Primăvara, 1928 (Anul 8, nr. 1-52)

1928-01-01 / nr. 1

üibiu Foaia Poporului Anul VIII. No. 1. •?> Prețul 3 Lei. $* Sânnicolaul-mare, 1 ianuarie 1928. -------------- — ---------—----------.—.———.—.— ---------------------——————.... .——--------------— Director Teodor Bncnwsen Abonamentul: Un an . 200 Lei Pentru preoți, Învățători, țărani. Un an : 150 Lei 6 luni : 75 Lei 3 Luni : 38 Lei Pentru America: 2 Dolari. Jugoslavia 120 Dinari. Centru primării și societăți 300 Lei. T KL CIOh No. 39. Redacția și Administrația: Str. Principele Carol No. 47.. Un nou Zece ani se vor împlini anul acesta la 1 Decemvrie, de când Românii din Ardeal și Banat, cu multă însuflețire, cu mult dor și dragoste, și neclintită hotărîre au hotărît la Alba Iulia, unirea pe veci cu patria mama, cu România. La începutul anului al zecelea, e bine să facem un scurt bilanț asupra celor ce s’au întâmplat pentru ca cunoscând trecutul pentru viitor să luăm aminte ce trebuie să facem pentru ca să înconjurăm relele cari ne mai pasc. Hotărît mai avem dureri de îndeplinit, dar nu în altă vrem aci la noi acasă să noaștem durerile și să le vindecăm. Una însă și bună trebuie să o recunoaștem, dacă România n’ar fi venit săracul nu-și avea dreptul de vot și breazda de pământ. Dacă România nu și-ar fi întins aripa protectoară de la Nistru pân’ la Tisa, nu am fi avut: școală românească, administrație armată, postă justiție, ceriu nou și pământ nou. Tot ceea ce este bine și să nu fim recunoscători că există acest bine și aceasta binefacere România ni l-a adus. Dar în al zecelea an, trebuie să recunoaștem, ca din cauza luptelor politice și de partid — și mai ales prin egoismul rău înțeles al partidului liberal — azi avem multe de suferit. Sufăr mult țăranii și cu ei și funcționarii din cauza scumpetei mare ce-i în țară. Țăranii, nu-și pot vinde cu așa preț cerealele, ca din ceea ce vind să-și poată cumpăra ceva. Vind ei, dar nu este nici un raport între ceea ce vind și ceea ce trebue să cumpere, cari e scump ca focul, iar cametile storc toată truda din casa lor acolo, unde țăranul a fost silit să împrumute bani. Dacă anul 1928, ar aduce locuirea acestui rău, ne-am scăpa de cearta ce s’a încuibat între noi,  fericit, dacă s’ar eftins traiul și s’ar micșoră cametile și ar da Dumnezeu și un rod bun, ce bucuros iubi.cum de zece ani am serba când la 1 Decemvrie se vor împlini. Ziarul Primăvara împlinește în anul acesta opt ani de existență. De opt ani săptămânal, regulat apărem, muncind cu drag și cu mult interes să ajutăm țărănimea, să o luminăm, să plivim buruiana din holda sufletului ei și să consolidăm și întărim țara și neamul. Și avem mândria, și cu noi toți cititorii cari de opt ani ne cistesc regulat și-și plătesc abonamentul, știu că în opt ani am făcut câteva fapte cari ne dă dreptul să spunem că ne-am făcut conștiincioși datoria față de neam și țară Prin ajutorul gazetei »Primăvara«, am muncit și ridicat »Căminul Principele Carol« din loc, în care se adăpostesc copiii orfani și cei buni și săraci cari învață și se poartă bine. Tot cu ajutorul ei, am ridicat în loc monumentul poetului Mihail Eminescu și am înființat plasă nouă românească în Comloș. Prin propaganda ce a făcut-o, am în pintenat țărănimea română la muncă intensă și rațională, să aranjeze expoziții să fie ea fala și fruntea țărănimei acestei țări. Prin propaganda ei s’au prevăzut și biserici cu clopote și s’au înființat coruri și case culturale. Și în câte acțiuni bine Primăvara, nu și-a spus cinstit cuvântul ei. Când întrăm în anul nou 1928, gândul nostru este copleșit de dorul și dragul neamului și al țării și urează tuturor țărani și domni, înaeștrii și industrieși. Un nou fericit! Pe drumul bătucit de opt ani,, cerând noi sprijinul cititorilor și abonenților noștri, pe cari îi rugăm să-și facă totdeauna cu acel drag datoria cu care ni-o facem noi, cu aceste gânduri pășim noi pe pragul noului an, dorind, ca anul nou ce vine, să ne aducă tuturor mult bine și fericire. Situația Interna ln sărbători s’a petrecut liniștit fiecare la casa sa și cu gânduri la familia și la ai săi. A dat Dumnezeu Crăciun cu ger și cu Zăpadă, așa cum trebuie să fie. In țara întreagă »Moș Crăciun«, a venit cu barbă albă și cu sacul cu nuci și colăcei și cu bună ziua lui ajun că-i mai bună a lui Crăciun. A trecut Crăciunul și iată anul nou ce-l dorim să fie fericit pentru neam și țară. La 1922 D. Vintilă Brătianu a cerut și obținu unul pentru a ridica valoarea leulu Cum și-a îndeplinit d-sa acest angajament ? In 1922, lira costa 580 lei, în 1926 ea costa 1180 lei. In 1922, dolarul costa 130 lei, în 1926 el costa 273 lei. In 1922, francul elvețian costa 27 lei, în 1926 el costa 46 lei. Timp de șase ani de zile, D. Vintilă Brătianu a oprit desvoltarea economică a țării, propagând până la exaltare formula »prin noi înșine«. Astăzi, d-sa este în »așteptarea« înprumuturilor străinte, pe care atâta timp le-a refuzat, pentru că nu le-a putut obține. Externă Evenimentele din China. O telegramă recentă din Sanghai, ne-a anunțat câ forțele naționaliste au reușit să ocupe orașul Canton, după o luptă crâncenă, Oraș. Comuniștii au fost respinși afară din Numărul morților și răniților, de ambele părți, au fost de 4000. Se știe că cu câteva zile înainte, comuniștii reușiseră să se facă stăpâni pe Canton și după ce au prădat orașul au instituit un guvern sovietic, al cărui șef era Ciung-Tai-Lin, fostul secretar particular al agitatorului rus Borodin. Lovitura aceasta se făcuse cu sprijinul a 20 de mii de oameni, înarmați de propagandiștii trimiși de la Moscova. Relațiile dintre Italia și Franța. Presa comentează favorabil declarațiunile făcute de Dl. Mussolini în consiliul de miniștri, cu privire la relațiile dintre Italia și Franța. subliniază în special tonul conciliant al aestor declarațiuni. Cu toate acestea ziarele franceze socotesc că ar fi nevoe de o precizare a dezideratelor italiene, întrucât desigur că așa cum au fost formulate în unele ziare din Roma, ivu-