Pentru Socialism, iunie 1973 (Anul 23, nr. 6014-6039)

1973-06-10 / nr. 6022

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIII nr. 6022 I Duminică 10 iunie 1973 4 pagini — 30 bani ÎN CINSTEA MARII SARBATORI Noua linie de dotare de la U. P. Baia Sprie în rodaj mecanic Ieri a intrat în probele mecanice de funcționare linia de flotație nr. 1 de la Uzina de preparare Baia Sprie. Realizată în mai puțin de 6 luni, noua linie tehnologică — a doua modernizată și amplificată în decurs de un an — dispune de un ansamblu de utilaje dintre cele mai noi, rod al concepției originale a cercetătorilor de la I.C.P.I.M.N.R. și specialiștilor uzinei și folosește aceleași suprafețe de producție. Flotația nr. 1 este construită de colectivele lotului Baia Sprie al T.C.M.M., condus de maistrul Marin Iancu, din mijlocul căruia s-au evidențiat prin calitatea lucrărilor echipele conduse de Geza Damian, Zaharia Pop, Andrei Kisskasa, Emeric Erzseni, Ioan Tămaș, Ludovic Pușkaș. Noi tipuri de utilaje miniere In întrecerea socialistă pe care o desfășoară spre a obține rezultate deosebite în cinstea celei de-a XXIX-a aniversări a eliberării patriei, colectivul de la U.U.M.R. Baia Mare își face tot mai din plin simțită contribuția la îmbogățirea zestrei tehnice a unităților industriei miniere. In lunile care au trecut din acest an, de pildă, în fabricație de serie au fost introduse aproape 200 noi repere de piese de schimb și 15 noi tipuri de mașini și utilaj minier. Bune rezultate au fost înregistrate și în sporirea producției, îndeosebi pe seama creșterii productivității muncii, indicator la care sarcina de plan pe cinci luni a fost realizată în proporție de 108,8 la sută. La producția globală, față de 2.500.000 lei, cut s-a angajat să obțină în 1973 peste sarcinile de plan, colectivul uzinei a realizat suplimentar produse însumînd 2.284.000 lei. Peste 65 la sută din întregul spor de producție a fost dat de colectivul atelierului prelucrări la rece. Angajamentele anuale realizate înainte de termen întreprinderea județeană de industrie locală a încheiat activitatea pe cinci luni din acest an cu un bilanț bogat în realizări. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, volumul producției a sporit cu peste 11 la sută. Realizările arată, totodată, că angajamentul asumat în întrecerea socialistă pe întregul an a fost depășit la producția globală cu 1.264.000 lei, iar la cea de marfă cu 5.144.000 lei. Secțiile de pe platforma industrială din Baia Mare, Fabrica de materiale de construcții Baia Sprie și Fabrica de pîine Baia Mare, prin faptul că au realizat împreună o producție marfă suplimentară în valoare de peste 13 milioane lei, ocupă primul loc în întrecerea socialistă ce se desfășoară în cadrul întreprinderii pentru realizarea sarcinilor cincinalului în patru ani și jumătate. r Prin îmbunătățirea activității de servire Unitățile cooperației meșteșugărești din cuprinsul județului, așezînd în centrul preocupărilor îmbunătățirea calitativă a activității de servire a populației, au reușit să înregistreze, în cinstea zilei de 23 August importante succese, materializate în depășirea cu 2.800.000 lei a valorii producției marfă și a prestațiilor de servicii către populație. Acestea fac dovadă că angajamentul, în baza căruia meșteșugarii și-au propus să contribuie în acest an la buna servire a populației cu mărfuri și prestații de servicii realizate peste sarcinile de plan în valoare de 5 milioane lei, se înfăptuiește cu succes. Pînă în prezent, din totalul de 20 noi secții prevăzute a se înființa în 1973, un număr de 8 au și luat ființă. Munca de ridicare și stivuire a cherestelei în depozitul de la S.I.L. Tăuții de Sus se face acum, în cea mai mare parte, cu ajutorul autostivuitorului cu furci laterale, mărind gradul de mecanizare al acestei operații care se făcea, pînă nu de mult, manual. Întîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu participanții la Conferința națională a Uniunii artiștilor plastici, cu prilejul vizitării expoziției „125 de ani de la Revoluția din 1848 în România” In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, s-a deschis, sîmbătă la amiază, la sala „Dalles" din Capitală, expoziția jubiliară de artă plastică „125 de ani de la Revoluția din 1848 în România". Ea reprezintă un vibrant omagiu pe care pictorii, sculptorii și graficienii de pe întreg cuprinsul țării îl aduc glorioasei aniversări, marilor înaintași, celor ce au purtat steagul mișcării revoluționare pașoptiste, luptînd, cu inimile înflăcărate de o nobilă iubire de neam și țară, pentru libertate și progres, pentru unitatea și independența națiunii române. La vernisaj au luat parte tovarășii Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț. De asemenea, erau prezenți membri ai C.C. al P.C.R., miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești. Sunt de față participanții la Conferința națională a Uniunii artiștilor plastici, mulți dintre ei prezenți cu opere în expoziție, critici de specialitate și alți oameni de cultură. Este ora 12,15. La intrarea în sala expoziției, secretarul gene(continuare în pag. a 4-a) CUVINTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Aș dori să încep — deși sînteți la sfîrșitul lucrărilor conferinței — prin a vă adresa salutul și felicitările Comitetului Central, ale Consiliului de Stat și guvernului, ale mele personal, pentru încheierea cu succes a conferinței pe țară a Uniunii artiștilor plastici. (Vii aplauze). Am fost invitat de conducerea uniunii să particip la deschiderea conferinței. Nu am avut această posibilitate. Ne-am gîndit, pînă la urmă, să mai aducem și aici unele inovații, să ne întîlnim în cadrul acestei expoziții alcătuite de artiștii plastici în cinstea aniversării a 125 de ani de la Revoluția din 1848. Cred că am făcut bine că am procedat în felul acesta, deoarece, vizitînd expoziția, am putut căpăta o imagine a ceea ce ați realizat, a ceea ce puteți realiza atunci cînd vă propuneți să dați expresie unor momente importante din istoria națională, să înfățișați eroismul, lupta pentru o viață mai bună, mai dreaptă, pentru progres și civilizație, a poporului nostru. Impresia pe care mi-am format-o despre expoziție este bună. Sunt înfățișate, prin imagini variate, momente importante, în stiluri deosebite. Ceea ce constituie însă caracteristica generală a expoziției, caracteristică ce corespunde orientărilor date de Congresul al X-lea și de Conferința Națională ale partidului este că, folosindu-se stiluri și maniere diferite de expresie, s-au realizat lucrări bune, cu un conținut menit să servească educării poporului. Cred că această expoziție a reușit în mod minunat să dea expresie orientării date de Congresul al X-lea al Partidului nostru. (Aplauze puternice), înțelegeți că mi-ar fi greu să spun ce mi-a plăcut mai mult, mi-ar fi greu ca, în fața tuturor celor care au expus aci, să exprim preferințele mele. Pot spune însă că, în general, atît ca orientare, cit și ca expresie artistică, mi-au plăcut mai toate lucrările. De aceea, aș dori să-i felicit călduros pe toți artiștii plastici care au contribuit la realizarea expoziției, care au creat lucrări consacrate acestui eveniment — chiar dacă ele nu sînt expuse aici — propunîndu-și ca prin arta lor să evoce unul din marile momente ale istoriei României, și să le urez succese și mai mari în viitor. (Aplauze puternice). Desigur așa cum se întîmplă întotdeauna, cînd vezi că se pot face lucruri bune, începi să devii mai pretențios. Aș putea spune că în această situație măi găsesc eu acum. Comparativ cu expoziția pe care am văzut-o tot aci, cu cîțiva ani în urmă, pot spune că s-au făcut pași foarte mari, mai cu seamă în direcția redării unui conținut bogat de idei, într-o mare varietate de expresii. De aceea, aș dori săi nu-mi luați în nume de rău dacă voi folosi momentul încheierii conferinței dumneavoastră și al deschiderii acestei minunate expoziții, pentru a-mi exprima dorința, dorința conducerii noastre de partid, a întregului popor, de a vedea noi operei de înaltă valoare educativă și artistică. (Continuare în pag. a 4-a) „Decada culturală sigheteană” la prima ediție între II — 21 iunie a.c. se desfășoară „decada culturală sigheteană“ — amplă și bogată acțiune politică de masă, cultural-artistică, inițiată de organele locale de partid și de stat din municipiul de pe malul Izei. Aflată la prima ediție, „decada" inserează, în programul său, sesiuni de referate și comunicări științifi ■ce, „zile" ale cărții, muzicii, filmului, teatrului, artelor plastice, folclorului și etnografiei, întîlniri ale brigăzilor științifice cu publicul și alte manifestări așteptate cu mult interes de sigheteni. . .rrritm , i Memoria zilelor - Soarele a răsărit azi la ora 4.31 și apune la ora 19.59. Din acest an s-au scurs 161 zile. Azi este Ziua miliției. In 1910 și-a luat zborul primul aeroplan construit de Aurel Vlaicu (1910). In 1942 a fost distrusă localitatea Lidice de către trupele de ocupație hitleriste. Miine, li iunie. Se împlinesc 23 de ani de când Marea Adunare Națională a votat legea privind naționalizarea principalelor mijloace de producție (1948). S-a născut compozitorul Richard Strauss (m. 1949). Se împlinesc 90 de ani de la nașterea (1883) lui Tudor Zamfile, scriitor și folclorist român (m. 1921). La ora • Azi, la ora 10, in sala Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare va avea loc spectacolul „Voioșia primăverii“ prezentat de Casa pionierilor din Baia Mare. Tot aici va fi deschisă o „Expoziție de sfîrșit de an“ cu lucrări ale pionierilor. • Teatrul „C.I. Nottara“ — București, prezintă azi, la ora 20 in sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare, piesa „Cei șase“ de R. Hossein. • Azi, cu începere de la ora 9, la Tg. Lăpuș, Școala ajutătoare și unitatea de pionieri prezintă un program de întreceri sportive: tenis, volei, fotbal, iar după-amiază va avea loc un carnaval al pionierilor și foc de tabără. • Mîine, la ora 20, în sala Teatrului dramatic din Baia Mare, Teatrul de stat Turda prezintă piesa „Antigona“ de Sofocle. • Marți, la ora 18, la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare va avea loc o întîlnire cu componenții echipei de volei Explorări Baia Mare recent promovată la divizia A. Sînt invitați toți iubitorii voleiului băimărean. • Liceul de cultură generală nr. 2 și Liceul industrial metalurgic Baia Mare, organizează azi, la ora 9, pe stadionul î 1 Mai“ din Ferneziu o „Serbare sportivă“ cu ocazia aniversării a 25 de ani de la înființarea secției de gimnastică în orașul Baia Mare. • Azi, la ora 10, în sala ■„Studio“ din Sighetu Marmației, consiliul municipal al pionierilor organizează un spectacol festiv intitulat „Tot înainte". • Teatrul popular din Sighetu Marmației prezintă azi, la ora 18, spectacolul „33 de scrisori anonime“ de Méhes György. Rețineți • O veste bună pentru pescari amatori: Asociația generală a vinătorilor și pescarilor sportivi anunța ca, începînd cu data de 10 iunie a.c. pescuitul sportiv a fost deschis in toate zonele piscicole din administrația sa. • începînd cu data de 10 iunie a.c. se introduce o nouă cursă auto pe ruta Baia Mare — Șindrești. Vor circula cinci curse pe zi. Ilț a Cadrele didactice de la Școala specială Gîrdani au fost oaspeții locuitorilor din Băsești. In fața a peste 230 de cetățeni, la căminul cultural din localitate, profesoara Georgeta Codică a prezentat expunerea: „Revoluția de la 1848 în Țările Române“ iar profesorul Traian Marinca a vorbit despre „însemnătatea naționalizării principalelor mijloace de producție de la 11 iunie 1948“. In continuare, formația de teatru a școlii a prezentat piesa ..Siciliana“ de A. Baranga. • Alături de cetățenii din comună, elevii și cadrele didactice ale Scolii generale din Budești participa asiduu la construirea celor două săli de clasă prevăzute a fi terminate în luna august a.c, în care scop s-au efectuat peste o mie dro muncă patriotică. Noul spațiu, care se ridică va face ca zestrea școlară a comunei să crească la 17 săli de clasă. (De la Mihai Țepei, postul de corespondenți voluntari Budești). • Conducerea școlii ajutătoare și unitatea de pionieri din Tg. Lăpuș a organizat ieri un spectacol la Casa de cultură intitulat „Florile primăverii“, închinat Zilei pionierilor. In program au figurat: coruri, ansambluri de gimnastică, scenete, balet cu textul „Anotimpurile“, soliști vocali și instrumentiști, recitaluri. (Iflorea Petruț). • Peste patruzeci de muncitoare de la Fabrica de tricotaje I,Unitatea“ din Sighetu Marmației au făcut un schimb de experiență cu colegele lor de la Fabrica „Mondiala“- Satu Mare și Miorița“ din Oradea. Acțiunea a prilejuit un schimb de opinii privind calitatea produselor, reducerea timpului de lucru, diversificarea modelelor de tricotaje și altele. e Iori după-amiază, întreprinderea „Avicola“ din Baia Mare deschis, în Piața Libertății nr. 12, a rotiseria „Galus“, unitate comercială și de prezentare a produselor avicole. In cursul lunii iunie, în județul nostru vor avea loc următoarele tîrguri: Bogdan Vodă 11 iunie, Vișeu de Sus 12 iunie, Baia Mare, Ocna Șugatag și Dragomirești 18 iunie, Ardusat, Suciu de Sus 20 iunie, Dragomirești și Poienile de sub Munte 25 iunie și Ariniș 29 iunie. Cînd factorii de răspundere abdică de la... responsabilitate • O semnătură în fals și cinci luni de intervenții. • Un conțopist încurcă socotelile. • Organele locale cunosc, dar acționează cu întîrziere. • Măsuri de bun augur, ce se cer finalizate. — Societatea noastră a generat relații de muncă ca bază etica și avînd echitatea principiul socialistă, repartiției după cantitatea și calitatea muncii. In spiritul acestor norme sînt statuate și drepturile, îndatoririle țăranilor cooperatori, participanți la obținerea activi unor rezultate economice tot mai semnificative. In acest context, cointeresarea materială se înscrie ca un factor dinamizator în participarea efectivă la muncă. Atunci însă cînd asemenea principii sînt ignorate, ba uneori chiar încălcate, se nasc nemulțumiri, animozități, care provoacă perturbări în echilibrul relațiilor de muncă firești. Un asemenea caz ne-a fost dat să întîlnim și la cooperativa agricolă din Săcălășeni. Prezenta anchetă are ca punct de pornire o sesizare ANCHETA NOASTRĂ LA SACĂLĂȘENI ___________ * primită la redacție din partea Ion Rad. Iată familiei cum s-au petrecut faptele. Clarița Rad, soția lui Ion Rad, lucrează de mai mulți ani la ferma zootehnică a amintitei unități. Conform normelor efectuate în anul 1972, urma să fie retribuită, între altele, cu 3.260 kg porumb știuleți. In toamnă, a ridicat un avans de 650 kg, urmînd — cum e firesc — ca în continuare să-și primească drepturile în întregime. Dar lucrurile au luat cu totul un alt curs. In decembrie, cînd s-a trecut la completarea diferențelor, se pomenește înregistrată în borderou cu 2.084 kg porumb, deși nu ridicase decit avansul amintit. Surprinși contrariază de o asemenea situație, a cerut clarificarea cazului. De aici, un întreg calvar. In fapt, ce se întîmplase? Ștefan BELLUN, SOARE (Continuare In pag. a 3-a) ■i MM, 1DE VIRF IN TRANSPORTURI dar și în abateri și ilegalități La sfîrșit de săptămînă, în muncitori de pe șantierele Băii mari se duc acasă la familiile zele Secției nr. 1 a Autobazei camioane special amenajate în de vîrf în transportul muncitorii Jiului Baia Mare, in colaborare socialism“, au organizat un raid tehnică a mașinilor plecate în lot, proveniența unor materiale O primă constatare. Din cele peste 100 de mașini oprite la control doar cîteva au fost găsite cu defecțiuni tehnice. Aceasta înseamnă că factorii de răspundere de la secțiile transport și de la garaje își fac datoria așa cum o cer regulile de circulație. Iată cîteva autovehicule pentru a căror stare tehnică lucrătorii de miliție au avut doar cuvinte de 31 MM 599 (Secția nr. 2), laudă: 31 MKÍ 1700 (S.G.G.M.), 21 MM 2462 fiecare sîmbătă, cîteva mii de Mari și alte categorii de salator. Unii călătoresc cu autobude transport, iar alții cu autoacest scop. Intr-o asemenea ziar — 2 iunie — Miliția municicu redacția ziarului „Pentru anchetă care a vizat: starea cursă, legalitatea transporturide construcții și altele. RAID LA „PORȚILE” BĂII MARI (I.A.S. Baia Mare) și altele. O singură mașină, care transporta muncitori, a fost trimisă la garaj pentru remedierea unor defecțiuni tehnice. Este vorba de autoduba 21 MM 2408 — condusă de șoferul Andrei Bota, care avea defecțiuni la sistemele de direcție și de iluminat. Din păcate, cu prilejul raidului au fost depistate și o serie de aspecte negative. S-a constatat, astfel, că mai multe autobuze ale secției nr. 1 erau supraaglomerate. Unele transportau între 90—100 de călători. Cazuri concrete: 31 MM 1269 (Șt. Lévai), 31 MM 2709 (Gh. Vanet), 31 MM 2326 (Al. Toth). In condiții necorespunzătoare călătoreau și muncitorii constructori care veneau de la Cavnic spre Baia Mare cu autovehiculul 21 MM 2524. O asemenea călătorie este nu numai istovitoare, dar ea prezintă și un pericol pentru siguranța circulației. Fenomenul supraaglomerării Maior A. SĂLĂJEAN, de la Miliția municipiului Baia Mare I. PETRIA, N. SZŐBEL, R. ROMULUS, R DANCIU (Continuare în pag. a 4-a) \