Primăvara, 1929 (Anul 9, nr. 1-15)

1929-01-13 / nr. 1-3

MUZEUL PRESEI SEVER MCU JIMBOLIA Mr* .fttL»«^^"^^*******"*** Anul IX. No. 1—3. Prețul 3 Lei. Sannicolaul-mare, 13 Ianuarie 1929. liar independent TExttor Umm Abonamentul: Un an : 200 Lei Pentru preoți, învățători țărani: Un an . 10 Lei 6 luni , Lei 3 luni , 38 Lei Pentru America: 2 Dolari. Jugoslavia 120 Dinari. Pentru primiri și societăți 300 Lei. Director ------USKOJ-----TELEFON No. 39. Redacția și Administrați : Str Principet Cric! No. - «T9MSMtaiaaHB»aiau^<'. x • i&^eBsaaînmMnm La drum în al nouălea an. Cu ziua de azi, „Primăvara“ intră în casele cititorilor ei dragi în al nouălea an. Când în primăvara anului 1921, cu ocazia întâiei zi de Maiu, zi de învierea a Domnului, am pornit la drum, nu aveam fonduri de ajutoare, ci tot ce aveau era credința și dragostea în muncă, în cinste pentru poporul românesc, care văzând gândurile noastre bune, va asculta sfaturile noastre și zi de zi se vor tot mai spori și în mulți cei ce vor, ca aci în Banat, la granița de vest a țării să străjuească la două hotare o santinelă româneaască, o primăvară de muncă, o hărnicie și un dor de a gândi, a simți și a lucra vecinie și pururea pentru ca poporul românesc să se întărească în duh, credință și bogăție, ca consolidarea și fericirea țării noastre dragi să se urmeze și înfăptuiască zi de zi tot mai mult și mai temeinic. Și plecând la drum în al nouălea an, prieteni și cititorii gazetei noastre și chiar și adversarii și dușmanii noștri recunosc, că am dus la îndeplinire multe înfăptuiri cari sunt spre folosul neamului nostru și al țării. Dacă astăzi în multe sate românești vedem țărani cari ară cu autotractorul, „Primăvara“, se bucură, că mult a străjuit în coloanele ei ca țăranii noștri să-și înbunătățească felul de a lucra pământul pentru ca să sporească venitul. Dacă și în comunele românești s’au aranjat expoziții de vite și de cereale, „Primăvara“, e mândră ca a fost între cele dintâiu care a propagat aceasta — pentru binele și progresul țărănimei. Avem mândria și bucuria ce ni-a comunicat-o un cititor al nostru, care am văzut aranjament cu mult gust în casă, curte curată, cu totul în ordine și cu grădină cu flori înaintea coridorului, iar în grajd cai și vaci frumoase și bine îngrijite și grădina plină cu pomi roditori — și care cititor al nostru, când i-am spus ce mult ne bucurăm de rânduiala, de gospodăria frumoasă, de ordinea, de curățenia și de florile din grădină, ne-a spus, dacă vedeți așa ceva și vă place, să știți că și ».Primăvara“ a ajutat, când acum nouă ani în primul articol a scris că vrea ca să vadă : „Grădinițe cu flori la casele țăranilor români, cu miros proaspăt, ordine și curățenie, în grajd cai frumoși, vaci cu lapte și porci de soiu bun, iar curtea plină de galițe, porumbariul și podul încărcat cu cereale. Hotarele cu răzoare drepte, cu cereale și vii multe și poame de tot felul“. Și ce bucurie mai mare putea să fie pentru noi decât acest atestat auzit din gura unui țăran, care a recunoscut că la rostul lui bun și frumos și „Primăvara“a ajutat. Și cei ce ne-au citit de nouă ani știu și-și aduc aminte de propaganda culturală ce am aranjat-o noi pe sate și am sprijinit-o cu fiecare ocazie Mărturie a credinții noastră religioasă sunt clopotele făcute la biserica din Comloș și concursul ce I-am dat și’n Sânnicolaul mare, iar prin propaganda noastră atâtea bisericii s’au înfrumuțesat și atâtea coruri s’au înființat . Cei ce își aduc aminte, știu, cum prin munca și propaganda noastră în America la frații noștri buni din South St. Paul și Philadelphia, prin contribuția fraților noștri din vechiul regat și cu jertfa și însuflețirea poporului din aceste părți, am ridicat internate pentru băeți și fete. Și ce mândră și înălțătoare a fost festivitatea pentru ridicarea monumentului marelui poet național Mihail Eminescu în anul 1925, când gazetele din toată țara, românești și minoritare, au spus elogii și vorbe din cele mai mai frumoase, numind „minunea dela Sânnicolau“, această faptă pentru care „Primăvara“ a muncit aproape cinci ani fără întrerupere până ce a adunat fondul ridicări acestui monument, cel dintăiu ce i-sa ridicat lui Eminescu într’o parte de pământ desrobit și al treilea din țara întreagă. Iată câteva fapte din cele multe pentru care „Primăvara“ a muncit cu deplin succes spre cinstea și mărirea țării și a neamului nostru românesc, aci Banat, la granița de vest a țării. Acum când pășim în al nouălea an, cei ce ne cunosc cititorii și abonenții acestei gazete pot fi mândri și ei că la faptele bune ce „Primăvara“ le-a săvârșit este mărturie și munca și roalul și credința lor; — deci o întărire de credință ca să mergem mai departe impreună pe această cale rătucită de nouă ani. Și nu numai atât, vor trebui, fiecare din ei să se facă apostol acestei credințe și să adune în jurul lor pe cât mai mulți pentru ca numărul celor ce vor binele și fericirea acestei țării pentru care „Primăvara“ muncește cu așa zor, trebue să întărească și să sporească numărul abonenților. Micul ziar în Banat, care trăește din puterile lui și abonamentele ce le plătesc regulat cititorii ei, este „Primăvara“. Cel ce are această mândrie românească, ca aci la granița să trăiască și să se întărească o gazetă cu dorul de mai bine pentru țara și neamul românesc, — să se facă apostol, să adune cât mai multe abonamente și pururea să facă propagandă. Așa va trăi și se va ridica „Primavara, care așa de mult dorește să vadă pe țăranul român și țara românească bogată și fericită. Plecând la drum în al nouălea an, gândul nostru vrea să vadă în fiecare cititor al ei un apostol de a propaga vecinic sporirea abonenților acestei gazete și când numărul va fi multe zeci de mii, „Primăvara“, va fi mândră, ca primăvara vieții acestui neam vrea binele, vrea întărirea și înălțarea țării. Vreau așa să fie iubiți cititori? Să căutați să sporiți numărul cititorilor, pentru că unde-s mulți puterea crește și dușmanul nu sporește. Agitația basarabenilor. Parlamentarii basarabeni din majoritatea au hotărît să se constituie în grup separat de ceilalți majoritari, pentru a discuta în prealabil și din punct de vedere strict basarabean, proectele depuse de guvern.