Pentru Socialism, septembrie 1971 (Anul 21, nr. 5472-5497)

1971-09-15 / nr. 5484

V ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN SEDIU COMITETULUI EXECUTIV u c.c. si r.c.r. In ziua de 24 septembrie 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico-materială ; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a mașinilor, utilajelor, instalațiilor, aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat ; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe ; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea invățâmîntului de cultură generală, precum și îmbunătățirea structurii și conținutului învățămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotârîri cu privire la principalii indicatori tehnico-economici ai unor lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și a soluționat alte probleme ale activității curente. Adeziune unanimă la scrisoarea adresată de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU organelor și organizațiilor de partid și de stat, lucrătorilor din agricultură CU HOTĂRÎRE ȘI ENTUZIASM PENTRU ÎNFĂPTUIREA RECOMANDĂRILOR Făcînd cunoștință cu cuprinsul scrisorii tovarășului Nicolae Ceaușescu, care analizează realizările obținute la producția de grîu în anul agricol cerealier abia încheiat, noi cooperatorii din Remetea Chioarului sîntem foarte conștienți de faptul că orice neîndeplinire a indicatorilor de plan are o serioasă înrîurire asupra realizărilor de ansamblu ale agriculturii, ale județului și ale întregii țări. Spunind aceasta mă gindesc la faptul că deși unitatea noastră a obținut o producție bună de grîu, nu se situează la nivelul , cerințelor și a posibilităților reale existente în cooperativă, că mai avem suficiente rezerve nevalorificate pentru sporirea cantităților de cereale. Este foarte adevărat că o bună parte din suprafața cu grîu a fost parțial sau integral calamitată, și că mai alies în perioada recoltării datorită lipsei utilajelor de muncă, am înregistrat serioase pierderi de recoltă, dar socotesc că datoria noastră a comuniștilor, a specialiștilor, a membrilor consiliului de conducere și a tuturor cooperatorilor este să facem totul pentru ca în anul care urmează, indiferent de condițiile ce vor exista, să obținem o producție de grîu cu mult mai mare ca în acest an. Pentru aceasta unele măsuri concrete au și fost luate. Este vorba de stabilirea unei bune amplasări a culturii, de asigurarea seminței și organizarea muncii. Avem în acest sens și un plan tehnic de lucru foarte bine chibzuit. De asemenea, ne sunt de un mare folos recentele indicații date de secretarul general al partidului, privind organizarea lucrărilor de recoltare a culturilor tîrzii și însămînțarea cerealelor de toamnă. In această direcție, de fapt, noi am și început să acționăm. Rămîne ca în perioada imediat următoare să începem intens la lucru. La recoltatul culturilor tîrzii de toamnă, a cartofilor și a porumbului, în special, vrem ca munca să se desfășoare operativ și fară pierderi. Pentru vom avea grijă să aplicăm aceasta corect acordul global, urmat de o riguroasă evidențiere a producției, pentru evitarea risipei și a înstrăinărilor. De asemenea, la semănat, vrem să începem la timp și să terminăm la timp. Animați de încrederea ce li se acordă, de dorința de a răspunde cu cinste sarcinilor ce le revin, cooperatorii noștri sînt pregătiți să muncească cu hotărîre și entuziasm pentru materializarea indicațiilor secretarului general al partidului, pentru obținerea unor producții agricole, vegetale și animale tot mai mari. FELICIAN CHEȚA președintele C.A.P. Remetea Chioarului mediocre rezultate la producțiile de grîu. In anul 1971 însă cantitatea de grîu obținută la unitatea de suprafață a depășit 7.000 kg și aceasta ,nu numai datorită îmbunătățirii condițiilor pedologice de cultură, ci a respectării întocmai a normelor agrotehnice. Scrisoarea din toamna anului trecut, adresată de secretarul de PETRU ȘTIRBU inginer șef la C.A.P. Sălsig (Continuare in pag. a 3-a) AJUTOR PREȚIOS ÎN ACTIVITATEA NOASTRĂ Anotimip al culesului, toamna este și cea mai aglomerată perioadă pentru oamenii muncii din agricultură, cind intr-un timp relativ scurt trebuie efectuate atît recoltatul culturilor , tîrzii cit și semănatul cerealelor. In unitatea noastră agricolă cooperatorii trebuie să-și împartă timpul pentru culesul porumbului și al cartofilor, recoltarea legumelor și a otăvii, pentru însămînțarea celor 350 ha cu grîu, din care mai bine de 100 ha destinate producerii seminței. In asemenea condiții, firește, măsurile cuprinse în scrisoarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, adresată nouă, tuturor lucrătorilor de pe ogoare, ne sunt de un real folos în definitivarea în amănunțime a pregătirilor pentru buna desfășurare a campaniei agricole de toamnă. Ele ne determină să ne îndreptăm atenția spre măsurile de bază care concură la strîngerea la timp și fără pierderi producției actuale, la sporirea cealei viitoare. Cu trei sau patru ani în urmă de exemplu, cooperativa noastră agricolă, datorită producțiilor slabe pe care le obținea, se situa printre unitățile agricole cu Anul XXI nr. 5484 ♦ Miercuri » ‘ 15 septembrie 1971 * 4 pagini 30 bani A In pagina a 2-a B La cinematograful ,,Dacia" o nouă realizare de prestigiu a grafiei noastre cinematonaționale: „ASEDIUL" B Sport B Cind lupul e paznic la oi... [JnstTlíeT: MIJLOC EFICIENT PENTRU ÎMBOGĂȚIREA DOTĂRII TEHNICE Paralel cu dotarea prin investiții, întreprinderile industriale maramureșene iau măsuri menite să asigure din resurse interne producerea diferitelor mașini, instalații și piese de schimb pentru nevoi proprii. In cadrul acestei acțiuni, de valorificare a inițiativei capacității creatoare a muncișitorilor, inginerilor, tehnicienilor și maiștrilor, s-a propus să se realizeze în primul an din actualul cincinal peste 90 tipuri de instalații și utilaje. Realizările de pînă acum atestă că obiectivele se înfăptuiesc cu succes. Iată cîteva informații privind desfășurarea acțiunii de autoutilaje: ★ In atelierele de întreținere și reparații ale utilajelor de la C.E.I.L.-Platformă, Sighetu Marmației, pe bază de proiect propriu, a fost realizat un turboașchietor de înaltă productivitate. Utilajul, pentru fabricarea căruia au fost cheltuite fonduri în valoare de 149.000 lei va aduce economii anuale însumînd ,2.098.0000 lei. In cadrul acțiunii de autoutilaje, anul acesta la C.E.I.L. Platformă Sighetu Marmației au fost realizate și alte mașini și instalații: un banc de probe pentru calibrat pompe de injecție, un tocător cu disc pentru deșeuri, diferite utilaje pentru atelierul central de vulcanizare care execută garnituri de cauciuc necesare tuturor utilajelor din dotarea unităților aparținătoare combinatului. if La Uzina de utilaj minier și reparații Baia Mare, cu mijloace proprii a fost amenajat un atelier pentru rearmarea și fabricarea sfredelelor de mină. Obiectivul, primul de acest fel care și-a început activitatea in industria minieră a județului, urmează a asigura recondiționarea întregii cantității de sfredele de mină uzate în exploatările subordonate C.M.M. Baia Mare. De asemenea, aici vor fi fabricate în viitor sfredele de mină speciale, care să corespundă chiar și celor mai dificile condiții de zăcămînt din bazinul minier al Maramureșului- Producția atelierului care numai în această lună va fi resimțită în exploatările miniere prin recondiționarea și fabricarea a peste 600 sfredele de mină urmează a satisface integral cerințele de aprovizionare ale industriei miniere din județ cu asemenea unelte. ” Totodată, la uzina baimareasnă s-a mai introdus în fabricatia de serie, în cadrul actiunii de autoutilaje ce se desfășoară in unitățile Centralei I minelor Baia Mare, bile pentru morile de măcinat minereu, sculbutoare electrice, poduri bascule, acumulatori de presiune, pistoane de perforatoare, armături metalice de mână, turburi de aeraj minier, pompe de tulbureală, alte utilaje și piese de schimb. ★ U.M.T.F. Baia Mare a realizat șase tipuri de instalații și ■ mașini pentru încărcatul sau transportatul materialului lemnos, printre care remorci auto, trolii auto și pentru tractoare ■ forestiere. Pe lângă faprtul că , prin producția de asemenea mijloace unitatea își asigură completarea parcului cu mașini și instalații din producție proprie, ea a realizat anul acesta, și pe seama acțiunii de autodotare, beneficii peste 300.000 lei. , în valoare de li tipizate și standardizate, mîjlloacele de mecanizare despre care amintim, au transformat BU-M.T.F. Baia Mare în cea mai importantă unitate a Ministerului Industriei Lemnului, furnizoare de astfel de mașini și instalații pentru dotarea unitătilor acesteia. C. JOSANJ Institutul de cercetări și proiectări miniere din Baia Mare. Inginerul Alex. Lapsanschi împreună cu tehnicianul Alex. Ledar lucrează la elaborarea unui proiect de mecanizare a puțului de extracție de la E.M. Baia Sprie. Măsurile de îmbunătățire a muncii politico-ideologice și cultural-educative în dezbaterea adunărilor de partid CADRU DE OPINII PRINCIPIAL Nota dominantă a atmosferei din adunările generale ale organizațiilor de partid, precum și din plenarele lărgite ale comitetelor de partid care analizează rezultatele activității comuniștilor pe linia cultivării calităților morale ale oamenilor muncii este gîndul deschis, combativ, revoluționar și intolerant față de rămînerile în urmă ale conștiinței unor oameni, indiferent de funcțiile lor ca salariați. Acesta este spiritul recomandat de măsurile adoptate de Comitetul Executiv al C.C al P.C.R la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu pentru îmbunătățirea muncii politicoideologice și cultural-educative. Pentru necesitatea lor practică cotidiană, pentru principialitatea lor partinică și pentru limpezimea țelului lor — dezvoltarea cu prioritate a conștiinței socialiste — măsurile acestea au fost primite cu satisfacție, mergind la inima oamenilor. Membrii de partid participanți la dezbateri aduc în fața adunărilor generale, a plenarelor comitetelor de partid exemplele de viață și activitate vie care demonstrează mare câștigul convingător est e de moral al omului format și educat de partid în spiritul înaltelor principii ale educației comuniste și cu pierdem noi toți atunci cind nu reușim să GHEORGHE SUSA (După corespondența semnată de Alexa Frasin, Ioan Pop, și Petre Oanță) sk.. Ă Continuare în pag. a 3-a) '! ȘCOALA mai aproape de viață, de producție Anul școlar 1971- 1972, pregătit cu grijă și atenție se deschide în condiții deosebite create de indicațiile prețioase ale conducerii superioare de partid, personal ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice cultural-educative, și de programul de măsuri al C.C. al P.C.R. privind asigurarea unei strânse legături între școală și practică. La acestea se adaugă realizările frumoase obținute de către școlile noastre în anul trecut, privind baza didacticomaterială, pregătirea elevilor pentru viață, preocuparea cadrelor didactice pentru continua lor pregătire politico-ideologică și a perfecționării metodico-pedagogice și de specialitate, cuprinderea în clasa 1 a tuturor copiilor de 6 ani, școlarizarea în clasa a IX-a și a X-a a unui număr însemnat de elevi și absolvirea cu succes a primei promoții a școlii de 10 ani. Așa cum prevăd Directivele Congresului al X-lea al P.C.R. și celelalte documente de partid și de stat, în etapa actuală școala trebuie să facă totul în vederea formării la tineri a concepției materialist - dialectice despre lume, educării lor în spiritul patriotismului și internaționalismului, a cunoașterii și însușirii temeinice a politicii partidului, a atașamentului față de această politică, a formării idealului comunist de viață, a dragostei pentru muncă, a dorinței sincere de a participa activ, alături de toți oamenii muncii la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Iată coordonatele principale ale școlii în etapa actuală de amplă și multilaterală dezvoltare a școlii românești. Anul pe care îl începem astăzi va reprezenta, pentru cei peste 100 000 de copii și elevi cuprinși în grădinițe și școli de toate gradele și pentru cele peste 4.600 cadre didactice o noua etapă de muncă plină de dăruire, pasiune și abnegație. Unul din obiectivele centrale ale școlii în etapa actuală este legarea învățămîntului de practică, de producție, de viață, activitatea tehnico-productivă a elevilor. In acest sens, începînd din acest an școlar, la nivelul tuturor claselor școlii generale și liceelor se vor organiza într-un număr însem-Prof. ANDREI BĂLAN, inspector general al Inspectoratului școlar județean (Continuare în pag. a 3-a) B Tîrgul cepelor. Ieri, 14 septembrie, cu ocazia tradiționalului Tîrg al cepelor de la Asuaju de Sus, organizat sub auspiciile Comitetului județean pentru cultură și artă, Casei creației populare și căminului cultural din localitate s-a desfășurat Festivalul cîntecrului, dansului și portului popular codrenesc. Formațiile artistice ale căminelor culturale din satele vecine și din localitate, precum și sportivi amatori, au oferit un bogat program artistic și demonstrații sportive. If Destinatar. Siria. După cum am fost informați de tovarășul Grigore Bodea, șeful Centrului Tg. Lăpuș, al întreprinderii de industrializare a cărnii Baia Mare, de la această unitate zonală, zilele trecute a fost livrat la export primul lot de berbecuți (1.243 bucăți). Greutatea medie a fiecărui berbecuț a fost de 34 kg, întregul lot de berbecuți a fost livrat unei firme importatoare de ovine din Siria. ■ Telefon public. La propunerea cetățenilor, județeană de poștă și Direcția telecomunicații Baia Mare a instalat in localitatea Lăschia un telefon public. B Pentru întilnirea de fotdal Minerul—C.S.M. Reșița (deținătoarea locului I al seriei a II-a) care va avea loc duminică 19 septembrie a.c., pe stadionul „23 August" din Baia Mare, biletele se pun în vînzare pînă de vineri dimineața, înceîn Piața Libertății la un ghișeu volant și la sediul A.S. Minerul, din str. . 17 Octombrie. Spectacol de operetă: Opera de stat din Timișoara prezintă vineri 17 septembrie de la orele 17 și 20 în sala de cultură a sindicatelor Casei din Baia Mare opereta „Singe vienez" de Johann Strauss. Același spectacol va fi prezentat și duminică 19 septembrie la orele 17 și 20. B „Raliul recoltei". Duminică în localitatea Gyöngyös din R.P. Ungară a avut loc „Raliul recoltei". La acest raliu la invitația Filialei Automobil club maghiar din Gyöngyös au participat și trei echipaje ale Filialei A.C.R. Maramureș condusa de către Octavian Danciu, Vasile Solomon si Stelian ©rîta însoțiți de mecanicul filialei Ștefan Kudor. Toți trei sînt cîștigători ai Raliului castanelor, ediția I care s-a desfășurat în acest an la Baia Mare. ■ „Cibinium I1". In sala Albastră a Muzeului Bruckental din Sibiu, în cadrul manifestărilor prilejuite de „Festivalul Cibinium '71" organizat de Comitetul județean pentru cultură și artă și Comitetul județean U.T.C., s-a desfășurat un concurs interjudețean al recitatorilor. Din județul Maramureș a participat la această competiție tînăra economistă Ileana Stețco, de la O.C.L. Produse industriale, Baia Mare care pentru calitățile sale artistice a cucerit o mențiune specială a juriului. Biroul de turism pentru tineret ne informează că organizează excursii pentru vizitarea „Tîrgului de mostre de bunuri de larg consum 1971”. Excursiile se organizează in perioadele 24—26 septembrie, 1—3 și 15—17 octombrie. Costul excursiei este de 165 lei în care se include transportul pe C.F.R. și cazarea pe o noapte. La cerere B.T.T. asigură și alte servicii. B Autentificări de acte: Azi o echipă a Notariatului de stat din Baia Mare se deplasează la sediul secundar din orașul Tg. Lăpuș, pentru dezbateri de cauze succesorale și autentificări de acte. B Deferiți justiției, Hie Pop, merceolog la Cooperativa de consum din Satulung, a fost găsit zilele trecute circulînd cu motocicleta lui Vasile pe șoseaua din localitate Voinea fară să posede permis de conducere și în vreme ce se afla sub influenta alcoolului. Lui Ilie Pop și lui Vasile Voinea le-au fost întocmite acte de trimitere în judecată. Băut din avutul obștesc. Judecătoria din Baia Mare s-a pronunțat ieri în procesul inculpaților Ioan Mișca, salariat la E.M. Șuior, și Ene Kotosvary salariat,, la I.P.P.C. Baia Sprie. Aceștia într-o noapte, au sustras de la E.M. Șuior o însemnată cantitate de material lemnos pe care l-au transportat la casele lor. Cei doi inculpați au fost condamnați la cite 1 an de închisoare. Rubrică realizată de I. PRIBOI i ) 5