Primăvara, 1925 (Anul 5, nr. 5-52)

1925-02-01 / nr. 5

«UitUL r«t>£» OvK.ü J1M80LIA Nr. ....... Anul V Nr. 5 Prețul 2 lei Sannicolaul-mare 1 Februarie 1925 ! Românii americani ne arată calea. După aproape cinci ani de zdroabă, muncă fără de preget ți luptă necurmata pe teren cultural in România-mare, mândră, ca și noi Românii din acest colț de țară și acest orășel unde dacă stninii pot avea două ziare,de ce să nu putem noi avea unul măcar,dupa mari intervale, zilele trecute, primesc din nou dela un prietin din America ziarul ,,America“ No 293 dela 13 Decemvrie 1924. Cad smerit în fața lui ca creștinul în fața crucei sfinte și câteva boabe de lacrămi calde stropesc hârtia venită de la frații din acelea mari depărtări pentru că ce veste de bine ne aducea ea: Vestea că frații noștrii Românii americani nevoiți a bate încă drumul și a mânca pâinea străinătății, pentru cari, deje unirea tuturor românilor de acasă în o singură țară România-mare cântecul Basarabiei și tuturor românilor foști robi străinilor, de: „Ce serbare va să fie, Când mi strânge ’n brațul tău' Până atunci, O Românie Eu te las cu Dumnezeu“ pentru ei. Românii americani, acest cântec a ajuns un fel de biblie sfânta, un luceafăr care le călăuzește calea și îi face — cum ne-a făcut pe noi Românii foști — robi a neunii, a ne lipi ungurilor frate de frate și pentru interesele comune și mari ale neamului și țării a ținea la olaltă ca fierul ! Sătui de relele și de rănile primite în lupta fără de rost, precum și de prea asprele și tăiosele lovituri primite , lupta lor mare de aproape 20 ani ce s’a dat între ziarele și organzățiile românești din America, acești frați ai noștri. Românii americanii, vin azi și își dau mâna cu mâna; cei din „Ininea Societăților“, care are 70 Socie ățiși din „Acțiunea“, cu vre-o 30 societăți, se unesc și fac una mare puternică ! Ce vreau să ne spună Românii americanii prin această unire a lor ? Prin unirea societăților românești din America, Românii americani se pregătesc de marea și sfântă luptă pe care au de-a o duce acolo în America. In lupta pentru trai și apoi contra dușmanilor noștri de veacuri, cari mai ales acum dela râsboi încoace, prin ziare și întrunri publice, duc o luptă aprigă și sălbatică contra României, iar în al doielea loc, ei, cari fiind mai a adăpost de unde pot vedea mai bine luptele ce le dăm noi cei de acasă, la hoasul în care am ajuns din cauza prea multor certe și neînțelegeri, prin faptele și jertfele care le simt mulți din ei prin faptul unirii, vor panică să ne zică, destul a fost cu certele și oarba neunirea, fraților! Pentru binele ț rii, întindeți-vă mâinele unii altora in cinste și cu sufletele închinate de gândul bun al păcii, iertării și uitării, în dorința de-a trăi ca frații, fii buni ai aceluiaș popor, cu un creștinesc „Doamne ajută“, porniți pe o altă cale, a muncii cinstita, singura cale care ne poate întoarce relele din țară înspre bine, în fața acestui curent de înalt patriotism al fraților noștri din America, inima și sufletul tuturor Românilor din America precum și de acasă, trebuie să se ’nfioare și unul fiecarele trebuie să joare tot mai mult în sufletul lui de român cinstit, că așa va face și el, în toate pornirile lui a avea în vedere înainte de toate binele țării, al neamului, întărind cu energia lui de muncă și luptă un singur front, ce e pus față’n față cu dușmanii atât interni cât externi Așa să ne ajute Dumnezeu ! Badea Ion. telefon Nr. 39. Primăvara Memoriul d-lui V. Goldiș către d. Iuliu Manius De Vasilie Goldiș, Dr Ion Lupaș, Ion Lapedatu, dr. Aur Lazar, dr. Iustin Marșieu, deputați și dr. Silviu Dragomir prof univ. „Amenițări și necuviințe fată de Coroană“. Socotim ca mare greșală și procedura conducerii partidului fața de Coroană și Dinastie. Când amenințări și necuviințe prin lansarea hotărârii de a nu mai cere Regelui audiențe ori abținerea ostentativă de la festivele familiare ale dinastiei, cum a fost cu prilejul botezurii principelui Mihai I, când alergări ridicole după legături lăturalnice ci anturajul Curții. Partidul nostru este pe față și din convingere monarhic și dinastic și veleitățile republicane și antidinastice trebuie să fie riguros excluse dintre manifestările partidului. Sub acest raport socotim ca o greșală abstinența partidului de la serbările naționale prezidate de Maiestatea Sa Regele. Nu vedem nici rostul neîncetatelor amenințări cu ceea ce avem de gând să facem pe trenul legislativ, când vom ajunge la putere, fiindcă nimeni nu poate să știe, că atunci când partidul va ajunge la putere, care va fi situațiunea țării și care exigențe vor reclama realizarea. La niciun caz nu ura și răsbunarea vor trebui să ne conducă, când vom ajunge în situațiunea de-a legifera ci interesele țării și iubirea de neam. Dihonia actuală, fără margini, între partidele țării trebuie să înceteze și să se creaze atmosfera, care poate se admită pentru cazul de necesitate înțelegerea în scopul de a servi neamul și țara. Mai vârtos, credem i necesitatea de a opri calea unei înțelegeri între toți fii buni și cinstiți ai Ardealului. . „Rușinosul eșec al fuziunii.“ Toate greșelile conducerii partidului au fost întrecute însă prin formidabilul și rușinosul eșec al fuziunii cu partidul țărănesc. Suntem absolut convinși, că vina acestui eșec este a conducerii partidului nostru. Orice sofisteme asupra acestei afaceri nu va putea desființa însuși faptul: conducătorii partidului n’au știut să realizeze fuziunea partidului național cu cel țărănesc și ne-au făcut partidul de râs și de ocară. In cât privește persoana dlui Vasilie Goldiș, munca lui de 35 ani în cadrele partidului național și în v fața publică românească din Ardeal îl scutește de necesitatea oricărei justificări a acțiunilor sale sub raportul cinstei și al patriotizmului. D. Vasilie Goldiș a avut niciodată ambiții de ordin meschin personal. Dimpotrivă, crezând că aduce servicii partidului și solidarității lui, adeseori a suferit în tăcere și cu resemnare jigniri personele nemeritate. A ajuns însă a se convinge că tăcerea mai departe este în detrimentul cauzei, și cu toată fireasca repulsiune ce trebuie să o simtă în fața necestății de a vorbi despre sine însuși, fiindcă se face încercarea de a înfățișa mișcarea recentă din sânul partidului ca produsa pr n ambiția sa de ordin personal se vede silit a arăta, că convingerile sale referitoare la greșelile conducerii noastre politice, pe cari le-a găsit și la alții membrii marcanți ai partidului, nu sunt refluxul vreunei revolte ori supărări persoanele, ci rezultatul analizei obiective a situațiunii în oglinda trecutului de 6 ani a funcționarii partidului în noul nostru stat românesc. Năzuința sa și a celor de un gând cu dânsul nu este de a creia pentru sine ori pentru alți membri ai partidului situații de favoare în cadrele partidului, ci posibilitatea de a se îndruma partidul spre marcă rodnică și constructivă în viața statului nostru, de a-1 feri în viitor de situații false, de aparențe păgubitoare, de a-i asigura conducere unitară desființându-se posibilitatea influințărilor lăturalnice și alocașe, și utilizând forțele reale ale partidului la muncă, dând flăcăruia locul și cercul de activitate ce i se cuvine. D. V. Goldiș se crede în drept a respinge acuzațiunea de a acționa din motiv de supărări de ordin personal. Redacția ți Administrația: Str. Principele Carol Nr. 61 ▲ Ziar la KependiBi. Director: ^ucurescu ^Ő7Pentru America: 2 Dolari. Iugoslavia 120 Dinari Pentru șirevnotate 260 le