Pentru Socialism, ianuarie 1973 (Anul 23, nr. 5887-5910)

1973-01-04 / nr. 5887

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Maramureșul a întîmpinat Anul BUCURIE ȘI IZBÎNZI DE BUN AUGUR La revelionul tineretului băimărean. ULTIMELE ORE DIN DECEMBRIE anul 1972 se pregătea să-și încheie misiunea. Ceasuri de activitate febtilă. Copiii, grăbiți și jucăuși ca întotdeauna, puneau plugușorul. Gospodinele, la case sirguincioase și inventive, preparau bunătățile destinate oaspeților mari și mici. Bărbații mai grijulii ca altă dată, luau cu asalt magazinele, consulted cu migală lista pregătită pentru cumpărături, după care se întorceau victorioși acasă. Reporterul, veșnic în căutare de fapte noi, și-a notat în grabă, evenimentele la care a fost martora in prim popas îl tăcem la an biroul stării civile al Consiliului popular municipal Baia Mare. — Astăzi, ne spune Elena Andercău, șeful biroului, am oficiat ultimele 12 căsătorii din 1972. Anul cel nou va lua în corabie douăsprezece familii tinere și fericite. Să le urăm, după datina străbună din toată inima, altă iarbă-n cîmpuri deasă, atîtea zile frumoase! tot la Consiliul popular municipal aflăm că în anul 1972 s-au repartizat 1657 de locuințe. Printre cei care, în ultimele zile ale lunii decembrie s-au mutat în locuințele primite amintim pe Tiberiu Căpușan, media la Inspectoratul sanitar județean și soția sa Edith Căpușan, medic la Filatura de bumbac, Tinea Minzat, inginer electromecanic la I.G.O., Dumitru Tudor, miner la Herja, și-a extins spațiul locuibil la trei camere etc. O.C.L.D.P. a dat în folosință peste 580 de apartamente proprietate personală în municipiile Baia Mare și Sighetu Marmației. O investigație la blocul A/24 din Piața Unirii Baia Mare. Intrăm în apartamentul 20. Pensionarul Iustin Bogdan e mulțumit: — Avem 4 camere, bucătărie, dependințe. Apartament de confort I sporit. încălzirea funcționează ireproșabil. Azi urmează să primim apă caldă la bucătărie. Așteptăm să vină copiii de revelion. Copiii pensionarului Bogdan sunt profesori la școala din comuna Remeți! O fetiță era „de gardă" lângă o garnitură de mobilă la a doua intrare în același bloc. — Cum te cheamă? — Mariș Iudita. Sunt elevă în clasa a VI-a. — Unde-i tăticu? — A plecat să aducă și restul mobilierului. Acum avem apartament cu trei camere. — Iți place noua ta locuință? — Da, îmi place, dar încă nu-i obișnuită, că la bloc nu-i grădină. — Se vor amenaja spații verzi. — Știu... acum se construiește — Ce profesie are tăticu? — E lăcătuș la „Băimăreana“. MMMagazinul de mobilă. Scurt dialog cu Vasile Horea, responsabilul unității, care tocmai calcula realizările zilei: — Azi am vîndut mobilă în valoare de peste 35.000 lei. — E mult? E puțin? — Chiar foarte bine pentru o zi de la finele anului. — Cumpărătorii de azi? — Dan Culceag, șofer la I.P.I.U.T., Gheorghe Covaci, miner la E.M. Săsar și... alții. — Decembrie a fost o lună plină în gestiunea unității? î. NEGREANU (Continuare în pag. a 4-a) ____________________ Anul XXIII nr. 5887 * Joi 4 ianuarie 1973 ♦ 4 pagini — 30 bani Toast pentru fericire Străzile Băii Mari, luminate feeric, anunțau că se apropie tînărul an 1973. Mii de oameni se îndreptau spre localurile destinate sărbătoririi Revelionului. Plugușoarele își făceau cu sîrguință datoria, poposind din casă în casă, vestind marele eveniment și urînd gazdelor fericire și belșug în anul care bătea și la porțile municipiului nostru. Ne-am început colindul la meteorologul de serviciu, Eva Hindrn, care ne primește cu un surîs: Vreme bună! E drept, fără zăpadă, dar avem un cer spuzit de stele. Și de aici am plecat la stelele revelionului. ... Un revelion inedit în urbea de la poalele Dealului florilor. Primul revelion al filaturilor și textiliștilor băimăreni, unitate modernă a industriei noastre, care a pus în funcțiune întîile capacități de producție, cu multe luni înainte de termen, cinstind Conferința Națională a partidului și cea de-a 25-a aniversare a Republicii. ION NAN (Continuare în pag. a 2-a) Reveiion în haine de lucru cupa de metal dăruită patriei Intrăm în cetatea metalurgiei și chimiei băimărene. E unitatea industrială a Maramureșului care a dat țării o producție valorică de aproape 100 milioane lei peste prevederile planului anual, o performanță în îndeplinirea angajamentelor luate pentru cinstirea aniversării Republicii. La cuptorul de topire în suspensie, un adevărat colos incins, facem cunoștință cu muncitorii din echipa condusă de topitorul Dumitru Fănătean. Colectivul secției topite de la U.M.M.N., a oferit în dar Republicii, peste limita planificată, sute de tone cupru convertizor. Ei spun „O cupă de metal", o cupă ale cărei dimensiuni se găsesc într-o continuă creștere. Căci în fiecare minut și oră, cupa își mărește dimensiunile, capătă noi valori. — Satisfacții ? Ce să zic! In cei 18 ani de cînd lucrez aici, am avut mai multe. Una că am o învățat o meserie, alta că am familie, soția și patru prunci, mi-am făcut casă nouă. Nu aici, în oraș, ci la Fărcașa, în satul natal. Mai trebuie să o tencuim pe dinafară și apoi e gata, își împărtăși gîndurile topitorul Fănățean. Ce avem de făcut în producție, cunoaștem și vom face. Vrem să terminăm cincinalul în patru ani și jumătate. Ăsta-i gîndul nostru, al tuturor. Gînduri, speranțe, opțiuni. Munca la topire și convertizare își continuă cursul prin schimbul preluat de echipele muncitorilor conduse de către Traian Poenaș, Ștefan Moldovan, întreaga coordonare schimbului de noapte i-a fost a încredințată tînărului inginer Cristian Vasilescu. Maiștrii Teodor Ardeleanu și Romeo Palinkaș au predat supravegherea și dirijarea tabloului de comandă colegilor lor Gheorghe Ionuț și Kamil Giswein. „Timpul cît mi-a mai rămas, ne mărturisi Teodor Ardeleanu, îl voi petrece, împreună cu soția, la muncitorul Simion Cînța, un prieten care și-a cumpărat apartament. Vrem să ne simțim bine, ca în noul an să lucrăm mai spornic, mai productiv. Știți, este un an care ne cere ceva mai mult decit pînă acum. Dar putem face, pentru că avem oameni buni, harnici, încă din prima clipă a noului an echipele de topitori au elaborat suplimentar cite o șarjă de metal, ceea ce dovedește realizarea în practică a chemării partidului de a înfăptui înainte de termen actualul plan cincinal. In toată uzina se lucrează din plin. In sala mare a cantinei, metalurgiști și chimiști, împreună cu soțiile și cei dragi, își petreceau revelionul în veselie și voie bună. La una din mese se găsea inginerul Gheorghe Grebleș, șeful secției topice. Este unul din oamenii uzinei care, la cei 37 de ani ai lui, a parcurs toate treptele ierarhice ale meseriei de metalurgist: muncitor, maistru, inginer. A. PALFI (Alte reportaje în paginile 2 și 3). * Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute vom încheia anul 1972 cu conștiința că am parcurs o nouă și importantă etapă pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în România. Și în acest an oamenii muncii au obținut succese de seamă în toate domeniile de activitate. In industrie planul producției a fost depășit, iar în agricultură am obținut cea mai mare producție din istoria țării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte învătămîntul, știința, arta, cultura, s-a îmbunătățit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizație al întregii noastre națiuni socialiste. In acest an, Conferința Națională a partidului a luat hotărîri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico-sociale întregii țări, iar Marea Adunare Națională a a adoptat o serie de legi menite să perfecționeze în continuare relațiile de producție, organizarea societății noastre socialiste. Zilele trecute sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de ani la proclamarea Republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluționară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate națională și socială, pentru progres și o viață mai bună. Apreciind abnegația și entuziasmul oamenilor muncii în obținerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieții noastre noi — clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor liber și stăpîn pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt în industrie și agricultură, ridicarea calității și eficienței întregii activități economice, în vederea sporirii avuției naționale și creșterii bunăstării întregului popor. Stă în puterea ficăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiții planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetățean la locul său de muncă își va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioți, succese cît mai mari în activitatea consacrată prosperității patriei, traducerii în viată a mărețului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Dragi tovarăși. In anul care a trecut România a desfășurat o amplă activitate internațională în slujba descinderii, păcii și ..elaborării. S-au întărit și dezvoltat relațiile noastre de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte țări, în spitritul coexistenței pașnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeței politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului și statului nostru cu privire la evoluția vieții internaționale. Deși pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se mențin surse de conflict și încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a trăi în pace și bună înțelegere. Forțele înaintate de pretutindeni acționează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societății, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune și dominație, de forță și amenințare cu forța, pentru promovarea în relațiile interstatale a principiilor independentei și suveranității naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese în dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viața internațională, să ducă la soluționarea, în spiritul păcii, a noi și noi probleme care confruntă omenirea, să fie anul tinerii conferinței europene pentru securitate, anul unui nou și important pas înainte pe calea conlucrării rodnice între națiuni, împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca noul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam și în întreaga Indochină, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securității și destinderii internaționale. România intră în noul an, hotărîtă să-și aducă contribuția activă la normalizarea climatului internațional, la instaurarea păcii și securității în lume. Considerăm că, acționînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coșmarul războaielor, a unei lumi în care fiecare națiune să se poată dezvolta liber, bucurîndu-se nestingherit de roadela muncii sale, de cuceririle civilizației umane. Stimați tovarăși. Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace și colaborare! _ Sntaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetățeni ai României socialiste — muncitori, țărărăni, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstilnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — cele mai calde urări de sănătate dață lungă, un an nou fericit, satisfacții și bușiurii depline, realizarea tuturor dorințelor și aspirațiilor de mai bine! La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni! La Seini a luat ființă o întreprindere de industrie locală o veste plăcută pentru locuitorii frumoasei comune Seini. Ca urmare a hotărîrii Sesiunii jubiliare a Consiliului popular județean din 27 decembrie 1972, începînd cu primele zile ale lunii ianuarie 1973, va funcționa „întreprinderea de industrie locală Seini", o nouă unitate economică din această comună. Noua întreprindere are ca nucleu de bază două activități mai vechi a locuitorilor comunei Seini, desfășurate în secții de materiale abrazive și exploatarea carierelor. In viitor, noua întreprindere își va dezvolta aceste activități, vor lua ființă altele de diferite bunuri de consum. O amploare deosebită va lua secția de materiale de construcție și de prefabricate de beton. Vom menționa că profilul noii unități depinde de colectivul ce o va forma, de propunerile și ideile cu care vor veni pentru lărgirea sortimentului fabricat. In pagina a 4-a BASORELIEF jirtm^rv |T”>| if*» Tmr^iMnunji^mHiipn» n> Convocarea Consiliului popular al județului Maramureș i Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Maramureș, în temeiul prevederilor art. 23, 25 și 47 din Legea nr. 57/1968 de organizare și funcționare a consiliilor populare. DECIDE: Articol unic. — Consiliul popular al județului Maramureș se convoacă în cea de-a XVI-a sesiune ordinară în ziua de 13 ianuarie 1973, ora 9, la sediul Consiliului popular județean din Baia Mare, str. 17 Octombrie nr. 40, cu următorul proiect de ordine de zi: 1) . Proiect de hotărîre cu privire la adoptarea planului economico-social in profil teritorial pe anul 1973; 2) . Proiect de hotărîre cu privire la adoptarea bugetului local pe anul 1973. PREȘEDINTE, SECRETAR: Gheorghe Blaj Valentin Bota PETRE BORILÄ Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat. Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România anunță cu profundă durere încetarea din viață, după o lungă și grea suferință, în ziua de 2 ianuarie 1973, a tovarășului Petre Borilă, vechi militant al mișcării muncitorești revoluționare, activist de frunte al partidului și statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și inflorirea patriei. COMITETUL CENTRAL CONSILIUL DE STAT AL PARTIDULUI COMUNIST AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂN ROMÂNIA CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Din partea comisiei de organizare a funeraliilor Comisia pentru organizarea funeraliilor tovarășului Petre Borilă comunică . Sicriul cu corpul neînsuflețit al tovarășului Petre Borilă va fi depus la Marea Adunare Națională. Pentru a-și lua rămas bun, cetățenii vor avea acces joî, 4 ianuarie a.c., între orele 9—14. Mitingul de doliu va avea loc la Palatul Marii Adunări Naționale, în ziua de 4 ianuarie, ora 14.00, iar înmormintarea în jurul orei 15.30 la Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului și a patriei, pentru socialism. . *