Progresul, martie-iunie 1863 (Anul 1, nr. 1-72)

1863-06-10 / nr. 62

■■■ 1.Lim. ^ -_- ......- ■ ■ ---------------- —■■ ■_ - ■■ PROGRESUL. Municipalitatea de Vasluiu. No. 288. Urmând a se da în antrepriză folosința acestei Municip. de 20 par. la fiecare oca gaza ce se va consuma în acest orașii, pe timp de la 1 Ghenar viitoriul an 1864, pânâ la aseminea zi și lună 1865, afarâ de acel ce urmeazâ a se întrebuinţa pentru edirajul oraşului, se publica spre ştiinţa concurenţiior ce ar fi amatori de a lua o aşa antrepriza ca sâ se înfăţoşeze la înplinirea a 40 zile socotit de la data Foaei, în pretoriul acestei Municip, cu legiuite garanţii siguripsitoare nejignirei vreunei din condiţiile contractelor ce au a se încheie, avându a se adjiudeca mezatul asupra aceluea ce ar da preţulu cel mai folositoriu în priviţa casei comunale, iar condiţiile li se vor arata aice mai înainte de a se începe mezatul, alte vase mai încâpâtoare va lua câte 2 lei de 1 oca, toate aceste în cursul hasnelor. 4) Pentru adunarea veniturilor acestui etat, D. antreprenorul va fi datoriia’și rândui oamenii trebuincioşi pe a sa socoteala și respundere fârâ a participa întru nimic Eforia, având totdeauna superioară îngrijere pentru neasuprirea consumatorilor de vinaţe prin luarea unui mai mare preţ decât acel frcsat, căci dovedinduse o asemine, pe lângă câ fâptuitoriul va fi supus condamnaţiei poliţieneşti dupâ mârimea faptei sale, dar apoi şi pe D. antreprenorului supusa răspundere. 5) Pentru toate vinaţele ce vor sosi la Iaşi, D. antreprenorul îşi va lua tacsia legiuita mai sus la casa Direcţiei vamale din Iaşi, fiind datori a are înadins om cu leafa plutit din punga sa, şi liberând speculantului cârţuirea cuvenita pe suma buteliilor a aceloran a vecirilor ce ar consuma în Oraș spre ai servi de regula, constatânduse soma vecinilor ce ar fi în baletul de câtru cotari cunoscuți de Guvern, și pe care le va plati Dl. antreprenorul, soma ce li sar cuveni. 6) Soma cu care va rămâne de la mezat acest etat asupra antreprenorului, o va respunde Eforiei în cursul Visteriei cu analogie la fiecare zi întâi a luxiei înainte în moneda aur şi argint. 7) Antreprenorul sub nici un cuvânt de pretenţie nu va fi îndreptate a opri vreun ban sub pretect de despăgubire din suma banilor cuveniţi Eforiei, ce totdeauna este datoria a răspunde câştiurile întregi la terminul mai sus zis, fârâ întârziere de o zi mâcar rfimâind el mărginit numai în agiutorul şi ce ear da Ocârmuirea în aplicaţia contractului. 8) Fiind câ mezatul acesta se face dupâ toate formalităţile aşezământului Eforicesc, apoi pe temeiul art. 41 lit. H din Reglement, esecutarea contractului şi deplina asigurare a antreprenorului remâne în nemijlocita ocrotire a instanțiilor competente care sânt îndatorite dupâ rostirea citatului art., a sprijini drepturile municipale şi a le aduce în îndeplinire fârâ întârziere. 9) Deși prin aceste condiții se dâ în antreprisâ acest etat pe vreme de 8 ani, însâ, în privire câ dupâ art. 40 din Convenție, Municipalitățile sânt chiexnate a’și lua o noua reorganisare, prin urmare dacă în curgerea protezmiei contractului s’ar modifica legile lucrătoare astâzi, pentru Municipalităţi sau veniturile lor, sau s’ar desfiinţa cu totul eratele lerii, precum şi dacâ s’ar arenda în osâbi sportul ce în urma s’ar mai pute face acestui venit, atunci şi dupâ o înpregiurare şi dupâ alta, contractul încheiet remane statornic numai anul în care se va face asemine dispoziţie, iar pentru rest fâra lucrare pentru care an antreprenorul nu va avea nici o dreptate a face nici un feliu de pretenţie asupra casei de vreo despăgubire. 10) Valora câştiurilor pe 4 luni a anului din urmă Septemvrie, Octomvrie, Noemvrie şi Decemvrie, antreprenorul este datoria a o depune în Eforie îndată dupâ haredituirea acestui erat, mai înainte de încheierea contractului, care câştiuri spre garanţie vor sta depozit în Eforie, sau neînlesninduse a depune bani, se va priimi de la antreprenor amanet sigur în fondus de preţi îndoit de cât alcâtueşte câştiurile pe 4 luni, legalisatâ dupâ toate legiuitele formalităţi, şi cu îndatorire câ neplâtind un singur câştin la termini. Eforia va fi îndreptate pe de o parte a rândui îndatâ înadinşi amploiaţi pentru strângerea venitului fârâ al îngâdui sâ se atingâ antreprenorul de acest venit, râmâindui dreptul numai de privighere, iar pe de alta va pune în de iznoavâ vânzare aceasta antreprisâ, si totodatâ în legiuitul termin se va vinde şi amanetul fârâ mijlocire de giudecatâ, ce mai ales cu însuşimea ce legile dau unor-n aşa bani socotiţi ca a hasnelor, şi din preţul şi ce va eşi din vânzarea amanetului sau din banii depuşi garanţie se va despâgubi casa Eforiceascâ, de toate pagubele ce s’ar pricinui şi la neagiuns şi din ori ce avere a antreprenorului. Cu aceste condiţii dânduse în antreprisâratul vinaţelor ei streine pe timp de 8 ani de la 1 Ianuarie 1864, plata la Redacţie pentru publicaţie a acestor condiţii, precum şi a celorlante publicaţii pentru încunoştinţarea concurenţilor în asemine, va prim numai pe D-luî antreprenorul l a contenite! luni Mai, pentru antreprizuirea facerii furajului de fâna şi orzit, trebuitori pentru nutrirea a 32 cai din comanda Pompierilor acestui oraşu, pe timp de un an de zile începători de la 1 Iulie anul curent, espira la 25 a curentei luni Iunie, când este strigarea 1, Municipalitatea terminând a 2-a şi a 3-a strigare a fi la 26 şi 27 tot a curentei luni, cu adjiudecaţie dupâ 24 care, se publicâ citatul termin, cu deşteptare ca doritorii ce vor fi, sâ se înfăţoşeze în camera ei cu garanţiile legiuite, unde li se vor ceti şi condiţiile. PUBLICAŢII JUDECĂTOREŞTI. Judecăt. dist. Iaşi, Secţia l-a. No. 7174. Testamentul repos. Vasile Petrovanu, se publicâ în termin de 100 zile, spre deşteptarea tuturor acelor ce vor avea vreo pretenţie cu orice drit, se o reclame la acest Tribunal în lâuntrul terminului cu legale dovezi, iar acei cu pretenţii bâneşti sâ se arate la partea înplinitoare earâşi cu legale dovezi. TESTAMENT. De vreme ce întâmplarea cea viitoare este nevâzutâ şi însuşi îngerilor necunoscuta, pentru câ numai la D-zeu sânt toate cunoscute, drept aceea subscrisul, am socotit mai înainte pânâ nu mâ cuprinde sâvârşitul vieţei mele, şi pânâ âmi sânt minţele întregi şi sânâtoasâ, am socotitu ca sâmî regulezi micul meu avut în urmâtoriul chip : 1. 2 vii care sânt într’un trup, cu toate edicurile precum şi 2 case cu dramele lor, ce le am în podgoriea Buciumii, şi o casă în mahalaua Muntenimei de sus despârţirea a 3-a, aceste toate le las copiilor mei, şi anume : Agraphia Mariea şi Aglaea Petrovana, înse toate aceste fondasuri le las sub administraţiea soţiei mele Elenco şi a pârinjilor mei, însâ mai ales soţiea me va dispoza cum va socoti, şi va fi cu de aproape priivighere pentru neruinarea caselor şi a viilor, ne având a da nimârnea vre o socoteala pentru mai sus, aratatele fonduri, precum ne având nici o rudâ a mea sau a soţiei mele, la aceste mai sus zise vre un amestec, totodatâ şi soţiea me nu va ave voie a le înstreina. 2). Soţiea me o îndatoresc ca din venitul mai sus pomenitelor vii şi case, a purta de grije şi de a da copiilor buna creştere şi cuviincoasa învâţâtura, pânâ la câsâtoriea lor, când atuncea soţiea mea le va înzestra pe fiecare dupâ cum îi va fi socotinţa, afarâ de copila Agrapina care se aflâ bolnavâ, pentru dânsa îi va opri soţiea vie din avutul mai sus aratat ce va socoti şi ţiindu-o pe lângă sine ne’ntrerupta, dar la întâmplare sâvârşinduse ea din vieaţâ, atuncea soţia vie va împărţi avutul ei remas, între surorile ei Mariea şi Aglaea. 3). Casele ce le am în mahalaua Pâcurarii dispârţirea liu, care locuesc în ele, aceste vor remâne a soţiei mele cu toate lucrurile din casă, precum şi toata gospodâriea cu heiurile din jurul ogrăzii şi tot locul lor, fârâ a ave cuiva a da sama, afarâ de juvaieruri care le-am, acele toate la câsâtoriea fiicelor mele Mariea şi Aglaea, le va împârţi soţiea mea dupâ cum va socoti, însâ, totfi în aceste mai sus citate case vor locui şi părinţii mei pânâ la săvârşirea lor din vieaţâ, totodatâ vieţuindfl înpreunâ în cea mai bunâ armonie, precum au vieţuit fiind eu în vieaţâ, îngrijinduse cu cea mai de aproape privighere şi silinţâ asupra gospodăriei, spre folosul copiilor şi a D-lor sale. 4). Soţiea meami va face înmormîntarea şi pomenirele obicinuite dupâ puterea avutului, care va fi cu mare îngrijire a nu perde micul capital ce se aflâ în casâ, straile mele care vor rămâne, soţiea mea le va împârţi cui va socoti. 5. Varului meu Isidor Botezata, fiind eu încă îij vieaţâ, precum şi la boala, s’au îndatorit pentru mine, numai puţin şi pentru familia me, şi ori când mi-ar fi cerut trebuinţa, la cazuri neprevăzute, îndată m’afi îndatorit, apoi drept bunelor sale plecâri, îi lasa o puşcâ cu 2 ţevii cea mai scurtă, care chiar acum iam şi dat’o. 6.) Ear ecsecutor acestui testament am rugat pe prietinul meu D. Antonie Parteni Antonina, care au binevoit a priimi aceastâ sarcinâ fârâ vre un interes. Aceastâ fiindu’mi voinţa vie cea de urma, ne silit de nimene, mai întâi mâ rogu milostivului Dumnezeu ca sâ’mi erte mulţimea păcatelor ce am greşit ca un omu, mâ rogu şi tuturor creştinilor cu i voi fi greşit şi sâ mâ erte şi de mine încâ se fie ertaţi toţi câţi îmi vor fi greşit, şi spre a ave tărie acest testamentu am iscălit cu însuşi mâna me. 1863 Martie 6 zile. (Is.) V. Petrovano, Parteni Antoninü, I. Visarion. Şi eu am fost martur. (Isc.) Ioan Praja. Şi eu am fost martur. (Isc.) G. Raducanu. Şi noi am fost marturi. (Isc.) Ioan Anastasiu, Pavel Lupaşco. La facerea acestui testament fiind faţa şi în fiinţa noastrâ ne-au mărturisit Duhov, ca acest testament s’au fâcut cu buna voinţa D-sale şi nesilit de nimene şi dupâ rugămintea ce neau fâcut D-lui V. Petrovanu, am adiverit acest testament cu iscăliturile noastre şi punerea peceţii bisericei. 1863 Martie în 6jile. (Isc.) Teodor D. Iconom, Mihail Mânâscurtâ, Sechilariu si Duhovnic Testatorului, Costachi Popovici Preotu. (L. P.) Fiind poftit de Dumnealui Testatorul am scris cu vroinţa D-sale acest testament, pentru care am iscâlit. I. Botezatu. 1863 Martie 6 zile. TpÎBHna.iHA Viei a de laiul senila i-ia. Din referatulu Membrilor acestui Tribunal D-lor D-nii V. Chedrino şi C. Ioi’gulescu, în urmarea însercinârei ce li s’au pus, luânduse încredinţare câ testamentul scris pe faţa din urmâ este sub adevărata iscâliturâ a Ds. V. Petrovano, pe aşa temeiu şi a cerirei ce au făcut D. Petrovano, prin suplica înregistrată la intrare sub No. 2443, Tribunalul îl legalizazâ numai întru cât priivește adevărata iscâliturâ şi a se păstră în Tribunal fârâ altâ înaintire, pânâ când s’ar cere punerea lui în lucrare, și atunce se vor lua masurile necesare în priivirea avere! cuvenitâ orfanilor, dupâ cele cuprinse în acest testament. (Is.) Filipescu, Papadopolu, Dr. Cimbala, Şef Gheorghieade. (L. P.) No. 55. 1863 Martie 24. Municipalitatea de Galaţi. No. 1238. Avânduse în consideraţie ca terminul 40 zile publicat prin Progresul cu No. 46 din 16 Secţia a 2-a. No. 4888. Testamentul pretins a fi lasat de râpos. Gheorghie Botezatul sau Rusu, se publica în toatâ a lui cuprindere, cu deşteptare ca în termen de 100 zile de la data Foaei, sâ se arate la Tribunal cu reclamaţii sprijinite pe dovezi, toţi acei ce vor ave pretenţii de clironomie asupra averei numitului râpos, iar acei cu pretenţii credale sâ’şi facâ a lor reclamaţii la partea administrativă, conform circularei Ministerului Justiţiei, No. 12,350, publicată prin Monitorul No. 56 din 1860. TESTAMENTU.A In Numele Tatălui, şi al Fiiului, şi al Sf. Duhu amin, anul 1863 Fevruarie în 20 zile, sub iscâlitul prin darea condeiului în mâna scriitoriului şi punerea degetului pe semnul Sf. Cruci, anume Gheorghie Botezatul, ce mâ găsesc cu locuinţa în acest târguşor despârţirea a 2-a, fiindcâ Dumnezeu dupâ înţâleapta sa milostivire au fâcut pe om pentru a veţui pe acest pâmânt, atât cât ele au găsit de cuviinţă pentru fiecare om, şi de vreme câ ceasul mutârei omului din aceastâ vieaţâ vremelnică la acea vecinicâ este necunoscut, atât oamenilor cât şi chiar nici îngerilor lui, având în videre şi cele rostite de Sf. Evanghelie: fiţi gata, câ nu ştiţi vremea şi ceasul când va veni sfârşitul. Apoi de aceea şi eu râzindumă în patul durerilor, şi fiind cu mintele întregi, am socotit de datorie am regula micul meu avut, ce se cuprinde în următoarele: 130 galbeni, din aceştiea numai 20 galbeni, sânt în numărătoare, iar celalţi sânt vârâţi în marfa dughenei, şi celelalte precum, calul, şi tote ce se va găsi în casâ şi înpregiurul ei, însâ din acest avut îndatoresc pe epitropii mai gros însemnaţi am şi cheltui: 1) pentru înmormântarea vie 20 galbeni 2) pentru grijile de la 3 şi pânâ la 40 zile, sâ aibă a’mi face pentru fiecare câte un sobor și masâ 20 galbeni, dar de la 40 zile pânâ la 7 ani sâ mi se facâ !