Presa, ianuarie 1924 (Anul 2, nr. 265-286)

1924-01-24 / nr. 280

Amsî II No, Directorii CONST. MILLE, E. O. FAGURE TELEFON I Direcția 58/73 șI 58/73. — Redacția 58/74. — Administrația 10/60 REDACȚIA $1 ADMINISTRAȚIA 1 BUCUREȘTI, STR. SĂRINDAR 12 ORELE 5 DIMINEAȚA Căderea guvernului Baldwin Londra, 22 (Rador). —Camera comunelor a exprimat neîncrederea sa în guvernul actual cu 328 contra 256 de voturi. Londra, 22 (Rador). — Ședința de ori a Camerei Comunelor a început la la 3 după amiază și a durat 8 ore. După ce Camera Comunelor a adoptat votul de neîncredere fade guvern, propus de partidul muncitoresc, d. Baldwin a luat cuvântul eclarând că partidul conservator va face o opoziție inspirată de o critică obiectivă guvernului muncitoresc. Conservatorii nu vor zădărnici acțiunea guvernului muncitoresc DO BALDWIN printr-o politică de șicane sau prin fel de fel de mașinații? Ce s’a petrecut in ajunul căderii Londra 22. — Miniștrii conservatorii au întrunit ani de dimineață intr’un Consiliu de Cabinet și se zvonește că au înaintat primului ministru demisia lor. Baldwin va vizita pe urmă pe rege în scop de a prezenta demisia Cabinetului ■ pan. Mai târziu regele va chema pe Ramsay Macdonald la palatul Buphingam, invitindu-l să formeze , poat guvern. Partidul laburist a ținut o întrunire în cursul dimineții, discutând în secret viitoarea politică a partidului. La amiază s-au întrunit și partidul liberal, având un schimb de vederi asupra situației creată prin venirea la cârmă a guvernului laburist și asupra directivei care trebue adoptată în parlament. 10 membrii din partidul liberal cari au câștigat locurile lor la alegerile generale împotriva conta-candidaților laburiști, au votat in favoarea guvernului și împotriva amendamentului laburist, însă în afară de aceștia, întreg partidul liberal sprijină amendamentul laburiștilor. DECLAMAȚIILE LUI MACDONALD Membrii laburiști privesc izbunea lor În mod calm iar Macdonald Bonne într-un interview: „Pot spune atât că vom face tot ce ne va era în putință. Avem în față noastră o grea însărcinare și vom pune la mijloc toată energia de care dispunem. Avem în fața noastră o grea răspundere. Sunt mândru de partidul laburist și cred că va putea să inspire pe orice lucrător din țară, de a munci și de a face jertfe spre a ajuta la succesul partidului său.'' CUM SE VA FORMA NOUL CABINET Se fac diferite pronosticuri, în ce privește compunerea guvernului laburist In legătură cu ceea ce g’a anticipat deja în mesagiile din Seafield, acum se socotește că mituirea lui William Adamson fost fruntaș al partidului laburist — ca ministru al Scoției, este iminentă.Trevelyan va succeda probabil lui Edward Wood, ca președinte la ministerul Cultelor și Morgan Jones, utmul din profesorii reprezentativi din Camera Comunelor va fi numit subsecretar parlamentar. Numele lui Vernon Hartshorns, se pune în legătură cu postul de director general al Poștelor iar numirea lui Noel Buxton ca ministru al agriculturii este privită ca și sigură. Arthur Ponsonby că va ara multă experiență în diplomație va fi numit probabil subsecretar al Afacerilor străine iar Sir Sidney Olivier care a fost mai mult timp guvernor la Jamaica va lua postul , după cum spun ziarele — de secretar de stat al Indiei. Alte posturi vor fi ocupate de câțiva membri cu vază ai tradecuionurilor. Aceste pronosticuri trebuesc totuși primite cu rezervă căci alcătuirea unei liste exacte, se va face numai peste câteva zile, când va fi publicată de către noul prim ministru. Presa franceză despre ti. Baldwin ■ paris. .. (Rador). — Comentând, căderea guvernului Baldwin 's Petit Parisienn afirmă că nu i se poate ierta d-lui Baldwin greșala că n’a știut că elimine anumite chestiuni care au înăssprit divergențele dintre Franța și Anglia. Dar mi trebuie uitat că a fost întotdeauna în fundul mrmei sale un bun amic al Franței „Echo de Paris" scrie că liberalii și-au asumat o gravă responsabilitate. „Petit Journal“ afirmă că conducătorii travaișli vor fi ca toți predecesorii lor atașați înainte de toate politicei apărării intereselor engleze. Va trebui să învingem câteva din prejudecățile lor, că ținem seamă de părerile lor și să încercăm să ne punem de acord cu ei. Gaulois“ scrie că d. Baldwin „Le s’a apărat fără convingere dar cu demnitate. Figaro" laudă loialitatea d-lui Baldwin, 6 PAGINI — 2 LEI Rezolvarea chestiunei Home ne cuprinde tratatul italo-sârb Praga, „ iJ Ceskoslovenka Republika“ este informată din partea ministerului Afacerilor Străine din Belgrad asupra alcătuirei tratatului din Fiume. Rezultă din această informațiune ca în urma convingerii obținută în toamna anului MM de inutilitatea de a mai continua desbaterile Comisiuntei paritare Halo iugoslave, s’a ajuns la hotărârea de a pune la cale, în Octombrie, convorbiri directe între Belgrad și Roma, convorbiri care au arătat că suveranitatea Italiei asupra localității Fiume, constitue o condițiune „sine qua non“. In Noembrie Consiliul de miniștrii a ținut o serie de deliberări. Antonievici ministru nipotențiar la Roma a fost, preînsărcinat atunci să pună la cale un contract direct între Roma și Belgrad. Primele propuneri italiene nu ofereau totuși o bază prielnică pentru negocieri și numai în urma unor convorbiri prelungite s’a reușit de a găsi o bază la începutul lui Ianuarie. La 10 ianuarie conversațiunile au culminat într'o convențiune, după care Fiume va fi pus sub suveranitatea italiană și Port Baros cu Delta sub "Suveranitatea Iugoslaviei. . In, portul Fium se va conceda Iugoslaviei o zonă liberă, o asemănătoare celei din Salonic, un aranjament special va fi încheiat în această privință. Toate chestiunile de ordin economic și financiar, decurgând din acest aranjament, vor fi rezolvate prin tratate speciale. Comunele spre nord-vest de Fiume in direcțiunea Kastav. vor fi attribuite Iugoslaviei, tot astfel se va modifica prin împrejurimile localităților Sneznik și Idria, frontera în favoarea Iugoslaviei. Pactul astfel conceput, va fi semnat de Pasici și Mussolini între 10 și ?o Februarie la Veneția, sau Padua. Cu acest prilej te va pune pe tapet, încheerea unui tratat defensiv intre cele două state. O ofensivă a lui Churchill contra partidului laburist Londra. — D. Winston Churchill a adus un factor nou în criza politică printr-o scrisoare deschisă adresată tuturor ziarelor împotriva unui eventual guvern laburist. Fostul ministru liberal declară în această scrisoare că un guvern socialist nu trebue numai decât să fie singura consecință posibilă a votului de blam. S’ar putea propune un nou amendament prin care să se exprime, pe lângă neîncrederea In Baldwin, și neîncrederea in proiectele lui Labour Party. Această scrisoare a trei sub-amendamente in dat foc la Camera Comunelor cari au cerut toate trei amânarea deciziei; unul din aceste amendamente a propus chiar alegeri noi care să se facă exclusiv numai pe principiul socialismului. Cercurile ostile lui Labour Party regretă că Churchill a așteptat până în ultimul moment cu publicarea scrisoarei sale, când ea mai poate schimba mult situația, nu nevoie eiaoi sindi nidi nrdluuuu O conferință social-democrată la Londra LABURIȘTII ENGLEJI AU INVITAT PE SOCIAL - DEMOCRAȚII UNGUR BUDAPESTA. 22. — Partidul social democrat din Ungaria a primit o invitațiune din partea laburiștilor engleji pentru a trimite un delegat la Londra care să ia parte la o consfătuire socialdemocrată. Șeful social democraților maghiari, d. Peidl fost preeșdinte de consiliu după răsturnarea lui Bella Kuhn a plecat la Londra. In cercurile politice din Budaspesta se crede că această invitație ar datorește intervenției contelui Karoly care trăește de mai mult timp la Londra. Domnește însă mare nervozit tata. Marea grevă din Anglia Londra, 22. (Rador). — tura cu continentul cu Greva de la căile ferate circulat in mod normal din Anglia se întinde și cuprinde două treimi dinamplaiați. Ziarele anunță că, aprovizionarea Londrei și a orașelor mai mari a fost asigurată prin rechiziționarea camioanelor necesare. Londra. 22. — Cu toate că trenurile nu au putut circula regulat din cauza grevei totuși companiile căilor ferate au putut să mențină în cursul zilei un serviciu redus care a putut preîntâmpina nevoile putelicului. Traficul pe distanțe mari a fost împiedicat, însă trenurile sub-urbane au circulat regulat. Trenurile vase (ferryboat) care fac legă Paris. 22. — Mecanicii și fochiștii englezi au încetat lucrul Duminică la miezul nopții. Ziarele pun acest fapt în legătură cu criza politică de mult anunțată și care s-ar putea termina prin venirea unui guvern laburist la putere. „L’Intrasinaéant“ scrie cu privire la aceasta: ,de multă vreme Anglia nu a trecut printr’o si atât de grea. In acelos ceas,două crize, una politică și alta economică, au atins starea cea mai acută“. „La Liberté“ constată: „greva care întâmpină venirea la putere a d-lui Ramsay Macdonald, promite sile agitate Angliei, amenințând și creditul șefului laburist. ,£e Temps" urează ca nici o complicație să nu se ivească în această țară prietenă. Franța nu ar avea de ce să se bucure de o criză socială dăunătoare Angliei, O ciocniră sângeroasă Intre jandarmi și săteni în Banat Timișoara, 2L — In comuna Becicherecul-Mic din județul nostru a avut loc o ciocnire sângeroasă inntre efițiva săteni de acolo și postai de jandarmi. Conflictul s’a pornit din o ceartă ivită Intre un jandarm și săteanul Wilhelm Libinger. In urma acestui conflict, unii dintre săteni au fost arestați, iar a doua zi un grup de peste 50 de săteni înarmați au atacat postul de jandarmi, cerând eliberarea celor arestați. S’au dat mai multe salve și sunt răniți din ambele părți D-l dr. Kisfalud, jude-instructor, d-l procuror și un căpitan de jandarmi au mers la fața locului. Au fost arestați mai mulți săteni, care vor fi trimiși la Sibiu. mHfuOnlctOWHh «Ș«MH»Ș Crima unui judecător Bârlad, 21. — Azi de dimineață pe la orele & d. Const. Moței, judecător la ocolul urban local auzind zgomot prin curte, a eșit înarmat cu un revolver să vadă ce este. Văzând lângă o stivă de lemne pe cineva umblând, a întrebat cine este și neprimind nici un răspuns a descărcat un foc de revolver. Din nefericire, în curte se afla servitoarea d-lui Moret, care lovită în piept, a căzut moartă pe loc. D. procuror O. Bujoreanu, avizat a sosit la fața locului. Cadavrul a fost transportat la morgă pentru autopsie Servitoarea este de loc din Bucovina și se numește Caterina Sivionie. Cazul se cercetează. ALGO. din Bârlad Falsul cu împroprietărirea la Tg-Frumos LAȘI, fîtk — Pe baza unui certificat fals emanat de la primăria orașului Tg.-Frumos din partea consilieratului agricol al regiunei Iași un individ a reușit să obție cu ocazia împroprietărirei 800 hectare pământ în loc de 4 câți ne cuveneam. Parchetul a întreprins cercetă. S’au luat măsuri disciplinare cu caracter administrativ. In această afacere sunt implicați și funcționari superiori. Sărbătoare națională DELECȚIIÎ ÎM POLIfISTILOR. — O-te prim-ministru, vă Fi mai respectuos! să treceți ziua de 18 ianuarie printre sârbătorile naționale ale României Mari. In această zi poliția a prins trei hoți I , L Descoperirea unui local de rendezvous la Timișoara Timișoara, 20. — Poliția a descoperit în cartierul Elisabetin din localitate un local clandestin de rendez-vous. Proprietara acestui local, o d-ră Margareta Weber, înlesnea întâlnirea unor femei de moravuri ușoare cu tineri din societate. Cei găsiți în momentul descinderei în local, nefiind cetățeni români, vor fi expulzați, iar împotriva proprietăresei poliția va lua măsuri. Localul este pus sub supraveghere. Intervenea Statelor Unite In Mexico Washington. Guvernul Statelor Unite a protestat contra blocusului stabilit la Tampico de revoluționarii mexicani, care oprește comerțul legitim. Blocusul a devenit efectiv Vinerea trecută, în urma ordinului d-lui de la Huerta Trei zile de răgaz fuseseră acordate vapoarelor cari voiau să intre în port și șase zile acelora cari doreau să plece. Guvernul american nu recunoaște acest blocuj și a stăruit ca societățile de petrol americane să poată continua exploatarea și tranporturile lor maritime. • Londra, 22. (Rador). Din New York se anunță că crucișătorul american „Virginia" a străbătut prin blocada de la Tâmpico și a început să bomba** 1deze pozițiunile rebelilor mexicani. Joi 24 Ianuarie 1924 Noul regim al chiriilor Toate contractele vor fi prelungite cu 2 sau 3 ani Evacuările vor fi suprimate Apropiindu-se sfârșitul termenului până când contractele de închiriere au fost prelungite în baza actualei legi a chiriilor, agitațiile proprietarilor și chiriașilor se intensifică. In urma sesizării de către dministru a parchetului în celor doui proprietari cari cazul colectau sume pentru a corupe, enervarea a crescut, sporită fiind și mai mult de faptul că ministrul refuză asupra a face declarații precise conținutului noului proect. Cu toate acestea, din cercurile ministerului de Justiție, am putut afla următoarele asupra nouilor dispozițiuni relative la închirieri: LUCRĂRILE COMISIUNEI Comisiunea pentru redactarea legai chiriilor și-a depus raportul in mâinile d-lui ministru Mârzescu, care îl va supune tot comisiunei pentru definitiva redactare. Proiectul a fost întocmit pe d-nui C- Rătescu, președintele Curții de casație, secția 11, ispagiu director general în ministerul Justiției și Lupu consilier la Curtea de apel Iași. Au rămas puține puncte cari vor stabili în ședința finală. NICI O EVACUARE 1. Din expunerea de motive a proectului reese că principiul conducător al nouei legiferări, este ca toți chiriașii să rămână in casele pe cari le locuesc. Din acest principiu general decurg două mari dispozițuni : suprimarea oricărei evacuări și ridicarea unei bariere contra puzderiei de procese intre proprietari și chiriași. Din toată comisiunea, in special d. ministru Mârzescu a susținut cu căldură necesitatea suprimării radicale a evacuărilor care ofereau spectrul trist al gospodăriilor svârșite in mijlocul străzii și al chiriașilor mizeri cari iși instalau culcușul pe trotuar, în ploaie și vânt. Proectul pune definitiv capăt acestei barbară, nedemne de o țară civilizată. FUNCȚIONARII ȘI PENSIONARII f. Chiriile pentru funcționari și chiriași sunt în discuțiune, dacă trebe să rămână și pe victoriele actuale, sau dacă trebuesc majorate cu o cotă care au orice caz să fie suportabilă. Sunt mutie posibilități ca chiriile salariaților de Stat să rămână aceleași. 9. Pentru celelalte categorii de chiriași, justiția va stabili pentru fiecare caz în parte o cotă specială, în raport cu valoarea imobilului și venitul chiriașului. Pentru aceasta se va stabili o procedură foarte rapidă. Această soluțiune a ridicat și ridică încă obiecțiuni in PRELUNGIREA TUTUROR CONTRACTELOR 4. — Termenul de prelungire al contractelor va fi de 2 sau 3 ani, — comisiunea nu s’a pronunțat încă definitivi — în nici un caz însă termenul nu va fi nunta de 1 an. 5. — Toate contractele se prelungesc. Se suprimă din actuala lege an - nîatele a, di și c, adică acele portițe de scăpare pentru proprietarii prin cari li se dă acestora posibilitatea să rezilieze contractul în anumite cazuri. FRAU SPECULEI PROPRIETARILOR 6. Proectul prevede severe sancțiuni contra oricărei tentative de speculă sau de samavolnicie din partea proprietarului. In urma introducerii acestor sancțiuni acesta nu va mai putea să suprime de pildă apa chiriașului, să-i dărâme acoperișul peste el, sau să-l ia pur și simplu la bătae, cum s’au înregistrat atătea cazuri până acum. Aceste sancțiuni sunt desigur foarte necesare, pentru asigurarea liniștei în relațiile dintre propietar și chiriaș și pentru reducerea numărului de procese ce au decurs până acum din aceste came CONSTRUCȚIILE $1 RECONSTRUCȚIILE 1. Noul proect dă o deosebiți, atențiune construcției și reconstrucției clădirilor. D. ministru Mârzescu și-a exprimat în comisiune părerea că una din soluțiile reale ale problemei chiriilor este chestiunea construcțiilor, iar una din cauzele provocătoare de tulburări este chestiunea reconstrucțiilor. In consecință, în noul proect s'a menținut dispozițiunea ca propietarul să poată obține mutarea chiriașului, dar numai în cazul când imobilul se dărăpănează și trebue neapărat reconstruit In cazul când chiriașul se mută în baza acestei dispozițiuni, iar imobilul nu va fi dărâmat și propietarul nu va începe reclădirea, propietarul va avea de suferit sancțiuni drastice. " S’a luat această măsură, deoarece s’a observat că acum propietarul poate să evacueze pe chiriaș sub cuvânt că-și reface imobilul și peste câteva zile de la evacuare, vinde imobilul și se sustrage astfel de subtextul legei. Moartea tatei femei fie 103 an TIMIȘOARA, 19. — Azi a încetat din viață, in localitate, femeea Elisabeta lancera, în etate de 103 ani Bătrâna femei a trăit în văduvie timp de 85 ani. In tinerețea ei a văzut și timpuri mai bune, dar în ultimul timp a trăit mai mult în mizerie și făcând apel la caritatea publică. Anul trecut o altă bătrână, care de asemenea a ajuns o vârstă frumoasă sa spânzurat din cauza mizeriei. Reschiderea adunări laficnare grecești " Athena, (Rador). — Adunarea națională s’a redeschis ori procedând la alegerea președintelui. A fost ales cu 212 voturi candidatul guvernamental, d. Hadrian, liberal. 69 de republicani au votat contra. Ziarele publică o dare de seamă a conferinței care a avut loc între d. Venizelos și șefii delor din opoziție, care nu partireprezentanți in parlament, sunt Din darea de seamă rezultă că d. Zaimis a admis în totul proiectul plebiscitului, foștii prim miniștri Triandafilacos și Caragelopulos au aderat în principiu cer însă discutarea chestiunei în amănunțimi. Filaxias cere alegeri noul punându-se ca platformă chestiunea schimbărei regimului. Matessis, Arghiropulos și Delianift sunt contra plebiscitului. , ni... W I ■ »iü l ME'Tsif't"»"»****^*