Pentru Socialism, septembrie 1971 (Anul 21, nr. 5472-5497)

1971-09-19 / nr. 5488

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5488 * Duminică 19 septembrie 1971 #■ 4 pagini — 30 bani VIZITEI TRBNI SI LUI NICELIE CEAUSESCI ÍB JUDEȚUL CfIRAS-SEVERIN In cursul zilei de sîmbătă, 18 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer Manea Mănescu, Ilie Verdeț și Maxim Berghianu a continuat vizita de lucru în județul Caraș-Severin. De la reșenita lucruri și că la primele ore ale dimineții, Cetățenii Reșiței, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu malta căldură»și «^90»« pe conducătorul partidului și statului, au dat din nou străzilor „Cetății de foc" imaginea specifica marilor sărbători, prin entuziasmele și strălucitoarele manifestări populare. In aplauzele și uralele mulțimii, coloana de mașini străbate centrul du-se spre Caransebeș. Vizita secretarului general în municipiul Reșița, prilejuita și de împlinirea a 200 de an de „mnmai, foială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activiști de partid și de stat cu cadre de derului, cu muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municpiului, indicațiile datelor, pentru activitatea viitoare a reșițenilor, pentru dezvoltarea continuă, multilaterala a județului Caraș-Severin. ...Caransebeș. In aceeași atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid și de stat străbat arterele principale ale orașului. Aproape întreaga populație a venit în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Prin aplauze și urale, oamenii muncii își exprimă nețărmurita avea în mijlocul bucurie de a lor pe conducătorul partidului și statului, dragostea și de conducerea recunoștința față partidului și statului pentru grija ce le-o poartă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt invitați să viziteze noua uzină în care procesul de producție se desfășoară concomitent cu lucrările de construcții și montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubiți conducători de partid și de stat". Muncitori și muncitoare înconjoară pe oaspeți și le oferă buchete mari de flori. Sunt de față ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, primul secretar al Comitetului Caransebeș al P.C.R., orășenesc Nicolae Magda, și colectivul de conducere al uzinei. Vizita în întreprindere începe cu o prezentare a profilului unității și a stadiului de construcție. Prin intermediul unor grafice și machete, directorul uzinei, ing. Vasile Uscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcții metalice pentru hale industriale și pentru alte nevoi ale economiei naționale, precum și diferite ansamble sudate pentru construcția de mașini. In prezent, uzina este intrată parțial în funcțiune pentru capacitate anuală de 20.000 de tone. Se vizitează prima hală de producție intrată în funcțiune. — Aveți posibilități, spune tovarășul Nicolae Ceaușescu, să depășiți producțiile planificate. In legătură cu viitoarele construcții care vor întregi uzina in următoarele etape de dezvoltare din actualul plan cincinal — alte 5 hale de producție, fabrică de oxigen cu o capaciotate de 250 metri cubi pe oră, o centrală termică — oaspeții sunt informați că lucrările se desfășoară din plin, corespunzător graficului de producție la zi. Apreciind succesele de pînă acum, secretarul general recomandă constructorilor să găsească cele mai bune soluții pentru scurtarea termenelor de intarare in funcțiune a tuturor obiectivelor industriale prevăzute pentru această uzină, să se îngrijească din timp de continuarea lucrărilor în același ritm și pe timpul iernii, să folosească pe scară largă prefabricatele, care asigură o productivitate mare în construcții. In încheierea vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sunt înconjurați din nou de muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinei. Secretarul general al partidului le mulțumește pentru primirea călduroasă făcută, le urează noi succese în muncă, multă sănătate și fericire. Sosind în comuna Obreja, oaspeții sînt întîmpinați la intrare de tineri călăreți ce poartă cu mîndrie pe piepturi panglica tricoloră. Adresîndu-se secretarului general, președintele cooperativei, ing. Petru Sava. . .înfățișează dezvoltarea unității, preocupările și perspectivele marii lor gospodării. C.A.P. Obreja are un (Continuare în pag. a 4-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul de la Uzina „Oțelul Roșu” Dragi tovarăși. Doresc în primul rînd să vă adresez dumneavoastră, întregului colectiv al Uzinelor „Oțelul Roșu", tuturor oamenilor muncii din orașul Oțelul Roșu un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului patriei noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Mitingul de astăzi este consacrat unui eveniment important din viața uzinei dumneavoastră — împlinirea a 175 de ani de cînd a început să se producă metal pe aceste meleaguri, să menționez că în acești Dorescani uzina a cunoscut o dezvoltare continuă — și mai cu seamă în anii construcției socialiste, cînd producția ei s-a mărit de cîteva ori. De aceea, doresc să vă felicit atît cu prilejul aniversării a 175 de ani de existență a uzinei, cît și pentru rezultatele bune pe care le-ați obținut în anii construcției socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). De fapt, uzina dumneavoastră produce astăzi aproape tot atît oțel cît se producea înainte de război în întreaga noastră țara. Desigur, aceasta arată cît de slab dezvoltată era, în trecut, siderurgia în România, dar, totodată, pune în evidență progresele mari pe care uzina dumneavoastră le-a cunoscut în acești ani. Probabil că pînă în 1975, uzina va ajunge să producă chiar mai mult oțel decît se realiza în România înaintea celui de-al doilea război mondial. Aceasta arată ce mari perspective de dezvoltare are în continuare uzina dumneavoastră. (Vil aplauze). Cunoașteți preocuparea partidului nostru privind siderurgiei, faptul că dezvoltarea acordăm o mare atenție creșterii producției de metal și în rapide a special sporirii substanțiale a producției otelurilor speciale, prelucrării superioare a acestora. In cadrul acestui program, uzinei „Oțelul Roșu" îi revin sarcini importante. Pe baza măsurilor suplimentare care dezvoltarea se elaborează pentru producției de oțel și asigurarea economiei noastre naționale cu profile cît mai corespunzătoare necesităților, uzina dumneavoastră urmează să cunoască în următorii ani o dezvoltare mai rapidă decît se avea inițial în vedere. Va trebui, fără îndoială, să se acorde o atenție mai mare modernizării mai accelerate a producției, inclusiv a oțelăriei și, o dată cu creșterea și diversificarea producției, să se îmbunătățească și condițiile de muncă ale celor ce lucrează aici. (Aplauze puternice, îndelungate). Cunoscând rezultatele bune obținute de colectivul uzinei atît în cursul cincinalului care trecut, cît și în primele opt luni a ale noului cincinal — faptul că planul de producție a fost realizat în această perioadă în proporție de 103 la sută — am deplina convingere că și sarcinile sporite ce revin colectivului dumneavoastră vor fi realizate cu succes. De aceea, doresc să vă felicit pentru rezultatele bune obținute atît în cincinalul trecut, cît și în primele opt luni ale acestui an — și să vă urez succese și mai mari în viitor. (Aplauze îndelungate). Așa cum s-a spus aici, o data cu dezvoltarea uzinei, în anii socialismului s-au îmbunătățit continuu condițiile de viață ale oamenilor muncii din întreprindere și din oraș. Vechea comună — sau mai bine zis, vechiul sat — a devenit astăzi un oraș cu peste zece mii de locuitori. S-au ridicat aici o serie de obiective social culturale — și, fără îndoială, că și în cursul acestui cincinal va continua să se dezvolte atît construcția de locuințe, cît și de instituții și așezăminte de interes social și cultural — ceea ce va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață ale oamenilor munci. (Aplauze puternice). Toate acestea fac parte din programul general elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru pentru dezvoltarea într-un ritm rapid a industrializării socialiste a țării, care să permită apropierea României de țările avansate din punct de vedere economic, să asigure ridicarea patriei noastre la un nivel economico-social tot mai înalt, condiții tot mai bune de viață întregului popor. Acestea sunt, de fapt, înseși obiectivele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, care asigură bunăstea și fericirea tuturor celor ce muncesc. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, realizarea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului cere eforturi serioase din partea întregului popor, și, în primul rînd, cere o activitate intensă din partea clasei noastre muncitoare, care, de altfel, a răspuns întotdeauna cu cinste chemării partidului și deține rolul principal în întreaga operă de făurire a socialismului în România. (Aplauze puternice). In activitatea noastră au existat, desigur, și unele lipsuri, s-au săvîrșit și greșeli. Mai avem încă multe lucruri de îmbunătățit, inclusiv în uzina dumneavoastră, unde trebuie perfecționată activitatea atît pe tărîmul investițiilor, al gospodăririi eficiente a mijloacelor pe care le aveți la îndemână, cît și în ce privește utilizarea mai bună a capacității oamenilor muncii. Aveți aici un colectiv cu bune tradiții, cu o calificare înaltă și considerăm că aportul lui la dezvoltarea economiei naționale trebuie să fie pe măsura experienței și capacității sale. De aceea comitetului de partid și comitetului oamenilor muncii pentru conducerea activității economice și sociale a întreprinderii le revine sarcina de a lua toate măsurile pentru a uni eforturile întregului colectiv în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiții a însemnatelor prevederi în actualul cincinal. Am ferma convingere că vor fi reali(Continuare în pag. a 4-a) ta ăl £ S03 S ■ a ■ [UNK] Bl ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] ■ PAGINA A 3-A GÂNDURI ȘI FAPTE TINEREȘTI SUB ARCADA MARILOR ASPIRAȚII 1 _________________________ DECRET privind conferirea Ordinului „23 August” clasa I Uzinei Otelul Roșu Apreciind contribuția deosebită adusă la industrializarea țării și participarea activă a colectivului Uzinei Oțelul Roșu la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 175 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: Se conferă Ordinul „23 August" clasa I, Uzinei Oțelul Roșu. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste” Cu prilejul aniversării a 175 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei Oțelul Roșu din județul Caraș-Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfășurată în anii construcției socialiste a țării și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei Oțelul Roșu, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul" tovarășului Ilie A. Lintu, maistru principal la secția oțelărie a Uzinei Oțelul Roșu. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Măsurile de îmbunătățire a muncii politico-ideologice și cultural-educative în dezbaterea plenarelor lărgite cu activul comitetelor de partid FIECARE COMUNIST - PARTICIPANT ACTIV LA DEZVOLTAREA CONȘTIINȚEI SOCIALISTE A MAsELOR Programul de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate elaborat de partid pune într-o lumină nouă sarcinile educative ale organizației de partid, ale fiecărui comunist în parte. In spiritul acesta și în climatul de exigență și combativitate comunistă s-a desfășurat plenara lărgită a Comitetului municipal de partid Baia Mare- Ne facem o plăcută datorie din a sublinia valoarea educativă a acestei ședințe pentru toți participanții, valoare obținută ca rezultat al unei analize și adînciri a sensului major al măsurilor luate de conducerea partidului pentru întărirea muncii politico-ideologice și cultural-educative. Informarea prezentată de tovarășul Vasile Dancoș, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, a stăruit în loturile semnificative ale actului educativ de formare și dezvoltare a conștiinței socialiste, în spiritul concepției partidului, dezvăluind cu ascuțit simț al criticii și autocriticii cauzele rămînerilor în urmă ale conștiinței unor oameni, precum și urmările — cu localizări la municipiul Baia Mare — a neajunsurilor din munca unor organizații de partid. Din acest punct de vedere, plenara a dat secretarilor de partid din municipiu un bun exemplu de înțelegere a dezbaterii comuniștilor ca școală a educației comuniste. Analizînd cu prioritate acele laturi ale activității organizației municipale de partid care participă în cel mai înalt grad la formarea omului nou, a calităților lui morale, plenara a subliniat ideea că întregul avînt ce se înregistrează în munca educativă trebuie să se sprijine pe întărirea rolului organizației de partid în viața economică, socială și spirituală a colectivelor din municipiu. Pulsul vieții interne se poate constata prin organizație se practice în realizarea rezultatele sarcinilor economice, în întărirea disciplinei în producție, în nivelul de civilizație și răspundere atins de conștiința oamenilor. Trebuie să se pună în legătură directă cu munca politico-ideologică și cultural-educativă desfășurată de organele și organizațiile de partid nu numai rezultatele pozitive, ca urmare a muncii de mobilizare desfășurată de comuniști, ci și neajunsurile care împiedică pe alocuri valorificarea mai deplină a potențialului economic și priceperea oamenilor in înfăptuirea sarcinilor puse în fața noastră de planul cincinal. Pe 8 luni din acest an, colectivele de muncă din municipiul Baia Mare au realizat planul producției globale în proporție de 103,6 la sută, dînd în plus o producție în valoare de 80 milioane lei. Producția marfă vîndută și încasată pe aceeași perioadă a atins un nivel de depășire de 100 milioane lei. Angajamentele organizației municipale de partid pe anul 1971 reînnoite și îmbunătățite se ridică la 143 milioane lei. Toate acestea sunt o reflectare directă a activității politico-organizatorice și cultural-educative desfășurată de organele și organizațiile de partid din municipiu.De multe ori însă în adunările generale analiza problemelor economice se rezumă doar la discutarea unor aspecte tehnico-administrative, scăpîndu-se din vedere măsurile politico-educative pe care organizațiile de partid sunt datoare să le întreprindă în sprijinul realizării sarcinilor de plan, pentru întărirea disciplinei și ordinii, pentru dezvoltarea atitudinii înaintate față de muncă și avutul obștesc. Asemenea situații s-au întâlnit într-o seamă de organizații de la T.C.L. Grupul derea „Băimăreana", 1. întreprindooperativa „Constructorul" și altele. Dacă se iau de exemplu sancțiunile administrative aplicate la E.M. Săsar, E.M. Herța, E-M. Nistru și Flotația centrală, se constată că în 1971, acestea au ajuns la aproape 1.200, din care 227 au fost aplicate unor membrii de partid, dar din acestea numai 16 au fost discutate în organizațiile de partid. Cînd munca politico-educativă este cu măsuri administrative înlocuită lipsite de eficiență nu se înlătură cauzele care determină aceste neajunsuri. Lipsa de preocupare a unor organizații de partid pentru educarea sistematică a comuniștilor face ca unii dintre aceștia, cu un nivel politic mai scăzut, să participe formal la adunările generale sau să comită abateri de la normele statutare prin acte de indisciplină, manifestări retrograde, încălcarea legilor statului, a normelor de conviețuire în familie și în societate. Grav este faptul că iată de asemenea abateri organele și organizațiile de partid nu în toate cazurile adoptă o poziție combativă și intransigentă. De multe ori vin la noi unii secretari (Continuare in pag. a 2-a) k Turneul Teatrului dramatic din Baia Mare. Ieri, un colectiv al Teatrului dramatic din Baia Mare a plecat într-un turneu de 16 zile prin țară cu piesa „Ion", dramatizare de M. Sorbul după romanul cu același nume al marelui nostru prozator Liviu Rebreanu. Actorii băimăreni vor prezenta această piesă în orașele Năsăud, Prundu Bîrgăului, Bistrița, Mediaș, Sebeș, Orăștie, Petroșeni, Lupeni, Hațeg, Teliuc, Brad, Dr. Petru Groza, Beiuș, Oradea, Șimleul Silvaniei și Zalău. Centrul de preluare a fructelor: începând de mîine, 20 septembrie, Centrul de prelucrare a produselor agricole și de semiconserve din Seini — aparținător cooperației de consum, începe acțiunea de achiziționare a fructelor (mere, pere, prune) și a măceșelor, pentru a le transforma în compoturi și sucuri. f Competiții sportive: Azi la ora 12,30 pe stadionul „23 August" din Baia Mare, în cadrul campionatului diviziei B are loc meciul de fotbal dintre formațiile C.S.M. Reșița și Minerul Baia Mare. Tot azi la ora 10 pe terenul „9 Mai" se dispută meciul de handbal dintre echipele feminine Dermagant Tg. Mureș și Constructorul Baia Mare. Ac if Turneul Ansamblului folclo„Tulnicul". După succesul obținut în turneul întreprins timp de 30 zile în Suedia și Norvegia, Ansamblul folcloric „Tulnicul" al Casei de cultură a sindicatelor , din Baia Mare a pornit din nou la drum. Astfel, între 18 și 27 septembrie „Tulnicul" va prezenta spectacole la Borșa, Moisei, Vișeu de Sus și alte localități de pe Valea Vișeului — precum și în municipiile Sighetu Marmației și Baia Mare,inf Azi în jurul orei 9, în Piața Gheorghe Gheorghiu-Dej din Baia Mare în prezența tinerilor din întreprinderile, instituțiile și liceele municipiului va avea loc festivitatea, deschiderii noului an de pregătire a tinerilor pentru apărarea patriei. In programul festivității figurează, înălțarea drapelului patriei, cuvinte de salut, evocări la Monumentul Ostașului Român precum, exerciții și demonstrații militare. if Locuințe pentru oamenii muncii. Zilele trecute, în orașul Borșa a fost dat în folosința oamenilor muncii un nou bloc de locuințe cu 12 apartamente. La parterul acestuia, începînd cu data de 1 octombrie a.c., va funcționa un mare magazin alimentar cu autoservire, al C.CL. Mixt— Borșa.n Concurs de preselecție pentru emisiunea „Steaua fără nume". Duminică, 26 septembrie, între orele 10—20, în sala Teatrului dramatic din Baia Mare (str. Crișan nr. 4) va avea loc un concurs de preselecție pentru emisiunea „Steaua fără nume" (muzică populară și muzică ușoară). Doritorii se pot prezenta în fața comisiei de examinare în ziua și locul anunțate fără nici un fel de înscrieri prealabile. Informații suplimentare pot fi cerute de la Casa județeană a creației populare, Piața Libertății nr. 9 Baia Mare, telefon 11560. De cîteva zile se află în județul nostru regizorul Mircea Moldovan de la studioul cinematografic București Cunoscutul cineast se documentează în vederea filmării cadrelor exterioare pentru viitoarea producție cinematografică „Pintea Viteazul“. Judecătoria din Sighetu Marmației a judecat recent procesul în care au fost inculpați Vasile Burcuș, Fabian Stark și Mihai Arba de la cooperativa meșteșugărească „Mara" pentru infracțiunea de furt din avutul obștesc. V. Burcuș și F. Stark au fost condamnați la cîte 2 ani închisoare, iar M. Arba la 1 an și două luni închisoare. Rubrică realizată sub îngrijirea lui X. PRIBOI Unii seamănă griu, alții numai vorbe De citeva zile am intrat în epoca optimă pentru semănatul cerealelor de toamnă. Poate că niciodată pînă în prezent nu s-a tratat cu atîta seriozitate asigurarea condițiilor favorabile pentru însămînțatul griului la un nivel agrotehnic superior, corespunzător cerințelor actuale. Dezbaterea largă a scrisorii adresate de tovarășul Nicolae Ceaușescu lucrătorilor din agricultură, ecoul deosebit de favorabil stîrnit de acest document, a fost însoțit de măsuri practice și imediate privind pregătirile pentru lupta decisivă pe ogoare. Așa s-a întîmplat la Pribilești, unde pînă în seara zilei de 16 septembrie din 40 ha destinate secarei pentru boabe, 30 ha au fost însămînțate. Și la Seini (29 ha), Asuaju de Jos (25 ha), Oarța de Jos, Tg. Lăpuș, Prislop s-au însămânțat primele hectare cu griu și secară. La prima vedere nimic, deosebit în faptul că s-a trecut la acțiune. S-a stabilit la consfătuirea griului că în condițiile zonei noastre epoca optimă începe la 15 septembrie. Se vede însă că nu toți conducătorii de unități au dovedit receptivitate față de data indicată. Din investigațiile făcute pe teren, în cîteva unități, a reieșit că în multe cooperative agricole faza pregătirilor nu fost încă depășită. Cele mai mari neajunsuri se constată la un element esențial — semințele. La Finteușu Mic, de pildă, 26 tone de griu aflat în magazie n-au trecut prin nici un selector. Din 10 tone condiționate s-au probe la laborator abia în trimis 14 septembrie. Și acum președintele Ioan Munteanu și inginerul Marin Crișan „așteaptă liniștiți" buletinul de analiză. Ce se va întîmpla însă dacă eventual peste o săptămînă sămînța va fi respinsă din cauza facultății germinative necorespunzătoare? Cu privește restul de semințe nici măcar un plan concret pentru terminarea selectării. Dar mai incertă ni se pare problema seminței de orz pentru 20 ha, care abia de acum va fi schimbată pe ovăz sau secară (?) cu vecinii din Satulung. Or, se știe că la însămînțare pe lista primei urgențe se află chiar orzul de toamnă. La Finteușu Mic circa 70 ha sînt pregătite pentru însămînțări. Acestea vor fi discuite de bună seamă încă o dată. înseamnă că mecanizatorii și-au făcut datoria. Dar fără sămînța selectată nu se poate trece la acțiune. O asemenea situație inadmisibilă am găsit și la Iabăra. Doar vreo 4.000 kg griu a fost selectat. Nici o probă n-a fost trimisă la laborator. O totală indiferență și incertitudine privind aprovizionarea cu semințe. Președintele Traian Dalea, nu cunoaște nici N. SOARE (Continuare in pag. a 2-a) ) f