Pentru Socialism, ianuarie 1974 (Anul 24, nr. 6196-6220)

1974-01-03 / nr. 6196

JrS L ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN MARAMUREȘUL de la ora 18 la 6 Un reportaj ce se poate scrie o singură dată pe an PREAMBUL In puține cuvinte, Anul Nou înseamnă tradiție, bilanțuri, finaluri și începuturi. Pe de o parte tragem linia și tăcem socoteala anului de care ne despărțim, pe de altă parte gindurile ne poartă, pe nesimțite, peste timp, într-un spațiu numit viitor. Ciocnim un pahar in seara asta pentru realizările, pentru bucuriile anului care a trecut, ciocnim un pahar pentru speranțele care ne leagă de anul și de anii care vin. Ni-i dorim mai buni. Ni-i dorim mai rodnici și trăiți in pace. Brigada de reporteri ai ziarului „Pentru socialism“ pornește așadar la drum pentru a realiza timp de 12 ore reportajul care se poate scrie o singură dată pe an. Tradiționalul Revelion al tineretului băimărean s-a șurat și de această dată la restaurantul „Ardealul" desfă E ora cînd agitația ce a dominat toată ziua pe străzi și în magazine începe să se liniștească. E ora cînd în bucătării se fac ultimele revizuiri. Ora cînd se stă mai mult în fața oglinzilor. Ora cînd la marea unitate de coafură din B-dul București număr (fără să fiu observat) 31 de cliente. Privesc cînd oglinzile, cînd ceasurile înțeleg. Nerăbdarea. Nerăbdarea de a fi cît mai frumoase și cît mai repede frumoase. E ora cînd se fac ultimele cumpărături. Mai întîlnesc lume, puțină lume, doar în magazinele alimentare, în cele de legume și fructe... Cadourile au fost cumpărate din timp. In Piața Libertății în magazinele de textile, Romarta și majoritatea raioanelor de la „Modern" găsesc doar personalul de serviciu. Cu planuri, cu gînduri de Anul Nou, cu urări... Este ora cînd în holul unității de reparat radio și televizoare din Str. G. Coșbuc întîlnesc bărbați, numeroși bărbați care fumează țigări după țigări de parcă ar fi nu aici ci în sala de așteptare a... maternității. Așteaptă oamenii iar tehnicienii n-au nici măcar răgaz să-mi răspundă la salut. Sunt ultimele reparații din acest an. De care se leagă ultimele speranțe că Revelionul se va petrece cu televizorul acasă. ...De cînd i-am întîlnit, cu doi ani în urmă, tot la ultima cursă din an spre Tg. Lăpuș, șoferul Leon Leșe și îmcasatorul Arghir Tira au parcurs cu mașina lor o distanță care depășește de aproape 4 ori înconjorul Terrei la Ecuator. — Să știți, ne spune tinărul Leon Leșe, că din cele trei dorințe ce exprimam la revelionul lui 1972, acum la Revelionul lui '74, două sînt împlinite. Peste cîteva luni termin liceul fără frecvență, am ridicat casa. Mai am... să-mi caut o seață, dar asta... — Nici eu nu pot spune că n-am avut satisfacții, intervine vechiul om al drumurilor lăpușene Arghir Tira. Toată familia-i sănătoasă, Augustin băiatu' lucră la noi la autobază, Lotica merge bine pe a șasea clasă, iar Ruxandra, cea mai mare fată, se pregătește să dea admitere la Drept. Așa că, pentru '74 cea mai mare dorință a mea este să o văd studentă. Cei doi din ultima cursă pe '73 spre Tg. Lăpuș au însă și alte gînduri. Ne spune Leșe: — Dorim din toată inima să continuăm succesele lui '73, să adăugăm altele pînă la „cincinalul — în patru ani și jumătate". De fapt pentru întregul nostru colectiv revelionul producției l-am serbat acum o lună și ceva! ...Ora de plecare e aproape. O ultimă dorință ? Să fie un an bun, plin de satisfacții pentru tot colectivul, pentru îndrumătorii lui, Ioan Georgescu și Ștefan Panait, o paletă ridicată și... 31 MM 2611 pune „cap de compas" spre Tg. Lăpuș ducînd... revelionul. Forfotă mare în gara băimăreană. Ultimii călători ai lui '73. Ceferiștii sînt la posturi. Așa ca-n fiecare zi,,fiecare minut. — De fapt, ne spune impiegatul de mișcare Ștefan Stoica, pentru noi, feroviarii băimăreni revelionul are... trei fețe: una, acum cîtva timp am îndeplinit planul anual de transporturi, alta în serviciul de astă-noapte a anilor și a treia... mîine de zi, acasă în familii. Nu ne supără cu nimic, ba dimpotrivă ne bucurăm la bucuria celor ce vor să ajungă mai repede acasă. I. ARDELEANU, Ștefan BELLU, Aug. COZMUȚA, Gh. DUMITRESCU, C. JOSAN, I. PETRIA, IP. POP Fotografii: Andrei ȘUTH Coordonatorul brigăzii de reportaj: Gh. MOLDOVAN ___ (Continuare în pag. a 3-a). Anul XXIV nr. 6196 Joi 3 ianuarie 1974 4 pagini — 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de Conferința națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, in perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățământului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează odată in plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare in toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fară deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întimpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de inaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății intr-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicind România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale in cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statutul nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate, țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii, s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința anilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate Internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat in care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orinduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, la cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească Ș mai mut Prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului.1" Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la Întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, Îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, Împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire! La mulți ani, dragi compatrioți! Prima șarjă de metal și... 20 de minute Echipa căreia i-a revenit misiunea de muncă în ultima zi a anului trecut la instalația de prerafinare a Secției metalurgice nr. 1 din cadrul întreprinderii metalurgice de metale neferoase Baia Mare era cea condusă de comunistul Gavril Boltea. Intrată în activitate la ora 20, aceasta a trecut la pregătirea primei șarje de metal din producția anului curent. După ce s-a facut plinul instalației, s-a auzit un scrîșnel. Plesnise lanțul de manevrare a unei uși de la cuptor. Echipa a intrat în alarmă la comenzile lui Gavril Boltea, metalurg experimentat, cu o vechime de aproape 1n ani in meserie, Alexandru Tar, Dumitru Mare, Nicolae Radu, Constantin Morar și Antoniu Rus, fară să reducă intensitatea jocului, actionînd unul ca toți și toți ca unul au reușit ca intr-un timp record — numai 20 de minute — să Înlăture defecțiunea ivită. In întimpinarea Anului Nou consemnăm deci un fapt de dăruire în muncă. Vorbindu-ne cu multă căldură, acolo la fața locului, unde l-au trăit pe viu, inginerul Ștefan Auer ni-l descrie astfel: —■ Toți sunt bucuroși că au reușit să fie la Înălțimea misiunii lor. Prezența fotoreporterului e binevenită. Astfel, modul original în care și-a „sărbătorit" Revelionul această echipă va coloanele rămîne imortalizat in ziarului nostru. Ce e drept, cuptorul putea funcționa și numai cu o gură ușă. Dar, după cum spune spune Gavril Boltea „elaborarea șarjei ar fi întîrziat cu două ore și ceva. Asta nu concepem! Căci dacă fiecare schimb ar întîrzia cu 2 ore elaborarea unei șarje, viitorul an la cuptorul instalației noastre s-ar pierde un timp care adunat împreună însumează 30 de zile lucrătoare". ...La ora stabilită, în dimineața zilei de 1 ianuarie a.c. echipa, înainte de a preda ștafeta de activitate schimbului următor, a ținut să elaboreze prima șarjă de metal a anului. Pe deplin satisfăcut de rezultatele muncii lor, componenții echipei au plecat apoi spre casele lor unde au adus familiilor una dintre cele mai frumoase urări de Anul Nou, rostită în viata lor. Intervenția promptă, a echipei condusă de Gavril Boltea a prevenit intîrzierea elaborarii primei șarje de metal din producția anului 1974 REALIZAREA EXEMPLARĂ A PRODUCȚIEI DE MIBEU ȘI METALE solicită investiția de hărnicie a fiecărui lucrător din minerit Ca urmare a aplicării în practică a măsurilor privind perfecționarea conducerii economiei, fundamentării planurilor, încă în cursul semestrului I al anului trecut, s-a elaborat proiectul de plan pe anul 1974 și a fost supus dezbaterii masei de salariați din sectorul minier, iar recent s-au prezentat în comitetele oamenilor muncii cifrele definitive împreună cu măsurile necesare pentru asigurarea realizării lor. Dezbaterile au evidențiat hotărîrea fermă a lucrătorilor din sectorul minier, sub Îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, cu sprijinul organizațiilor de sindicat și U.T.C., de a depune tot efortul pentru a asigura producției un ritm susținut, de a realiza planul cincinal actual în patru ani și jumătate, de a participa hotărît la înfăptuirea consecventă a programului elaborat de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale P.C.R., pentru ridicarea la un nivel calitativ superior a întregii noastre activități economice. In acest context se înscriu și sarcinile de plan pe anul 1974 încredințate minerilor, preparatorilor și celorlalți salariați din unitățile miniere. Consemnez în primul rînd sarcinile deosebit de mari la producția de minereu extras și prelucrat pe total combinat, care cresc cu 18 la sută față de nivelul planificat pe 1973. Volumul de metale va trebui să înregistreze salturi importante. Astfel creșterea la plumb în concentrate trebuie să fie de 14.1 la sută, la zinc de 14 la sută, iar sarcina de productivitate prevede un spor fizică de 11,2 la sută. Creșteri importante prezintă și producția globală și marfă. Dr. Ing. Vaier GABBIAN, directorul Combinatului minier Baia Mare (Continuare în pag. a 2-a)