Progresul, iulie-decembrie 1864 (Anul 2, nr. 90-169)

1864-09-21 / nr. 125

No. 125 ROMANIA. ANUL II. FOARA PUBLICAfiUNILOR OFICIALE Clti RESORTUL COETEI BE AIUEL DIN IASI. IN IASSI prennmaatiunea ae face la Tipografia Minervel, ulitis Chiristegiel. Diarm se publica de la 3—6 eoale pe septamana. Abonamentul pe an 111 Iei, pe patra Inal 37 bdi. Iasii, Luni 21 Sept* 1864. in districtele României, prenumeratiunea se face la biirourile postale. Inserarea unui rând de 35 litere costa un leu, cursa decalaj. Iasii 21 Septemvrie CONSILIUL MINIŞTRILOR. Jurnalu. Astăzi, Vineri, 11 Septemvrie, anul 1864, în şedinţa Consiliului Miniştrilor, luându-se în băgare de seama referatul Domnului Ministru de Interne, Agricultura şi Lucrări Publice, prin care în vederea Art. 14, din noua Lege Rurală, se face întrebarea dacă preoţilor bisericilor săteşti se cuvine a se da pentru izlazul vitelor îndoite pogoane, după legea din anul 1847, sau după acea din anul 1851 ? Văzând că zisul Art. 14 din noua Lige Rurală stipulează că : „Locurile de izlazi, arătură şi fânaţâ, „care prin legi speciale, stăpânii de moşii sunt datori a da preoţilor bisericilor săteşti, nu se atingă „prin legea de faţă.“ Având în vedere că legea din anul 1847, de la pagina 665, din Regulamentul Organica, Art. 13, „alineatul al 2, zice: „Preoţii de pe la sate vor avea „de la proprietarii moşiilor, fără nici o luare de platâ sau dejmnâ, pământul îndoit din ceia ce se dă „unui clăcaşîi.“ Văzând că prin legea din anul 1851, adaogânduse la pământul ce se da clăcaşilor încă la jumătate pogon de izlazii (imaşu) de fiecare rată din cele legiuite, nu se face nici o menţiune despre preoţi. Consiliul găseşte în unire cu opinia Domnului Ministru de Interne, că numărul pogoanelor ce urmează a se da preoţilor bisericilor săteşti, este acela după legea din anul 1847. Dispoziţiile acestui jurnal se vor aduce la îndeplinire de către Domnul Ministru de Interne, Agriculturi şi Lucrări Publice. Cogâlniceanu, N. Creţulescu, L. Steege. Direcţia generală a Telegrafelor şi a Poştelor. No. 1951. La 25 a curentei, urmând a se ţine iritaţiune cu oferte sigilate în pretoriul Direcţiei Geerale a Telegrafelor şi Poştelor, pentru darea în an- Tpriza a facerei unui numer de 51 table pe muşala şi 100 pe tinechea, cu inscripţia diferitelor staturi tilegrafico-poştale din ţeara, după modelele aflâtate la Direcţiune, se publică spre ştiinţa doritoriei de a lua asuprale această lucrare, carii se vor rezenta la arătatul timpii însoţiţi de garanţia cuenitâ. No. 1952. Pentru cumpârâtoarea a 33 cai, constataţi evoluții şi lipsă la staţiunele postale Poiana-Cârnului, oleştii, Movila şi Vasluiu din judeţul Vasluiu, deub antrepriza D-lui G. M. Suţu, precum şi pentru Iţi nouă cai şi osebite acesorie constatate lipsă la naţiunele Mihaileni, Bertea şi Dorohoia, din judeţul Dorohotă, de sub antrepriza D-lui loan Docan, Guernul în comptul subvenţiei DD-lor antreprenori gustaţi, au pus în disposiţiunea D lor Prefecţi respecvi, după preţurile făcute, suma de lei 35770, ca înatâ să înlocueascâ şi îndrepteze lipsele şi iregulatâţile de care este vorba. Totala decadenţă a staţiune! poştali Vălenii-demunte din judeţul Prahova, de subt antreprisa casei iposatului Gheorghie Zisu, lipsa de cai, acesorie şi ersonalul grajdiar, au silit pe Guvernă a lua desosiţiuni să o administreze în regie, în intervalul de luni ce mai rămân până la 1 Mai, când espira contactul actual, pe comptul antreprisei, precum şi a ideplini şi îndrepta toate iregularităţile şi lipsile de are este vorba. La 25 a curentei luni Septemvrie, se va ţinea conurs la Direcţia Generală a Telegrafelor şi Poştelor entru 15 posturi de elevi ce urmează trebuinţa. Condiţiile admitere la acest concurs sunt : a) . Candidaţii trebue să posede vârsta de 20 ani, constatată cu act de boteză în formă. b) . Trebue să fie Român indigenă sau împământenit. c) Săi aibă certificate pentru clasele gimnaziale săvârşite în ţeara sau în străinătate. d) . Să cunoască bine limba franceză, iar acea germană să ştie a o scrie şi ceti cu uşurinţă. No. 1701. Biurourile poştale din ţeara, afară de Biuroul central din Bucureşti, unificându-se cu staţiunile telegrafice din fiecare oraşă în parte, spre ştiinţă mă grâbescu a face cunoscut că oricine va avea a espedia ceva prin poste, să le presinte la localele staţiunelor telegrafice unde funcţionează ambele servicii. Tot acolo urmează a se adresa publicul pentru abonamentul locurilor din diligenţa, precum şi a se informa dacă cursa aşteptată are sau nu vreun joc disponibil în diligenţa fiind datoare staţiunile vecine a se înţelege prin depeşă în această privinţă pentru înlesnirea publicului şi înlăturarea inconvenientului prejudiciabile, de a circula diligenţile cu locuri neangajate. Ordine circulare către toate staţiunele Telegrafice şi Poştale. No. 1756. Mai multe reclamaţiuni destul de grave mi s’au adresat asupra neglijenţei espedierei, mai cu osebire asupra distribuţiunei corespondinţelor cu serviciul poştale. Direcţiunea au fost nevoită a pedepsi neglijenţa de asemenea natură într’un chip foarte severă, spre a stabili executarea reglementelor cu cuvenita precisei , dar fiind rău după informaţiunele luate, iregularităţile continuă, şi unii din agenţii distribuitori nu s’au pătruns încă de datoriile lor, tratînd cu uşurinţă, mai ales predarea corespondinţelor francate, care nu dau loc la priimirea unei tacse a dârei convertelor la destinaţiune, subsemnatul doresce ca, spre a nu le remânea motiv de tânguire când se va vedea nevoit a întrebuinţa măsurile de rigoare la caşuri de neglijenţa, să preveniţi pe toţi distribuitorii că sunt oterit a pedepsi fără cruţare orice abatere de felul acesta. No. 1749. Spre a se facilita complecta fusiune a serviciului Telegrafie cu acela al Poştelor, sunteţi invitat a regula ca toţi amploiaţii telegrafici ai Biuroului ce dirigiaţi să studieze cu atenţiune serviciul poştale, ca să poată funcţiona fără amânare în ambele ramure de servicie acum întrunite. în cât priveşte pe amploianţii poştali, urmând în curând a se regula examinarea lor, cei ce vor posede cunoştinţele necesarii vor fi admişi a se iniţia în manipularea telegrafică, priimind retribuţiunile actuale pînâ la regularea noului budget. No. 1756. Pentru mai multe neregularitâti şi abusuri constatate la Biuroul postale Turnu Măgurele, şeful acelui biuroă, D. P. Ionescu, s’a trimes înaintea judecăţii spre a ’i se aplica penalitatea după legi. Directore General, L i b r e c h t. duri, se poate vedea în orice zi la Prefectura de Tutova. Terminul sevârşirea lucrării e de 3 luni de la data contractului. Antreprenorul va întreţine lucrările şi va fi respunzător de ele trei luni de la săvârşirea lor. Concurenţa se va ţine la Prefectura de Tutova în ziua de 28 Septemvrie. Publicul interesat va presenta, în aratata zi până la 2 oare după ameaza, ofertele sigilate, însoţite de garanţii hipotecare sau în bani, representand 100% din valoarea antreprizei. Cantitatea lucrărilor şi valoarea lor se arată în estimaţia generale înserată mai groas. Deci costul total al acestei întreprinderi se urcă la suma de 26.054 lei 30 sutimi. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Ministerul de Interne, Agricultura și Lucrări Publice. No. 9177. Se dă în antrepriză facerea a 9 poduri de lemn, conformă tipului No. 1, la locurile însemnate în tabloul cu litera A, adecsat la proiectă. b) . Facerea unui podu, conform tipului No. 2 la locul numit Balta Oilor. c) . Reparaţia podului de pe Tutova cu facerea din noă a parapetelor. Toate acestea lucrări pe calea Mare Naţionale din districtul Tutovei. Proiectul lucrărilor, dinpreuna cu tipurile de pe Prefectura district. Iaşii, No. 12,444. Pentru darea în antrepriză a gabelei pe carnea cuşerâ pentru întreţinerea şcoalelor israelito-române, a spitalului etc. se avansazâ spre obşteasca ştiinţă publicaţia Epitropiei Comunitâţei. PUBLICAŢIE Epitropia Comunitâtei religioasă israelitâ din Iaşi, conform cu oficia Domnului Ministru de Interne No. 15179, urmată către D. Prefect de district, urmând a da în antrepriză prin format mezat, gabela pe carnea cuşerâ, câte 17 parale pe fiecare ceă ce se va consuma în acest oraşă, şi în târguşoarele lipite lângă el, tacla pe droiburi şi grăsimea şi tacla în fiinţă de pe paserile ce se taie de haham, cu care să se înfiinţeze fondul pentru întreţinerea ospitalului a şcoalelor Israelito-Române, plata lefilor rabinilor şi a pensiilor şi pentru alte cheltuelî al Epitropiei, publică spre ştiinţa amatorilor de a lua în antrepriză această tacsie pe termin de 15 luni de la 1 Octomvrie anul curent, sâ binevoeascâ a se aduna în pretoriul Epitropiei la 29 a curentei, când are a se face adgiudocaţia asupra aceluea ce va da un preţă mai folositoriă, înştiinţându-se că condiţiile antreprisei se pot vide în fiecare zi la Epitropie, iar Domnii concurenţi sâ fie pregătiţi cu garanţile valabile, fără de care nu se vor primi la licitaţie.