Pentru Socialism, octombrie 1973 (Anul 23, nr. 6118-6143)

1973-10-14 / nr. 6129

£=7 ÎNTREAGA SUFLARE A SATELOR - SA RECOLTAT ȘI SEMĂNAT TERMINAREA INSĂMÎNȚĂRILOR NU SUFERĂ NICI O AMÎNARE • 4000 de hectare așteaptă încă să primească sămînța • Timpul înaintat reclamă măsuri și nu explicații Datorită unor eforturi conjugate, în săptămîna care a trecut, stadiul însămînțărilor de toamnă a avansat mult. Pe județ, conform ultimei situații operative, pină la data de 12 octombrie semănatul griului și a secarei a fost realizat în proporție de 67 la sută.Au rămas de însămînțat încă peste 4000 de ha cu aceste culturi. Ne aflăm la jumătatea lunii octombrie și în mod normal locul semințelor de grîu ar fi în sol și nicidecum în magazii. In cîteva unități această cerință a fost îndeplinită în mod onorabil. La Mocira, Jiba, Săbișa, Rogoz, Urminiș, Odești despre însămînțări se vorbește la timpul trecut. In alte unități (Cărbunar, Remetea Chioarului, Lăpuș, Dămăcușeni etc) lucrările se află în faza de încheiere. In același timp însă, la Larga, Costeni, Ieud, Rozavlea nu s-a semănat nici un ar pe suprafețele prevăzute. Oare ce așteaptă consiliile de conducere, specialiștii din unitățile amintite și din altele? La Rohia de pildă din 110 ha destinate acestui scop doar 19 ha au fost însămînțate, iar la Libotin 2 ha din 115. Rămînerea în urmă nu suportă explicații. N-ar fi doar condiții climatice mai bune la Rogoz, Dămăcușeni ca la Libotin sau Rohia. Diferențele în realizări sînt de natură subiectivă, ele rezidă în modul diferit de tratare a problemei de organizare a muncii. Diferențe mari se semnalează și între unele consilii intercooperatiste. In vreme ce pe raza consiliului intercooperatist Seini au mai rămas de însămînțat 60 de ha, la cel din Copalnic Mănăștur sarcina este realizată doar in proporție de 42 la sută. In raza consiliului intercooperatist Tîrgu Lăpuș din 1010 ha, doar pe 326 ha sămînța a ajuns în sol. Timpul foarte înaintat, răcirea vremii impun măsuri organizatorice din cele mai eficiente, bine chibzuite. Din partea mecanizatorilor, a specialiștilor și a tuturor factorilor responsabili se cere un efort maxim, care să conducă la terminarea însămînțărilor de toamnă în următoarele cîteva zile pe toate suprafețele prevăzute. Intensificarea ritmului nu trebuie să afecteze în nici un fel calitatea lucrărilor — factorul esențial în obținerea producției scontate. €E A FOST GREU A TRECUT . — In toamna trecută, spunea loan Dumitra?, inginerul șef al cooperativei agricole din Fărcașa, am semănat greu încă și în noiembrie, ba chiar în decembrie. Calamitățile suferite din aceasta cauză ne-au servit o bună lecție. Am făcut tot ce a fost posibil pentru a nu repeta greșelile. Azi semănăm ultimele 10 ha cu grîu (10 octombrie). Calitatea lucrărilor? Mecanizatorii noștri au muncit foarte bine, cu tragere de inimă, cu răspundere. N-a fost deloc ușor. Ei au respectat întocmai indicațiile de ordin tehnic. Pămîntul a fost discuit de clte ori s-a simțit nevoia, apoi tăvălugit. După semănat, pentru o mai bună tasare, am tăvălugit din nou toată suprafața. Aceste lucrări, precum și îngroșămintele chimice aplicate, sămînța cu o bună facultate germinativă își vor spune cuvîntul în creșterea producției. Acum o masă mare de cooperatori participă zilnic la culesul porumbului. Acordul global stimulează elanul în muncă. încă acolo, în cîmp, cooperatorii asistă la o dreaptă împărțire a produselor. Cîntarul este martorul imparțial al hărniciei. Cooperatoarea Silvia Pop a lucrat într-o tarla 10 ari porumb. Față de 370 kg plan, ea a realizat 438 kg. Drept pentru care i s-au repartizat 121 kg pe bază de acord global și un plus de 34 kg din depășire. Un alt exemplu: Ana Mereuț a avut în primire 0,07 hg porumb cu un plan de 259 kg. Ea s-a prezentat la cintar cu 367 kg porumb. După calculele făcute, pe loc s-a revenit in total 127 kg produse. Nu ridică probleme deosebite nici transportul porumbului din timp. Cooperatorii au format atelaje din animalele proprietate personală, cu care alături de mijloacele unității participă la depozitarea produselor. Numai așa se explică faptul că în numai patru zile s-a recoltat porumbul de pe 66 ha. Adică de pe mai mult de o treime din suprafață. # LA MARGINEA SATULUI Tămaia, trei tractoare arau cu spor desțelenind o tarla de 15 ha. Mecanizatorii Gheorghe Vasile 1ST. SOARE (Continuare în pag. a 2-a) PROLETARI BIN WAVE ȚĂRILE, mITI vA I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Adunar consacrat acel aniversări a creării organelor de securitate Sîmbătă 13 octombrie a.c., la Baia Mare a avut loc o adunare festivă consacrată împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor de securitate. Alături de cadrele Inspectoratului județean al Ministerului de Interne, la adunare au luat parte membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alți invitați. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de colonelul Nicolae Hrițan, șeful Inspectoratului județean Maramureș al Ministerului de Interne. La festivitate a participat tovarășul Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, care a felicitat cadrele de securitate din județ și le-a urat noi succese în activitatea desfășurată în slujba apărării cuceririlor revoluționare ale poporului, a înfăptuirilor socialismului, a cauzei partidului nostru comunist. Cu acest prilej, unui număr de peste 50 de cadre din Inspectoratul județean al Ministerului de Interne le-au fost conferite ordine și medalii. In încheierea adunării a fost prezentat un program culturalartistic evocator. nstantaneu de la fabrica de plăci aglomerate C.P.L. Sighetu Marmației. Dimineața zilei de azi găsește orașul într-o haină care, mai mult ca de alte dați, pare să fi împrumutat culorile toamnei. Porniți matinal după cumpărături, băimărenii vor înregistra, în arsenalul de tentații ale anotimpului , roadelor, cîteva însemne deosebite. Sunt cele ale „toamnei cultural-artistice" spre azi își face debutul. Pe traseul dinspre centrul vechi al orașului, pe strada 17 Octombrie, spre Casa de cultură a sindicatelor, de la ora 11, își va revărsa policromia specifică portul popular al zonelor folclorice ale județului nostru, cu participarea în paradă a formațiilor artistice , din Ardusat, Mogoșești, Hideaga, Vișeu de Sus, Lăpușel, Mocira, Bozînta Mică, Tăuții Măgherăuș, Șomcuta Mare, ale sindicatelor și cooperației meșteșugărești, cât și ale Ansamblului artistic „Maramureșul". La ora 12, în fața edificiului impozant al Casei de cultură se va marca momentul deschiderii celei de a Il-a ediții a Festivalului „Toamna băimăreană". . Sala de spectacole a Casei de cultură invită publicul să vizioneze, în continuare, de la ora 13, un concert coral selectiv, susținut de cele mai apreciate formații de acest gen din județ, iar seara, de la ora 20, să urmărească o reprezentație de operă dată de colectivul Operei Române din Cluj, avind în program „Cavaleria rusticană" de Mascagni și „Paiațe" de Leoncavallo. Pe parcursul zilei, în rîndul participanților la manifestări, se va face difuzarea programului festivalului și a foii volante editate cu acest prilej, mijloace menite să informeze și consemneze principalele evenimente. Astfel, pentru mîine, 15 octombrie, de la ora 17, publicul este invitat să ia parte, la Casa de cultura, la simpozionul „Baia Mare pe verticala civilizației moderne ", desfășurat în prezența unor muzeografi, arhitecți, constructori ai orașului și în fața unei expoziții de fotografii și machete, iar la Cinematograful „Dacia", cu participarea unor protagoniști ai filmului din țara noastră, la vernisajul expoziției „25 de ani de realizări an cinematografiei domeniul românești", după care, de la ora 18, în cadrul unei gale, vor fi proiectate filmele „Răsună valea" (producție 1949) și „Departe de Tipperary" (producție 1973). Atmosfera creată de festival, pe întinderea întregii săptămâni (14— 21 octombrie), o dorim, acum la ceasul începutului, plină de satisfacții, atît pentru public cit și pentru organizatori. Anul XXIII nr. 6129 Duminică 14 octombrie 1973 4 pagini — 30 bani MEMORIA ZILELOR Soarele a răsărit la ora 6,29 Și va apune la ora 17,34, 14 octombrie. In 1390 s-a născut compozitorul Constantin C. Nottara (m. 1951). In 1872, s-a născut filozoful Petre P. Negulescu (m. 1951). 15 octombrie. In 1908 a murit istoricul Constantin Giurescu (n. 1875). In 1839 s-a născut Teodor T. Burada. .Istoriograf al teatrului și al muzicii românești, folcloric«; (m. 1923). LA ORA... Teatrul de păpuși din Baia Mare, prezintă azi la ora 11 pentru micii spectatori piesa ,,capra cu trei iezi“, dramatizare de Paula Culiță după Ion Creangă. Mîine, tot de la ora 11, va prezenta piesa „Șurubelul”. a Mîine, la ora 17, la Clubul Cooperativei „Mara” din Sighetu Marmației, va avea loc concursul cu aplicații practice „Cine știe electricitate cîștigă”. Participă tineri muncitori ai secțiilor cooperativei. * Marți, la ora 19, la Casa de cultură din Sighetu Marmației, cercul de pictură organizează dezbaterea ..Orientări și modalități de expresie în tehnica picturală“. Înnoirile aduse de impresioniști în tehnica picturală: Manet, Monet și Renoir. „ Corul de cameră .Dinu Lipatti” al Conservatorului „Gheorghe Dima” din Cluj prezintă marti, ora 19, la Casa de cultură a sindicatelor un Concert de cameră. Isi va da concursul solista Graziella Georgia. Dirijor Miron Soarec. REȚINEȚI Mîine, la ora 18, în sala Cinematografului Dacia din Baia Mare va avea loc spectacolul de gală cu filmele „Răsună Valea” și „Departe de Tipperary”. In cadrul galei vor fi prezenți: Paul Călinescu (regizorul filmului „Răsună Valea”), Angela Chiuaru, Colea Răutu, Ilarion Ciobanu, Mihai Boghiță (interpreți). Cu această ocazie în holul cinematografului se va deschide o expoziție retrospectivă a filmului românesc cu prilejul împlinirii, unui sfert de veac de așezare a cinematografiei românești pe baze socialiste. Biletele pentru acest spectacol se pot procura de la casieria cinematografului. STIATICA Ansamblul folcloric „Gutîiul” al I.M.M.N. Baia Mare va prezenta azi spectacole în localitățile: Jibou, Someș Odorhei și Inău (jud. Sălaj), își va da concursul cunoscutul solist de muzică populară Viorel Costin. lui a in scopul îmbunătățirii serviciuC.E.C. către populație, în trimestrul III s-au înființat în județul nostru un număr de 27 noi unități mandatare. In prezent, populația din județ este deservită în efectuarea operațiunilor de 175 unități C.E.C. de toate categoriile din care 121 sunt în mediul rural. VREMEA In următoarele trei zile, vremea în general frumoasă dar rece noaptea și dimineața. Tempratura minimă va oscila între — 2 si 4 grade, iar maxima Intre 8 si 14 grade. Vînt slab pînă la potivit, îngheț slab pe sol dimineața. (Meteorolog I. Eparu). VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN MUNICIPIUL TG. MUREȘ Pe itinerariul vizitelor de lucru ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou și important obiectiv — municipiul Tg. Mureș, împreună cu conducătorul partidului și al statului nostru, în această zi au fost oaspeții străvechii așezări transilvănene tovarășii Dumitru Popescu și Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în orașul de pe Mureș, ca și vizitele recente de la Slobozia, Galați și Brăila, a prilejuit secretarului general al partidului o fructuoasă întîlnire cu oamenii muncii români, maghiari și germani care trăiesc înfrățiți de veacuri pe acest pămînt străbun, muncind înfrățiți pentru propășirea României socialiste. Tema dialogului — aceeași ca în toate celelalte întîlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc — examinarea atentă și concretă, nemijlocită și eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului și a sarcinilor trasate de Conferința Națională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluții care să confere activității cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter și mai dinamic. La ora 9,00, avionul cu care a călătorit conducătorul partidului și statului aterizează la Tg. Mureș: „Bine ați venit la noi, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu!". Aceste cuvinte înscrise pe un mare panou, pe frontispiciul Dragi tovarăși. Am venit în municipiul și județul dumneavoastră intr-o vizită de lucru și pentru a participa la inaugurarea acestui minunat lăcaș de artă și cultură, Teatrul de stat din Tg. Mureș. Am putut constata cu bucurie că oamenii muncii multă din municipiul Tg. Mureș și din județul Mureș înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea și de hotărîrile Conferinței Naționale ale partidului. (Aplauze puternice, urale). Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, participanților la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureș și județului Mureș un salut, călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, al guvernului, precum și din partea mea personal. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceaușescu—P.C.R."). Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureș, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarășul Iosif Banc și de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obținute în realizarea pianului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult. In toate se execută în continuare lucrări de investiții — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea și și perfecționarea producției. Se poate spune că industria județului Mureș se dezvoltă intr-un ritm rapid. Odată cu industrializarea se dezvoltă orașul, se transformă oamenii, devenind participanți tot mai activi la înfăptuirea mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, urale). După cum am mai menționat recent în cadrul altor adunări, in întreaga țară oamenii muncii au reușit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizînd și o depășire a prevederilor planului —, industria dezvoltîndu-se într-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureșul și-a adus contribuția importantă, realizînd planul pe nouă luni în proporție de 102,8 la sută și îndeplinind deja în nouă luni angajamentul de depășire a planului pe întregul an. Toate aceste realizări obținute de oamenii muncii din județul Mureș, ca de altfel de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, a întregului nostru popor, atestă încă o dată — dacă mai era nevoie — realismul planului cincinal, al angajamentelor asumate de multe aerogărzi, sunt în inimile tuturor. Mureșenii au ținut să facă primire sărbătorească tovarășul lui Ceaușescu. La coborârea din avion, secretarul general al partidului a fost salutat de tovarășul Iosif Banc, membru supleant al Comitetuorganizații de partid, printre care și organizația din județul Mureș, de a realiza cincinalul într-o perioadă mai scurtă. Tot ceea ce am realizat pînă acum, în cei doi ani și nouă luni din actualul cincinal, demonstrează că stă în puterea muncii din România oamenilor socialistă să asigure mersul tot mai ferm înainte al patriei noastre pe drumul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, pe drumul trecerii spre comunism, al făuririi bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze, urale. Se scandează „Ceaușescu—P.C.R."). Pentru rezultatele bune obținute de oamenii muncii din industria municipiului Tg. Mureș și din județul Mureș, doresc să adresez tuturor cele mai calde felicitări și urări de noi succese. (Aplauze, urale, ovații. Se scandează „Ceaușescu—P.C.R."). Au fost obținute, de asemenea, rezultate bune în dezvoltarea producției agricole — și, după cum s-a arătat aici, și județul dumneavoastră are în această privință o serie de rezultate pozitive. Aș dori de aceea să adresez și țărănimii cooperatiste, tuturor lucrătorilor din agricultura județului Mureș calde felicitări pentru rezultatele obținute, precum și urarea de a obține noi succese în activitatea viitoare. (Aplauze puternice, prelungite, urale). Succesele pe care le-am înregistrat în realizarea planului în industrie și agricultură sînt, fără nici o îndoială, un motiv de mîndrie și de bucurie pentru toți oamenii muncii, pentru întregul nostru popor, dar nu trebuie să uităm că mai avem încă mult de făcut pentru a străbate drumul lung în vederea ridicării economiei țării noastre la nivelul țărilor dezvoltate, pentru a asigura un grad înalt de dezvoltare a industriei și agriculturii — condiție primordială pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru trecerea la edificarea societății comuniste pe pămîntul patriei noastre. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu și poporul"). Chiar in cursul vizitei de astăzi am discutat în întreprinderile respective asupra necesității de a se lua noi măsuri în vederea lichidării unor neajunsuri, pentru o mai bună folosire capacităților de producție, a maașinilor și utilajelor, pentru ridicarea calității producției, reducerea prețului de cost și creșterea eficienței întregii noastre activități. Trebuie să spun, la această adunare, că și în întreprinderile din Tg. Mureș și din județul Mureș mai sunt încă multe rezerve în acest domeniu. Sper că organizațiile de partid, colectivele de conducere ale întreprinderilor, toți oamenii muncii vor acționa cu și mai multă fermitate pentru ridicarea întrelui Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. In numele comuniștilor, al tuturor locuitorilor județului Mureș, români, maghiari și ger(Continuare în pag. a 4-a) în activități la nivelul cerințelor puse de Congresul al X-lea, de Conferința Națională ale partidului. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu—P.C.R."). Este necesar, de asemenea, sa acordăm o atenție mai mare realizării la timp a investițiilor, punerii în producție a capacitătilor la parametrii proiectați, pentru a obține maximum de eficiență din cheltuielile materiale și de muncă pe care le efectuăm pentru aceste investiții. In general, este necesar să depunem eforturi mai susținute pentru a obține o îmbunătățire a activității în agricultură, creșterea producției agricole, în vederea satisfacerii în condiții tot mai bune a necesităților poporului, a sporirii contribuției agriculturii noastre socialiste la creșterea avuției generale, la bunăstarea întregului popor.Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Ceaușescu —P.C.R.“). Ținind seama de ritmul înalt în care se dezvoltă economia națională, de construirea în fiecare an a noi și noi obiective, industriale, trebuie să se acorde mai multă atenție pregătirii cadrelor necesare tuturor unităților noastre productive — atît industriale cit și agricole. In fiecare an mii și mii de oameni ai muncii din județul dumneavoastră — ca să nu vorbesc de sutele de mii din întreaga țară — intră in producție. Sunt necesare eforturi susținute pentru dezvoltarea învățămintului și perfecționarea activității lui pentru pregătirea muncitorilor calificați, a tehnicienilor, a inginerilor, a cadrelor de conducere. Trebuie să înțelegem ca înfăptuirea tuturor sarcinilor ce ne stau în față depinde de nivelul de pregătire a oamenilor, a cadrelor. Pînă la urmă, forța principală care garantează mersul nostru înainte este omul. De oameni trebuie să ne ocupăm, de pregătirea lor, pentru a asigura înfăptuirea programului nostru cu succes a de dezvoltare a României socialiste. (Aplauze, urale). Fără îndoială că și în acest domeniu , avem rezultate remarcabile. Sunt cunoscute aceste rezultate, nu doresc să mă mai refer acum la ele. In județul dumneavoastră, în municipiul Tg. Mureș, institutele de învățămînt superior, școlile tehnice, liceele în general, școlile profesionale au cunoscut o dezvoltare uriașă. Cu toate acestea trebuie să facem mai mult în aceasta direcție și mai cu seamă în ce privește mai buna organizare și legare a învățămintului cu producția, cu practica, cit și în privința ridicării nivelului general de calificare a celor care se află acum în producție. Consider că Comitetul județean de partid, organele de partid, cadrele din învățămînt trebuie să-și intensi(Continuare în pag. a 3-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la adunarea populară