Pentru Socialism, decembrie 1971 (Anul 21, nr. 5550-5576)

1971-12-04 / nr. 5553

2 IMPERATIVUL ACȚIUNII DE AUTOUtILARE Importantă preocupare a colectivelor de oameni ai muncii, a tuturor întreprinderilor, acțiunea de autoutilare s-a aflat și se află în centrul atenției și la Cooperativa „Gutinul" din Baia Mare. Despre aceste preocupări și despre rezultatele ne-a vorbit tehnicianul obținute Ioan Roth, șeful serviciului tehnic- producție. — Autoutilarea a fost și rămîne pentru noi o problemă deosebit de importantă. In primul rînd pentru motivul că în condițiile marii diversități producției, diversitate specifică a cooperației, sîntem în permanență solicitați de a crea scule, dispozitive și utilaje noi, care să faciliteze, pe de o parte, realizarea producției, iar pe de altă parte să ne permită să răspundem cu promptitudine solicitărilor celor mai diverse ale populației. — In ce direcție ați îndreptat aceste eforturi pentru autoutilare? La Cooperativa „Gutinii“ din Baia Mare . Majoritatea utilajelor realizate în cadrul acțiunii de autoutilaje în anul în curs sunt puse la dispoziția sectoarelor de producție industrială, acolo unde a trebuit să se răspundă cu promptitudine unor probleme ridicate de dezvoltarea producției, de calitatea produselor de valorificarea superioară a mașineriilor prime sau a unor deișeuri ce apar firesc în procesul de producție. — Concret este vorba deci... — De secțiile de turnătorie, tîmplărie, mecanică-lăcătușerie și atelierul de prelucrat sticlă. * Astfel, la secția de am realizat cuptoarele turnătorie pentru topit bronz de tip basculant necesare valorificării superioare a sîrmei de cupru rezultată de la motoarele electrice arse, sîrmă care pînă acum o valorificam prin I.C.M. la un preț nu prea mare. La fel, șpanuri de aluminiu etc. Acum aceste cuptoare ne dau posibilitatea să executăm o gamă largă de piese, pentru piață sau în cadrul unor cooperări cu întreprinderi din oraș: U.M.M.U.M., I.P.E.G., Autobaza nr. 2. Pentru secția timplărie s-au realizat mașini de șlefuit cu discuri verticale, mașini de găurit cu patru burghie, un dispozitiv de mare randament pentru șlefuitoare rotunde. Una din cele mai importante realizări în acțiunea de autoutilaje a fost dotarea atelierului de prelucrat sticlă cu cuptoare și utilaje de finisare. Intr-un cuvînt, mai bine zis într-o cifră, am investit în această acțiune de autoutilare, în acest an, aproximativ 300.000 lei. — Fără a mai vorbi de investiția de inventivitate. — Bineînțeles. De altfel, ca peste tot în țară, și la noi acțiunea de autoutilare vine în întîmpinarea unor importante indicații aflate în documentele de partid, în documentele celui de-al X-lea Congres al partidului nostru: valorificarea gentei proprii, realizarea interiutilaje, scule și dispozitive unor cu înaltă tehnicitate, ieftine și bune. Aceste idei stau la baza preocupărilor noastre prezente și mai ales viitoare. M. VICTOR 1. pFNTWTi Qon^Tmr Programul adoptat de recenta plenară a C.C. al P.C.R., punîndu-și drept scop perfecționarea activității ideologice, ridicarea nivelului general de pregătire, îmbunătățirea educației socialiste a maselor, a avut un puternic ecou și în rîndurile comuniștilor și ale tuturor cetățenilor din comuna Săcel. Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, document de excepțională însemnătate teoretică și practică, ca și dezbaterile din plenară, militează neabătut pentru afirmarea principiilor socialiste și comuniste în viața poporului nostru. Acest luminos program, pentru a cărui realizare vom depune toate eforturile, ne călăuzește pașii în ampla activitate de aplicare energică și hotărîtă a eticii și echității socialiste, înarmîndu-ne cu idei generoase pentru înfăptuirea cu succes a construcției socialiste la orașe și sate. Organizațiile de partid din comuna Săcel au analizat cu simț de răspundere întreaga muncă desfășurată pînă acum, stabilind măsurile cuvenite pentru a fi la înălțimea sarcinilor ce ne stau în față în etapa actuală. Evident, așa cum s-a subliniat în cursul dezbaterilor, consiliile populare au de îndeplinit un important rol educativ, mobilizind larg masele la rezolvarea și conducerea treburilor de stat și obștești. Deputații, ca reprezentanți ai cetățenilor, ca oameni înaintați, care se bucură de încredere și stimă, ca gospodari ingenioși și stăruitori, au o mare influență politică și civică în viața comunei. De aceea, fiecare deputat, cultivînd spiritul muncii pline de abnegație, străduindu-se să înfăptuiască propunerile cetățenilor, contribuie implicit la educarea și mobilizarea maselor. Bunăoară, în adunările cetățenești, deputații popularizează documentele de partid, explică legile statului, lămuresc problemele politice majore și, firește, atrag cetățenii în acțiunile de înfăptuire a obiectivelor stabilite. Este suficient, cred, să arăt cum au înțeles deputații și cetățenii noștri să participe la vasta activitate de ridicare edilitar-gospodărească a comunei. In 1971, prin muncă patriotică, s-au reparat și întreținut 23 km drumuri, s-au construit 50 m.s. poduri și podețe, s-au extins zonele verzi etc. Un mare număr de cetățeni au contribuit, prin executarea lucrărilor necalificate, la construirea magazinului. Discuțiile cu sătenii, înaintea tinerii adunărilor populare, au avut darul de a preciza cîteva inițiative și au permis orientarea spre anumite obiective de interes obștesc. Astfel, în perioada următoare, se va trece la construirea a 17.000 m.p. trotuare (pe lângă cele 3.000 m.p. trotuar existente), mărirea spațiului de școlarizare, amenajarea de noi spații verzi (parcuri) și altele. Desigur, realizarea acestor obiective, ca și a altora, va fi posibilă numai dacă toți cetățenii, în frunte cu deputații își vor pune la inimă interesele obștei și vor acționa cu energie pentru ridicarea nivelului edilitar-gospodăresc al comunei. Se înțelege, în activitatea politico-educativă, așa cum a reieșit din dezbaterile de pînă acum, mai sînt multe de făcut, căci și la noi sau constatat o seamă de carențe în munca cu tineretul, în comerțul cooperatist, precum și în alte sectoare. N-am acționat încă, insuficientă măsură, în direcția combaterii năravurilor vechi, trebuie să întărim răspunderea civică să cultivăm cu mai multă stărușință cultul muncii și grija față de avutul obștesc, spiritul de întărire a familiei etc. Așadar, în toate aceste domenii, ca și în altele, trebuie să muncim cu dăruire și energie, pentru a face o educație eficientă, la nivelul cerințelor actuale și viitoare. Sîntem conștienți că avem în față un program vast, de durată, pe care-l vom îndeplini cu toată hotărîrea și convingerea, spre binele nostru al tuturor, contribuind la înflorirea patriei socialiste și la făurirea omului epocii noastre. IOAN ROMAN, secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular comunal Săcel ÎNALTA misiune a deputaților Ufcîfc SESE ÎN 448 DE PAGINI liniar „MW 1872 oferă o interesantă înmănunchere de manuale, dicționare, breviare, compendii, enciclopedii și dosare de mari probleme ale lumii contemporane. Dialoguri despre educația socialistă , conștiința Revoluției și Revoluția în conștiințe. Specialiști în științele sociale răspund unor întrebări privind formarea conștiinței socialiste în ansamblul vieții sociale, în familie,în școală, în muncă, în facultate, în colectivitate. Mic dicționar economic. O inițiere utilă, accesibilă, indiferent de domeniul de activitate, 50 de termeni de cea mai mare actualitate, comentați de specialiști. O micro-enciclopedie utilă tuturor : Orașele României. 0 Ultimele date demografice ® Poziție geografică • Istorie • Economie • Instituții de învățămînt, cultură, artă, știință ® Obiective turistice. Terra lansează un semnal grav : 5.O.S. — Natura ! Cum îi recepționează omenirea ? La ancheta mondială organizată de almanahul „Scinteia“ participă 30 de savanți din 15 țări ale lumii, în dezbatere : AERUL pe care-i respirăm, apa pe care o bem, PĂMÎNTUL care ne hrănește. O prezență tradițională și totuși nouă : Breviar juridic. Avocatul casei vă oferă 21 de consultații juridice. Documentar mondial : Organizația Națiunilor Unite. Ce reprezintă și cum funcționează O.N.U. Principalele organe, instituții specializate, organisme și programe. Există „O artă de a trăi ?“ La această întrebare, oameni de știință de prestigiu mondial împărtășesc cititorilor recomandări și rețete cu privire la alimentație, somn și relaxare. Un atractiv ghid turistic : România pitorească 1972. Itinerare diverse, sugestii pentru concediu, recomandări pentru locuri de popas • 10 hărți la îndemîna turiștilor • Lung tratat de rîsologie a secolului XX ® Un documentar al olimpiadelor moderne, o prezentare a pregătirilor ce se fac la Saporto și München • O anchetă despre o industrie a poluării morale : sex-business 41 Un îndreptar în tehnica muncii intelectuale. Almanahul „Scînteia" 1972, vă oferă două albume miniaturale în culori : «Distincții ale Republicii Socialiste România • Comori de artă veche. La chioșcurile de ziare și în librării, rețineți cartea pe care ați așteptat-o 365 de zile. Almanahul „SCÎNTEIA“ . In urmă cu cîteva luni, aici în viitorul al gării din Baia cartier Mare unde vedeți aceste construcții, creștea doar pipirigul. Satulung. A sosit caravana Centr Sighetu Marmației. Donatorii seului de recoltare a sîngelui din pregătesc pentru donare. cinema Sîmbătă 4 decembrie 1971 BAIA MARE — Dacia: Aeroportul, seriile I și II: Minerul: Lampa lui Aladin (Complet. Leul); 1 Mai: Săptămîna nebunilor (Complet. Arhitectura feudală); BAIA SPRIE: O floare și doi grădinari (seriile I și II); SIGHETU MARMAȚIEI: Greșeală fatală (Complet. Ceramica de Cucuteni); VIȘEU DE SUS: Un cuib de nobili (Complet. Orizont științific 7/71); BORȘA: Pomul de crăciun (Complet. In grădină); BAIA BORȘA: Judecarea pisoiului Brînza (Complet. Mămica! îți scriu din Bulgaria); CAVNIC: Asterix și Cleopatra (Complet. România orizont 69); TG. LĂPUȘ: Profesioniștii (Complet. Orizont științific 8/70); ȘOMCUTA MARE: Mexic ‘70 (Complet. Verificați ceasul dv.); SEINI: Fablio magicianul (Complet. Orizont științific 9/70); BÂIUȚ: O zi de toamnă (Complet. Cum și-a găsit copilașul mama); CÂMPULUNG LA TISA: Intîlnire la vechea moschee (Complet. Adăposturi igienice la taurine). Cercetarea științifică studențească (Urmare din pag. 1) să îl ajute pe viitorul profesor să desfășoare o activitate practică cu elevii și să fie la curent cu noutățile științifice din domeniul respectiv. Lucrările științifice prezentate au abordat probleme de cercetare propriu-zisă, existînd un aport considerabil de contribuție originală, un caracter aplicativ. Multe lucrări au fost realizate în urma unor experimente de laborator, a unor investigații pe teren. — Caracterul aplicativ este predominant în cercetarea științificostudențească? — Studenții noștri fac în general cercetare științifică fundamentală, în bună parte din cauza condițiilor; timpul de studiu este limitat la 3 ani. Din păcate, chiar studiul biologic în țară are un caracter fundamental predominant. Ceea ce ne preocupă in mod special totuși este integrare organică a activității științifice a studenților în procesul instructiv-educativ de aprofundare și fixare a cunoștințelor predate la cursuri. Accentul a fost pus pe obișnuința cu metodologia de studiu și elaborare a unei lucrări științifice. Faptul că după absolvire, tinerii profesori de biologie au prea puține posibilități de a face cercetare este demonstrat. Cu puține excepții ei pierd contactul cu noutățile apărute, întîmpină greutăți în documentare etc. Ce soluții există? — Am și luat deja unele măsuri, pentru că faptul sesizat de dumneavoastră l-am constatat și noi. Pentru început am oferit absolvenților posibilitatea de a participa la cercetare și la reuniuni științifice studențești. Chiar și la această sesiune au fost prezentate lucrări ale unor profesori sau lucrări de colaborare a studenților cu foști absolvenți. Am făcut propunerea de a se organiza o Zi a absolvenților de biologie, în care să fie organizate sesiuni științifice cu lucrări realizate de absolvenți. Fapt remarcabil este că cei care studenți fiind au lucrat în cercurile de cercetare, au continuat activitatea și după absolvire, ceea ce demonstrează eficiența acestor cercuri de cercetare studențească. — Cum se poate realiza dezideratul aplicabilității cercetării științifice studențești in condițiile specifice institutelor pedagogice de 3 ani? — In domeniul nostru — mă voi referi la biologie — cercetarea aplicativă se poate realiza, după părerea mea, abordîndu-se teme din domeniul metodicii științelor biologice (de exemplu, elemente noi cu privire la predarea unor discipline). Și mai ales prin cercetări legate de necesitatea de a apropia învățămîntul de producție, de practică. Sîntem chiar în faza creării unor laboratoare-școală, unde studenții să realizeze aparate necesare în viitoarea lor activitate practică cu elevii. — Să revenim la recenta sesiune de comunicări. Ce concluzii s-au desprins la Încheierea lucrărilor? — Că există un potențial științific de cercetare remarcabil în institutele pedagogice și că cercetarea de aici poate să aducă contribuții la dezvoltarea științei în domeniul biologiei. Unele teme prezentate cum ar fi: ,,Influența îngrășămintelor remanente la secara de toamnă“ (Autori: Aurelia Zăicaru, Ștefania Mereț, Aurelia Stoica, anul III, Institutul pedagogic al Universității din Brașov) și „Contribuții la studiul prolificității peștilor“ (Autori: prof. dr. Gh. Hasan, Asist. univ. Viorica Zavoroche, prof. Constantin Nica, prof. Nicolae Năulea și stud. Dorel Stuparu, Institutul pedagogic Bacău) au un mare grad de aplicabilitate mai ales prin soluțiile ce le propun. televiziune Sîmbătă 4 decembrie 1971 14.30 Tenis: Turneul Campionilor — transmisiune directă de la Paris. 15.45 Box: Polonia-Anglia — înregistrare de la Varșovia. 16.30 Emisiune în limba germană. 18.13 Tenis: Turneul Campionilor — transmisiune directă de la Paris. 19.20 1001 de seri. Lelek și Bolek în vacanță. „Jocul de-a carnavalul". 19-30 Telejurnalul de seară. 20.00 Săptămîna internațională. 20.15 Teleenciclopedia. 21.00 Film serial. Invadatorii (III). 21.50 Teledivertisment. Dicționar muzical-distractiv — literele H, I, J. 22.50 Telejurnalul de noapte. 23.00 Tenis: Turneul Campionilor, înregistrare de la Paris- Anunț de familie Familia Pop din Unguraș — Maramureș, anunță cu profundă durere încetarea din viață scumpului lor soț, tată, frate, a unchi și cumnat POP GAVRILA în vîrstă de 59 ani. Inmormîntarea va avea loc duminică, ora 13, în localitatea Unguraș. (590) Pronosticul nostru la concursul nr. 49 din 5 decembrie 1971 I S.C. Bacău — Dinamo 1 II F.C. Argeș — Jiul 1 III Steaua — C.F.R. Cluj 1 IV „U" Craiova — Crișul 1 V Politehnica — Steagul roșu 1 VI „U" Cluj — Farul 1 VII Atalanta — Varese 1 VIII Bologna — Internazionale 2 IX Catanzaro — Fiorentina 2 X Lanerossi — Napoli x XI Roma — Cagliari x XII Sampdoria — Verona 1 XIII Juventus — Torino 1 Sîmbăta 1 decembrie Î9fî Răspuns la critică In data de 9 noiembrie a.c. la rubrica de față a apărut nota intitulată: „Durerea de măsele". Directorul Spitalului unificat din Șomcuta Mare, dr. loan Odeșteanu, semnează răspunsul la critică. Iată-l: „Conducerea Spitalului unificat Șomcuta Mare a cercetat cazul semnalat și a ajuns la concluzia că tovarășa dr. Valeria Lazăr se face vinovată pentru nerespectarea orelor de serviciu precum și a normelor de etică și deontologie medicală. Motiv pentru care conducerea spitalului a înaintat cazul de față pentru sancționare Colegiului județean al medicilor și farmaciștilor". In interesul bolnavilor și spre cunoștința acelora care nu respectă normele de etică și deontologie medicală, măsura luată nu poate decit să satisfacă. Cm strînptor Iuliu Koszta din Baia Mare str C.F.R. nr. 3 era cunoscut de vecini ca un om excesiv de strîngător. Dacă găsea pe stradă un cui, un nasture etc. le ridica cu grijă, găsindu-le utilizarea în gospodărie. Mai nou, gospodarul nostru a găsit pe stradă, și ciment. Prima oară. ..a strins" de pe strada Florilor nr. 9 vreo 400 kg. Apoi tot pe strada Florilor s-a instalat o stație de betoniere. I. K. îi dădea tîrcoale cu o găleată in mină. Azi o găleată, mîine două, pînă a făcut omul vreo 200 kg de ciment. Insă cimentul astfel „găsit" nu făcea priză în gospodărie. Pasăinite nu era dozat bine. Incercînd să-l vîndă I. K. a fost prins. Acum, omul strîngător, așteaptă „o doză" potrivită din partea instanței Și nu cu urîita, cum îi plăcea lui să stringă.. inadvertențe rutiere La E. M. Cavnic lucrează peste o sută de muncitori din Baia Mare. Sînt navetiști. Au călătorit pînă nu de mult cu un autobuz. Cum s-a stricat vremea s-a defectat și autobuzul. E. M. Cavnic a improvizat niște autocamioane acoperite cu prelată necorespunzătoare. Se căsătorește cu ele ca și cum ar fi deschise. Nu era mai bine să se urgenteze repararea (sau înlocuirea) autobuzului? Autobaza nr. 1 din Baia Mare are un autobuz — 31 MM 2760 — care pleacă dimineața la ora 5 spre Chechiș și se reîntoarce — mai precis spus ar trebui să se reîntoarcă la Baia Mare la 7.05. Ieri. 3 La depozitul de mobilă din Baia Mare vin foarte mulți cetățeni pentru a alege și cumpăra o garnitură de mobilă, o masă, un scaun, un cuier etc. Tot aici, se încheie și contractele pentru plata în rate. La plata primei rate cumpărătorilor li se oferă o poliță ADAS în sumă de 30 lei pentru asigurarea bunurilor cumpărate pe timp de un an. Pînă aici este foarte bine. Insă polița de asigurare se încheie și se încasează fără avizul cumpărătorului. Și asta nu este bine. De la serviciul comercial al O.C.L. Produse industriale sub decembrie a.c., autobuzul plecat spre Chechiș la ora 5.00 aînsă de întors nu s-a întors nici la ora 8.00. Navetiștii de pe acest traseu — elevi, muncitori — spun că întîrzierile de acest gen sunt specialitatea casei. Nu s-ar putea oare schimba asemenea „meniu“? In Baia Mare transportul in comun trece printr-o serie de deficiențe, mai mult sau mai puțin obiective. In aglomerația creată, deși călătorii „gustă“ din situația sardelelor, în autobuze — dimineața și seara — nu ard luminile. De ce? Satisfaceți, tovarăși, măcar această doleanță a călătorilor de vedea cine îi calcă pe picioare! aflăm că personalul care încheie contractele cu plata în rate la depozit are datoria de a întreba (sau lămuri) cumpărătorii dacă vor să-și asigure bunurile și numai apoi să le perceapă taxa de 30 de lei, dar numai in cazul bunurilor în valoare de peste 2.000 lei. Acest aspect nu se întîlnește la depozitul de mobilă. Se dă o poliță de asigurare, dacă dorești sau nu, chiar și pentru trei scaune. Nu știm dacă salariații depozitului sunt sau nu asigurați la ADAS Insă o poliță (nu de asigurare) nu le-ar strica, fică realizată de AL. POIENARU Asigurate fără voie