Pentru Socialism, februarie 1973 (Anul 23, nr. 5911-5934)

1973-02-01 / nr. 5911

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN 1—28 FEBRUARIE lui CĂRUI LA SATE E o bucurie să se știe că la sate lună din fiecare an este închinată, în chip special, cărții. In procesul permanent de educație, desfășurat pe multiple căi în rîndul oamenilor muncii, cartea deține o greutate specifică, un rol de prim rang, instruiește și farmecă, informează și astîmpără curiozitatea intelectuală, determină mișcarea spre nou a gîndirii, formează și consolidează atitudini și convingeri umaniste. E o tradiție ca în fiecare an luna februarie la sate să fie dedicată Anul 1973 este cărții, al, 13-lea, dintre anii socialismului, în care lucrătorul satelor noastre beneficiază în mod declarat de o solicitare și participare a sa în procesul cunoașterii prin intermediul paginii tipărite. Cu alte cuvinte, vrem să spunem că „Luna cărți la sate" se află la a XIII-a ediție, iar semnificația ei crește dacă vom aminti că precedentul an, 1072, a omagiat cartea pe plan internațional, sub atit de generoasa deviză a „Cărții pentru toți". Adoptînd acest îndemn, nu putem înțelege o „Lună a cărții la sate" decît nînd un timp însemul cărții pentru toți sătenii. Extensiunea pe care a căpătat-o în țara noastră învățămîntul general in ultimele decenii, integrarea complexă a populației tinere și adulte în spațiul culturii reprezintă factori ce au contribuit masiv la modificarea structurii publicului cititor de carte, ca și la lărgirea receptivității sale față de scrierile politice, literare, tehnico-științifice și artistice. Nu întîmplător, vizatorii deci, organu mai concep global o „Lună a cărții la sate", ci diferențiat pe etape, în funcție de anumite domenii tematice vizate, după cum urmează : 1—7 februarie : „Cartea social-politică, sprijin prețios în formarea conștiinței socialiste"; 8—14 februarie : „Cartea agrozootehnică — deschizătoare de drumuri în obținerea de recolte bogate"; 15—21 februarie : „Cartea beletristică contemporană — izvor de cunoaștere a valorilor spirituale create de orînduirea socialistă". 22—28 februarie : „Tineretului de la sate — cultură, educație, civilizație prin carte" Acest simplu enunț, reflectînd direcții pe care este dirijată producția editorială, prin vasta rețea de librării și biblioteci, definește convingător ascensiunea spre știință, cultură și civilizație prin cartea lumii satului României socialiste de astăzi. In județul nostru, coordonatorii „Lunii cărții la sate" și îndrumătorii manifestărilor de această natură sunt Comitetul de cultură și educație socialistă, Comitetul județean al U.T.C. și Uniunea județeană a cooperativelor de consum. Subliniind acest lucru, înțelegem că în desfășurarea acțiunilor de propagandă cărții, de difuzare a și popularizare în masă a valorilor ei, vor fi antrenați toți lucrătorii cu cartea, activiști pe tărîm cultural și obștesc din comune și sate aparținătoare, intelectualitatea locală, întreținînd, prin carte și pentru carte, o largă adeziune la tinerețea fără bătrinețe a frumuseții spirituale sălășluite în pagina tipărită. Căminele culturale, bibliotecile comunale și filialele lor sătești, cu sprijinul organizațiilor U.T.C., sunt chemate să organizeze o gamă variată de manifestări artistice închinate cărții: dezbateri și discuții pe probleme actuale ale făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, simpozioane pe teme științifice și de etică, șezători și concursuri literare, expoziții de cărți pe genuri de literatură (social-politică, tehnico-științifică, agrozootehnică, literară, pentru tineret), prezentări de titluri noi, seri de basme și recitaluri de poezie. Incinta bibliotecilor, sediile organizațiilor de tineret și ale cooperativelor agricole de producție, școlile, cabinetele de științe sociale și punctele de informare și documentare politicoideologice pot găzdui asemenea acțiuni, intensificînd propaganda cărții și amplificînd difuzarea ei. Librăriile specializate și magazinele cooperației de consum de la sate vor difuza un număr sporit de cărți, fiind aprovizionate cu apariții editoriale recente. Amenajarea de vitrine și standuri de cărți va facilita contactul mai larg, întilnirea mai operativă și mai eficientă a publicului sătesc cu cartea, cu virtuțile ei instructive formative, cultivînd și pasiunea cititului și gustul ales al culturii scrise. Astfel, conjugate, eforturile, astfel stimulate inițiativele și întreprinse acțiunile. ..Luna cărții la sate" poate constitui, cu adevărat și în fapt, un eveniment și o rară bucurie spirituală. 1 februarie 1973 Anul XXIII nr. 5911 ♦ Joi * 4 pagini — 30 bani 1973— an hotăritor pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani și jumătate ADUNĂRILE GENERALE ALE OAMENILOR MUNCII tribună a experienței înaintate, a înaltei conștiințe patriotice Aflate în plină desfășurare, adunările generale ale oamenilor muncii sau ale reprezentanților acestora, dezbat modul în care s-a îndeplinit planul în anul trecut, stabilesc noi coordonate pentru îmbunătățirea generală a activității economicefinanciare, pentru realizarea exemplară a sarcinilor planului maximal pentru anul în curs. Larga arie problematică, dezbaterile amănunțite, schimbul de experiență, strădania generală pentru lichidarea unor greutăți și neajunsuri, consensul colectiv în mobilizarea tuturor forțelor și rezervelor in scopul îndeplinirii exemplare a sarcinilor mobilizatoare fac din această rundă a adunărilor generale ale oamenilor muncii sau ale reprezentanților acestora o veritabilă tribună de manifestare a exigenței și responsabilității muncitorești, o dovadă a înaltei conștiințe patriotice care animă colectivele noastre de muncă. Ca o ilustrare, cele inserate în pagina a III-a a ziarului nostru de astăzi. zăpada a sosit la măsuri s-au luat pentru preîntimpinarea insăpețirilor ? In buletinul de informare al Direcției județene de drumuri și poduri privind starea circulației, pe drumurile județului nostru în data de 31 ianuarie 1973 sunt consemnate grosimi de zăpadă cuprinse între 1-3 cm pe partea carosabilă și între 2-5 cm pe acostament. Pe toate drumurie, naționale și județene, circulația este normală. Dar ce măsuri au fost luate în vederea preîntîmpinării înzăpezirilor pentru ca circulația rutieră să se desfășoare — chiar în condițiile unor căderi de zăpadă masive — în mod normal? — In municipiul Baia Mare, ne spune inginerul principal Traian Ghita, de la secția de gospodărire comunală și locativă a Consiliului popular municipal, toate utilajele pentru deszăpezire sunt apte pentru intervenție. Avem in vedere o autofreză, 3 tractoare cu lamă, două buldozere, o răspînditoare de nisip, două autospeciale cu perii, 15 autocamioane, plus utilajele din dotarea secției de salubritate a întreprinderii comunale De asemenea, avem întocmit un plan de acțiune în care toate străzile din municipiu sunt împărțite pe sectoare repartizate pe întreprinderi și instituții în vederea mobilizării oamenilor la deszăpezire în caz de nevoie de la planul de acțiune și pînă la înlăturarea grabnică a zăpezii, nu numai de pe partea carosabilă, ci și de pe trotuare, de la intrările în blocurile de locuințe, din fața unităților comerciale, a întreprinderilor și instituțiilor mai este nevoie și de preocupare pentru mobilizarea cetățenilor. In dimineața zilei de 31 ianuarie, putini locatari au ieșit afară să curețe zăpada. Un raid prin municipiul Baia Mare ne-a arătat că nici lucrătorii din unitățile comerciale nu au curățat peste tot zăpada din fața magazinelor nici o bună parte din întreprinșiderile și instituțiile din municipiu nu au participat la o asemenea acțiune. Zăpada nu are ce căuta pe trotuare! Dacă nu o curățăm acum, mai tîrziu va fi și mai greu. Comitetele asociațiilor de locatari, deputații, conducătorii de întreprinderi și instituții au datoria de a mobiliza forțe la înlăturarea zăpezii de pe arterele de circulație. Timpul nu așteaptă. — Direcția județeană de drumuri și poduri — ne comunică tovarășul Vasile Voloșin, tehnician principal la serviciul producției are un plan operativ privind deszăpezirile din județ. In cadrul acestui plan sunt cuprinse 6 baze de deszăpezire dotate cu utilaje corespunzătoare. De asemenea, tot ca o măsură de prevenire, la ieșirile din municipiile Baia Mare și Sighetu Marmației, din orașul Vișeu de Sus. Direcția noastră a plantat panouri pe care sunt trecute zilnic datele privind starea circulației pe drumurile județene. . — In vederea preintimpinării înzăpezirilor — ne spune tovarășul ing. Mihai Stoian, șeful Secției de drumuri și poduri naționale — Baia Mare — noi ne-am organizat pe baze de deszăpezire, fiecare din aceste baze fiind dotate cu 1-2 tractoare cu lame, autocamioane de patrulare cu și fără lame, răspînditoare de nisip antiderapant și sare. Astfel de baze, avem la Baia Mare, Petrova și Sighet. Bazele care se ocupă cu deszăpezirea în zonele de deal și munte sunt dotate cu utilaje grele ca buldozere și autogredere, avind în rezervă și autofreze. Așadar, o trecere succintă în revistă a pregătirilor ce s-au făcut în vederea preîntîmpinării înzăpezirilor ne demonstrează că dispunem de mijloace și forțe pentru a înlătura zăpada din drum. Cu toate acestea, în toate localitățile trebuie luate stringente măsuri de curățare și înlăturare a zăpezii de pe căile de circulație, fără să se aștepte apeluri și indicații speciale. Deputații consiliilor populare orășenești și comunale trebuie să considere o îndatorire a lor, de a mobiliza cetățenii la deszăpezire, la crearea de pîrtii de trecere la transportarea zăpezii în afara localităților, pe cîmp. Avem utilaje de diferite tipuri, gata pentru a interveni, trebuie însă eforturi și inițiative proprii. AL. POIENARU t Hala morilor din stația pilot a Institutului de cercetări și proiectări miniere pentru minereuri neferoase și rare Baia Mare. Efervescență la biblioteca din comuna Vadu Izei. Inițiativa cetățenească — izvor de noi succese Cea de-a XVII-a sesiune ordinară a Consiliului popular municipal Sighetu Marmației a făcut o minuțioasă analiză a posibilităților de realizare exemplară a planului economico-social în profil teritorial și bugetului pe 1973, deputații aprobînd obiectivele întrecerii patriotice, ca răspuns la Chemarea adresată de Consiliul popular județean tuturor consiliilor populare din țară. La lucrările sesiunii au luat parte tovarășii Victor Pordea, secretar al Comitetului județean de partid, însemnări de la sesiunea Consiliului popular municipal Sighetu Marmației și Valentin Bota, secretarul Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Sesiunea a fost deschisă de tovarășul Ioan Ulici, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal. Expunerea prezentată de tovarășul Iuliu Zagorschi, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliul popular municipal, s-a referit, pe larg, la realizarea planului economic pe 1972, la obiectivele planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial și a bugetului pe anul 1973. In anul trecut, s-a dat o producție suplimentară de 30 milioane lei. Semnificativ este faptul că peste 95 la sută din sporul de producție s-a obținut pe seama creșterii productivității muncii. Realizări de seamă s-au înregistrat și în domeniul exportului, în construcții, în cooperația meșteșugărească etc. La nivelul municipiului planul de producție economic și social a fost realizat cu un avans de 34 zile față de prevederile inițiale. La un nivel corespunzător s-au situat și realizările pe plan edilitar-gospodăresc. Prin munca patriotică a cetățenilor s-au executat lucrări în valoare de 7,5 milioane lei. Pe acest temei — și ca răspuns la Chemarea la întrecere a Consiliului popular județean Maramureș — sesiunea a aprobat noi și importante obiective ale întrecerii. Ele sunt jalonate îndeosebi in direcția valorificării mai eficiente a resurselor locale, obținerii unui randament mai mare a potențialului material și uman, realizării unei producții și productivități sporite, reducerea prețului de cost și a cheltuielilor de producție in economie. Înfrumusețarea orașului și comunelor etc. Printre alte angajamente se arată că în cadrul industriei locale se va realiza o producție marfă vindută și încasată cu 11 la sută mai mare, în sectorul de gospodărie comunală și locativă o depășire a planului de prestări cu peste 1.030.000 lei, realizîndu-se, totodată, un spor al beneficiilor peste plan de 7 milioane lei. Deputații care au luat cuvîntul în sesiune au analizat cu exigență acele laturi ale activității care să asigure în viitor obținerea unor rezultate mult superioare în întreaga activitate economică și socială, făcînd prețioase propuneri. — Am început producția anului acesta pe un temei bun, sublinia în cuvintul său deputatul Stelian Morcovescu. Pentru realizarea exemplară a sarcinilor, industria locală dispune de utilaje, spații noi de producție pe baza cărora s-a putut trece la o diversificare a producției, încă din acest an se va trece la lărgirea gamei de sortimente cu încă 14 produse, din care 8 noi tipuri de mobilă . In activitatea noastră mai întîmpinăm și unele greutăți, cum este aceea a transportului muncitorilor. O se M. TRIFOI (Continuare în pag. a 2-a) CHEMARE către toate consiliile populare comunale din Republica Socialistă România Consiliul popular al comunei Stoicănești, județul Olt, in sesiunea din 30 ianuarie 1973 a dezbătut intr-o atmosferă de exigență și responsabilitate modul de îndeplinire a sarcinilor economice și a bugetului local pe anul 1972, precum și prevederile planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial și ale bugetului local pe anul 1973. Consiliul popular apreciază că, sub îndrumarea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii din Cooperativa agricolă de producție, din unitățile de comerț și prestări de servicii, din instituțiile de învățămînt, sănătate și cultură, toți locuitorii comunei, au obținut în anul care a trecut succese însemnate în sporirea producției vegetale și animale, in buna aprovizionare și servire populației, în domeniile edilitar-gospodăresc, al învățămîntului, săanătății, culturii, educației socialiste și sportului, care au creat puternică bază materială și spirituală pentru dezvoltarea în continuare a comunei. Ca urmare a organizării producției și a muncii, pe baza acordului global, a eforturilor depuse și a folosirii unor tehnologii moderne. Cooperativa agricolă de producție din comuna noastră a obținut în anul 1972 o producție medie la hectar, în teren neirigat, de 4.655 kg grlu față de planul de 3.600 kg; 4.827 kg porumb boabe față de 4.000 kg planificat, 41.067 kg sfeclă zahăr față de 30.000 kg prevăzute în plan. Efectivele de animale la sfârșitul anului au fost realizate în proporție de 104 la sută la bovine și de 147 la sută la porcine. De la cele peste 700 vaci furajate s-a obținut o producție medie de 3.070 litri lapte pe cap de vacă, față de 3.000 litri planificat. Rezultatele obținute în producția agricolă au creat posibilitatea livrării la fondul de stat a unor cantități de: 4.060 t cereale, cu 1.050 t peste plan; 8.000 t sfeclă zahăr cu 2.000 t peste plan; 656 t carne, mai mult cu 230 t față de planul stabilit, 45.009 hl lapte, cu 2.509 hl peste plan și a altor însemnate cantități de produse agroalimentare. Livrarea către stat a acestor cantități sporite de produse a făcut ca in anul 1972 valoarea producției marfă la 100 ha să fie de 790.969 lei, contribuind în acest fel la o mai bună aprovizionare a populației din mediul urban, creșterea cantităților de produse livrate la export și, totodată, la sporirea veniturilor Cooperativei agricole, la ridicarea nivelului de trai al populației din comuna noastră. Totodată, s-au efectuat lucrări prin muncă patriotică în valoare de 512 mii lei, revenind 109 lei pe fiecare locuitor. Un rol de seamă în obținerea acestor succese l-a avut întrecerea socialistă organizată în cinstea Conferinței Naționale a partidului și Aniversării a 25 ani de la proclamarea Republicii, precum și mobilizatoarea chemare la întrecere pentru realizarea sarcinilor economice, edilitare și social-culturale, adresată tuturor comunelor din țară de către comuna Pechea, județul Galați. Consiliul popular, exprimînd adeziunea locuitorilor comunei Stoicănești de a traduce neabătut în viață hotărîrile Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, sarcinile rezultate din rezoluția Conferinței pe țară a secretarilor comitetelor comunale de partid și primarilor dinn comune, privind creșterea producției agricole și dezvoltarea economico-socială a satelor, adresează tuturor consiliilor populare din țară chemarea la întrecere pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor pe anul 1973, în principal, la următoarele obiective : I. — IN DOMENIUL ECONOMIC A. In agricultură. 1. — Acționînd cu mai multă fermitate pentru aplicarea legii fondului funciar și intensificarea lucrărilor de desecare, de scurgere a apelor și de corectare a excesului de umiditate a terenurilor, precum și a altor lucrări de îmbonătățiri funciare ca : nivelări, combaterea eroziunii solului, defrișări de mărăcinișuri, reduceri de drumuri etc., prin mobilizarea locuitorilor comunei și mijloacelor materiale locale, se va asigura cultivarea întregii suprafețe arabile de 3.595 ha, precum și folosirea integrală, în scopuri productive, a suprafețelor din centrele gospodărești, a grădinilor populației și terenurilor intravilane. Totodată, se vor lua măsuri pentru fertilizarea a 600 ha teren arabil cu îngrășăminte naturale. 2. Prin continua îmbunătățire a folosirii forței de muncă și a mijloacelor de producție, a structurii culturilor și a raselor de animale, aplicarea de noi măsuri de cointeresare a cooperatorilor și lucrătorilor din S.M.A., prin introducerea și generalizarea acordului global în legumicultură, viticultură, pomicultură și creșterea animalelor, în anul 1973, se vor obține: (Continuare în pag. a 2-a) s