Primăvara, 1928 (Anul 8, nr. 1-52)

1928-11-25 / nr. 48

Anul VIII. No. 48. Prețul 3 MUZEUL PRESEI SEVER BOCU Iț»ț r?n 1 -mrfi; 25 Noemvrie 1928. Director Teodor Bncnrescn JIMBOLIA Abonamentul: Un an : 200 Lei Pentru preoți, învățători, țărani. Un an . 150 Lei 6 luni . 75 Lei 3 luni . 38 Lei Pentru America: 2 Dolari. Jugoslavia 120 Dinari. Pentru primării și societăți 300 Lei. TELEFON No. 39. Redacția și Administrația: Str. Principele Carol No. 47. Steaua. Șeful partidului național Dl. Nicolae Iorga, a dat mâna de bună prietenie cu Dl. general Jeverescu șeful partidului poporului, prin legătura de înțelegere făcută de Dl. Octavian Goga, primind ca aceste două partide: național al poporului în alegerile ce vin și se țin la 12 decemvrie pentru Cameră, la 15 pentru Senat și la 17 pentru consiliile comunale și județene, să lupte mână ’n mână, sub simbolul așa de frumos care a adus așa de mare izbândă pentru popoarele creștine, semnul Steaua. In vremea de multă tulburare sufletească, când mulțimea popoarelor năcăjită și amărâta de-o parte de domnia fărădelegilor și de alta de nebunia mulțimii fără duh credință s’a ivit steaua ce-a lumișinat cărarea omenimiei dornică de viață, de muncă, de cinste, ca oplinirii a legii Dumnezeești. Luând simbolul steaua pe țara întreagă partidul național și al poporului Dl. General Averescu cu Dl. Iorga, vor ca sub acest simbol să se adune țara întreagă pentru ca din munca, cinstea, priceperea, dreptatea și dorința lor de mari patrioți și români de frunte — să răsară binele pentru țara întreagă »de la Nistru pân’ la Tisa« Acesta este simbolul ce-i are steaua. Liberalii sunt prea păcătoși ca țara să se mai gândească la ei. Național-țărăniști au puțină experință de guvernare, așa că lumea crede că se vor osteni, se vor ură curând. Mai zilele trecute Dl. Mihalache a început să se plângă că nu mai poate lucra, scriind: »Dacă mi se ia timpul și acasă și la minister pentru chestiuni personale sau mărunte nu mai pot lucra în interesul obștesc, pentru care am fost aduși aci.« Păi da vedeți iubiți cititorii după ce zece ani de zile li s’a tot spus oamenilor din partea naționalțăraniștilor să venim noi la putere că atunci veți primi pământ și bani, azi aderenți s’au dus la Dl. Mihalache să-i ceară ceea ce a promis și acum lumea care i-a urmat vede că ceea ce s’a spus a fost promisiune, care Dl. Mihalache dacă cinstește legea nu o poate da, iar poporul vede că trebue să se întoarcă înapoi, dela ușa Dlui Mihalache vorba aceea »cu mâinile goale și buzele umflate«. Ș’ atunci poporul știind că vremea trece și național-țărăniștii se duc dela putere, iar liberalii au făcut atâta rău țării că toată lumea îi urăște și nu-i mai dorește, pentru ca să fie pregătită pentru ziua bună de mâine care trebuie să vină să uită cu drag la steaua Dlui general/Iverescu cu Dl. Iorga, cari se pregătesc ca împreună să deie țării un guvern mare și bun să aducă binele cari nu-1 pot face nici național-țărăniștii, că la liberalii lumea nici nu se mai gândește după cele ce lumea a văzut și pățit ca ei. j îcum steaua lucește pe steauă votează lumea. Cum se mstreinează averea Statului. Casa Centrală a Cooperației și împroprietărirei Direcția Funciară cu No. 33.451 din 4 Octomvrie 1928, aprobă să se vândă 230 jughere, din hotarul comunei Cenadul-mare — rezervă de stat — pe prețul de 1720 Lei (zis una mie șapte sute douăzeci Lei). Contractul de vânzare și cumpărare este semnat la 7 Noemvrie 1928 de către Consilierul Agricol al județului Timiș- Torontal I. Ionescu și Virgil Slăvescu avocat al Statului. Cererea de întabulare a dreptului de proprietate împreună cu contractele originale și anexele este înaintată Judecătoriei Rurale Sânnicolaul-mare și înregistrată sub No. 5438 Secția C. F. Cine sunt fericiții cumpărători ? 1. Petru Kyri și soția născută Ecaterina Grün. 2. Ioan Kyri și soția născută Elisabeta Grün. 3. Văduva lui Anton Bückling născută Ecaterina Dreher. 4. Eva Stollmayer. 5. Anton Bückling toți cu domiciliul în Sânnicolaul mare. 6. Ana Bayert, Zabrani. 7. Irena Junger, Teremiamare. 8. Elemér Frecot. 9. Zoltán Frecot. 10. Danilă Walter și soția. 11. Martin Walter și soția. 12. Roza Schied din Liebling. 13. Mihai Lambert și soția din Liebling. 14. Petru Lambert din Gyarmata. 15. Francisc Muth din Timișoara. 16. Gaspar Muth din Timișoara. 17. Francisc Muth junior din Lovrin. 18. Ana Belmont din Timișoara. Vânzarea pământurilor statului, în astfel de condițiuni este o rușine pentru ministerul de agricultură și domenii și însemnează că demnitatea noastră națională și de stat, a ajuns să fie pusă la vânzare de către unii funcționari ai ministerelor. Când prețul real al unui jugher de pământ în Cenadul mare este 40.000 până la 50.000 Lei, ministerul de agricultură îl vinde cu 1720 Lei jugherul. La frontierele țării trebue făcută o politică de stat conștientă în diferent de partidul care guvernează. In acest caz, cumpărătorii arătați, n’am ce căută în comuna Cenadul mare. Ion Arieșanu, avocat. Situația Internă Țara e ușurată că a scăpat liberali, nici nu mai vrea să se gândească le ei. La alegeri lumea care vede că nici național-țărăniști nu pot să aducă binele ce l-au promis și nici să îndeplinească cele ce le spuneau oamenilor, după cum spune Dl. Mihalache, lumea începe să-și îndrepte gândurile spre partidul național și al poporului al Dlui Iorga și General Averescu purtând la alegeri semnul Steaua. Așa se pregătește lumea să voteze la alegeri. Externă Pentru consolidarea relațiilor economice româno-germane. Cu prilejul încheierei acordului româno-german, ziarul »Deutsche Allgemeine Zeitung« a