Pentru Socialism, iulie-decembrie 1974 (Anul 24, nr. 6309-6335)

1974-07-05 / nr. 6309

De Ziua constructorilor de mașini La 7 iulie sărbătorim constructorilor de mașini. Ziua IN CINSTEA CELEI DE-A XXX-A ANIVERSĂRI A ELIBERĂRII PATRIEI ȘI CONGRESULUI AL XI-LEA AL PARTIDULUI Maramureșul în anul XXX INVESTIȚIILE — temelia impetuoasei dezvoltări economico-sociale Maramureșul își datorează dezvoltarea sa impetuoasă politicii de industrializare socialistă promovată de Partidul Comunist Român, modului științific de repartizare armonioasă a forțelor de producție pe teritoriul țării, folosirii chibzuite a fondurilor de investiții alocate pentru înflorirea vieții economice și spirituale pe aceste frumoase meleaguri românești. Aceste coordonate ale politicii partidului le putem sintetiza în felul cum au fost atribuite zecile de miliarde de lei dezvoltării acestui colț de țară. Industriei îi revine 52,8 la sută, agriculturii — 9,8, transporturilor — 9,7, gospodăriei comunale și dezvoltării edilitare — 11,2, învățămînt-cultură la sută etc. Resursele de materii prime, capacitatea oamenilor și hărnicia dorința unanimă de a fi în primele rînduri în lupta pentru înfăptuirea politicii partidului, au condus la materializarea unor fonduri de importante investiții, care prin amploare și eficiență au sporit an de an, au asigurat economiei sporuri mari de metale utilaje, lemn, neferoase, materiale de construcții etc. Dacă în 1960 valoarea investițiilor pe cap de locuitor era de 909 lei, ea a crescut de la an la an, ca în 1974 să ajungă la 2.200 lei. Investițiile au fost acordate cu prioritate pentru dezvoltarea industriei miniere și metalurgiei neferoase, ramuri cu tradiție în economia Maramureșului, cu perspective de afirmare. S-a dezvoltat apoi construcția de mașini, s-au dat în funcțiune două uzine profilate pe producerea de utilaj minier, zeci de ateliere pentru piese de schimb și întreținere. Industria — mare consumatoare de energie electrică și apă —, a fost înzestrată cu rețele și stații de transformare de înaltă valoare, totul fiind realizat în acești ani rodnici. Un mare IOAN CATRICICIU, directorul Sucursalei județene a Băncii de investiții (Continuare in pag. a 2-a) In anul marii aniversări a Eliberării și al celui de-al XI-lea Congres al P.C.R., constructorii de mașini din județ, raportează succese deosebite. 222 zile avans. Spicuiri din bilanțul U.U.M.R. Baia Mare, folosind mai bine mașinile unelte, extinzînd munca în trei schimburi la turnătorie, s-au produs aici peste prevederile graficelor privind atingerea parametrilor proiectați 360 tone de piese din oțel, a sporit, numărul mărcilor de oțel, s-au realizat noi tipuri de utilaje, care aduc laudă tînărului colectiv. Succesele de pînă acum au condus la sporirea avansului în realizarea cincinalului, la 222 zile. Rămînerile în urmă au fost lichidate. Eforturile deosebite depuse în ultima vreme de colectivul I.M.M.U.M. au condus la succese remarcabile. In primele șase luni ale anului planul producției globale a fost depășit cu peste 3 milioane lei, iar la marfă cu 1,2 milioane lei. S-au produs suplimentar 80 tone utilaje pentru industria materialelor de construcții, piese de schimb pentru utilaj minier în valoare de 8,5 milioane lei și altele. Succesele de mai sus au adus colectivului satisfacția lichidării restanțelor și obținerii unui avans, în realizarea cincinalului, de 51 De remarcat, și in acest an, numărul mare de produse noi și cel al utilajelor modernizate, ca și depășirea planului la export cu 316.000 lei valută, 95 la sută din producție —exportată. Colectivul constructorilor de mașini de pe platforma „Băimăreana" , în ultimul timp producția dublat de piese de schimb auto. Recent ei au construit prin autodotare două mașini pentru confecționatul arcurilor discurilor de ambreiaj făcînd posibilă sporirea volumului de discuri produse. Un alt colectiv, cel al turnătoriei, a reușit în acest an să sporească la 556 tone producția de piese din fontă, din care 95 la sută au fost livrate la export. Cel mai mare obiectiv. La Sighetu Marmației se află in construcție cel mai mare obiectiv al construcției de mașini din acest cincinal — întreprinderea de șuruburi. Constructorii Șantierului nr. 3 al T.C.M., în dorința de a termina în devans noul obiectiv, au montat pînă acum la halet peste 100 de stîlpi, corpul 53 grinzi, 160 chesoane de acoperiș și au terminat de betonat drumuri și platforme pe o suprafață de 3.000 m.p. Față de grafice, constructorii au reușit să execute, în devans, lucrări în valoare de aproape 1,5 milioane lei. Anul XXIV nr. 63038 pagini — 50 bani Vineri 5 iulie 1974 I.M.M.U.M. Baia Mare. Aspect din hala de prelucrări mecanice. Anotimpul taberelor .Activitatea în taberele de pionieri și școlari a început sub bune auspicii, ne informează Aurel Varvari, instructor la Consiliul județean al Organizației pionierilor. Prima serie de la Izvoare, Șuior, Bucșoaia și Năvodari s-a întors deja acasă. Se urmează alte serii, în aceleași tabere precum și la Borșa, Ocna-Șugatag, Bușteni, Sîngeorz-Băi, Tg. Neamț, Bicaz, Piatra Neamț, Năsăud și Sălaj. In această lună se deschid și satele de vacanță de la Nistru și Blidari. Taberele județului nostru (Cavnic, Sighetu Marmației, Vișeu de Sus, Baia Sprie, Izvoare, Baia Mare, Borșa, Ocna Șugatag) găzduiesc, in această vară, un mare număr de pionieri și școlari din Constanța, Suceava, Piatra Neamț, Teleorman, Botoșani, Prahova, București, Bistrița-Năsăud". Izvoare, in „Poiana soarelui“ un grup de copii, sub îndrumarea profesorului Gheorghe Sofronici, directorul taberei, exersează formarea piramidelor și gimnastica acrobatică. Aflăm că eleve din clasele II—TV pregătesc un program de gimnas- Elevii în vacanta tică artistică. Agrița Lar, elevă în clasa a V-a, ne mărturisește satisfacția de a fi participat în aceeași zi, la un concurs de muzică populară. „Zilele în care soarele nu ne-a ocolit — ne spune prof. Șarolta Vaida, comandantă de detașament, au fost plăcute, recreative. Drumeția la Igriș a întrunit aprecieri unanime, învățarea de cîntece noi, jocurile muzicale, întrecerile sportive sunt și ele foarte solicitate". Profesoara Florica î*op, comandanta unității, completează: Sub genericul „Și noi vrem să fim patriei folositori“ a avut loc o întîlnire cu constructorii de la Puțul II al Șantierului Runcu-Firiza. Cele 16 detașamente purtînd nume pitorești (floarea de colț, Cetină de brad, Cireșarii, Cutezătorii, Șoimii, Urmașii lui Pintea ș.a.) se pregătesc pentru focul de tabără și festivalul măștilor. Tabăra se bucură de un cadru organizatoric adecvat, cu condiții de cazare și masă bune. Conducerea complexului turistic dovedește grijă și receptivitate pentru bunul mers al Credem însă că pentru tabereie seriile viitoare trebuie avute în vedere unele aspecte pasibile de îmbunătățiri : selecționarea cadrelor didactice pentru tabără, o mai insistentă instruire (am zice chiar sensibilizare)a lor conform scopului și rațiunii pe care și le propun taberele, mai multă inventivitate, pasiune, dragoste și căldură față de copii, o mai densă structurare a programelor. Pe linie administrativ-gospodărească se cere mai multă ordine și curățenie atît în cabanele destinate taberelor cît și în preajma lor, fiind, la fel, nevoie de asigurarea unei și mai bune asistențe medicale. ION PANTONIU Manifestări politico-ideologice și cultural-artistice închinate celei de-a XXX-a aniversări a Eliberării patriei și Congresului al XI-lea al partidului cuprinse în programul Festivalului „Maramureș 74", la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare a avut loc, miercuri, simpozionul: „Coordonate ale dezvoltării economice și socialculturale a municipiului Baia Mare în anii socialismului“, iar la Fabrica de pîine, simpozionul: „Semnificația actului istoric de la 23 August 1944". Ieri, tot la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare, a loc o gală de filme avut cumentare infățișînd, deîa imagini concludente, principalele momente ale drumului parcurs de România socialistă în cei 30 de ani de la Eliberare. Cabinetul muncii politice și cabinetul de științe sociale din Sighetu -Marmației a organizat, în cadrul spitalului unificat, simpozionul: „Evoluția asistenței medicale sighetene in cei 30 de ani de la Eliberare. Cadrul sanitar în slujba celor ce muncesc". Astăzi și mîine se va ține la E.M. Baia Sprie o expunere susținută de imagini filmate privind contribuția armatei române la înfrîngerea trupelor fasciste, iar la Tg. Lăpuș, Cavnic, Vișeu de Jos, Vadu Izei și Valea Borcutului simpozioane pe tema participării tineretului la opera de reconstrucție și dezvoltare social-economică și culturală a țării, „România și meridianele lumii", „Valori fundamentale ale civilizației socialiste" și un muzeistic privind almanah trecutul și prezentul Maramureșului. 9 Duminică (dacă timpul va fi favorabil) Consiliul Jean al sindicatelor judeorganizează, la stațiunea Izvoare, Festivalul cultural-sportiv „Izvoarele 74", cu participarea formațiilor de artiști amatori ale sindicatului. Discoteca „Top 32“ organizează mîine la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare o seară distractivă pentru tineret. Si Minerii de la Șuior s-au întîlnit cu muzeografi băimăreni și au vorbit despre trecutul și prezentul Maramureșului. ȘI Muncitorii forestieri din parchetul „Mara" i-au avut ca oaspeți pe membrii brigăzii științifice din Sighetu Marmației. 9 B.T.T. Baia Mare ne anunță că a pus în vînzare biletele pentru lunile iulie-august pe litoral, cu cazare în corturi, costul este de 550 lei pe timp de 10 zile, iar cu cazare în vilă costul este de 660 lei. 9 Astăzi Fabrica de prelucrare la părului și maselor plasatice din Sighetu Marmației, o serie de ingineri, economiști și tehnicieni vor participa la dezbaterea pe tema: „Folosirea deșeurilor de lemn pentru obținerea monturilor de perii, pensule și bidinele". 9 Școlarii din Săcel întreprind duminică o excursie la Monumentul de la Moisei, acțiune purtînd denumirea: „Flori eroilor de la Moisei". 9 Elevii Liceului de artă din Tg. Mureș vor călători timp de două zile prin județ pentru documentare, fiind însoțiți de elevii din tabăra de la Șuior. 9 Duminică, la căminul cultural din Sarasău o întîlnire cu medicul și juristul pe temele: „Hepatitele — cauzele și prevenirea lor" și respectiv, „Ocrotirea prin lege a regulilor de conviețuire socială, a ordinei și liniștei publice". ■ Luni, 8 iulie, comisia municipală a femeilor din Sighetu Marmației susține tot la Sarasău expunerea: „Mamă, învață să mă îngrijești"! 9 La Teatrul dramatic din Baia Mare, luni 8 iulie, ora 20, spectacolul: „Eu sunt tata copiilor" susținut de colectivul Teatrului „Nord" din Satu Mare, iar pentru data de 16 iulie, secția maghiară a Teatrului de stat din Tg. Mureș anunță comedia „Dragoste" de Bartha Lajos. In plexul expozițional comde pe str. Victoriei nr. 21 este deschisă expoziția de sculptură și orfevrărie a artiștilor plastici clujeni Sandor Pușcaș și P. Pongracz Antonia. Pe str. Baia Sprie cooperația meșteșugărească a deschis o unitate de confecționat pălării de damă la comandă, iar pe str. Dimitrie Cantemir s-a deschis o unitate de ceasornicărie. Păcat că nu s-a redeschis încă unitatea de tocilărie de pe str. Mihai Viteazul, închisă de peste 4 luni! 9 Vă interesează? La magazinele „Modern" și „Așchiuță" au intrat spre vînzare mai multe articole pentru copii: 230 baloane tercot, 130 fustițe tercot, peste 2.000 de rochițe, cămăși și bluze.§ Membrii cenaclului literar „Octavian Goga" din Borșa au susținut un recital de poezie din creația proprie în orașul Bistrița. 9 La Complexul astronomic din Baia Mare a avut loc simpozionul „Asaltul Lunii". 9 La Casa de cultură din Sighetu Marmației mîine seară are loc o interesantă dezbatere avînd ca temă întrebări ale tinerilor despre tineri, opțiuni și aspirații ale tinerei generații; care sînt raporturile dintre generații? 9 Clubul sportiv Baia Mare organizează, începind cu data de 10 iulie, centre de inițiere la înot; înscrierile se fac la sediu, pe categorii de vîrstă. al. p. SĂPTĂMÎNA ■