criticile aduse s-au adresat direct unor comuniști învestiți cu sarcini de răspundere în comitetul de partid, în organizațiile de bază, în conducerea sindicatului. Era vorba de o anumită doză de formalism, de perficialitate și subapreciere saactivității politice și cultural-educative, manifestări combătute cu exigență în recent elemente de partid. Să fie oare dec această tăcere o lipsă de receptivitate față de critica adusă in presa județeană există alte motive de partid sau Punem această întrebare, deoarece termenele stabilite în legătură cu răspunsul la critica în ziar se cer a fi respectate de către cei vizați. AUREL PADUREANU * să informăo ★ Prin Biroul de turism al tineretului pleacă astăzi într-o excursie pe litoral un grup mixt de 30 tineri împreună cu alți 85 elevi de la liceele nr. 3 și industrial minier din Baia Mare. ★ Tineri de 14 ani, știți care sînt actele necesare pentru a vă face buletinul de identitate? In primul rînd certificatul de naștere, apoi buletinul de identitate al unuia din părinți ori al persoanei la care au fost încredințați spre creștere sau educare. Mai sînt necesare 2 fotografii tip buletin, un timbru fiscal în valoare de 3 lei și 4 lei (în numerar) pentru achitarea contravalorii buletinului de identitate. ★ „Legendele cerului" este tema programată pentru astăzi la Complexul astronomic popular din Baia Mare. Tema poate fi schimbată, la cererea grupului de vizitatori, cu alte teme din timpul săptămînii. In program mai figurează expuneri și filme documentare pe teme astronomice. ★ In sala sporturilor din Baia Mare va avea loc astăzi, la ora 11, o gală de box între echipele Clubului sportiv Baia Mare și Asociației sportive Salonta. ★ Cu un tren special au plecat din Baia Mare spre Năvodari 290 de pionieri și școlari din județul nostru însoțiți de 16 cadre didactice, comandanți de pionieri. întregul grup se reîntoarce la Baia Mare în data de 12 august la ora 7,20. La cursul de inițiere pentru înot, organizat de C.S. Baia Mare, se primesc înscrieri pentru o perioadă de 20 zile pe serie, pînă la 1 septembrie a.c. Pot frecventa aceste cursuri copii între 6 și 16 ani. înscrierile se fac la sediul clubului din Piața Libertății zilnic între orele 7,30 — 15,00. K La Școala generală din Vima Mică a avut loc o consultație pe tema perfecționării metodelor de predare și de informare privind ultimele cercetări metodologice. Intre cadrele didactice ale școlii și lectorul universitar Valeriu Oros, de la Institutul pedagogic de 3 ani din Baia Mare, a avut loc un dialog fructuos. O excursie de 6 zile organizează B.T.T. pentru tinerii intre 14 și 30 ani în perioada 21—26 august. Se va face un popas de două zile la București și alte 4 zile se va sta la Costinești, pe litoralul Mării Negre. Suma de 368 lei reprezintă costul excursiei pentru o persoană, în care intră masă, cazare și transport. Tenisul de câmp este mult căutat de tineri, dar și de cei mai în vîrstă. Zilele trecute s-a terminat amenajarea unui teren de tenis de cîmp pe arena „Chimistul" și tot aici s-a organizat un curs de inițiere, cu plată, pentru o perioadă de 2 luni. Se pot înscrie tinerii născuți între anii 1954—1959. ★ Serviciul circulație al Inspectoratului Miliției județului Maramureș anunță pe conducătorii auto că din data de 24 iulie șî pînă la 30 august a.c. autovehiculele grele destinate transporturilor de mărfuri materiale, inclusiv cele echipaite cu instalații speciale, care depășesc greutatea maximă autorizată de 3.000 kg, nu vor avea acces în zilele de sîmbătă de la ora 12 și pînă la ora 6 precum și în zilele de 23 și 24 august pe traseul B15 (Brașov- Sinaia; Cîmpina-Ploiești, București-Urziceni-Constanța), în ambele sensuri. Aceste categorii de autovehicule vor putea circula în zilele respective pe trasee ocolitoare, astfel: de la București spre Brașov pe D.N.7 pînă la Pitești și în continuare pe D.N.73 prin Cîmpulung- Bran-Brașov sau alte rute ocolitoare pentru cele care circulă din alte direcții; de la București la Constanța pe D.N.3 prin Călărași cu traversarea Dunării prin Chindiu-Ostrov. Sunt exceptate de la această restricție autovehiculele grele ce transportă muncitori, mărfuri foarte perisabile și animale. De asemenea, vor putea circula, dar numai cu avizul I.M.J. serviciul circulației, autovehiculele grele care efectuează transporturi de strictă urgentă a unor utilaje la obiective economice. ției . Sub egida Uniunii AsociaStudenților din România, azi se deschide la Baia Mare o tabără de creație a institutelor de arte plastice din țară. Studenți din centrele universitare București, Cluj, Timișoara și Iași vor fi prezenți 15 zile în cele mai pitorești locuri ale județului Maramureș iar în final o expoziție va prezenta publicului băimărean o parte din lucrările realizate de cei 50 de studenți ai taberei de creație. Rubrici realizată de AL. POIENARU