Pentru Socialism, octombrie 1972 (Anul 22, nr. 5810-5833)

1972-10-04 / nr. 5810

Organ al comitetului județean maramureș al p.c.r. Și al consiliului popular județean Anul XXII nr. 5810 ♦ Miercuri 4 octombrie 1972 ♦ 4 pagini — 30 bani ÎN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU, Satu Mare a sărbătorit un mileniu de existență Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU cel mai de nord municipiu de pe harta țării, Satu Mare, a împlinit un mileniu de existență atestată documentar. Gloriosul jubileu, care a polarizat entuziasmul tuturor celor 90.000 de locuitori, mîndri de străvechea istorie a orașului lor, a căpătat o mare strălucire prin prezența la sărbătoare a conducătorului partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Secretarul general al partidului a sosit la Satu Mare în dimineața zilei de 3 octombrie, venind din Cluj, unde s-a întîlnit cu oamenii muncii din această parte a țării în cadrul vizitei sale de lucru și cu prilejul deschiderii noului an de învățămînt universitar. La plecarea din Cluj, zeci de mii de cetățeni au ieșit pe străzile municipiului pentru a-și lua rămas bun de la tovarășul Nicolae Ceaușescu, salutîndu-l cu multă căldură. Răsună urale și ovații. Secretarul general al partidului răspunde manifestărilor prietenești adresate de clujeni. Adresîndu-se miilor de oameni ai muncii adunați în Piața Victoriei, secretarul general, al partidului mulțumește muncitorilor, intelectualilor, întregii populații clujene, pentru primirea călduroasă făcută pe tot parcursul vizitei, le urează noi succese în îndeplinirea angajamentelor luate pentru înfăptuirea actualului plan cincinal în patru ani și jumătate, multă sănătate și fericire. In aplauzele și uralele clujenilor, coloana de mașini se îndreaptă spre Satu Mare. Aceeași primire călduroasă a fost rezervată conducătorilor de partid și de stat la Gherla, Dej și celelalte localități de pe traseu. Pînă la ieșirea din județul Cluj, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat au fost însoțiți de tovarășul Aurel Duca, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al comitetului județean de partid Cluj, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Pînă la Satu Mare, se străbat comune frumoase din județele Sălaj și Maramureș. Mii de țărani cooperatori salută cu entuziasm Ceaușescu, pe tovarășul Nicolae La Șomcuta Mare, coloana de mașini se oprește în centrul localității, unde se adunaseră toți locuitorii comunei și alți cooperatori din satele învecinate. Era de față tovarășul Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R. Prin aplauze și lraie, cei prezenți își exprimă bucuria de a avea în mijlocul lor pe iubitul conducător al poporului nostru. Se scanda :, Ceaușescu—P .C.R.!", „Ceaușescu și poporul!“. Conducătorii de partid și de stat trec apoi în orașul Baia Mare, întâmpinați de oamenii muncii de aici în aceeași atmosferă entuziastă și ajung la ora 10 în Satu Mare. Ca și în celelalte vizite ale secretarului general al partidului, întîlnirea sătmărenilor cu tovarășul Nicolae Ceaușescu a constituit prilejul uniei calde manifestări de dragoste și a ta(Continuare în pag. a 4-a) Dragi tovarăși, Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului și județului Satu Mare, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Pentru mine și pentru ceilalți tovarăși din conducerea partidului și statului constituie o deosebită plăcere să participăm, împreună cu dumneavoastră, la sărbătorirea unui mileniu de existență documentară a municipiului Satu Mare (Aplauze puternice). Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului, cele mai calde felicitări, atît pentru sărbătorirea unui mileniu de istorie a localității în care trăiți, cît și pentru acordarea înaltei distincții a patriei noastre, „Steaua Republicii". Decernarea acesteiză importanța decorații mari de aevenimentului istoric pe care îl aniversăm Și.totodată, subliniază aprecierea pe care partidul și statul nostru o dau activității oamenilor muncii din municipiul Satu Mare, consacrată operei de construcție a societății socialiste în România. (Aplauze puternice, orale, se scandează: „Ceaușescu—P.C.R.“). Sărbătorim în acest an un mileniu de existență documentară a municipiului, dar istoria acestei localități se pierde în timpuri străvechi: încă de pe vremea statului dac al lui Buerebista, pe teritoriul de astăzi al municipiului exista o localitate înfloritoare. Izvoarele istorice vorbesc, de asemenea, de existența pe aceste meleaguri a unui mare șir puterinic voevodat — cel al lui Menumorut. Apoi, alături de populația băștinașă, pe aici s-a așezat populația maghiară. A început actfolcemtîeviuirea milenara a românilor și maghiarilor, care, muncind și luptînd împreună, au ridicat tot ceea ce există astăzi pe aceste meleaguri și au avut de înfruntat multe greutăți, au trebuit să ducă multe bătălii împotriva asupritorilor. Muncind și luptînd împreună, au învățat să se cunoască și să se prețuiască. S-a creat o adevărată frăție între oamenii muncii de pe aceste meleaguri care, unindu-și eforturile pentru făurirea unei vieți mai bune, mai fericite, nu țin seama de nici o deosebire de naționalitate. (Aplauze puternice, orale, se scandează: „Ceaușescu— P.C.R.*). încă în 1380 iobagii români și maghiari s-au ridicat împreună împotriva feudalilor. In războiul țăranilor, condus de Doja, românii și maghiarii au luptat, de asemenea, laolaltă. Aici a poposit în anul 1601 Mihai Viteazul cu oastea lui. Mișcările revoluționare din 1703—1711, conduse de Francisc Rákóczi II au reunit sub stindardul pe care era scris „Pentru patrie, pentru libertate" populația română și maghiară. Răscoala lui Floria, Cloșca și Crișan a avut un puternic răsunet și pe meleagurile sătmărene. Revoluția din 1848 a marcat, de asemenea, momente rare între importante de colaboromâni și unguri în lupta împotriva asupritorilor. Este cunoscută, totodată, activitatea desfășurată de Vasile Lucaciu pe aceste meleaguri, precum și participarea sătmărenilor la realizarea statului național român în 1918. Este, de asemenea, vie în mintea noastră tradiția revoluționară a clasei muncitoare din municipiul dumneavoastră, participarea sătmărenilor la greva generală din 1920, precum și la luptele desfășurate în perioada dintre cele două războaie mondiale împotriva jugului asupririi burghezo-moșierești. Este cunoscută, totodată, participarea activă a sătmărenilor la lupta împotriva fascismului, pentru eliberarea patriei. Putem spune acum, la această sărbătoare, că milenară a municipiului istoria Satu Mare este strîns legată de conviețuirea frățească, de munca și lupta comună a românilor și maghiarilor. Viața i-a învățat că trebuie să conlucreze întotdeauna strîns uniți, să se opună întotdeauna asupririi, politicii de învrăjbire națională, să facă totul pentru a întări solidaritatea și frăția de muncă și luptă, constituind un tot unic în eforturile pentru edificarea socialismului și comunismului în patria noastră comună! (Aplauze puternice, orale, se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.“). Cunoașteți cît de dinamic s-a dezvoltat, după eliberare, municipiul Satu Mare. Este suficient să menționez că în 1971 s-a realizat numai în două zile și jumătate Ț‘treaga producție industrială a județului din 1938. (Aplauze prelungite) Vă închipuiți, tovarăși, produceți de fapt, acum într-un an, cît s-ar fi produs, la nivelul lui 1938, în mai bine de 100 de ani. Iată ce progres a cunoscut în anii socialismului municipiul Satu Mare (Aplauze, urale): Orașul dumneavoastră s-a dezvoltat puternic atît în ce privește numărul populației— ajungînd la aproape 100 000 de locuitorii —. (Continuare în pag. a 3-a) la mitingul din Piața Republicii ín pag. a 3-a Mitingul din municipiul Satu Mare Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România” clasa I, municipiului Satu Mare în semn de prețuire a trecyutului istoric al municipiului Satu Mare, a contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru îndeplinirea idealurilor de libertate și progres social, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, cu prilejul aniversării a 1.000 de ani de existență atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I, municipiului Satu Mare. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU maramureșul a umn mi IUBITE mIVENIT, NICOLAE CEAUȘESCU Este pentru noi, toți maramureșenii, o deosebită cinste și bucurie vizita de lucru în județul nostru a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Reîntîlnirea pe meleagurile noastre cu puternica personalitate a celui care a intrat definitiv în conștiința poporului român ca omul care își închină zi de zi, ceas de ceas, cu o energie fără egal, întreaga putere de muncă și înțelepciune triumfului socialismului și comunismului în România, zării țelului realisuprem — fericirea omului — ne oferă prilejul de a exprima aleasa și profunda noastră recunoștință conducerii partidului și statului nostru, care au în fruntea lor un mare om politic, gînditor și conducător. In amplul dialog pe care ii purtați cu mult stimate țara, tovarășe secretar general, asemenea unui înțelept părinte cu fiii săi, în spiritul aceluiași ales stil de muncă ce vă este propriu și care v-a atras dragostea fierbinte și stima întregului popor, Maramureșul a simțit întotdeauna nemărginita grijă și îndrumare care vin din partea secretarului general al partidului, sfatul și îndemnul care duc spre învingerea greutăților. Ne-ați găsit într-un moment de efervescență, cînd eforturile oamenilor muncii din Maramureș — fără deosebire de naționalitate, în inimile cărora trăiește același adinc sentiment de adeziune la politica partidului nostru — gîndurile și faptele noastre se îndreaptă spre aplicarea programului elaborat de Conferința Națională a partidului. Chibzuim cum să facem mai iute, mai bine și mai eficient să prindă viață hotărîrile stabilite de conducerea partidului, la elaborarea și îndeplinirea cărora aportul Dumneavoastră deosebit este recunoscut și mult apreciat. Sub semmii întrecerii pline de ardoare, pentru îndeplinirea înainte de termen ,a sarcinilor planului cincinal, oamenii muncii din județul Maramureș s-au angajat o dată cu țara să dea chipul faptei neschimbatei lor încrederi în puterea de creație și adevăr pe care o întruchipează Partidul Comunist Român, al cărui secretar general ne este simbol de înflăcărat patriotism, legat trup și suflet de ideea de slujire a destinului nou, socialist al României. Cu justificată mîndrie vă raportăm izbînzile noastre statornice obținute sub îndrumarea partidului pe șantierele societății socialiste multilateral dezvoltate , în edificarea ființei morale, prin biruințele de fiecare zi ale politicii partidului in toate compartimentele vieții; în dezvoltarea economică și socială a acestui ținut de comori și năzuindi de prosperitate patriei ; în acțiunnea civilizatoare a științei și culturii de care ne simțim atrași deopotrivă. Iubite tovarărășe Ceaușescu, Nicolae oaspete drag maramureșenilor, și astăzi, veți avea din nou prilejul să vă întilniți direct cu munca și viața plină de bucurii a minerilor, chimiștilor, metalurgiștilor, forestierilor, lucrătorilor de pe ogoare, intelectualilor, care toți urmăresc cu deosebit interes activitatea neobosită pe care o depuneți în slujba înfloririi patriei, a bunăstării poporului, străduindu-se la rîndul lor de a glas spiritulă lui de atașament profund față de politica partidului, hotărîrii lor nestrămutate de a-și spori, randamentul eforturilor, pentru ca strîns uniți în jurul partidului, al Dumneavoastră, iubite tovarășe secretar general, să participe mai intens la ridicarea României socialiste pe treptele înalte ale civilizației și bunăstării. Exprimîndu-și recunoștința față de interesul și dragostea ce le-o purtați, oamenii muncii maramureșeni vă întind brațele încărcate de flori și vă urează din inimă un fierbinte BINE AȚI VENIT IN MARAmUREȘ, IUBITE TOVARĂȘE NICOLAE CEAUȘESCU! TO DECEMBRIE ÎN ÎNTÎMPINAREA ANIVERSĂRII REPUBLICII Pe întinsul magistralelor subterane cuvîntul dat este fantă imnlinită • In luna trecută sarcina la metale în echivalent pe C.M.N. Baia Mare a fost depășită cu circa 2 la sută, ceea ce face ca minerii să dețină un excedent la producție marfă planificată de peste 16 milioane lei. • Colectivul E.M. HERJA extrage minereu în contul primei decade din luna noiembrie a.c. • La E.M. BÂIUT în luna septembrie s-au livrat concentrate de foarte bună calitate: cu 26 la sută mai mult zinc și cu 16,6 la sută mai mult cupru decât era planificat. • Aceeași coordonată: calitatea minereului a adus brigăzilor de la E.M. ILBA, care dau minereu complex, satisfacția îndeplinirii planului la metale pe luna septembrie în proporție de 134—146,6 la sută. • La E.M. NISTRU, între cele două mine ale exploatării se desfășoară o vie întrecere socialistă. Luna trecută, în privința îndeplinirii planului la minereu extras, colectivul de la minereu cuprifer conduce cu un avans de 3,1 la sută față de plan. £• M. Baia Sprie tradiția cortivii. Despre hărnicia cu care muncesc în îndeplinirea sarcinilor minerii de la Baia Sprie s-a mai scris. Dovadă stă faptul că după nouă luni de muncă există un avans la extracție egal cu circa 20 zile de muncă. Aici, în sectorul de investiții persistă de ani de zile tradiția ca sarcinile anuale de plan să fie îndeplinite cu o lună sau două mai devreme. De astă dată lucrurile stau și mai bine. La încheierea celor trei trimestre de muncă, în investițiile de la Baia Sprie s-a constatat că sarcinile anuale de plan au fost deja depășite cu peste 7 la sută. Așadar, brigăzile de mineri de la investiții au un avans în plan de peste 80 zile, perioadă consacrată acum unor noi lucrări miniere menite să concure la creșterea volumului extracției cu peste 10 la sută față de cel actual, la nivelul sarcinilor pe 1973. Factorul generalizator al acestor realizări este creșterea productivității muncii, indicator care este deja cu peste 5 la sută mai mare decît cel planificat. E* M. Șuior DOVEZI ALE HĂRNICIEI In cursul celor nouă luni trecute, la E.M. Șuior s-a extras atît minereu încît s-a depășit volumul dat de exploatările Băiuț și Nistru la un loc, fără a se folosi un efectiv mai mare. Hărnicia, dorința fermă de a răspunde exemplar sarcinilor de plan, entuziasmul minerilor se unesc cu ajutorul competent al specialiștilor și stau la baza înaltelor randamente de muncă. Notăm că în cursul anului, lună de lună la muior productivitatea muncii a depășit cu 4,6—12,4 la sută nivelul planificat. In mijlocul colectivului se bucură de binemeritată apreciere brigăzile conduse de Iuliu Popenciuc, Teodor V. Ilieș, Adolf Merk, Vasile Cristea, Nicolae Emil și multe altele. Cu realizările dobândite, Șuiorul dovedește pregătirea sa temeinică pentru ca în 1973 să realizeze, fără contribuția actuală a exploatării la zi care se termină, un randament mediu cu peste 1 la sută mai mare decît cel din 1972, deosebit examen de muncă și dir-