Pentru Socialism, iunie 1972 (Anul 22, nr. 5704-5729)

1972-06-23 / nr. 5723

tfl tjf . , PRÖSPTAFU DIN TOATSTÄMLE. UNIJI-VA) ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXII nr. 5723 * Vinuri 23 luniu 1972 9 4 pagini - 30 bani IN ÎNTIMPINAREA CONFERINȚEI NAȚIONALE A P.C.R. ȘI A CELEI DE-A XXV-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII Săsăranii de la Cavnic își respectă cuvîntul • Depășiri mari de plan, cîștiguri frumoase • O carte de vizită care-i onorează Detașați încă din luna martie la E.M. Cavnic, minerii, tehnicienii de la Săsar contribuie activ, din toate forțele la îndeplinirea planului acestei exploatări miniere. Alături de minerii Cavnicului, beneficiind de condiții bune de muncă și viață, detașații de la Săsar își respectă cuvîntul dat. După cum ne scrie corespondentul nostru, maistrul minier principal CONSTANTIN DRAGOMIR, în luna trecută săsăranii de la Cavnic au dobîndit realizări demne de relevat. Așa de exemplu, echipele de mineri conduse de Dumitru Ardelean și Alexandru Pocol și-au depășit sarcinile de plan cu 16,5 la sută și, respectiv 22 la sută, revenindu-le pe post de miner un cîștig de 162—184 lei. Peste 147 lei pe post de miner au cîștigat și săsăranii din echipa lui Gavril Chira care și-au întrecut planul cu peste 12 la sută. Se mai evidențiază mecanicii de locomotivă Ștefan Hunyadi și Vasile Mocanu, precum și asistența tehnică competentă a maiștrilor mineri Ioan Buzatu și Radu Burduhos. Oamenii muncii din Tg. Lăpuș răspund chemării partidului • 500.000 lei economii la prețul de cost • 1.000.000 lei livrări suplimentare la fondul pieții • 15.000 litri benzină economie • 400.000 tone/km transport suplimentar In cele 29 adunări generale ale organizațiilor de bază și în cele 6 plenare de activ din orașul Tg. Lăpuș s-a dezbătut pe larg modul de înfăptuire a politicii partidului, s-au adoptat măsuri corespunzătoare, comuniștii au venit cu propuneri și au fost asumate angajamente îmbunătățite pentru realizarea suplimentară și înainte de termen a sarcinilor planului cincinal. Centralizate pe oraș angajamentele îmbunătățite luate de unitățile economice depășesc 3 milioane lei, din care la reducerea prețului de cost cu peste 500 mii lei, beneficii peste plan 200 mii lei, livrări la fondul pieții peste 1 milion lei, reducerea cheltuielilor de circulație, depășirea sarcinilor de livrări la export și altele. Unele organizații de bază ca: de la C.A.P. Rogoz, C.A.P. Rohia, C.A.P. Tg. Lăpuș, S.M.A., S.M.T.F. și altele și-au propus ca în cinstea Conferinței Naționale a partidului să desfășoare muncă politică și organizatorică susținută pentru o atragerea în rîndul membrilor de partid a celor mai merituoși țărani cooperatori, muncitori și alți oameni care prin calitățile lor merită acest titlu. Comuniștii de la S.M.A. pe lîngă angajamentele luate de unitate, s-au angajat a efectua peste o mie de muncă patriotică, să facă economii la piesele de schimb prin recondiționare. Cei de la șantierul de construcții forestiere s-au angajat să construiască suplimentar planului drumuri forestiere în valoare de peste 600 mii lei. La Autobaza și S.M.T.F. vor fi economisiți peste 15 mii litri benzină, iar sarcina de transporturi se va depăși cu aproape 400.000 tone/km. Forestierii Vișeului își majorează angajamentele La producția marfă și globală — angajamentul inițial s-a dublat Prin gospodărirea rațională a carburanților, pieselor de schimb, economii suplimentare de 125.000 lei Planul semestrial, realizat la principalele sortimente Intr-o recentă scrisoare adresată ziarului nostru tov. Robert Kraftsik, președintele Comitetului sindicatului de la U.E.I.S. Vișeu de Sus, ne informează că evaluîndu-și posibilitățile de care dispun, forestierii Vișeului au hotărît să-și majoreze angajamentele de întrecere. Așa, spre exemplu, la producția globală și marfă vor obține peste planul acestui an produse în valoare de 6.000.000 lei în loc de 3 milioane lei cît se angajaseră inițial. De asemenea, prin sortarea mai atentă și aplicarea unor tehnologii moderne în fabricile de cherestea vor livra peste planul anual 600 m.c. cherestea de rășinoase. In același timp, folosirea mai judicioasă a parcului de tractoare, le va da putință să economisească la cheltuielile materiale, peste plan 125.000 lei, pe seama scăderii consumului specific de carburanți, lubrifiant și piese de schimb. Subliniind mărimea mobilizatoare a noilor angajamente ale colectivului vișeuan, trebuie să notăm că ele au deja o bază trainică, la principle i« sortimente de produse de lemn, colectivul și-a îndeplinit înainte de termen sarcinile aferente primului semestru. FLOREA PETRUȚ cxxx>cxxxxxx>oooooooc>oooo<xxx>o<x> OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO^OO^OC Cînd treceam cu ani în urmă pe lîngă fostele Ateliere azi U.M.M.U.M., centrale, hala principală a secției mașini-unelte ni se părea nesfîrșită. Era doar cea mai modernă clădire industrială... Trecem și astăzi pe lîngă uzina amintită, vechea hală și nu privim se pare că a... mai scăzut în dimensiuni. Ni se pare așa deoarece dimensiunile celorlalte hale înălțate aici au depășit vechile tururi, au cîștigat conîn suplețe, în calități funcționale, în simplitate și în eleganță industrială. Ne plimbăm pe aleile uzinei și după ce trecem în revistă noile construcții ridicate aici, constatăm cu o plăcere tonifiantă că am vizitat o mare uzină. Deoarece U.M.M.U.M. a devenit o mare uzină, iar zilele trecute am asistat la un alt eveniment, care marchează un mare pas înainte în amplificarea potențialului ei , predarea de către constructor, Șantierul din Baia Mare al T.C.I. Cluj, a unei noi hale de 100/13 m, respectiv 1.800 m.p. De menționat că harnicii constructori, în efortul lor de a participa activ la realizarea înainte de termen a cincinalului, au predat acest obiectiv cu un an înainte de termenul fixat prin planul de stat. Tovarășul ing. Manea Ghrip, directorul ÎNSEMNĂRI Cu un an mai devreme U.M.M.U.M., ne-a relatat, că se apropie de terminare și ultima secțiune, tot de 1.800 m.p., din această nouă hală, și că se depun eforturi pentru procurarea aparatajului electric și a utilajului tehnologic, pentru a putea fi dată și aceasta în funcțiune înainte de termen. — Am putut preda cu mult înainte de termen prima secțiune a noului obiectiv, ne spunea tov. ing. Vasile Babinet, șeful serviciului producție al șantierului, datorită soluției tehnice alese, care a permis un grad înalt de industrializare și mecanizare, un ritm din cele mai rapide. La aceasta se adaugă hărnicia și dăruirea în muncă a constructorilor cărora le-a fost încredințat acest obiectiv. Intr-adevăr, luînd în considerare volumul lucrărilor se poate afirma că dăruirea în muncă și hărnicia celor din brigăzile fierar-betonistului Grigore Tămiian, dulgherului Ștefan Villand, rului Iuliu Griga, izolateinstalatorilor Gavril Niculescu, Victor Gheorghe, Valentin Kașa și alții, au fost elementele hotărîtoare ale terminării halei cu mult înainte de termen. Evident, meritele în buna organizare și conducerea lucrărilor dovedite de maiștrii Ludovic Longaver, Ștefan Barsay, Evald Filip și Dumitru Cherecheș nu au fost mai puțin importante în obținerea succesului» T. TOHÄTAN OOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCx încheierea vizitei în țara noastră a șefului statului Cambodgia, Norodom Sianuk Joi dimineața, Alteța Sa Regală, prințul Norodom șeful statului Cambodgia, Sianuk, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și Alteța Sa Regală, prințesa Monique Sianuk și-au încheiat vizita oficială de prietenie făcută în țara noastră la invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu. De la reședința oaspeților, Altețele lor Regale, prințul Norodom Sianuk și prințesa Monique Sianuk, au venit, pînă la Aeroportul Internațional București — Otopeni, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarașa Elena Ceaușescu, cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer și soția sa Elena Maurer, Janos Fazekas, Ștefan Andrei, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Marin Alexie, ambasadorul Republicii Socialiste România acreditat pe lângă șeful statului Cambodgia, întregul traseu străbătut, ca și aeroportul, erau împodobite cu drapelele de stat ale României și Cambodgiei. Pe frontispiciul pavilionului central al aerogării se aflau portretele tovarășului Nicolae Ceaușescu și prințului Norodom Sianik. Urarea „Trăiască prietenia și solidaritatea militantă între poporul român și poporul cambodgian" se putea citi pe o mare pancartă înălțată pe platoul central al aeroportului. La aeroport au venit să-i salute pe solii poporului cambodgian tovarășii: Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Gheorghe Cioară, Mihai Gere, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, generali. Erau de față șefi de misiuni diplomatice acreditați in țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. O gardă militară aliniată pe aeroport prezintă onorul. In timp ce sunt intonate imnurile de stat ale celor două țări, în semn de salut se trag 21 de salve de artilerie. Prințul Norodom Stanik și președintele Nicolae Ceaușescu trec în revistă garda de onoare. Solii poporului cambodgian îșî iau rămas bun de la șefii misiunilor diplomatice acreditați lui București, de la persoanele oficiale române prezente pe aeroport. Oaspeții răspund îndelung aclamațiilor prietenești adresate de mii de oameni ai muncii aflați pe aeroport, își iau rămas bun de la conducătorii partidului și statului nostru. La despărțire, prințul Norodom Sianuk, și președintele Nicolae Ceaușescu își string călduros mîinile, se îmbrățișează. Tovarășa Elena Ceaușescu și prințesa Monique Sianuk își iau rămas bun cu cordialitate. Un grup de pionieri oferă oaspeților buchete de flori. Avionul special cu care călătoresc ,înalții oaspeți cambodgieni decolează, îndreptîndu-se spre R.P. Albania. Pînă la frontiera țării noastre, nava aeriană este escortată de avioane cu reacție ale forțelor armate române. (Agerpres) DECLARAȚIA COMUNA adoptată cu prilejul vizitei oficiale în România a șefului statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală Prințul Norodom Sianuk La invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și tovarășei Elena Ceaușescu, șeful a statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală Prințul Norodom Sianuk și Alteța Sa Regală prințesa Monique Sianuk au făcut o vizită oficiala în România, între 19 și 22 iunie a.c. In timpul șederii sale în România, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit National al Cambodgiei, și celelalte personalități cambodgiene au vizitat unități industriale, obiective social-culturale din orașele București și Pitești, luînd cunoștință cu mult interes de realizările obținute de poporul român in făurirea orinduirii noi, socialiste, în patria sa, înalții oaspeți cambodgieni s-au bucurat pretutindeni de o primire călduroasă și ospitalieră, mărturie grăitoare a sentimentelor de prietenie și solidaritate pe care poporul român le nutrește față de poporul cambodgian. Președintele Consiliului de (Continuare In pag. a 4-a) Unei eventuale întrebări asupra modului de desfășurare a lucrărilor de strîngere a nutrețurilor in cooperativele agricole din județul nostru i s-ar putea răspunde la ora actuală cu argumente faptice că, în majoritatea uzinelor, specialiștii, membrii consiliilor de conducere și cooperatorii, materializează cu responsabilitate obiectivele programului județean de asigurare a nutrețurilor și întîmpină cu optimism apropiata Conferință Națională a partidului. In pagina a 3-a, PERFECȚIONAREA ACTIVITĂȚII ÎN TOATE DOMENIILE implică o muncă politică și educativă cuprinzătoare d ^sistematică . Pornind de la o stringentă necesitate 160 tone de furaje au ajuns la fermă In depozitele de nutrețuri ale cooperatorilor din Mînău, pînă alaltăieri seară, au fost adunate șapte șire de fibroase, o incontestabilă măsură a hărniciei și a atenției cu care se ocupă agricultorii de aici de asigurarea hranei pentru animale. — De fapt, cele 160 tone de furaje, adunate pînă la această dată în cooperativei, depozitele ne-a spus tov. Ioan Păcuraru, uității, președintele oreprezintă doar o parte din cantitățile de nutrețuri de care dispunem și pe care dorim să le recoltăm neîntârziat. Ele constituie roada a 40 ha cu lucerna și a 40 de ha cu ghizdei, jumătate din ghizdeiul pe care îl avem și care este în întregime recoltat. In foarte scurt timp apoi, acestora li se va alătura aproximativ alte 80 tone de ghizdei, precum și fînul de pe 127 ha finețe a căror recoltare a început masiv. Aș dori să relev că în anul acesta, grija față de nutrețuri a fost mai mare ca în alți ani și cooperatorii, puternic stimulați de avantajele aplicării acordului global, au participat și participă cu deosebit interes la lucru. Ba mai mult unii dintre ei, cum ar fi tov. Ioan Denuț, Traian Păcuraru, Mihai T. Nagy, Florica Dorea, Aurel Lupșe, Teodor Meter, Ștefan Toth, Iosif Topan, Teodor Glodan, Ștefan Lakatos, ca și mulți alții, n-au lipsit o zi de la coasă, de la adunat, transport și depozitat. La Mînău așadar, lucrările de recoltare a furajelor se desfășoară organizat și deosebit de intens. Că aceasta este o realitate, o confirmă și felul cum se efectuează munca, numărul mare de cooperatori care participă zilnic la lucru. Miercuri, 20 iunie, bunăoară, într-o parcelă de fîneață din Tohat am întîlnit 20 de cosași, iar la Mînău, în afara celor 60 MIRCEA POP (Continuare — in pag. a 2-a) Panou de onoare: Numele: Ioan Dezsi. Locul de muncă: autotroliul 21 MM 900 aparținînd S.M.T.F. Tg. Lăpuș. Performanțe: în fiecare lună transportă 23.500— 28.000 tone km. Esterul auto conducătode la S.M.T.F. Tg. Lăpuș cu cel mai mare tonaj transportat și cu beneficii nete lunare de 8.100— 9.000 lei. intilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu .Ș> cu tovarășul Luis Carlos Prestes, secretar general al Partidului Comunist Brazilian Joi după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarășul Luis Carlos Prestes, secretar general al Partidului Comunist Brazilian, care, la invitația C.C. al P.C.R., face o vizită de prietenie în Republica Socialistă România. La primire au participat tovarășii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan secretar al C.C. al P.C.R., Andrei, Constantin Vasiliu, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R. In cadrul convorbirii, a avut loc un schimb reciproc de informații referitoare la preocupările actuale ale celor două partide și au fost discutate probleme ale situației politice a lumii contemporane, ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Reprezentanții celor două partide au constatat cu satisfacție dezvoltarea legăturilor de prietenie și solidaritate internaționalistă dintre P.C. Român și P.C. Brazilian și au subliniat, deopotrivă, hotărîrea de a extinde raporturile reciproce, schimbul de vederi și de experiență, informarea bilaterală, în interesul ambelor partide și popoare, al cauzei întăririi unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Convorbirile s-au într-o atmosferă de caldă desfășurat prietenie tovărășească. • la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare, cu prilejul împlinirii a 60 de ani de la moartea lui I.L. Caragiale, a avut loc ieri un medalion literar. • Ieri după-amiază, in sala Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare a avut loc un spectacol de gală al formațiilor premiate la concursul județean al brigăzilor artistice de agitație. Au participat formațiile din Bîrsana, Lăpuș, Văleni (Călinești), Ruscova, I.G.O., O.C.L. Produse industriale și Coop. „Unirea" din Baia Mare și I.I.L. „Maramureșeană" Sighetu Marmației. • Băile Cărbunari au găzduit în cele două serii 10 de oameni ai muncii veniți aici pentru tratament. Majoritatea lor sunt veniți din Bistrița-Năsăud, Dej, Cluj, Satu Mare, Cărei. Azi se așteaptă sosirea seriei a ni-a. • Banca de investiții din Baia Mare a avizat zilele trecute următoarele construcții : Bloc cu 12 apartamente cu spații comerciale la parter la Tăuții de Sus, fabrică de gheață și răcoritoare și moară comercială la Sighetu Marmației. Centru de sănătate la Ulmeni și creșă cu 100 de locuri la Baia Mare. • Sîmbătă la ora 16, în Sala de sport a Liceului nr. 3, în cadrul „Săptâmînii olimpice" se va desfășura o competiție de volei la care vor participa echipele liceelor nr. 3, „Gh. Șincai". Invățămînt și o echipă de olds-boy. • Incepînd de azi și pînă duminică în sala „Voința" din Baia Mare are loc etapa de zonă a campionatului republican de tenis de masă pentru copii. . Participă reprezentanți ai județelor Cluj, Tg. Mureș, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Satu Mare, Bihor, Maramureș. • Serviciul de circulație din I.J.M. Maramureș ne informează că zilele trecute în orașul Baia Sprie la intersecția drumului național nr. 18 cu str. Horea s-a comis un accident de circulație. Conducătorul auto Nicolae Puț (31 MM 260F7) a intrat pe trecerea de pietoni în momentul cînd un elev intenționa să traverseze strada Elevul a fost accidentat grav și a decedat după două zile; s-a constatat că conducătorul auto a condus sub influența alcoolului. • Amatorilor de pescuit: Magazinul de vinătoare și pescuit sportiv le pune la dispoziție diverse materiale pescărești pentru sezonul de vară : cîrlige (toate numerele), muște artificiale (toate numerele), bețe de pescuit, lansete din fibră de sticlă, fire de nylon de toate dimensiunile, tipuri de linguri de pescuit precum noi și momeli artificiale. • In următoarele trei zile în județul Maramureș vremea va fi în general frumoasă cu cerul mai mult senin, în cursul nopții și dimineții, iar în cursul după-amiezii se vor semnala înnourări slabe, fără căderi de precipitații. Temperatura minimă va fi cuprinsă intre 12 și 18 grade, iar maxima intre 24 și 30 grade. Vintul va sufla în general slab pînă la potrivit din sectorul nord-vest și nord-est. La munte vreme frumoasă cu cer variabil (transmite meteorologul I. Eparu). Rubrică realizată de A. ȘUTH și M. PREDA