Pentru Socialism, decembrie 1973 (Anul 23, nr. 6170-6195)

1973-12-01 / nr. 6170

DESCHIDEREA LUCRĂRILOR SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Vineri dimineața au început lucrările sesiunii a XI-a a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale. înaltul for legislativ al țării se reunește după desfășurarea lucrărilor Plenarei comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, precum și a Plenarei Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, care au dezbătut pe larg obiectivele dezvoltării economico-sociale a țării noastre pe anul viitor și au aprobat în unanimitate prevederile planului și bugetului pe 1974, au luat hotărîri, în spiritul cuvîntărilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, în probleme de o deosebită importanță privind mersul mereu ascendent al societății noastre, pe coordonatele stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Sesiunea s-a deschis la ora 10,00 dimineața. In Sala Palatului Marii Adunări Naționale, alături de deputați, sunt prezenți, ca invitați, membri ai C.C. al P.C.R., miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești, reprezentanți ai oamenilor muncii, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști români și străini. Sunt de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Este, de asemenea, prezent Pio Carlo Terenzio, secretarul general al Uniunii Interparlamentare. La intrarea în sala de ședințe, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați cu puternice și îndelungi aplauze de participanții la lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale. In lojile oficiale au luat loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Gheorghe Rădulescu, Virgil Pană, Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazecaș, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu. In loja din dreapta se află membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale. Cei prezenți au păstrat un moment de reculegere în memoria deputaților Mihail Roșianu și Grigore Marteș, care s-au stins din viață în perioada de timp care a trecut de la ultima sesiune. In unanimitate, deputații au aprobat ordinea de zi: 1. Proiectul de lege pentru adoptarea Planului național unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1974; 2. Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetului de Stat pe anul 1974; 3. Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat; 4. Proiectul de lege privind rechizițiile; 5. Proiectul de lege privind controlul financiar preventiv. La primul punct de pe ordinea de zi, tovarășul Manea Mănescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele Comitetului de Stat al Planificării, a prezentat expunerea la Proiectul de lege pentru adoptarea Planului național unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1974. In numele Biroului Marii Adunări Naționale, tovarășul Ștefan Voitec propune ca, avînd în vedere legătura strînsă dintre Planul național unic de dezvoltare economico-socială și Bugetul de Stat, expunerile la proiecte să se facă în continuare, iar dezbaterile generale să fie comune, urmînd ca discuția pe articole și votarea să se facă separat. Marea Adunare Națională a aprobat această propunere. In continuarea lucrărilor, tovarășul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetului de Stat pentru anul 1974. Coraportul Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, la proiectele de legi supuse dezbaterii, a fost prezentat de tovarășul Gheorghe Oprea, vicepreședinte al acestui consiliu. Deputatul Aurel Vijoli, președintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii și al celorlalte comisii permanente ale Marii Adunări Naționale, care au examinat proiectele de legi în discuție. A început, apoi, discuția generală asupra proiectelor de legi privind Planul național unic de dezvoltare economică și socială a Republicii Socialiste România și Bugetul de Stat pe anul 1974. Au luat cuvintul tovarășii Vasile Vîlcu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R.; Traian Dudaș, ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini Grele; Vasile Beliznn, director general al Centralei industriale de fire și fibre chimice Săvinești, județul Neamț; Dorina Coguș, inginer la Uzinele textile „Moldova" Botoșani; Marin Vasile, prim-secretar al Comitetului județean Ialomița al P.C.R.; Alexandru Heinrich, adjunct al ministrului aprovizionării tehnico-materiale și controlului gospodăririi fondurilor fixe; Ștefan Tripșa, prim-maistru oțelar la Combinatul siderurgic Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste; Angelo Miculescu, ministrul agriculturii, industriei alimentare și apelor; Mihai Dalea, președintele Consiliului Central al U.G.S.R.; Elisabeta Moszorjak, maistru iihtuitor la întreprinderea de piele și încălțăminte „Crișul" Oradea; loan Ursu, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie; Constanța Neculai, inginer la C.A.P. Rușeț și județul Buzău; Ion Stănescu, prim-secretar al Comitetului județean Dîmbovița al P.C.R., loan Viorel Cerghizan, directorul Termocentralei Luduș — Iernut, județul Mureș;; Nicolaedorf, directorul S.M.A. DoggenOrțișoara, județul Timiș. Lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale se reiau sîmbătă dimineața. (Agerpres) In pag. 2*3 HOTĂRÎREA Plenarei comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale cu privire la măsurile pentru îndeplinirea și depășirea prevederilor planului național unic de dezvoltare economică și socială a României pe anul 1974, problemele dezvoltării energetice și măsurile de economisire a combustibilului și energiei, din pag. a 4*a HOTĂRÎREA Plenarei C.C. al P.C.R. din 27—28 noiembrie 1973 cu privire la activitatea internațională a partidului și statului. ■s SiSIUw iA CENTRALA WIIVEV. ȚARA PACEET.4R7 DIN TOATE ȚĂRILE, HUNIȚI-VA I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIII nr. 6170 Sîmbătă 1 decembrie 1973 4 pagini — 30 bani In așteptarea evacuării unei șarje de metal la turnătoria de la I.M.M.U.M. Baia Mare . PLENARA CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI UNITĂȚII SOCIALISTE In ziua de 29 noiembrie a.c. au avut loc sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu lucrările Plenarei Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Participanții au dezbătut următoarele puncte înscrise la ordinea de zi: 1. Proiectul Planului național unic de dezvoltare economicosocială și Proiectul bugetului de stat pe 1974; 2. Cu privire la principalele probleme ale dezvoltării energetice în România și măsurile de economisire a combustibililor și energiei electrice; 3. Hotărîrea cu privire la constituirea și activitatea organizațiilor sătești ale Frontului Unității Socialiste; 4. Hotărîrea cu privire la pregătirea și desfășurarea Congresului și a conferințelor comunale, orășenești, municipale și județene ale F.U.S. In cadrul plenarei au luat cuvîntul tovarășii Ploștinaru Iulian, președintele Consiliului județean Mehedinți al F.U.S., Dinculescu Constantin, profesor universitar, Henric Adrian, secretar al Consiliului județean Caraș- Severin al U.G.S.R., Blaga Lucia, președinta Comitetului județean al Femeilor din județul Gorj, Lică Gheorghe, maistru la Uzinele „Electroputere" — Craiova, Dobrovici Simion, președintele Consiliului județean Vrancea al F.U.S., Duminică Petre, președintele Consiliului județean Botoșani al F.U.S., Ștefănescu Teodor, vicepreședinte al Uniunii județene Buzău a cooperativelor agricole de producție, Toma Spiridon, maistru la Uzinele „1 Mai" — Ploiești, Ascanio Damian, vicepreședinte al Uniunii arhitecților. In cadrul dezbaterii proiectelor Planului național unic de dezvoltare economico-socială și Bugetului de stat pe anul 1974, plenara a relevat faptul că prevederile acestora sunt realiste și corespund pe deplin cerințelor progresului social, necesităților actuale ale dezvoltării societății noastre, înscriindu-se în coordonatele stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Aprobînd în unanimitate prevederile Planului și Bugetului pentru anul 1974 — care urmează a fi supuse Marii Adunări Naționale spre legiferare — Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste a exprimat totodată hotărîrea tuturor organizațiilor care compun Frontul Unității Socialiste, a tuturor oamenilor muncii de a realiza în mod exemplar sarcinile celui de-al patrulea an al cincinalului, an de importanță deosebită pentru înfăptuirea înainte de termen a actualului cincinal. Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste subliniază cu satisfacție că recentele măsuri cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare a muncitorilor calificați se înscriu în amplul program stabilit de conducerea partidului și statului nostru în vederea aplicării în viață a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale P.C.R., cu privire la ridicarea neîntreruptă a nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii. Plenara a examinat, totodată, principalele probleme ale dezvoltării energetice în Republica Socialistă România, măsurile de economisire a combustibililor și energiei electrice și și-a exprimat hotărîrea de a stimula pe toate căile inițiativele organizațiilor componente ale F.U.S., ale unităților economice, ale consiliilor populare, ale cetățenilor în vederea utilizării gospodărești, cu maximum de eficiență, a resurselor de energie și tibis, pentru eliminarea combustisipei sub orice formă s-ar manifesta. Plenara a aprobat Hotărîrea cu privire la constituirea și activitatea organizațiilor sătești ale Frontului Unității Socialiste, precum și hotărîrea referitoare la pregătirea și desfășurarea Congresului și a Conferințelor comunale, orășenești, municipale și județene ale Frontului Unității Socialiste. Plenara a hotărît elaborarea proiectului de Statut al Frontului Unității Socialiste care să fie supus dezbaterii publice. Plenara Consiliului Național a hotărît ca primul Congres al Frontului Unității Socialiste să aibă loc în zilele de 18—21 februarie 1974, cu următoarea ordine de zi: 1. — Raportul despre activitatea desfășurată de Frontul Unității Socialiste și sarcinile ce-i revin în înfăptuirea programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, a politicii externe de colaborare și pace; 2. Cu privire la adoptarea Statutului Frontului Unității Socialiste; 3. — Alegerea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La Congres urmează să participe delegați ce vor fi aleși la Conferințele județene ale Frontului Unității Socialiste, reprezentînd toate categoriile sociale ale populației, oameni ai muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități, precum și delegați desemnați de organele centrale ale organizațiilor componente ale Frontului Unității Socialiste. Plenara a aprobat, de asemenea, ca ziarele „Előre" și „Neuer Weg“ să devină organe de presă ale Frontului Unității Socialiste. In încheierea lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Doresc să subliniez că adoptarea planului unic de dezvoltare economico-socială a României pe 1974 și a măsurilor cu privire la folosirea mai judicioasă a resurselor energetice constituie un important act al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Aceasta cere angajarea tuturor organizațiilor participante în Frontul Unității Socialiste să acționeze pentru înfăptuirea în cele mai bune condițiuni a planului, a măsurilor de folosire judicioasă a resurselor energetice ale țării. Nu cred că mai este necesar să subliniez importanța planului pe 1974, a prevederilor sale. De asemenea, nu doresc să mai subliniez nici importanța măsurilor din domeniul energeticii; în ultimele săptămîni aceste probleme au fost dezbătute pe larg. Proiectul planului de stat a fost larg dezbătut atit în cadrul biroului și secțiunilor Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, cât și în cadrul Plenarei Comitetului Central, care a avut loc ieri, și la care a participat și Consiliul Dezvoltării. El va fi supus dezbaterii și adoptării de către Marea Adunare Națională, prevederile lui asigură dezvoltarea în ritm intens a economiei naționale, creșterea bunăstării întregului nostru popor. De asemenea, măsurile privind folosirea judicioasă a resurselor energetice fost făcute cunoscut pe larg; au există un decret în această privință. Toți avem obligația să acționăm cu toate forțele pentru înfăptuirea acestor măsuri. Ceea ce aș vrea să subliniez, este faptul că trebuie să unim eforturile tuturor din Frontul Unității Organizațiilor Socialiste, ale tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, ale tuturor cetățenilor patriei noastre, pentru a asigura înfăptuirea în bune condițiuni a tuturor acestor măsuri. Prin aceasta vom putea asigura condițiunile de dezvoltare în ritm mai rapid a patriei noastre, implicit de creștere a nivelului material și spiritual al întregului nostru popor. Sînt convins că organizațiile care fac parte din Frontul Unității Socialiste, Consiliul Național, vor acționa in strînsă concordanță cu interesele generale ale întregii noastre națiuni socialiste. Constituirea organizațiilor sătești ale Frontului Unității Socialiste și convocarea Congresului Frontului Unității Socialiste reprezintă, de asemenea, un moment important în dezvoltarea activității Frontului, în creșterea rolului său în coordonarea și unirea eforturilor organizațiilor componente, ale tuturor oamenilor muncii. Va fi necesar ca organizațiile sătești pe care le constituim să desfășoare o activitate viabilă, să contribuie la atragerea mai activă a maselor țărănești la întreaga activitate de dezvoltare a agriculturii , de ridicare a nivelului de viață și de organizare a satelor românești. Va trebui să acționăm în așa fel incit pregătirea Congresului să ducă la inițierea unei serii întregi de acțiuni in vederea bunei gospodăriri a orașelor și satelor, pentru a ne putea prezenta la Congres cu bune rezultate și în acest domeniu de activitate. Nu cred că e necesar să mai insist asupra contribuției pe care trebuie să o aducă uniunile de creatori, prin activitatea lor, la munca de educare, la intimpinarea Congresului cu noi realizări Pe tărîmul creației spirituale, al artei și culturii. Toate sectoarele de activitate, toți cei care participă la activitatea Frontului Unității Socialiste, inclusiv reprezentanții cultelor religioase, sunt chemați să-și unească eforturile cu ale tuturor oamenilor muncii, să acționeze pentru a face ca fiecare cetățean al țării, fără deosebire de naționalitate sau credință religioasă, să facă totul pentru înflorirea patriei, pentru bunăstarea poporului, pentru victoria societății socialiste multilateral dezvoltate in România. Cu convingerea că fiecare in domeniul său de activitate va acționa în acest spirit, doresc să-mi exprim satisfacția pentru unanimitatea cu care au fost adoptate documentele, precum convingerea că fiecare va acțioși nu pentru înfăptuirea lor. Vă doresc multă sănătate și sper la muncă! Aniversarea a 55 de ani de la unirea Transilvaniei cu România este o sărbătoare pentru toți fiii țării, un moment istoric înscris cu litere de aur in viața națiunii noastre. Unirea Transilvaniei cu România s-a înfăptuit prin voința și eforturile maselor populare. Acest memorabil act istoric a reprezentat, așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, „încununarea luptei seculare dusă de cele mai înaintate forțe ale poporului român din Moldova, Muntenia și Transilvania, de cărturarii și marii gînditori ai neamului, a activității desfășurate de elementele revoluționare, de militanții socialiști, a aspirațiilor și voinței întregului popor român“. La începutul anului 1918, lupta poporului român pentru împlinirea dezideratului său fierbinte — făurirea statului național unitar — a intrat în faza ei decisivă. In Transilvania, mișcarea pentru unirea cu România cuprinsese toate clasele sociale, avînd obiective clare: înlăturarea jugului habsburgic, autodeterminare națională, stat național român unitar, lichidarea orinduielilor moșierești, instaurarea unui regim democratic. La începutul lui noiembrie 1918, în întreaga Transilvană autoritatea regimului austro-ungar era practic spulberată, autoritatea efectivă fiind exercitată în centrele industriale de sfaturile muncitorești, iar în celelalte localități de consiliile naționale. La 30 octombrie s-a creat Consiliul Național Român. Sub presiunea avîntului revoluționar al maselor populare, Consiliul Național Român a anunțat convocarea Marii Adunări de la Alba Iulia pentru 1 decembrie 1918. In această istorică zi, cei 1.228 de delegați, aleși prin vot deschis de către toate cercurile electorale și organizațiile politice, avea să proclame unirea Transilvaniei cu România. Votul lor era întărit prin adeziunea unanimă a celor peste 100.000 de oameni, adunați pe „Cîmpul lui Horea" din toate colțurile transilvănene. S-a consfințit astfel actul logic, progresist de încheiere a procesului de formare a statului național unitar român. Declarația de la Alba Iulia —document istoric remarcabil —, citită de Vasile Goldiș, a proclamat solemn unirea Transilvaniei și Banatului cu România pentru „toate veacurile". Maramureșenii au fost prezenți și ei la această măreață sărbătoare. Ne mîndrim și cu faptul că ședința solemnă a Adunării Naționale a fost deschisă de bătrinul luptător memorandist, în vîrstă de 83 de ani, George Pop de Băsești. Vorbele lui simple: „Ne-am adunat ca să hotărîm asupra sorții noastre" — au pătruns adinc în inimile celor prezenți, fiind acoperite de frenetice și îndelungi aplauze. „Trăiască Unirea!", „Trăiască România!" — erau cuvinte fierbinți, scandate de întreaga suflare aflată pe „Cîmpul lui Horea". „In ziua aceea — își amintea mai tîrziu poetul Lucian Blaga — am cunoscut entuziasmul național, sincer, spontan, irezistibil, organic, masiv". Publicația „Dacia", care apărea la București, scria la citeva zile după unire: „Așteptam numai ceasul binecuvîntat cînd acest măreț act național să iasă la lumină împins ca de puterea legilor eterne ce conduc răsăritul soarelui. Voința unanimă a biruit la Alba Iulia. Suntem un popor, un pămînt, un stat", înfăptuirea unității statului român a realizat cadrul național și social-economic pentru dezvoltarea României moderne. Declarîndu-se de acord cu hotărîrea de la Alba Iulia, socialiștii români proclamau într-un document programatic: „Salutăm cu bucurie dezrobirea națională a poporului român, respectăm legăturile de unire hotărîte. România nouă de astăzi, trebuie să devie România Socialistă de mîine". Astăzi, sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist Român, poporul nostru înfăptuiește visul de veacuri pentru care au militat cei mai buni fii ai săi — ridicarea României pe cele mai înalte culmi ale demnității, progresului și civilizației. 55 DE ANI DE LA UNIREA TRANSILVANIEI CU ROMÂNIA Printre harnicele muncitoare de la Filatura de bumbac din Baia Mare se numără și filatoarea Livia Gavrilaș. *s