Presa, septembrie 1923 (Anul 1, nr. 161-186)

1923-09-15 / nr. 173

Anul II No. 17î rHUZEULP«ESHISM«BO^ I JIMBOLIA 4 PAGINI — 2 LEI Directori: CONST. MILLE, E. D. FAGURE TELEFON Direcția 58/73 și 58/75. — Redacția 58/74. — Administrația 10/80 REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA BUCUREȘTI, STR. SĂRINDAR 12 ORELE 5 DIMINEAȚA IN SPANIA A IZBUCNIT REVOLUȚIA Ministrul de externe închis de r Seculafi 6 PARIS 13. (AsOor). Din Barcelona se tnirifă că guvernatorul Delivera a lansat o reclamație prin care acuză guvernul că duce ara la pietre și anunță ca partidul militar a decis să ia puterea și să decreteze starea de asediu. Azi dimineață la orele 4, centrala telefonică a fost ocupată, orașul este calm, se prevede iminenta executare a măsurilor anunțate prin proclamație. Telegrama adaugă ca consiliul de miniștri a fost imediat convocat. . Paris 13.Rador.—Garnizoanele din Madrid, Saragossa și Sevilla au aderat la mișcarea împotriva guvernului. Șefii mișcării au decis să nu«iga ia răspundere pe ministrul de externe, care a si fost închis la Saint Sebastian. Barcelona 13. (Rador). — Garnizoana din Barcelona împreună cu numeroase alte garnizoane sunt in plină revolta. Se accentuează că mișcarea este îndreptată împotriva guvernului și nu împotriva regelui. A . . Înfrângerile repetate pe cari Spania le-a înregistrat in Maroc, hărțuelile continui și sâcâitoare cu care forțele sale militare aveau de lucru din partea indigenilor au pus în discuție utilitatea metodei întrebuințate până acum, — metoda tare. De altminteri, criza din Spania datează din anul 1909, de când * # * í ■ . ■ Precum se vede din telegramele de mai sus, situația se desemnează in culorile cele mai sumbre. Evident, ne aflăm în fata unei mișcări bine organizate cu simpatii răspândite în țără. Faptul e confirmat, de altfel, de însuși măsurile drastice luate de guvernul a cărui poziție se clatină și chip serios, cu tragedia de la Baranco del Lobo în Maroc și dela săptămâna tragică." dela Barcelona și mai ales, din 1917, când juntele militare au apărut pentru prima dată pe scena politică. Guvernul s-a arătat tot mai neputincios față de luptele sângeroase dintre lucrători și patroni la Barcelona ca și față de atitudinea tot mai arogantă a comitetelor militare. Ultima înfrângere de la Melilla a înăsprit și mai mult situația. Populația era de mult exasperată de sacrificiile în oameni și bani făcute inutil pentru a menține o poziție pierdută în Maroc iar după eșecul suferit acum un an, se înmulțiseră tot mai mult glasurile cari cereau retragerea complectă din Maroc. In sânul guvernului, însuși, existau grave diverginte asupra oportunității de a continua campania marocană care a dus în ultimele zile la o criză ministerială. Ducele de Rubi, cunoscut mai mult sub numele de general Weyter, trimis să ancheteze situația la Melilla, se întorsese cerând ca zona de operație să fie întinsă până la Allucemas; acestei cereri se opusese ministrul de finanțe din motive de buget iar ministrul lucrărilor publice îi se asociase. Această situație culminează acum în mișcarea ale cărei urmări îndreptățesc serioase temeri pentru pacea europeană. MUSSOLINI despre problemele internaționale Când va fi evacuat Corfu. Chestiunea Fiume, reparatinle germane Roma, 13 (Rador). — La consiliul de miniștri Mussolini a făcut o expunere a situației externe: primul ministru a arătat că conflictul italo-grec se află în baza de executare a sancțiunilor impuse de conferința ambasadorilor care în substanță a primit toate cererile cuprinse în primul ultimatum italian. Atitudinea fermă a Italiei a reușit să îndepărteze intervenția Ligei Națiunilor. Eciarea Corfului va avea loc, după cum am declarat-o și repetat-o imediat ce condițiunile formulate de nota conferinței ambasadorilor vor fi fost îndeplinite. Acest punct de vedere este absolut corect și nimeni nu se poate îndoi, în nici un fel de realitate Italiei. De îndată ce reperațiunile vor fi fost îndeplinite Italia va evacua insulele care au fost ocupate ca un simplu gaj. Anumite insistente din străinătate sunt inoportune, tendențioase și chiar ofensatoare. • In ceea ce privește chestiunea Fiume, Mussolini a amintit că la 31 August, comisiunea parțială și a terminat lucrările înaintând celor două guverne rezultatele obținute. Guvernul italian a notificat guvernului iugoslav că până la 15 Septembrie va trebui să se ajungă la o soluție, dată fiind tulburarea materială și morală în care se găsește Fiume, cu tot sprijinul și ajutoarele acordate de guvernul italian. O ultimă propunere absolut echitabilă și conciliantă a fost făcută de Italia guvernului din Belg Sad prin intermediul d-lui Antoviei, ministrul Iugoslaviei la Roma. Până azi guvernul iugoslav nu a răspuns acestei propuneri; este deci prematur să se tragă vn o concluzie. în sensul indicat de ziare. Există încă posibilitatea unui acord direct, fără a fi nevoe de vreun arbitraj, mai ales dacă guvernul din Belgrad va considera dintr-un punct de vedere mai puțin tocal relațiile dintre cele două țări din curând guvernul italian va demonstra cu documente precise bunăvoința și răbdarea de care a dat dovadă. In chestiunea reparațiilor Mussolini a declarat că s-a produs o ameliorare prin discursul ținut de cancelarul german la Stuttgard. E probabil că in curând vor începe tratative decisive. Rezistența pasivă nu are nici un sens și nici o utilitate. Continuarea ei pentru Germania ar însemna o condamnare voluntară spre catastrofă. Guvernul italian a intervenit la Berlin spre a convinge Germania de acest lucru. După o discuție care a durat ore și la care a participat aproape toți miniștri, consiliul a aprobat în unanimitate de viziunile și atitudinea primului ministru. Reintremarea franeunu francez Londra, 13. Francul francez și belgian s’a întremat in cursul zilei. Lira italiană care dimineața fusese cotată la 101 și trei sferturi, a ajuns la 103 și 13/16. Marca germană continuă să scadă încheind cu prețul nominal de 470 milioane. Agitația contrarevoluționarilor la Atena Atena. 13. (Rador). — Guvernul urmărește de aproape agitațiile pe cari agenții contra revoluționari le întrețin în populația din Atena. Aceștia au organizat un pelerinaj la mormântul lui Gunaris, unde au depus nori, apoi au împrăștiat manifeste prin cari se cere aducerea corpului defunctului rege Constantin la Atena. Poliția a confiscat manifestele și a întreprins cercetări, pentru descoperirea autorilor. Bandele bulgare vor năvăli in Serbia . ________ RHMMmraa Ele sânt prevăzute cu arme italienești Belgrad. — „Politika“ anunță, pe baza unor informațiuni autentice, că organizația macedoneană primește ajutoare abundente în arme și bani prin Varna, unde un vapor italian a descărcat o mare cantitate de material de răsboi pentru organizația macedoneană din Bulgaria. De această acțiune a organizației macedonene, scrie „Politica“, vrea să se folosească vecinul nostru de dincolo de Adriatică, ca de o diversiune pentru slăbirea poziției noastre față de el, in timpul rezolvirei soartei portalul Fiume și a chestiei Corfului. Această situație la frontiera noastră de sud, l-a făcut pe locțiitorul președintelui consiliului, d.rul Iancovici, să convoace o ședință a cabinetului, in cursul căreia ministrul de interne și ministrul de război au expus cu de amănuntul situația la frontiera de sud a Serbiei și au supus totodată propunerile lor asupra măsurilor ce trebuesc luate. Consiliul de miniștri a adoptat toate măsurile propuse. După terminarea ședinței, s-au trimis comandantului armatei de la Veskneb instrucțiunile necesare cu ordinul de a proceda imediat la executarea planurilor de acțiune stabilite. După informațiuni sigure din sud, se așteaptă incă în cursul acestei săptămâni năvălirea bandelor de comitagii pe teritoriul de frontieră ai Serbiei de sud. „Politika“ iși incheie astfel relațiunea: „Sunt perspective, că in zilele ce vin, atenția, nu numai a țărei noastre, dar și a altor țări .Din Europa se va concentra asupra țărmului Adriatic«j, unde se pregătesc evenimente mari“. Despăgubirile oferite de Germania pentru evacuarea Ruhrului MBWMMnwaft • Declarațiile cancelarului Stresemann Berlin, 13. (Rador). — Miercuri seara, cu prilejul recepției, reprezentanților presei, cancelarul a relevat că asanarea economică este imposibilă atât timp cât nu se soluționează conflictul din politica externă. Cancelarul a declarat textual : „Pentru noi, chestiunea suveranității în Renania și redobândirea Ruhrului sunt de o importanță decisivă. In schimb suntem gata să oferim garanții reale. Președintele de consiliu al Franței a declarat de curând că nu voește să schimbe gajurile actuale pe paricari garanții generale și a relevat ca garanțiile propuse de mine fac parte din ipoteca conferinței aliaților prin tratatul din Versailles asupra intregei proprietăți a Reichului și a țărilor germane. Aceasta este o greșală. Propunerea mea însemna o ipotecă directă asupra proprietății private, oferind deci mai mult decât tratatul din Versailles. Sarcina aceasta impusă proprietății private constitue un gaj realizabil, pe când garanțiill, tratatului din Versailles nu sunt realizabile în situația actuală. Dacă s’ar impune proprietății Reichului și proprietății private o ipotecă in favoarea Reichului, constituindu-și o anumită cotă la sută din această proprietate, s’ar putea ajunge la o valoare reală mobilă la dispoziția unei societăți fiduciare, administrată în parte de creditorii reparațiilor. Dobânzile acestor ipoteci ar urma să fie vărsate, societății fiduciare care în virtutea ipotecilor și a dobânzilor produse ar putea prin emiterea de obligațiuni sa contracteze împrumuturi- Franța ar primi astfel imediat sume importante, urmând apoi vărsămintele regulate ale dobânzilor. In felul acesta s’ar îndeplini condițiile franceze pentru evacuarea Ruhrului. Iar pentru ca Germania să poată realiza o astfel de prestație, ea trebue să dispună din nou de Ruhr, restabilindu-se totodată suveranitatea ei în Renania. O astfel de prestație este de natură să lichideze chestiunea rezistenței pasive dacă nu garantează că In virtutea acordului ce s’ar încheia, Ruhrul va fi evacuat și că vechile noastre drepturi, în Renania vor fi restabilite, pentru ca această regiune economică atât de prosperă odinioară să-i poată fi teluată vechea ei energie de lucru. Sper că o astfel de soluție a conflictului este posibilă. Franța a declarat în repetate rânduri că nu urmărești anexiuni. Anglia se va asocia cu siguranță acestui punct de vedere, iar Belgia va fi desigur mulțumită de restabilirea unei situațiuni economice normale. Suntem convinși că punctul de vedere italian este asemănător. Șefii economiei germane au declarat cabinetului actual că sunt dispuși să ofere prestațiuni care vor permite executarea vărsămintelor, pe care le propun eu astăzi“. Cancelarul a încheiat declarând că Germania e gata să suporte consecințele răsboiului pierdut și că dorește ca conducătorii Franței să urmeze o politică de dreptate și de pace. în chestiunea valutară cancelarul a declarat că speră ca în cursul viitoarelor 2 săptămâni să se rezolve problema valutei cu valoare stabilă. Discursul cancelarului a fost călduros aplaudat. Se compromit In deraerea de lângă Câmpina, au fost doi răniți. (Ziarele) fIFUL GASSSI (cAstre mecanic) — Nenoroc cinile! Doi ran fi 7 Asta e «femere ! Ce-o să sică don director general 7 8 Reconstruirea Yokohamei Paris. 13. — Se comunică din Yokohama cum că portul de acolo permite cu greu apropierrea navelor. Reconstruirea portului este dificilă, ba încă unii au disperat chiar de a mai reuși- € Sâmbătă 15 septembrie 192 £ mmmmmmmmmmmmmma, i Un interview cu regele Greciei ■MaalHMUMMMH! „Mussolini vrea să arate Balcanilor ce grozavă e Italia !“ spune regele George „Daily Express“ publică un interview acordat de regele Greciei corespondentului său special de la Atena. Audiența a avut loc în grădina palatului regal, după ce ziaristul a remis regelui o scrisoare de recomandație semnată de regina României. MESERIE GREA: SA FI REGE — „Meseria de rege e o meserie grea, — a declarat suveranul. Am încercat-o timp de un an, pot să spun că o cunosc. „Ce vor face puterile ? Sunt soldat, o știui, nu mă pricep de loc în politică, ascult numai ceia ce mi se spune. In armată există obiceiul, ca atunci când cineva a făcut un lucru de care tit ar fi trebuit să se facă culpabil, de a se ordona o anchetă și astfel vinovatul este pedepsit. D. Mussolini a înlăturat procedeul. Se spune totuși că nu grecii, ci albanezii au asasinat pe italieni. O PARTIDA DE FOOT-BALL. „Regret mult această afacere, Grecia are destule de făcut Am fost mobilizați timp de 12 ani și gândeam să avem acum o epoci de pace. Poporul nostru seamăna cu acei dintre ostașii d-voastră cari au primit răni în timpul războiului și ai căror nervi au fost atinși. „Fratele meu, un marinar, a văzut pe italieni la Corfu, acum lună, când debarcaseră acolo în scopul de a face exerciții și a juca foot-ball. Relațiile noastre cu Italia erau de asemenea din ce în ce mai cordiale și de curând încheiasem un acord economic. „Ni se spune acum că d. Mussolini ar dori să arate Balcanilor cât de mare putere este Italia. ROLUL IUGOSLAVIEI IN CONFLICT Când corespondentul întrebă pe rege ce rol va juca Iugoslavia im conflict, suveranul răspunse : — „Sârbii sunt Indignați, căci ei cred că Italia este gata să-i atace la Fiume. Se spune chiar ci ura contra Italiei este atât de violentă in Serbia, încât dacă Iugoslavia ar intra in războiu cu Italia, Croații, cari au acum neînțelegeri cu sârbii, ar trece imediat alături de ceea cari sunt acum in conflict“ REGELE GEORGE Tragica sinucidere a unui ofiter la Arad Arad, 13. — In noaptea de n spre 1* Septembrie pe la orele 3, căpitanul Stefan Stroescu din reg. 12 roșiori s’a aruncat după fereastra hotelului" .Crucea Albă Nefericitul căpitan a încetat imediat din viată. Cauzele ce l’au îndemnat la acest desnădăjduit act nu se cunosc. Autoritățile militare au deschis anchetă. Amnistie în Serbia Daruri pentru primul moștenitor Belgrad. Monitorul englez „Gioworin“ a ancorat în portul Belgrad. Se așteaptă sosirea nașului, ducele de York. Regina Măria a României a sosit la Belgrad. Botezul va avea loc peste două sau trei săptămâni. Moștenitorul tronului a primit numele de naștere Stefan; numele de botez va fi probabil Dușan, astfel că se va numi Ștefan-Dușan. Cancelaria curiei a primit peste 4W8 de felicitări telegrafice. După dictinele populare sârbești, populația aduce numeroase daruri de botez. In cursul manifestațiilor de bucurie cu ocazia nașterei moștenitorului tronului, la Zagreb, organizația tineretului croat din partidul lui Rădici a făcut o contrademonstrație, în cursul căreia un partizan al lui Rădici a împușcat pe stradă pe un agent polițienesc care vroia să aresteze pe un manifestant care proferase înjurături la adresa prințului moștenitor. Agresorul și 148 membri ai organizației au fost arestați. Regele a acordat o foarte largă amnistie. întrevederea Poincare-Baldwin Londra 13. — Din Paris se anunță cum că s ar fi făcut un aranjament, după care primul ministru britanic Baldwin va avea în Septembrie când se va reintorce din Aix-les-Bains o întrevedere cu d. Poincaré în Paris. Deși o atare întrevedere este posibilă, la Londra nu s'a primit încă confirmarea acestei știri. a Berlinuf — Ambasadorul francez și cancelarul Stresemann au sunt astăzi și zilele trecute conferințe îndelungate, cercurile avlatizate asigură că Reichul nu va formula nici o ofertă precisă deoarece rezistența pasivă din Ruhr nu a încetat incă. Ultima ședință a parlamentului ungar budapesta, 13 (Rador)- — .Adunarea Națională a fost proorogată, pe neașteptate printr’un mesaj al regentului Horthy, până la 13 Octombrie. Citirea mesajului a provocat mișcare generală scene agitate în rândurile opoziȘiției. Radicalii stângei și social democrații iau strigat că ar fi mai bine să se disolve cu totul Adunarea Națională. Conducătorii extremei stângi Goembos a criticat proprogarea declarând că dacă guvernul dorește să exercite dictatura să o facă pe față. Fracțiunea guvernamentală a primit cu satisfacție această vacanță, după o sesiune prelungită în tot cursul verei. 1