Progresul, iulie-decembrie 1863 (Anul 1, nr. 73-169)

1863-08-05 / nr. 90

No, 90. ROMANIA. ANUL 1. FOAEA PUBLICATIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEI DE APEL DIN IASI. IN IASSI prenumeratiunea se face la Tipografia Minervel uli- ţ •tia hiristigiel Diurni se publicâ în toate dilele afarâ de serbâtori. 1 rt îrl 19 Abonamentul pe an 111 lei, pe patru luni 37 lei.__________________________ Luni 5 August 18113. In districtele României, prenumeratiunea se face la biirourile postale. Inserarea unui rând de 85 literi costa un leu, cursul fiscului. lasi, 5 August. Revistă Politică. BERLIN. Vineri seara 7 Augustă. Gazetta Cruce publică navele din Varsaviea de alaltalerî, atâtâtare câ în acesta di insurgenţii au dată la mezul nopţii semnalulu. Garnizoana fu pusâ in alarmă. Unu conflictă general s’aă urmată înaintea porţiei de Mocatava. BRESLAU. Vineri seara 7 August. Gazetta de Breslau publicâ nuvele din Varsaviea de la 4 a corentei, arâtândă ca în puterea unui ordin de la St. Petersburgă, una consiliu de resbelă s’au reunită în capitala poloneză. în urmarea deliberaţiilor consiliului, direcţia drumului de feră de la Varsavia la Viena au primitii ordin de a suspenda transportul voiagerilor în timpu de 8 zile, începându de la 7 August, şi de a dispune toate vagoanele spre a pute opera transporturi militare. BRESLAU. Vineri 7 Auguste. Gazetta Balticei publica noutăţi din Varsoviea dela 5 ale curentei . Ele arata ca insurecţiea au fostă încredinţată partitului aristocraticii. Guvernul naţionalii e transferatu la Paris. Şieful seîi, prinţiulă Czartoryski, au prescrisă partitulul seu de a întreţine agitaţie şi de al proclama rege al Poloniei indatâ ce Franţia ar declara resbelă Rusiei. NEAPOLL Unu tumultă, produsă da uvrieri, au necesitatu intervenirea trupeloru, care au întrebuinţată mai la urma armele. Doi morţi ,şi câţiva răniţi din partea urmeniloru. RUSIA. Comitetulu naţionalii a Poloniei publicâ o nouâ proclamaţie , un apel la poporale Europei. Comitetul le invită a se lega în contra Rusiei, eatâ cum el soliciteazâ simpatiile : „Nu rescularea generalâ a naţiei, nici numerul luptătorilor, nici triplul numer de arme ce posedăm, nu suntu acestea scopulu invocaţiei nóastre, ci restabilirea organismului naţional, ce funcjionezâ fârâ de nici unu ajutoră esterioră, şi care e supusă necesitaţiei în care se vede câ Rusiea dirije atacurile sale în contra naturei omeneşti, şi în contra ordinului divin, a lucrurilor. Nu esistâ în combinările omenire! chipuri capabile de a mânţine acea ce e contrario naturei lucrurilor. Faptul pe care noi ne bazem, este puterea absolutâ a guvernului naţional asupra a tota ce purta unu nume politic, acestâ putere este rezumatâ unicamente pe recunoştinţia voluntară. Acest facto vorbeşte lâmurit pentru ori care scie câ o armată de 300,000 soldaţi apârâ puterea usurpaţiunei, pentru ori care scie, şi de sigur o scie câ Rusiea pedepseşte cu moarte cea mai micâ ascultare data guvernului naţional. Din acest puntt de vedere cântând Poloniea, se adreseazâ la voi, popul! şi guvernâminte, prin organulu guvernului seu naţională. CRACOVIA, 8 August. Eri dupâ amiază la 5 ore, toţi locuitorii Cracoviei aă fost alarmaţi de o esplosiune înfricoşată depravă, tîmplatâ cinară în mijloculă oraşlului, într’o casă cu doue etaje. In curândă acea casă s’a incendiată, însă aă fost o mare norocire câ în acea nu au fost vîntă nici decumă, din care causâtă succesă tulumbeloră ce au alergată la acelă incendiu, de ală mărgini numai acolo, şi a feri pe tote celelalte case de foculă ce le ameninţa. Mai multe persoane s’au omorîtu, şi cîţiva s’au rănită foarte greă. O altă corespondenţlâ a gazâtei Narodava anunţiu din Lembergă. Mal multe trupe ruseşti din diferite garnisoane a Volhinieî se află în marşu spre Polonia, din causa câ se temu de vr’o incurgere a insurgenţilor. PARIS, 8 Augustă. „La France“ anunţiâ : respunsulă Franciei s’au trimisă la St. Petersburgu. Asemenea şi respunsurile, Angliei şi Austrieis’au trimisă pentru a ajunge la St. Petersburgu tot de o dată cu acelă din Francia. Turin 5 Augustă. Adunarea au încuviinţată Ministeriului suma de 19 milioane pentru cumpărarea de arme, cu care arme sâ complecteze garda naţionala. Acestâ sumă pentru ea sâ nu se ele o datâ , s’aă înpârţită pe trei ani, pentru anul 1862 s’aă pusă 4 milioane, pentru 1863, 9 milone, şi pentru 1864, 7 milioane. Colonelulă Fumilă, spaima Briganziloră, aă sosită earâşi în Calabria. Fama cu Italia nu va participa la casă de uu resbelă contra Rusiei este respinsă cu desevârşire. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Ministerial Financelor. No. 26071. Dintre deligenţele vechi aflate în serviciul biuroului poştale din Iaşi, şapte fiind incompatibile cu trebuinţa, s-au hotarât a se pune în vânzare prin licitaţie în pretoriul Municipalitatea oraşului, în ziua de 27 a curgătoarei luni Augustă, se publica spre încunoştiinţarea amatorilor ce vor fi de a cumpâra asemenea deligenţe, ca la arătata zi sa se presinte la sus zisa Municipalitate pe la 12 ore de dimineaţa, de când se va începe licitaţia. Prefectura district. Iaşii. * No. 8417. Spre îndestularea D. Iacob Gatovschi cu o suma bani ce are a lua de la tineratorii Lipoveni Vasile Creţov, Gheorghie Creţov şi loan Ilivescu, asigurânduse 2 cal, carii sunt ramaşi de la numiţii trneratori, şi care cal urmând a se vinde licitativ, se publica în termin de 40 zile vânzarea acelor cai, cu , deşteptare, ca concurenţii ce ar fi sâ se înfăţoşeze în Camera acestei Prefecturi în zioa împlinire! terminulul spre aterdisire, dar voind a se informa de calitatea lor, în timpul publicaţiei se pot adresa la D. Sub-Prefect a plasei Braniştea, de câtrâ care s’aă fâ * cut acea asigurare. Prefectura district. Botoşani. No. 9751. In priivire câ la 21 a trecutei nu s’aă putut cerceta în pretoriul Prefecture! chestia dintre D-luî Nicu Vasiliu cu târgoveţii din Bucecea, pentru mal multe dârî ce li s ar cere neautorizate de Hrisov şi altele, din cauza câ dupâ doâ somaţii ce s’aă fâcut D-luî Vasiliu prin prefectura de Dorohotă nu s’aă priimit nici de la D-luî adeverinţele cuvenite de priimirea somaţiilor, şi nici vre unu râspuns de la Prefectura de Dorohoiă dupâ cum ’i s’aă anansat, din care pricina nici s’aă putut da soluţiea cuvenită în chestie, de aceia spre curmarea mai multor corespondenţii zadarnice, se publicâ spre ştiinţa feţelor ce fac parte în chestie, ca la înplinirea terminului de 30 zile socotit de la data Foael, sâ se înfâţoşeze nesmintit în camera acestei Prefecturi cu dovezile ce ar poseda, spre a se regula cele de cuvi Prefectura district. Cahulii. No. 3981. In privire ca nici la espirarea terminalul de 40 zile publicat prin Foaea No. 18, pentru vinderea avere! emigraţilor Vasilie Domiţe şi David Neghina, spre îndestularea creditorilor lor, nu s’au presentat concurenţi, se publica din noă vinderea acei averi în termin de 40 zile de la data Foael, la espirarea carnea concurenţii sâ se prezinte în Camera sub Prefecturei ocolului Cotu Morii, unde are a se ţine licitaţia. . Prefectura district. Covurluiu. No. 8965. La 12 a curentei încredinţinduse jandarmului Costachi a Catrinei din compania a 14-lea de aicea, dat în serviciul acestei Prefecturi, condica espediţiei şi doi indivizi anume Sava Tanase Ciucu şi Vasile Antohi, găsiţi fârâ însuşirile cuvenite, spre aî conduce la companiea zisa, când în urma dupâ înforruaţiea luată, numitul jandarm scăpând pe numiţii indivizi, acărora signalimente nu se potă cunoaşte, s’aă făcut nevăzut şi el înpreunâ cu condica, se publicâ în termin legiuit aflarea indivizilor şi tl soldatului, acâruea signalemente sunt , în etate de 23 ani, statul de mijlocă, fruntea asemenea, ochi caprii, barba rotunda, pârul sprincenele castanii, nasul gura potrivita, şi trimeterea lor aici. Prefectura Poliţiei Iaşii. No. 14809. De Consiliul poliţienesc urmează a se vinde licitativ 4 trasuri inglizânte pe arcuri, înplinite de la evreul Şmil Aizingler spre îndestularea D. Gajvrii Ivanov cu o soma bani, se publicâ terrainul de 40 zile numerat de la data Foael, spre obşteasca ştiinţa a concurenţilor ce vor voi a cumpâra nişte aşa trâsurî, sâ se prezinte în camera Consiliului, când urraeazâ a se face adjudecaţiea, în deşteptare şi a datornicului, de a se pune la cale cu creditorul, care la contra hotârât se vinde cele arătate. Ministeriul Agriculturei, Comerciului și al Lucrărilor Publice. No. 8532. Concurenţa ţinută la 1-1 August pentru darea în antrepriza reconstruirea şoselei din oraşul Bârlad, nu am nici un resultat, se publica noua concurenţă la 20 a curentei, care se va ţine dupâ basele publicaţiei precedente. inţă, căci la neurmare acta se va considera complectă cu Foaea publicaţiei în locă de adeverinţă, şi se va cerceta pricina numai în fiinţa pârţiî stârnitoare. Prefectura district. Fălciu. No. 12270. A conta restului din câştrul moşiei Ghermâneşti, cu procentele pe 1862, s’au asigurat 105 stoguri, lână de pe Novaci de a foştilor posesori, şi sa regulat a se vinde cu termin de 40 zile, se publica acel termin spre ştiinţa amatorilor ce vor fi, de a cumpără aseminea lână, care la împlinirea lui socotit de la data Foael, sâ se presinte la pretoriul Prefecturei, unde are a se fini mezatul, dupâ ce însâ se vor duce şi se vor încredinţa de calitatea fânului. No. 13632. La împlinirea terminului de 40 zile publicat prin Foaea No. 67 din 17 Iunie contenitonulă curentă, nu s’aă putut vinde popuşoii asiguraţi de la D. Nicu Catargiu, spre îndestularea D. Scarlat Mavrogheni cu o sumâ bani, din causâ câ nu s’aă înfăţoşat nici un concurent, se publicâ un alt termin de 40 zile spre cunoştinţa amatorilor, carii la împlinirea lui socotit de la data Foael sa se presinte in Camera Prefecture!, unde are a se fini mezatură. Prefectura district. Dorohoiu. No. 81 93. La neurmarea D-nei Hanrieta Bogdan a îndestula pe D. Necolai Vasiliu cu suma de 3307 lei și a lor procent ce dupâ titlu are a lua, prin Sub-Prefectul respectiv asigurânduse pe moşiea Corlâtenii proprietate a D-nei debitoare, recolta de pe 19 giumâtate fălci grâu, din care s’au socotit a esie merţa la labe, şi cu preţ câte 30 lei merţa pe locă, se publicâ terminul de 40 zile pentru vânzarea acestui product, la espirarea cârneai concurenţiî ce vor fi, sâ se presinte în Camera Prefecture! unde are a se tini mezatul. No. 8050. La neurmarea D-nei proprietară moşiei Bivolul-lipan cu plata impositului în sumâ de 236 lei, 10 parale, asigurânduse 2 stoguri fân din 1862, se publicâ vânzarea lor licitativ ca amatorii ce vor fi, sâ se înfăţoşeze aice în zioa espirârei terrainului de 40 zile spre târguire. Prefectura district, Ismail. No- 7453. Pentru un cal murgă, cu o patâ micâ în frunte, la piciorul dreptu deţ di’napoî, puţin pân tâng, la trup de mijloc, slab şi bătrân, gâsit de câtre Poliţia prezidenţială pripăşit, se publica aflarea, păgubaşului şi prezintarea sa în termin cu dovezi, la Prefectura acestui judeţ, spre a’şi primii vita.