Presa, ianuarie 1924 (Anul 2, nr. 265-286)

1924-01-14 / nr. 274

Arsul în No. 274 JIMOUL AZI PREMIERA - PROGRAM EXCEPȚIONAL PISA MENICHELLI (Cocantin) Directori: CCKST. MELLE, E. D. FAGURE TELEFON I Direcția 58/73 șl 58/75. — Redacția 58/74. - Administrația 10/60 REDACȚIA Șl ADMIMISVRATIAt BUCUREȘTI, STR. SĂRINDAR 12 CINEMA BULEVARD PALACE IN extraordinarul film LA DANE DE CHEZ MAXIN DAMA DELA MAXIM Comedie de salon in € mari acte după cunoscuta piesă a lui GEORGE FEYDEAL MONOPOL CARPIC In pragul noului an, „PRESA“ urează cititorilor săi înfăptuirea tuturor dorințelor Venizelos, prim ministru Atena, 12. (Rador). —Guvernul grec a fost definitiv format în frunte cu cM Venizelos. «* Atena, 12. (Rador). — Guvernul grec a fost in mod definitiv format în modul următor: Venizelos, președinte fără portofoliu. Scfuns, Interna Russes, externa Calandaris, justiție. Gondiras, război Kanaves, marină. Spiridis, economia națională. Milonas, agricultura. Mihalocopulos, finanța Tsudoses, comunicații Walalas. Instrucția Noul guvern va depune Jurământul seara. Formarea cabinetului în frunte cu d. Venizelos a produs cea mai bună impresie In toate cercurile Neînțelegerile anglo-franceze trebuesc Înlăturate Paris, 12. (Rador). — D. Herriot vorbind despre expunerile că-Lui Poincare referitoare la ocupațiunea Rnlsinki, a declarat că Anglia comite două mari greșeli : 1. că este de părere că Franța urmărește scopuri anexioniste și 2. că este de părere că ocupațiunea Ruhr - ului sporește Lipsa de lucru din Anglia. 0-5 Werrier a afirmat că criza economică stăpânește întreaga lume, subliniind că neînțelegerile dintre Franța și Anglia sunt absurde și că trebuie înlăturate cât mai curând posibil. 0-1 Fain - caré a luat cuvântul declarând că este de acord cu d-l Herriot. * Paris, 12. — Camera Deputaților a ascultat Vineri declaratiunea d-lui Herriot asupra politicei externe, care constitue o aprobare a politicei d-lui Foincaré. „Petit Journal" scrie în legătură cu aceasta: „Interesul politic din discursul lui Herriot este cuprins în faptul că ne indică din nou că toți republicanii doresc ca drepturile Franței să nu fie încălcate in cursul dezbaterii Aristide Briand observă că participarea industriașilor germani la reparațiuni, a fost plănuita de Franța din 19i1 ar fi insă primejdios de a adopta ideile unui particular după cum ar fi Steichberg. Atari afaceri trebuesc tranșate între guverne. # PARTS, 12 -- Cu ocazia realețerei sale ca reședinte al Camerei deputaților, J-l Peret a spus pară ceasul înțelegerilor e dorit să sune în curând, toată lumea va saluta cu bucurie, Franța mai mult decât, oricine dorește aplanarea conflictelor“. D-l Doumergue, reales președinte al Senatului a declarat în discursul de Vineri: „Am auzit acum de curând spunându-se de foarte indicate printre persoane prietenii noștrii britanici, că tot ce s’a petrecut între ei era datorită unor interpretări greșite cari vor trebui să fie cât mai curând împrăștiate. Franța va fi desigur bucuroasă ca aceste neînțelegeri să dispară“. D. HERRIOT ORELE 5 DIMINEAȚA Acord perfect la Belgrad lolafind cu Husla Declarațiile senzaționale ale d-lui Spasakovici Belgrad, 12. (Rador). — A doua ședință a conferinței din Belgrad a avut loc eri la ora 10 dimineața. Cei trei miniștrii ai Micei Înțelegeri au expus situația externă a țărilor lor. Acest schimb de vederi a permis constatarea unui acord perfect România, Cehoslovacia, și Iugoslavia sunt decise să urmeze aceiași politcă de pace, de respectare și consolidare a tratatelor, care a fost întotdeauna scopul Micei înțelegeri Statele din Mica înțelegere vor de asemenea să strângă raporturile amicale cu celelalte state. D-nii Beneș și Duca au constatat cu satisfacție că dificultățile ce există între Iugoslavia și Italia, sunt pe cale de a fi înlăturate și că o soluție amicală a divergențelor va aduce o apropiere între cele două țări. Reprezentanții celor trei state au constatat unitatea lor de vedere în ce privește problema bulgară și cea grecească. Fără a se amesteca în afacerile interne ale Greciei, reprezentanții Micei înțelegeri doresc consolidarea Greciei De asemenea se crede că Bulgaria va continua să aplice tratatele și va știe să evite orice incidente care ar putea tulbura bunele raporturi cu statele vecine. Belgrad, 12. (Rador) — Regele a oferit un dineu la care au luat parte miniștrii Micei înțelegeri și reprezentanții diplomatici ai acestor țări După amiază s’a terminat discuția relativă la situația externă a celor trei țări din Mica înțelegere. Apoi a încă examinarea chestiunea împrumutului ungar. Seara a avut loc o reprezentație regală la operă. Azi dimineață mai are loc o ședință. Probabil că d. Duca va pleca astă seară din Belgrad. D. Beneș pleacă mâine. Relațiile cu Rusia Belgrad 12. (Rador). —■ Ziarul „Samouprava“ publică declarațiile d-lui Spalakovici, ministrul Iugoslaviei la Paris, relativ la chestiunea restabilirii raporturilor cu Rusia sovietică. 13. Spalakovici a spus : „Restabilirea raporturilor cu Rusia nu va aduce nici un avantaj Rusiei adevărate, ci îi va pncinai din punct de vedere politic și social cel mai mare rău. Se dă o probă de naivitate când se vorbește de pretinsa evoluție a bolșevismului. Tot așa cum nu se poate face dSintr’un" negru , un alb, spălându-L cu săpun, tot așa este imposibil de-a face din bolșevici oameni de stat și naționaliști! Partizanii Internaționalei a treia nu vor sa știe de existența patriei. In politica lor externă bolșevicii tind să distrugă regimurile existente“. Aceste declarații au produs mare senzație, având în vedere circumstanțele în care au fost spuse. M. SPALAICOVICI Controlul militar interaliat in Germania Paris, 12. — Cositorului militar interaliat a fost reluat. Vineri organele măslinei interaliate de control au vizitat cartierul general al regimentului 58 infanterie din Paderbein« Se anunță perntru astăzi operațiuni de control La Dresda, Casenstadt lângă Stuttgart și Kreslau. Relațiile comerciale ale Cehoslovaciei Praga, 12. — După „Prager Presse“ ministerul de comerț prepară un tratat de comerț cu Suedia analog cu tratatul general încheiat cu Norvegia și bazat pe clauza natiunei celei mai favorizate. In acelaș timp guvernul prepară tratate de comerț cu Danemarca și Finlanda. După „Prager Presse“ Cehoslovacia va instala la Montreal (Canada) un depozit permanent de echantillioane tot astfel se va înființa și la Consulatul din Londra un depozit similar, de caracter curat propagandist. încurcarea de sinucidere a unui tânăr El se face insă sănătos și se 'nsoară ca aleasa inimei lui Cluj. 12. — Acum câteva zile am comunicat că un negustor anume Ion Senași a încercat să se sinucidă, împușcându-se din cauză că era amorezat de o verișoară a sa care ixisă nu vroia să răspundă dragostei lui. După încercarea de sinucidere el a fost internat în spitalul local unde în urma îngrijirilor de medici s’a vindecat. Azi a dat ieștt din spital și tot azi a avut loc și căsătoria lui cu verișoara care mai înnainte îi respinsese dragostea. 8 PMDIMI — 2 LEI € [UNK]a Anglia și conferința de la Belgrad LONDRA. „Westminster Gazette“ scrie că conferința Micei Antante la Belgrad a provocat mult interes, în special din cauza tratatului franco-cehoslovac Încheiat de curând. „Morning Post“ nu se Indoește că Cehoslovacia ar fi fericită dacă ar putea Încheia cu Marea Britanie un tratat analog cu cel Încheiat cu Franța. Intr'un articol asupra tratatului franco-cehoslovac, „Morning Post“ declară că tratatul de pace de la Versailles constitue pentru micile națiuuni o chestie de viată sau de moarte. De aceea nu este numai firesc, dar și necesar ca un stat ca republica cehoslovacă, care își datorește existența liberării Europei de egemonia germană, să se alieze cu o mare putere care luptă pentru Intangibitatea păcei de la Versailles. O demonstrație antisemită în satul Aghireș CLUJ, 12. — In satul Aghireș a fost eri o demonstrație antisemită, cu care ocazie câțiva tineri au spart geamurile unor negustori evrei Jandarmii au arestat pe toți demonstranții cari au fost înaintați parchetului din Cluj. Parchetul a stabilit că tinerii nu au făcut delicte grave și l-a pus în libertate. UN SFAT ÎNȚELEPT mut VECHIO (celui nou). — Hăgieții, Iagă de seamă, dacă te duci la București să nu umist, pe trotuar că-i cade uni ©c de 8hîata în cap, și nici prin mijlocul străzii sa sau treci, că te calcă automobilele! RELAȚIILE României cu Franța Ce scriu ziarele engleze Londra. — Nota pe care Marea Britanie a trimis-o României pentru a întreba dacă garanțiile oferite sau ce se vor oferi Franței pentru împrumutul cunoscut, nu prejudiciază prioritatea Marei Britanii de a celorlalte mari puteri în ce privește creditele lor față de statele succesoare ale Austro-Ungariei, — scrie colaboratorul diplomatic al ziarului „Daily Telegraph“ —, se deosebește de aceia trimisă Poloniei și Iugoslaviei, întrucăt România a plătit deja, cel puțin în parte, dobânzile pentru unele din datoriile sale. Din punct de vedere politic este demn de notat faptul că împrumutul de 1n milioane franci, acordat de Jiranța României, nu a fost încă sancționat de guvernul și de parlamentul francez, pe când celelalte împrumuturi au fost ratificate. Ziaristul crede că această întărziere trebue atribuită nu numai independenței mai mari manifestată de guvernul român în ce privește condițiunile împrumutului, dar și faptului că în mai multe ocaziuni guvernul din București a arătat că nu dorește ca România și Mica Antantă în complexul ei, să devie sateliții marilor puteri sau — ce e mai rău — ai unei singure puteri. O informaține a lui ,Manchester Guardian“ lămurește și mai bine situația. După acest ziar, guvernul francez ceruse, în schimbul împrumutului, anumite privilegii monopoliste asupra întreprinderilor petrolifere ale statului român. Guvernul român a refuzat. Poincaré nu și-ar fi ascuns decepția la București. Un diplomat român ar fi afirmat deasemenea colaboratorului lui „Manchester Guardian“ că guvernul român a primit din Paris o notă care zice clar și vitos că dacă românii „vor continua să pune piedici intereselor economice franceze, ei nu vor mai putea să contese în nici un caz pe epri* tinul Franței“. O notă curioasă a Ligei națiunilor către Polonia VARȘOVIA. — Marea supărare a produs aci o notă a secretarului general al Ligei Națiunilor, sir Erik Drummond, în care guvernul polonez e Întrebat ce măsuri legislative s’au luat in Polonia pentru combaterea robiei, și ce consecințe s’au înregistrat pe urma acestor măsuri Ministerul de externe polonez a răspuns că în Polonia robia a fost desființată încă din secolul al 13-lea și că republica poloneză nu posedă colonii transoceanice. Presa poloneză consideră întrebarea lud sjr Drummond, care fost adresată și Abisiniei, Afganistanului Hedjasului, drept jignitoare și cere destituirea secretarului general al Ligei Națiunilor. „Kurger Codzienny“ întreabă ce idee își poate face un european inteligent de o organizație al cărei secretar general manifestă, într’un document istoric o ignorantă atât de compromițătoare a condițiunilor istorice. Íl; Consiliul de miniștri englez Londra, 12 Cabinetul a ținut ern ședință timp de 2 ore și un sfert. Pentru Luni după prânz s’a aranjat o altă întrunire. Se svonește că telul acestei noui întruniri va fi de a rezolva chestiunile care s’au acumulat și miniștrii sunt îngrijorați de a lua lămuriri cât de curând. Cabinetul examinează acum chestiunea dacă trebuie să permită transmiterea discursului regal prin telefonia fără fir și după îndelungate consfătuiri s-a hotărât că această permisiune nu poate fi dată. Cabinetul a depus o ordonanță după care discursurile politice nu trebuiesc transmise mai departe și rămâne numai de stabilit de către Cabinet, dacă acest discurs face parte din categoria politică. Mai mulți miniștri au exprimat părerea, că primul discurs al Majestăței Sale care ar fi transmis, ar trebui să fie de importantă națională vitală și să nu aibă de loc caracterul de partid. Un an de la moartea regelui Constantin Roma, 12. (Rador). — La biserica ortodoxă din Neapole a avut loc o ceremonie funebră cu prilejul aniversării mortei regelui Constantin, au fost prezenți regina mamă a Greciei, principesele Irena și Ecatherina, principele moștenitor al României, prințesa Elena, prinții Christofor și Andrei și consulul României și reprezentanții coloniei grecești și românești din Neapola Luni 14 Ianuarie 1924 Călătoria cancelarului Seipel la București Viena, 12 (Rador). — Minister* de externe austriac, d. Gruenbetger, făcând o expunere a situație externe a Austriei, a declarat că d. Seipel va Întreprinde in curând o serie de călătorii și va vizita și capitala României Din cauza transmisiunei insuficiente, s’a făcut o greșeală anunțând că primul ministru ungar intenționează să vină la București , vorba de cancelarul austriac. SEIPEL Declarațiile expertului american Paris, 12. — Cel de-al treilea expert american, Robinson sosind la Paris a declarat ziarului „Petit Parisien" cu privire la însărcinarea comisiunei din care face parte, că este imposibil de a stabili averea reală a Germaniei numai după teritoriile sale deoarece a investit o parte din bogăția sa in străinătate<■ Situația la frontiera germano-eetrâ Praga, 12. . ..Frankfurter Zeitung“ publică o informație din Munich, după care acolo s-ar desfășura negocieri pentru reglementarea situației din gările de frontieră ale Reichului, mai ales a gării din Cheb la frontiera Cehoslovaciei, fără ca Germania să se gândească a face concesiuni „Ceske Slovo“ află în această privință că Germania ar fi gata să cedeze gara din Cheb, însă că nu este în posesiunea dreptului de a dispune liber, căci în urma stipulațiunilor tratatului de pace atât gara din Cheb, precum și alte imobile de acest fel cad în contul re» parațiunilor»