Presa, septembrie 1923 (Anul 1, nr. 161-186)

1923-09-15 / nr. 173

Comemorarea moriei ImÄurul Vlaica Solem,frații ® âela Gotiroceni și Bănești Eri, la orele 10 dilci., s’a oficiat la capela palatului Cotroceni parastasul de 10 anii de la moartea aviatorului Aurel Vlaicu. Asistența a plecat apoi la cimitirul militar Unde s’au depus cotoarte pe mormântul primului amator și inventator român. După anuală la orele 4.30, oră la care Vlaicu a căzut cu aeroplanul la Micești, găsindu-ș i moartea, autoritățile militare au consacrat cei 10 ani de la moartea lui Aurel .Vlaicu, printr-o pioasă solemnitate. Pe locul unde Vlaicu își avea hangarul, arsenalul aerobtantic improvizat o estradă împodobita a cu steaguri ți verdeață încadrată de jur împrejur de avioane. In prezența unui numeros public printre care am remarcat pe: dr. Miron Cristea, mitropolitul primat; Ivan, episcopul Clujului; Dr. Trancu-Iani, fostul ministru al muncii, generalul Munteanu, secretarul general al ministerului de războini col- Ițtyinski, directorul aviației , inginerul Gelles maior Negrescu; Laurent, atașatul militar al aviației franceze, profesor Stroescu; ing. meciútic Silișteanu, ș. a» Au fost de față trupe de aviație ș reprezentanți ai arsenalului, arsenalului aeronautic, ți o delegație de cercetași din cohorta „Aurel Vlaicu“. Serviciul religios a fost oficiat de pr. Popescu-Mălăești, asistat de diaconul Nicodim secretarul mitropolitului. După oficierea serviciului, preotul profesor Popescu-Mărâești a ținut o scurtă cuvântare, relevând meritele întâiului nostru inventator de aeroplane Aurel Vlaicu. D. gen. MUNTEANU, secretarul general al ministerului de războiu, din partea ministerului depune omagine de admirație și respect memoriei celui mai distins ostaș al neamului. D. ing. SÎLIȘTEANU (unul din colaboratorii Intimi al lui Vlaicu) face o descriere biografică a Vieței de muncă, energie și curaj a lui Vlaicu, arătând realizarea diferitelor principii de sbor pe care se bazează aeronautica și cari se datoresc spiritului inventiv a lui Aurel Vlaicu. In încheere d. Silișteanu propune să se ridice un monument colectiv tuturor aviatorilor morți în războiu, iar ministerul de războiu să pună în execuție aeroplanul lui Vlaicu Tip. 3 care să fie expus în muzeul militar . Asistența a vizitat apoi atelierele și hangarele aviației. Sub iobot, de aviație Teodorescu, a executat apoi sub privirile asistenței un sbor cu un aeroplan tip Brandenbourg, executat în atelierele arsenalului aeronauticei. Festivitatea a luat sfârșit la orele 5 juni. Parastasul la locul unde a căzut Câmpina. 13. Azi dimineață sute de cetățeni din Câmpina și împrejurimi au pornit spre locul unde a căzut acum 10 ani Vlaicu cu aparatul săff. La ora 11, s-a oficiat un parastas de preoții Chiricuță și Budețeanu. Din partea aviației a asistat J. căpitan Macavei, din partea soc. Mormintele eroilor d. sub.locot. Sărman Ion, iar din partea ministerului muncei d. Gunescu și Ghițescu. Deasemenea au fost de față autoritățile, școlile, etc. Pe noua troiță s’a săpat următoarea inscripție: „Lui Aurel Vlaicu, ardelean care a căzut jertfă, prevestind, prin sborul său dela 31 August 13, avântul cu care armatele române aveau să pornească pentru înfăptuirea unustăței naționale“. La sfârșit d. secot. Al. Bobescu, dela aviație, a rostit o cuvântare, relevând meritele lui Vlaicu. Ultime informații si Conflictul dintre patronii si lucrătorii tipografi continuând, suntem nevoite IA aparent si azi în patru pagini. In vederea consiliului de miniștri care s’a convocat pentru Sâmbătă d. I. Brătianu A fost prevenit de unii dintre miniștri că este absolut necesar A se pune in discuțiune chestiunea mișcării fasciste. Din Paris nu se comunică cu tratativele pentru a se ajunge la un aranjament, pe baza acelui încheiat la Manchester, pentru regularea datoriilor comercianților români, sunt pe cale bună si, zilele acestea probabi că se va ajunge la un acord. ( 1). C. Argetoianu a avut titele acestea, mai multe întrevederi In scop de a se ajunge la un acord pentru aplanarea crizei din partidul poporului. D. Argetoianu a repetat amililor cari slătuesc să-l determine ai relua activitatea ca un partid că nu se va mișca pănrice,nu va dobândi satisfacția care i se cuvine. D. Argetoianu se întoarce Sâmbătă la Sinaia. D. D. Rosin, intorcându-se din streinătate, și-a reluat colaborarea la ziarele noastre. 1. Octavian Goga care s-a întors de la Karlsbad cu un început de pneumonie și-a agravat boala in cursul călătoriei. De câteva zile s-a declarat o dublă pneumonie pe care însă constituția robustă a marelui poet le va învinge. D. Goga se află la dacea sub îngrijirea unor medici cari il cantă cu devotament. Ministerul de finanțe ne informeaat că până acum s-a încasat de la săteni pentru loturile de împroprietărire suma de lei 313 îilioane. D. Al. Constantinescu ministrul agriculturii ți domeniilor și-a amânat reîntoarcerea în țară. D-sa nu se va înapoia mai curând de Marți 18 Septembrie 6. Se știe că d-l Richard Franaso Viei — secretarul general al ministerului de interne — a fost imprcinat să facă, la Brăila, un supliment de anchetă asupra fraudelor comise cu pașapoartele de emigrare. I. B. Franasovici — care a făcut ancheta împreună cu d-l inspector general Olărașu — s’a Inters în Capitală. De»a va întocmi raportul și va supune concluziunile aprobării d-lui general A. Văitoianuu. D. Vintilă Brătianu, ministru de finanțe s'a prezentat cri Joi la ministerul de finanțe și a rezolvat cu secretarul general și directorii de serviciu chestiunile urgente. Primul ministru a plecat de la Azuga, în automobil la moșia sa de la Florică. Duminică 16 Septembrie cor, fiind Sf. Antim, biserica Antim din curtea palatului Sf. Sinod, își va va serba cu o deosebită solemnitate pe fondatorul și ctitorul acestui locaș sfânt, pe Mitropolitul Antim Ivereanu. Răspunsurile la Sf. liturghiei vor fi date de corul bisericei. Dat fiind că biserica Antim este locașul sfânt, pe care-l frecventează în special românii macedoneni din București, colonia romană din Capitală este rugată a veni ea să asiste la această serbare. Se aduce la cunoștința d-lor crescători din județul Ilfov, cari au primit iepe din Germania, alte animale și păsări de la ministerul agriculturii și domeniilor, că conform contractului ce au făcut cu ministerul, sunt obligați să ia parte neapărat la expozițiunea centrală de animale, păsări și produsele lor, ce va avea loc în zilele de 23—27 Septembrie a. o., la Abatorul Capitalei. Se va lua act de cei cari nu vor participa. Oseminte din timpul preistorie ’găsite in Jud. Bihor Oradea Mare, 13. — In apropierea comunei Renetz din jud. Bihor s’au găsit oseminte din timpuri preistorice• Profesorul Stanciu de la Universitatea din Cluj a făcut cercetări întinse — în locul unde s’au găsit osemintele, — declarând că au valoare însemnată din punct de vedere științific. Deraprea din Câmpina Ce a stabilit ancheta Câmpina. 13. — Ancheta în privința deraerei de Mercur seara din gara locală a stabilit că pricina ei se datorește relei întrețineri a liniei. Șeful de tren Gh. Dumitru a fost rănit la cap și picior, iar manipulantul M. Dimitru se află mai ușor rănit la spitalul din orașul nostru. Arestarea unui corupător de minore Brăila. 12. — Comisarul Blanuș din poliția Capitalei a arestat aseară pe un tânăr anume Iosif Bujor urmărit de parchetul de Ilfov pentru faptul că ar fi ademenit și violat mai multe minore din București. Bujor în timpul cât a stat la Brăila, prin felul cum se purta, reușise să intre în așa lume bună, dându-se drept membru al Comisiei Dunărene. El era pe punctul de a face aci o nouă victimă, în persoana d-rei Victoriei Marinescu din str. Plevnei. El mai este acuzat și de escrocherii, PRESAL... ... , Ilfo., Încă unul din magistrații cei mai valoroși pe cari îi avem, judecătorul de instrucție Toma Dobrescu, de la parchetul de Ilfov, a demisionat. Magistrații cari n’au avere personală, cari înțeleg să trăiască numai pentru misiunea lor, împărțitorii de dreptate de cari nu se poate apropia ispita, aceștia nu mai pot trăi omenește cu salariul lor. Ei pleacă din templul justiției și toți cei cari înțeleg importanța ca dreptatea să fie dată de oameni absolut curați, nu pot să ia cunoștință de aceste plecări decât cu adâncă părere de rău.A rată textul demisiunei înaintat d-lui ministru al justiției 5 Domnule Ministru Din rământ momentul când prin jum’am ‘legat înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor de a sluji lărei ca magistrat, m’am pătruns adânc de rolul cel are și spinos ce societatea îmi încredința de împărțitor al dreptăței între oameni. In îndeplinirea îndatoririlor impuse de acest rol, m'am călăuzit nu numai de litera legei — care este temporară și de multe ori aspră și inegală — dar și de instinctul echității, această noțiune etică perpetuă, isvorîtă din ideea de umanitate. Intre scaunul de judecată și banca justițiabilului a existat pentru mine vizitngă aliatului dreptăței; a fost considerat de mine ca tot ce poate fi mai sfânt, și nu Va putut închina Minuni și cu nimic din tot ce este omenesc. In fața altarului dreptăței n’am cunoscut puternici sau bogați, nici români sau străini, ci numai oameni, deopotrivă de egili în fata legei. M'am considerat totdeauna în serviciul societăței și in această credință religioasă am găsit izvorul ideei de sacrificiu pentru binele general. Dar între acest ideal de care m’am călăuzit și realitate, este acum o isbitoare deosebire. " Legea de organizare judecătorească ce încă ne guvernează, este o lege veche și nedreaptă, căci cu tot examenul de capacitate ce am depus la intrarea în magistratură, după aproape 11 ani de muncă încordată în slujba justiției, mă găsesc în a doua treaptă a erarhiei judecătorești și nu știu când pot spera ca in mod legal să părăsesc imediat treapta următoare, cu toate că mi-am făcut datoria în mod exemplar și nu mi s’a imputat nimic sub toate raporturile și niciodată. tot Salariul — cu tot sporul simțiacordat prin bugetul actual — este insuficient, și în așa condițiuni de insuficient, încât sunt silit ca pentru strictul necesar — destul de modest — al meu și al familiei, să împlinesc insuficiența salariului cu din avutul meu personal, fă,să descumperea tot mai accentuată. Cred că societatea — organizată pe bază de drept și echitate — pe care o servesc, nu trebue să mă forțeze a face toate sacrificiile, și morale și materiale în interesul său, fără să se îngrijească, ca pe lângă asigurarea unei situații clar-legale în ordinea erarhică a avansărilor, și de strictul necesar vieței prin un salariu onorabil,și potrivit situației socială, în funcție de aceste vremuri, când prețurile variază cu salturi în plus aproape de la o zi la alta. Pus în asemenea condiții, mă văd silit cu profund regret a părăsi o carieră căreia mă dedicasem și căreia i’am sacrificat totul, și ani de muncă și tot ce am avut personal materialmente, și să caut un alt câmp de activitate socială, care să-mi răsplătească nu numai munca — punându-mă la adăpost de nevoile vieței — dar să-mi dea și satisfacție că nu am rămas a fi un nedreptățit în templul dreptatei. De aceia vă rog să binevoiți a-mi primi demisia, din funcția de magistrat. 1923 Septembrie 13. (ss) TOMA S DOBRESCU Judeâăutor de instrucție cad. Tribunalul Ilfov Demisia judecătorului de instrucție Dobrescu •MtHanȘii Șt Inapoerea d-ln. Brătianu Preșidenția Consiliului de Miniștri publică următorul COMUNICAT D. I. C. Brătianu, președintele consiliului de miniștrii, întorcânduse din concediu, încetează interimatul preșidenției consiliului de miniștri cu care a fost însărcinat prin decretele No. 3978 din 1 August și No. 4101 din 31 August 2013, d. general Artur Văitoianu, ministru de interne. Specula din hoteluri le s’a făcut până acum.- Guvernul sesizat de plângeri tin toată tară.- Se vor lua măsuri de îndreptare?- întrevederea Vaitoianu-Costinescu.— Am arătat la vreme specula la care s’au dedat de aproape un an hotelierii din întrega țară și în special cei din Capitală. Pentru a preîntâmpina această speculă și pentru a satisface în parte și cererile hotelierilor, o comisie care funcționa pe lângă ministerul de interne, a fixat acum trei luni, o normă după care se vor fixa nouăle prețuri ale camerilor de hotel. Conform acestui nou regulament, maximum de spor care se acordase hotelierilor, era prețul camerii din 190 înmulțit cu 9. Evident că, acest fel, tarifurile hotelurilor deși destul de scumpe, erau totuși mai suportabile, avându-se în vedere că în afară de unul sau două hoteluri, restul înmulțeau prețul camerii din 1916 cu 6, 7 și 8. La un moment dat însă, comisia hotelurilor, este detașată de la ministerul de interne, odată cu desființarea oficiilor de închiriere și trecută să funcționeze pe lângă primăria Capitalei. Acum vre-o lună, din ce motive nu se știe, această comisie, găsește de cuviință să dea curs unei nouă cereri de majorare a prețurilor, înaintată de delegația hotelierilor din București. Rezultatul acestei acțiuni a fost, că, comisiunea funcționând pe lângă primărie, , a admis pretențiile hotelierilor, și trecând peste decizia ministerului de interne a fixat o nouă normă de prețuri pentru hoteluri, adică tariful din 1916 înmulțit cu 10. Această operație se face fără a se mai cere hotelierilor să prezinte scriptele din cari se se constate cari erau prețurile in 1916 așa că astăzi datorită totalei desinteresări a comisie hotțirilor, în nici un hotel din Capitală nu există camere, a căror preț pe zi să fie sub 100 lei. O situație identică a fost creiatâ de autorități și în provincie-Unde se află lucrurile în momentul de față ? Informații precise ne spun că ministerul de interne și prefectura politiei, au fost sesizate de sute de plângeri din partea a tuturor categoriilor de călători, cari se plâng de Stimele fantastice la cari au ajuns prețul oamenilor, adăugând că în caz când nu se vor lua măsuri de cel în drept, ele vor fi luate de însuși cetățeni Evident că în fața unei asemenea stări de lucruri, cei vizați au început să se miște. Astfel suntem informați că ministrul de interne, informat printre cei dintâi de plângerile cetățenilor, a cerut lămuririle necesare d-l. dr. Costinescu, primarul Capitalei, pe lângă care funcționează comisia hotelurilor. In cursul zilei de astăzi, o interevedere va avea loc între ministrul de interne și primar, primul cerând d-lui dr. Costinescu să ia în cercetare cazul nouilor tarifuri de la hoteluri, luând totodată măsuri ca specula nerușinată la care se dedau hotelierii să înceteze. Credem că în termenul cel mai scurt, forurile competente ne vor pune în situația de a nu mai reveni asupra acestei chestiuni comunicându-ne cât mai repede rezultatele deciziunilor luate. As . Mareșalul B’Espem la Belgrad Belgard — Mareșalul Franchet d'Esperay a sosit ori la Belgrad; din Paris a călătorit împreună cu președintele Paris. Mareșalul a fost primit la gară de către președintele consiliului de ministrul de războiu, ministrul de justiție, ministrul Franței Clement Simon, personalul legației și colonia franceză. Timp de două zile va fi oaspetele guvernului din Belgrad. Mâine guvernul va oferi un dejun de gală în onoarea sa iar Miercuri Maiestățile Lor vor oferi un dineu. Belgard 3 ®. — Consiliul de miniștri a deliberat sub președinția d-lui Pasid, asupra stadiului în care se găsește chestiunea Fiume și a eventualității pentru reluarea negocierilor diplomatice directe între Belgrad și Borna, f J niinnii prin AMORTISSEusc de chocs g mmmm ffartford fess % NOEL Iflii inii mii ii sinii iii BUCUREȘTI I Pompe degresajșigressareTiâc a LÉIM! it* s / Capitala UNUL CARE MUȘCA DE NAS Ion Alexandru, din str. înclinată, No. 87, nu ducea casă bună cu vecinul lui Marin Dragomir. Cearta cotidiană între cei doi vecini a luat Miercuri un caracter extrem de violent, ceia ce a adus la TM bătaie. Cu încăetare, Ion Alexndru s-a repezit și a mușcat pe adversarul său de nas. Dragomir a fost internat la spitalul Brâncovenesc iar Alexandru a fost arestat. ACCIDENT Femeia Aneta Irimescu, din str. Vasile Lascăr No. 119, călătoria Miercuri seara cu tramvaiul electric No. 17, vagonul No. 113. In apropiere de gară, femeia a sărit din mersul tramvaiului și s’a isbit de un stâlp, alegându-se cu o leziune la piept. A fost internată la spitalul Filantropia, început de incendiu Miercuri noapte, s’a declarat un început de incendiu la grajdul din curtea caselor d-lui Niculae Petre zis Erbatu, din str. Moș Ajun No. 22. Flăcările s’au întins repede, și au cuprins și grajdul unui vecin, d. Nae Alexandrescu. Cu ajutorul pompierilor, focul a fost stins înnainte să ia proporții. Se crede că focul a fost pus de către răifăcători. (Wn|H|n%n9n|i * % + *4 matiyp| l PROSPECT DE EMISIUNE Consiliul de Administrație a Băncei Sindicatului Agricol la lo*mița SA, în ședința din 3 Septembrie a. c., a hotărât în baza autorizațiunei date de Adunarea Generală, a spori capitalul Băncei, printr-o nouă emisiune de 79.000 (șapte zeci mil) acțiuni la purtător de câte lei 500.— valoare nominală. DIN ACEASTA EMISIUNE SE OFERĂ VECHILOR ACȚIONARI 50.000 (rineizeci mil) ACȚIUNI IN PROPORȚIE DE 1 ACȚIUNE NOUA LA UNA VECHE, IAR RESTUL DE 20.000 (două zecimii) ACȚIUNI SUBSCRIPȚIEI PUBLICE. * Subscripția și exercitarea dreptului de opțiune se va face la sediul Băncei In București, strada Paris >o. zi, intre orele 9 jum.—12, la Sucursalele sale din Provincie și la Banca Maritimă din Constanța, cu începere dela 14 Septembrie a.*. prezentâtntu-se vechile acțiuni spre ștampilare și achitânduse valoarea integrală a noilor acțiuni plus lei 10 (zece) de fiecare acțiune drept cheltueli de emisiune. Subscripția publică va dură până la 22 comit, Consiliul rezervându-și dreptul de a o închide și mai înaintea acestui termen. Exercitarea dreptului de opțiune a vechilor acționari se va face numai până la 1 Septembrie ort.. Inclusiv: Acest termen trecut, Consiliul își rezervă dreptul de a repartiza acțiunile neoptate la timp, distribuindu-le cum va crede de cuviință. Noile acțiuni vor purtă cuponul No- 13, care va da dreptul la dividend pe un trimestru. Consiliul de Administrație, Rezultatul alergărilor Zagreb a fost bătut ori la Baneasa Mare eveniment sportiv ori la Băneasa. Faimosul Zagreb, crockul cailor ce avemi în țară, a suferit o înfrângere categorică de la Glonț, un foarte bun cal de trei ani din AJhford. Cursa a fost făcută în recordul de 1,89, care nu a fost atins niciodată în România. În afară de aceasta, locul și condițiunile în care au terminat Iberul, Rămășag și Marmara, scoate și mai mult în evidență valoarea noului champion al turnului nostru. O altă revelație a zilei, a fost debutul lui Moș Zorilă, un superb produs al elevajului d-luij căpitan Rigani. Este pentru prima oară că un fiu al lui Zori de zi, ne-a reamintit atât de mult pe excelentul său tată. Antrenamentul lui A. Planner, a înregistrat trei succese, între Ceri și acel cu Glonț. Iată rezultaele : PE, SARAH :I Trădător (Gill) al d-lui L Niculescu: II Dar (II. Harvot); III Invincible (MacIntyre). Luptă, o lungime, un gât. Pariuri : C. 27. PI. 20—26. PR. DAMBOVITA : I Veverița (Holinka) a d-lui man; II Coțofana Al. Marghita(Milton); III •Viitica (R. Cristen). Ușor, o lungime, 6 lungimi. Pariuri: C. 15. PI. 21—15. PR. TELEAJEN : I Aff (Mac Intyre) al grajdului Maltezeanu: II Rigoletto (Korb); III Firicel (Gill). Ușor, 5 lungimi, 3 lungimi. Pariuri: C. 53. Pi. 23—20,50. PR. CRICOV: I Moș Zorila (Korb) al d-lui căpitan Rigani, II Buciuc (Spiller). Ușor, 2 lungimi. * Pariu : C. 24,50. PR. SOLON : I Glonț (MacIntyre) al grajdului Maltezeanu; II Zagreb (Gill); III Iberus (Milion). Foarte ușor, 8 lungimi, 5 lungimi. Pariuri: C. 33. PL 10-10. PR. PRUTUL : I Angora (Gill) a d-lui I. L. Niculescu; II Fără Frică (R. Cristea); III Mândrulița (Korb). Luptă, o lungime, cap. Pariuri: C. 38. PS. 17—21. PR. PENTELEU : I Hora (Mao In tyre) a grajdului Maltezeanu, II Mona Vana (Osilag); III Coco (Milton). Ușor, 2 lungimi, o lungime. Pariuri: C. 39. PI. 21—41 Moartea unui brav ofițer Galați. 13. — Eri a încetat din viață la spitalul militar din localitate sublocotenentul Mircea Ghigorț, din reg. 11 Siret, victima nenorocitei din com. Leipsig (Basarabia) unde s-a expus în fața unei violente explozii pentru a-și apăra soldații din unitatea pe care o comanda* Fapta unui antisemit UN BATRAN EVREU IN VARSTA DE 105 ANI BĂTUT Roman,. 12. — Un antisemit, al cărui nume ne scapă, a atacat în noapte pe bătrânul evreu Avram Bercof, căruia i-a produs grave leziuni Este de notat că Bercof este cel mai bătrân evreu din localitate și poate din țară! el are 105 ani! Cel mai mare asortiment de ciorapi în toate emoriie, en pre- firile cele mai eftine găsiți la TIVOLIzaiea Victoriei 78 [lei £gini în toate dimensiunile pentru presiuni mari și mici la Noél Societ. An. Hom. de Tracțiune Mecanică Calea Victoriei 417 . Vasiliu-Lansa AVOCAT Strada Socot. Negel No. 33 (Cartierul Cotroceni) Cons. 8—9 ?]_ 6—8 Podgoreni vitreritm și comercianți de vinuri Avutul vostru este asigurat cu mare ușurință, întrebuințând pentru tăierea mustului, pe care-l puteți transporta pe distanțe oricât de mari, iar care este suveran, neschimbând gustul mustului și menținându-i tăria-Mani! JUDI“ este un puternic decolorant al vinurilor negre, noi și vechi simulier.il Si se află de vânzare la toate drogueriile, farmaciile și magazinele viticole, numai în cuta originale, fr vând la ambele capete și In raft marca depusă Antiferment ORION Se garantează cărui pachet. circudatea Be Blănăria PROGRESUL M. S. Glnsberg .fir, sniTILOE, 4 (primai msgui) A gobiî un mare transport de BLANURI FINE si elegante A sosit fin mare sioo ID ipS Silvic țiata&iji ce primesc spre conservare, arg £* alt, vopsit și orice fel de repar»« Huni de blănuri Preturi «ani AUftltiul M U» «BMB fitBft Case Bam 1; M0|i(brítDCAZ lüNE ) • ori ce- SISTEM si íiARIMÉ