Pentru Socialism, martie 1974 (Anul 24, nr. 6245-6271)

1974-03-01 / nr. 6245

A ÎN ACEST NUMĂR • Căminul cultural Dragomirești la umbra fostelor succese • COLOCVII: Curiozitate și pasiune pentru știința pe care vrei s-o urmezi • Calitatea produselor nu aparține numai de tehnică, ea depinde și de conștiință • Ce ați întreprins pentru realiza în primul trimestru a 25 la sută din planul anual. • SPORT: La primul turneu final de volei, Explorări a obținut un loc merituos ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.G.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN CONFERINȚA PE ȚARĂ A CADRELOR DE CONDUCERE DIN UNITĂȚILE AGRICOLE DE STAT ȘI COOPERATISTE Festivitatea inminarii unor halte distincții Intr-o atmosferă solemnă, joi dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a înminat înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de cadre de conducere și lucrători fruntași din agricultură pentru merite deosebite în organizarea muncii, pentru aportul nemijlocit la sporirea producției vegetale și animale. Solemnitatea s-a desfășurat in rotonda Pavilionului expozițional din Capitală, In prezența miilor de participanți la lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Au luat parte tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Ciobanu, Constantin Drăgan, Lina Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar al (Cootinnare in pag. a 4-a) In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și al guvernului, precum și al meu personal doresc să adresez cele mai calde felicitări tuturor acelora care au fost distinși astăzi, și care vor fi distinși în continuare, cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii aplauze). Am acordat astăzi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ unui mare număr de președinți de cooperative, de directori de întreprinderi agricole de stat, de cooperatori și lucrători din agricultură. A sporit deci numărul de Eroi ai Muncii Socialiste. Aceasta este o apreciere deosebită pe care o dăm activității desfășurate de tovarășii respectivi, de colectivele în care ei muncesc, contribuției aduse la Înfăptuirea lui Atrîrnîul sau uuvai putuuuxut xu uumcuiux agriculturii. De altfel, după cum știți, prin Hotărîrea Comitetului Central de acum un an, am stabilit ca anual să acordăm celor care vor obține rezultate bune în agricultură, titlul de Erou al Muncii Socialiste și alte ordine ale Republicii Socialiste România. Deci am făcut un început cu ocazia acestei conferințe. Urmează ca activitatea din acest an să prilejuiască acordarea unui număr mai mare de titluri de Erou al Muncii Socialiste, de alte ordine ale Republicii Socialiste România, atît unităților, cît și acelor tovarăși care vor avea rezultate deosebite, precum și județelor, consiliilor populare și comitetelor județene de partid. Este deci deschisă calea spre avea fiecare județ un număr mai a mare de Eroi, și mai cu seamă de a crește acest număr ca rezultat al obținerii unor producții sporite în toate sectoarele de activitate. Cu aceste gînduri Îmi exprim convingerea că acordarea acestor ordine — care constituie o apreciere a activității de pină « •»**» AAMnlîliiS im tmtiAlfȘ avum ------ »U WUOUSUi, uxx 4.XXXXSVSXV* pentru înfăptuirea în cele mai bune condiții a politicii partidului și guvernului în domeniul agriculturii. Fericit incă o dată pe toți tovarășii distinși. Vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice). Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu - un amplu program de lucru, un însuflețitor îndemn la acțiuni concrete pentru dezvoltarea și modernizarea continuă a agriculturii noastre socialiste Miercuri 27 februarie 1974. Ziua în care, în Capitala României socialiste, au început lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Intrunindu-se în preajma împlinirii unui sfert de veac de la Plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 martie 1949, care a hotărît trecerea la transformarea socialistă a agriculturii, această Conferință capătă multiple semnificații in viața satului românesc, a întregului popor, semnificații care-și găsesc o strălucită tratare și subliniere în cuvintarea rostită cu acest prilej de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Manifested o deplină adeziune față de politica promovată de partidul și de statul nostru, față de ideile cuprinse în cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, oamenii muncii își exprimă hotărîrea fermă de a acționa în sensul Înfăptuirii sarcinilor stabilite, de a face totul pentru sporirea rodniciei ogoarelor. Iată cîteva din opiniile exprimate de către lucrătorii pămîntului, ai holdelor din județul nostru. Lucrările din ziua a doua în prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, joi dimineață, au fost reluate în plen lucrările Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Dezbaterile s-au desfășurat sub puternica înrîurire a cuvîntării secretarului general al partidului, adevărată Cartă a agriculturii românești, document de însemnătate excepțională pentru dezvoltarea pe mai departe a acestei ramuri de producție, a întregii noastre economii. Sosirea în incinta Pavilionului expozițional a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, a fost intempinată cu puternice ovații, cei prezenți exprimindu-și sentimentele de înaltă stimă și prețuire, de profundă recunoștință și dragoste față de secretarul general al partidului, pentru analiza amplă făcută în cuvântarea rostită la deschiderea Conferinței, asupra drumului parcurs de agricultura noastră, a căilor și mijloacelor de creștere în continuare a producției agricole, ale perfecționării activității în acest lanț sector al economiei impernaționale, cît și pentru aprecierile calde la adresa muncii pline de abnegație desfășurată zi de zi de cei ce lucrează pe ogoare. La lucrările Conferinței au participat: tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Mănescu, Gheorghe Pană, Manea Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Magdalena Filipaș, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, Ștefan Andrei, secretar ai C.C. ai P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, prim-secretari ai comitetelor județene de partid, activiști de partid și de stat, cadre din unele ramuri industriale, oameni de știință și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Au luat apoi cuvîntul Ion Spătărelu, președintele C.A.P. .;Gheorghe Dojan, județul Ialomița; Florentin Cîrpan, director al întreprinderii de stat pentru creșterea și îngrășarea porcilor Beregsău, județul Timiș; Marin Nedea, director al S.M.A. și președinte al C.A.P. Puranî, județul Teleorman. (Continuare in pag. a 4-a) * LA ORA... • leatrul popular din Sighetu Marmatiei, în colaborare cu formația de muzică ușoara „Bendiș“, a Centrului universitar Iași, prezintă azi la orele 17 și 20 în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare un spectacol muzical umoristic cu participarea cunoscutei soliste de muzică ușoară Doina Badea. 9 Mîine la ora 13 in sala de expoziții a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare are loc vernisajul expoziției cercului de artă plastică. Prezintă Augustin Vese, instructor, și Iuliu Feher, îndrumător. • Duminică, 3 martie, de la ora 10, la Casa corpului didac- In pag. a 4-a CUVÎNTUL tovarășei MARIA RATA tic conferențiază prof. univ. Bogdan Stugren, de la Universitatea din Cluj, despre „Noile concepții privind originea și evoluția vieții pe Pămînt“. REȚINEȚI De la Serviciul de circulație a Inspectoratului județean al Ministerului de Interne s intern informați că in perioada 1—28 martie a.c. vor fi examinați, pe bază de chestionare, din regulile de circulație toți conducătorii auto care lucrează pe autobuze, autodube, transport de persoane și curse în convenție. Acei conducători auto care nu vor totaliza punctajul minim obligatoriu vor fi schimbați de pe autovehiculele amintite. Anul XXIV nr. 6245 Vineri 1 martie 1974 4 pagini — 30 bani Un prețios îndreptar în acțiune In centrul gospodăresc al fermei agricole de stat din Remetea Chioarului am întîlnit o mare forfotă. Specializați în cultura legumelor, lucrătorii fermei pregătesc un ritm susținut răsadnițele. Varza timpurie și gultoarele au fost In pag. a 4-a Sporirea producției agricole — o sarcină de căpătîi a fiecărui cooperator însămânțate cu 4—5 zile în urmă. Aceasta constituie o primă garanție că produsele livrate de aici vor fi într-adevăr timpurii. Cu o zi în urmă lucrătorii fermei au urmărit cu atenție cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Acest document, cu o înaltă valoare teoretică și practică, constituie un program științific, care conturează perspectivele progresului agriculturii noastre N. SZÖBEL (Continuare în pag. a 4-a) La sediul cooperativei agricole din Valea Chioarului, contabila Maria Susa citește unui grup de cooperatori cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. jmmm»TM,..?, n....T^7.Tr..".V... .i,....iii V Ili II"“* #*** ■f*"* K1m H \ . F,P _REMAxș TOVARĂȘUL «SAT CEAUȘESCU și Intuit in TOVARĂȘUL ALVARO HIAT Joi, 28 februarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarășul Alvaro Cunhas, secretar general al Partidului Comunist Portughez, care se află în țara noastră la invitația C.C. al P.C.R. La întrevedere a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul discuțiilor ce au avut loc cu acest prilej s-a procedat la o informare reciprocă asupra activității și preocupărilor actuale ale P.C.R. și P.C.P. și s-a făcut un schimb de păreri cu pri_________ vire la unele probleme ale mișcării comuniste și muncitorești și ale situației internaționale. S-a reliefat hotărîrea comună de a dezvolta în continuare raporturile frățești de prietenie, solidaritate și conlucrare dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Portughez. In folosul cauzei unității comuniste și muncitorești internationale, a tuturor forțelor democratice, patriotice, anticolonialiste și antiimperialiste, în interesul luptei pentru pace, democrație și socialism, întrevederea s-a desfășurat într-o ambianță de prietenie și înțelegere tovărășească. Primirea de către tovarășul János Kadar a tovarășului Ion Gheorghe Maurer Primul secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, tovarășul Janos Kadar, a primit, la 28 februarie, pe tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. Tovarășul Ion Gheorghe Maurer a fost însoțit de tovarășul Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, precum și de Cornel Pacoste, adjunct al ministrului afacerilor externe, și Ioan Cotoț, ambasadorul României la Budapesta. La primire au fost de față Timár Mátyás, vicepreședinte Consiliului de Miniștri, Roska Istalván, adjunct al ministrului afacerilor externe, și Ferenc Martin, ambasadorul R.P. Ungare la București. Cu acest prilej, tovarășul Ion Gheorghe Maurer a transmis tovarășului Janos Kadar cele mai bune urări de sănătate și fericire din partea secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu, iar poporului ungar — noi succese la edificarea socialismului și asigurarea progresului și prosperității patriei. Mulțumind pentru bunele urări ce i-au fost adresate, tovarășul Janos Kadar a adresat, la rândul său, tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut și urări de succese tot mai mari poporului român în înfăptuirea programului construcției socialiste. In timpul convorbirii, de ambele părți s-a dat o înaltă apreciere evoluției ascendente a relațiilor frățești multilaterale dintre Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Socialist Ungar, dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Ungară. A fost evidențiată voința comună de a intensifica și mai mult în viitor prietenia, colaborarea și cooperarea pe multiple planuri dintre cele două țări, corespunzător intereselor fundamentale ale celor două popoare, intereselor generale ale socialismului și păcii. In cadrul discuțiilor au fost abordate, de asemenea, unele probleme de interes comun, ale vieții politice internaționale actuale. Primirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, de înțelegere deplină și caldă prietenie. MARTIE Poate nicicind ca In Martie nu ne simțim atît de liberi și optimiști. Calendarele sînt darnice cu noi, refuză legile astronomiei și ne aduc primăvara. Ne aduc anotimpul veșnic tînăr. Și cum știam în copilărie o poveste in care anotimpurile erau închipuite patru fiice ale Anului, eu cred că Primăvara este cea mai frumoasă, mai ales că vine acum. Mai întii Martie, este luna cîmpurilor și vine pentru noi, oamenii. Vine cu un întreg alai de Hori și se prelungește în noi cu o ramură verde pe care In semn de respect o punem în piept ori în inimă cu o adevărată ceremonie. Copiii se înalță cu o lună mai sus, puiul de pasăre crește în ou, munții își schimbă înfățișarea, vedem dimineața pe dealuri cărările ca literele în cartea de citire In pridvorul primăverii chemăm miresmele și toate roiurile de albine și eu țin în mîna dreaptă fluierul răchiții să-l bată vîntul cel nou, să nască o Doină nouă pe dealurile Maramureșului, ori acolo pe malul apei cu nume de fată. Vine un timp cînd ne aducem aminte de cal, de păduri și de cîntece. Ne aducem aminte că purtăm nume de munți, iar munții poartă nume mai vechi decît noi. Și parcă toate acestea se întîmplă în primăvară și Iar îmi aduc aminte că de fiecare dată în Martie mama ne spunea „Veniți copii, e vremea sădirii". Și totul creștea, după cum crește și acum într-o solemnă sărbătoare a ierbii. De aceea cred că Primăvara e cea mai frumoasă, mai ales că vine acum. Gheorghe PARJA VINERI Un ansamblu maramureșean în Franța » * Ansamblul folcloric de amatori ai Casei de cultură din Târgu Lăpuș a plecat, miercuri, într-un turneu de 30 de zile în Franța. Spectacolul „Ospăț maramureșean" care va fi oferit publicului francez din mai multe localități, cuprinde obiceiuri și datini legate de ospitalitatea recunoscută a maramureșenilor, dansuri din Maramureș și alte zone folclorice ale țării (Moldova, Transilvania), cîntece și melodii populare în interpretarea unor cunoscuți soliști vocali și instrumentiști. Regia spectacolului este semnată de coregraful Gavril Ghiur m . Lucrătorii serei municipiului Sighetu Marmației se pregătesc pentru primăvară. Aproape 4.000.000 de răsaduri de begonii, panseluțe, garoafe turcești, trandafiri, urmează să fie plantate în parcurile și zonele verzi. De asemenea, vor fi plantați încă 2.000 de arbori decorativi. (Nicolae Racz, de la subredacția Sighetu Marmației). Joi, la Școala generală nr. 8 din Borșa a luat ființă Cenaclul literar „Luceafărul“, condus de prof. Mina Sabina Iureș. După alegerea colectivului de conducere și aprobarea planului de activitate, au citit versuri Ileana Mihali și Nelu Boșca, clasa a Vl-a, Cornel Serafim clasa a VII-a. BUT • La Clubul Exploatării miniere Săsar a avut loc o expunere pe tema: „Etica relațiilor de familie“. A prezentat Olga Pop, judecător la Tribunalul județean. • Brigada artistică de agitație a Căminului cultural din Șișești a prezentat în fața a peste 300 de cetățeni programul „Coborînd din deal la vale“. (Petru Șișeștean, corespondent). Temperaturile, vremea a fost relativ frumoasă și caldă ziua, mai rece noaptea. Temperaturile minime înregistrate ieri dimineața au coborît pînă la —9 grade la Bistra, Săcel și Vad; —5 la Baia Mare. Temperaturile maxime au fost 8 grade la Baia Mare și Sighet și 5 grade la Ocna Șugatag. Apele, nivelurile sînt în continuă scădere aproape pe toate rîurile județului. Volumul lacului Firiza a crescut in ultimele 24 de ore cu 70000 m.c. Pentru următoarele trei zile, vreme în încălzire cu cer schimbător. Temperaturile minime vor oscila între —7 și 2 grade, iar maximele între 6 si 13 tirade. ,Vînt potrivit.