Pentru Socialism, august 1973 (Anul 23, nr. 6066-6091)

1973-08-01 / nr. 6066

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN M ® a»N CINSTEA MARII JÂW SÂRBATORI I.P.E.G. BAIA MARE. BENEFICIUL poate crește prin mai buna valorificare a resurselor interne . Bilanțul activității noastre în prima jumătate a acestui an de muncă, așa cum ni l-a prezentat comitetului președintele oamenilor muncii, tov ing. Cornel Grama, confirmă pe deplin priceperea și responsabilitatea cu care organul colectiv de conducere a acționat în dobîndirea lui, modul în care noi toți, mineri, sondori, geologi am aplicat măsurile luate, ne-am adus contribuția plenară la succesele colective. Eu zic că-i bine așa, că așa va trebui să acționăm pe mai departe, arăta la recenta adunare a reprezentanților oamenilor muncii de la I.P.E.G. Baia Mare, comunistul brigadier Ifrim Kazar, de la Jiba, a cărui brigadă deține din luna martie record PESTE CAPACITATEA PROIECTATĂ dul național la săparea galeriilor de explorare cu utilaje românești. In informare, am auzit că șantierul nostru din Borșa are rezultate bune, dar mai slabe față de alte colective. S-a spus că sînt necesare schimburi de experiență pentru ajutorarea celor din Borșa. Eu n-am nimic împotrivă, dar nu sînt pentru schimburi de experiență ce se fac cam așa: am venit, am văzut, am plecat. Nu. Propun să fim detașați noi, cei mai buni pe vreme de două unitate, trei luni la Borșa, să lucrăm acolo efectiv și pin lucru concret să dovedim minerilor de acolo modul nostru de organizare, de muncă. Așa ar fi util și pentru unii și pentru alții, bineînțeles pentru tot colectivul nostru. Mai ales că sarcinile mari ale anului viitor ne cer organizare perfectă, randamente mari, folosirea tuturor condițiilor oferite de tehnica din dotare. Am transcris aproape integral cuvîntul celui mai bun miner de la I.P.E.G., pentru profunzimea gîndirii sale muncitorești, pentru faptul că, în adunare, a fost semnalul unei exigente analize a realizărilor și perspectivelor acestui colectiv evidențiat în ramură pe țară în 1972. Maistrul minier Ioan Chindriș, inginerii Petru Diaconescu, Teodor Ștef, Mihai Mănescu, Mircea Sofonea, geologii Teodor Bilcu, Oscar Edelstein și alți participanți la dezbateri, au ținut să aducă argumente bazate pe fapte de muncă asupra genezei realizărilor dobîndite. In primul semestru din acest an, I.P.E.G. și-a depășit toți indicatorii de pian, angajamentele asumate pe întregul an. Pe seama folosirii corespunzătoare a tehnicii din dotare, II ADUNĂRILE GENERAU SIE OAMENILOR MUNCII I Secția de furnire estetice de la C.P.L. Sighetu Marmației este relativ nouă. In schimb, datorită specializării și perfecționării oamenilor și mai ales datorită indicilor superiori obținuți în utilizarea mașinilor de decupat, în acest an colectivul si-a fixat să obțină 100.000 m.p. furnire estetice peste capacitatea nominală. In scopul materializării acestui obiectiv, cu îndeplinirea integrală a indicilor calitativi, colectivul secției s-a lansat într-o aprigă întrecere, pentru a reduce la minimum timpul de staționare a decupatoarelor și uscătoarelor. Eforturile lor au fost încununate de succes, astfel că au reușit să imprime producției un ritm la nivelul sarcinii fixate, respectiv 100.000 m.p. furnire peste capacitatea proiectată. Se remarcă în această acțiune muncitorii de la decupatoare Ioan Prihorișan, loan Orza, Gheorghe Covaci, loan Savin, Teodor Boiciuc, ca și Angela Strîmbei, Maria Bartoș și alte lucrătoare de la uscătoare ing. Gh. DUMITRESCU’ (Continuare în pag. a 3-a) Panou de onoare : strungarul Vasile Merceanu, de la I.P.E.G. Maramureș (atelierul mecanic de întreținere și reparații), execută piese de schimb de bună calitate pentru utilaje miniere. A Anul XXIII nr. 6066 Miercuri 1 august 1973 4 pagini — 30 bani In papa a la Mitingul prieteniei românovietnameze din Capitală Cuvîntarea tovarășului Ion Gheorghe Maurer Cuvîntarea tovarășului Fam Van Dong ^VVA/VV»/VVV/V iVVVVVA/VVVVVV» In ampla întrecere pe țară patriotică pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a localităților, lansată la chemarea Consiliului popular județean Maramureș, femeile din municipiul Baia Mare s-au angajat cu întreaga putere de muncă și cu sensibilitatea lor deosebită față de esteticul cotidian al urbei. Angajamentul inițial al municipiului pe întregul an era de 57.000.000 lei, dar datorită interesului larg cu care cetățenii participă la înfăptuirea lui există posibilități de atingere a cifrei de 70—80 milioane lei, cu atît mai mult cu cît în prima etapă s-au efectuat deja lucrări de 47 milioane lei. Comitetul municipal al femeilor — președintă Paraschiva Sas — a organizat pe această linie o întîlnire cu președintele comitetelor de femei din unități economice, instituții, școli și cariere, în cadrul programului „Femina club" de la Casa de cultură a sindicatelor, la care au participat tovarășii Veronica Cărăușan, președinta Comitetului județean al femeilor, și Ludovic Pop, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, care a prezentat pe larg noile obiective edilitargospodărești care urmează să se realizeze pînă la sfîrșitul anului în Baia Mare. Cartierul Gării noi, împrejurimile noilor spații de școlarizare — școli, cămine, creșe, grădinițe —, zonele sportive, ca și cele de agrement din preajma municipiului oferă Cîmp larg de acțiune muncii voluntar-patriotice la care contribuția femeilor este considerabilă. In cinstea zilei de 23 August, Comitetul municipal al femeilor și-a asumat răspunderea efectuării a 40 la sută din volumul de lucrări destinate înfrumusețării reședinței de județ, în așa fel nicit să poată fi atins obiectivul major al competiției de a se realiza valoarea de 950. 960 lei pe cap de locuitor în municipiu, înlesnindu-se situarea pe un loc fruntaș în clasamentul final. De asemenea, s-a lansat cu acest prilej inițiativa „Cel mai frumos balcon", care va interes în stîrni rindul tuturor gospodinelor. O seamă de propuneri făcute de participante la această Infomie exprimă răspunderea socială și politică cu care femeile din municipiu se înscriu în viața colectivității, dorința lor de a ridica gradul de civilizație al urbei prin participarea directă la acțiunea de înfrumusețare a fiecărui colțișor al acestei așezări. Integrarea în aspectul citadin a împrejurimilor Filaturii de bumbac (Ana Demnzio), repunerea în drepturile sale depline a părculețului din jurul Turnului Ștefan — peisaj completat recent cu o ingenioasă cofetărie pentru cei mici (Tzenka-Velceva Binder), găsirea unei reale utilități culturale Teatrului de vară și evitarea distrugerii acestei clădiri (Maria Ionescu), instituirea unui Gh. SAVU (Continuare în pag. a 3-a) CU eitUL $1 FAPTA UNIMIFA ORAȘULUI » > y • MUNCITOARE*MAMA«60$POPINA« Intilnire prietenească I. In zilele de 30—31 iulie a avut loc în Crimeea o întîlnire a conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările socialiste, la care au participat: T. Jivkov, prim-secretar al C.C. al. P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, G. Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, E. Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., J. Țedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., președintele Consiliului de Miniștri al R.P. Mongole, E. Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, J. Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., B. S. Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., precum și A.A. Gromîko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., ministrul afacerilor externe al U.R.S.S., B. N. Ponomariov, membru supleant al Biroului Politic al C. C. al P.C.U.S., secretar al C.C. al P.C.U.S., K. F. Katușev, secretar al C.C. al P.C.U.S. Participanții la întîlnire s-au informat reciproc asupra vieții și activității partidelor lor, asupra dezvoltării statelor lor socialiste. Au fost examinate probleme ale colaborării politice, economice și ideologice dintre partidele și țările frățești. A avut loc un larg schimb de păreri asupra problemelor internaționale actuale. II. Conducătorii P.C. Bulgar, P.C. din Cehoslovacia, P.S.U.G., P.P.R.M., P.M.U.P., P.C.R., P.M.S.U. și P.C.U.S. au constatat că, în perioada care s-a scurs de la întîlnirea din Crimeea din iulie 1972 au fost obținute succese importante în realizarea obiectivelor de politică externă, trasate în declarațiile Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de la Varșovia, în hotărârile congreselor partidelor frățești, în programul păcii al Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S. încetarea războiului (Continuare în pag. a 3-a) Întîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a tovarășei Elena Ceaușescu cu tovarășul Todor Jivkov Cu ocazia prezenței la odihnă în Crimeea, marți după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și tovarășa Elena Ceaușescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., s-au întîlnit cu tovarășul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. In cadrul întîlnirii, au fost abordate probleme privind dezvoltarea în continuare a colaborării prietenești dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Bulgar și a relațiilor de bună vecinătate dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului și păcii, întîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. Vizita delegației de partid și guvernamentale a R. D. Vietnam Ceremonia semnării documentelor oficiale în prezența tovarășilor Gheorghe Maurer, membru Ion al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Celor ce Muncesc din Vietnam, prim-ministru al guvernului R.D. Vietnam, marți la amiază, la Consiliul de Miniștri a avut loc ceremonia semnării documentelor oficiale încheiate cu prilejul vizitei în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a R.D. Vietnam. Din împuternicirea Guvernului Republicii Socialiste România, tovarășul Gheorghe Rădu(continuare în pag. a 4-a) Arăturile de vară fac parte integrantă din complexul agrotehnic al lucrărilor agricole din actuala campanie. Se presupune, așadar, un flux tehnologic continuu, care angajează din plin mijloacele mecanice. Există în acest sens o concepție organizatorică statornicită, bine conturată. De regulă, după combine urmează presa de balotat paie, se string băieții și intră în lucru tractoarele cu plugurile. Cu prilejul investigațiilor făcute pe teren s-a constatat că în prea puține unități a fost adoptat un asemenea sistem de lucru. Dacă la Ariniș, din 125 hectare eliberate de cereale păioase, 60 ha sunt arate, iar la Fărcașa s-au arat 40 de ha, iu aceeași este situația la Săcălășeni, Chechiș, Rus, Cicîrlău, Vima Mare și în multe alte cooperative agricole unde, deși secerișul se află în stadiu destul de avansat, practic, arăturile de vară nici n-au început încă. In convorbirea avută recent cu tovarășul inginer Anton Rus, directorul S.M.A. Satulung, interlocutorul a amintit obstacolele artificiale care, în majoritatea cazurilor barează calea tractoarelor la arat. Un asemenea fenomen nefiresc se remarcă la neridicarea băieților de pe miriște. — Noi, spune inginerul A. Rus, putem pune la dispoziția unităților mijloacele de transport adecvate. Dacă nu suntem solicitați și nu se depun comenzi, lucrarea nu se face. Așa stau baloții de paie pe miriști la Ardusat, Finteușu Mic, Iadăra... Stau în același timp și zeci de tractoare fără lucru. De bunăseamă că este anormal și mecanizatorilor nu le convine o asemenea staționare în plină campanie. Un interesant caz am găsit și noi la Pribilești. Mecanizatorii au balotat paiele pe 50 ha. In continuare ? — Ne-am oferit, ne spune tovarășul Vasile Chira, șeful secției de mecanizare, să le transportăm la fermă. Consiliul de conducere s-a angajat să facă această treabă cu mijloace proprii, dar n-a întreprins nimic, iar patru tractoare stau în secție fiindcă nu li s-a asigurat front de lucru, de parcă nu am fi în vîrf de sezon. Oare conducerea unității a uitat că are de arat în această vară 100 ha de teren ? Nu numai aici. Nici la Mireșu Mare, Remetea Chioarului, Arduzel, Cărbunari nu s-a tras măcar o singură brazdă în miriște. Specialiștii — în primul rînd ei — sperăm, cunosc importanța acestei lucrări ! După cum rezultă din datele obținute de la Direcția agricolă Nicolae SOARE (Continuare în pag. a 3-a) URGENȚE ÎN AGRICULTURĂ ARĂTURILE DE VARĂ CÎND LI SE VA CREA TRACTORIȘTILOR FRONT DE LUCRU ? Raid-ancheta CIT TUP POT RĂMÎNE „REPETENTE“ UNELE CONSTRUCȚII ȘCOLARE? In ziarul nostru din 21 iulie a.c. am publicat un interviu („In ce stadiu se află construcțiile școlare?"), în care era prezentată imaginea de ansamblu a construcțiilor din județul Maramureș. Zilele trecute, am întreprins un raid pe la câteva din șantierele din zonele Sighet și Vișeu, consemnind situația concretă în care se aflau în momentul raidului nostru. Prezența cetățenilor pe șantier— o garanție a terminării la timp a lucrărilor La Săliștea de Sus se lucrează cu mult entuziasm. Peste 40 de cetățeni (dintre care 10 elevi) sunt împărțiți în echipe, conduse de cei 6 maiștri, fiecare știind ce are de făcut în cadrul activităților simultane ce se desfășoară : tencuire interioară, lucrări pregătitoare pentru parchetat, sobe de teracotă, instalarea schelei pentru tencuiri exterioare. Ni se spune că aceeași animație a fost pe șantier și în celelalte zile, un rol important, în mobilizarea la muncă, avîndu-l primarul, prezent pe șantier o bună parte din timpul uinei zile. Alexandru Griz și Simion Chiș, șefi de echipă la Sectorul de prestări de servicii al consiliului popular comunal — executantul lucrării — ne asigură că, pină la 23 August, acest local de școală (cu două etaje, 12 săli de clasă, 10 alte încăperi) va fi terminat integral, constructorii mutîndu-se pe un nou șantier, cel al dispensarului, care, pînă în toamnă, trebuie să fie înălțat. In plină activitate de montare a schelelor pentru tencuirea exterioară (la cele 4 săli de clasă date în folosință în anul precedent) i-am găsit și pe cei de la Școala generală din Strîmtura. Tovarășul Ioan Feier, directorul școlii, ne informează că lucrătorii sectorului de prestări de la consiliul popular comunal lucrează cu hărnicie, fiind intr-un stadiu avansat și cu reparațiile curente și zugrăvitul la școlile din raza comunei. Deși la Moisei ajungem în orele după-amiezii, pe șantierul noului local de școală (cu un etaj, 5 săli de clasă, sală profesorală, cabinet dentar, cabinet medical, atelier școlar de mari dimensiuni, laborator, biroul direcțiunii) cei 22 de cetățeni, prezenți, lucrau intens. Este evidentă dorința de a recupera întîrzierile (lucrările au început Ion P. POP Pot) . Gh. OROS (Continuare în pag. a 2-a) • ia)------Miferrrrum Cifera..." • Discoteca ..stereo“ a Casei de Înb!? din? Baia Mare Prezintă cu începere de la ora 19 noutăți din muzica ușoară românească și internațională. • La Clubul tineretului din Sighetu Marmației, la ora 18, are loc un concurs „Cine știe, cîștigă“ ne temele : „Cîntece celebre“ și „Vedete ale liricii românești“. « Mîine, cu începere de la ora : .n.sala de Ședințe a comitetului de partid pe comerț din Sighetu Marmației are loc concursul .,Mercur — buna servire“, participă lucrători din unitățile comerciale. Bliț © La Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare. in fața peste 500 de spectatori, orchestra a Wesleyan College din West Virginia S.U.A. a prezentat ieri seară un concert de jazz. La rîndul lor, studenți ai Conservatorului „G. Dima“ din Cluj, aflați în practică, au oferit un concert dat de orchestra de cameră. Ambele concerte s-au bucurat de un deosebit succes. • Ieri dimineață s-a Întors dintr-un turneu, efectuat în mai multe județe din țară, formația de artiști amatori .,Tulnicul“ a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare. Știați că... ...La Clubul tineretului din Baia Mare, azi se deschide un curs de conducere auto pentru amatori ? Se pot înscrie la acest curs uteciști în vîrstă de peste 13 ani. Rețineți Formația de muzică populară și ușoară condusă de Alexandru Viman cu Dan Zamfir — saxofon, Ștefan Horvath — chitară, Ludovic Bertok — baterie, Gh. Costache — acordeon, cu concursul cunoscutului solist de muzică populară Nicu Moldovan, concertează în fiecare seară, cu începere din 2 august, orele 20, la restaurantul „Carpați" (fost „Gutinul“), Baia Mare. Vremea Azi vremea rămîne ușor instabilă, cu cerul variabil. Izolat, dupăamiază vor cădea averse de ploaie însoțite de descărcări electrice. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 10 și 14 grade, iar maxima între 22 și 20 grade. Vînt în general slab. La munte, local, averse de ploaie însoțite de descărcări electrice In următoarele trei zile vremea rămine in general frumoasă, cu cer variabil. Vor cădea averse izolate de ploaie în cursul după-amiezilor. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 10 si 18 grade, iar maxima între 22 și 28 grade. Vint slab. (I. Eparn, meteorolog). Rubrică realizată de A. ȘUTH ........v.v.v.v.'.v *