Progresul, iulie-decembrie 1864 (Anul 2, nr. 90-169)

1864-10-24 / nr. 140

I 140, ANUL 1l. FOAEA PUBLICATIUNILOF OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI. IN IAS1 prenumeratiunea se face la Tipografia Minervei, ulitia uhiristegiei. Diarul se publica de la 3 -6 coaie pe septamana. Abonamentul pe an 111 lei, pe patru luni 37 lei. Iasii, Sâmbata 24 Octomv. 1864. in districtele României, prenmneratiur’ea se face la bim tri-' postale. Inserarea »uuî rând de 35 litere costă un leu, cursul nsculu. Iașii 24 Octomvrie. Revistă. Politică. Lucrările cele mai însemnate ale guvernului, pe care le estragem din Monitorul Oficial, sunt urmatorele : Instituirea de camere de comerţ, decretate prin Ordonanţa Domneasca din 15 ale curentei ce se afla în No. 231 al Monitorului. Oraşele unde au a fi înfiinţate aceste camere sunt : Turnu-Severin, Bucureşti, Craiova, Turnu Măgurele, Giurgiu, Brăila, Galaţi, Ismail, Bârlad, Iaşi, Bacău, Peatra, Botoşani, Focşani şi Ploieşti. Doue zile după publicarea Ordonanţei de mai sus, Domnul Ministru Primariu, prin o circulară adresată câtra prefecţii oraşelor menţionate, le face cunoscută această bună mâsurâ, şi îi invită ca la 1 Noemvrie viitoril să procedă la alcătuirea listelor de comercianţi ce au drepţii trupa art. VI şi VII din lege, a fi alegători şi eligibili la camere de comerciu. —Modificaţiunea timbrilor poştali decretată prin Ordonanţă Domnească cu data de 12 Oct. de la No. 231 al Monitorului. Această reformă a timbrilor s’au încheiaţii în consiliul de miniştrii de la 5 a curentei şi după propunerea făcută de D. Ministru primariu. Timbru are a fi cu efigia M. S. Domnitorului, va fi de trei colori: roşie, albastră şi galbenă şi va consta 20 parale acel cu coloarea roşie, 5 acel albastru şi 2 acel galbenii. —în Monitorul No. 232, s’au publicat însemnata Ordonanţă Domnească prin care se descentralisazâ administraţiunea spitalelor civile din Bucureşti şi se re’nfiinţeazâ o Eforie, precum era înainte de 1860, care va fi însărcinată de a administra zisele stabilimente. Această măsură este luată în urmarea unui raport al D. prim. Ministru câtre Domnitoriu, prin care espune, în modul cel mai escelent, motivele ce l-au condus la propunerea acestei măsuri. Ordonanța de mai sus, este urmată de o alta, tot la No. 232 din Monitoriu, prin care se decretă că Eforia spitalelor civile din Bucureşti se va compune din 3 membrii ca şi aceea a spitalelor civile a sântului Spiridon din Iaşi, între membrii va fi şi un medic, care, acesta, se va numi efor-medicii, şi va fi salariat cu două mii lei pe tună din fondurile casei. Membrii Eforiei actuale sunt numiţi, prin ordonanţa de care vorbim, în persoanele DD. Nicolae Creţulescu, Ioan C. Cantacuzin şi Teofil Glück, dintre care acest din urmă este efor-medic. —în fine şi Ordonanţa de la No. 233 cu data de 15 Octomvrie, după propunerea D. Ministru Primariu, prin care se decretează a se lua câte un leu de vadra de vin ce va întră în comuna Iaşilor, în numerul trecut am anunciat că ministrul afacerilor esterne în Austria, corniţele de Rechberg s’au demis de înalta sa funcţiune. Astăzi putemm informa pe lectorii noştri că la această ocaziune, împăratul Austriei au adresat ecs-ministrului său o scrisoare prin care fâcândul cunoscut câ’t priimeşte demisiunea, şi pentru recunoştinţa îndelungatelor servicii făcute imperiului în grele timpuri, îlu numeşte cavaler al ordinelui Velerului de auru. Afară de acesta îl însărcinează de a subscrie tractatura de pace în afacerea ducatelor Danemarce. în locul lui este chlemat corniţele AlfoDSV de Mensdorf-Pouily, fostul gubernatori în Galiţia. Corniţele Mensdorf este var primara cu Regina Victoria de Anglia. Mama comitelui şi acea a reginei Victoria au fost surori , ambe fiice a ducelui de Sacsa-Salfeld- Coburg. Aceasta numire, trebuie să constatam, au produs o simpatică primire la populațiunea capitalei. Dintre foile streine numai cîteva din cele franceze își emitii părerile lor asupra acestei schimbări ministeriale. Jurnalul Débats, crede a vedea în aceasta un triumf complet şi definitiv a politicei pe care o representa Domnul de Smerling, Ministru de Interne în Austria, era politica acestuia stimat că este consolidarea relaţiunelor pacifice între Austria şi Franția. După părerea lui Debats, căderea comitelui Rehberg va destrui cele de pe urma speranţe pe care partisauil puterii temporale a Papei le mai aveau în Austria. în contra acestuia, ziarele Opiniunea naţională şi Europa vădit în numirea comitelui Mensdorf o mare calamitate pentru Austria. „Viena, se tângueşte acesta din urmă foae, va deveni de acum înainte un oraşu districtualii alu imperiului Roşiei“ Totuşi venirea la ministeriu a comitelui Mensdorf se însemnă prin o măsură forte salutarie pentru Galiţia. Este ştiuta că în aceasta provinţie încă din anul trecut, era proclamată starea de asedie. Acum, după cele mai din urma nuvele, aceasta stare neregularie au încetutu. Galiţienii sunt convocaţi pentru a se întruni în colegii electorale pentru a’şi alege pe deputaţii lor la adunarea provincială şi apoi pe acea ce vor merge ca deputaţi la Reichsrat. —Citima în Ost Deutsche-Posta : pacea cu Danemarca este încheiată. Astăzi, 30 Octomvrie pe la o orâ după ceaza zi, plenipotenţiarii puterilor germane şi al Danemarcei s’au întrunit în sala de[conferinţe a ministerului de externe şi au pusu subscrierile lor pe documentul acela care de îndată pune capâtii unul resbei sângerosu şi unor sbuciumări esistinte care nici un resultat practic între ducate şi gubernul Danemarkez. Acuma nu râmîne de câtu ractificaţiunea suveranilor respectivi, care însă se va împlini fără nici o îndoealâ, căci nici un articol al tractatului nu s’au adoptat de plenipotenţiari, mai înainte de a fi aprobata de respectivele lor curţi. —De mai multe ori am făcut amintire despre Ot posiţiunea ce întimpina la Constantinopole, Italia în cererile sale de a fi admisă la conferinţa representanfilor marelor puteri, care se ocupă cu reglementarea diverselor cestiunî relative la Orient. Acum de curând regulăndu-se cestiunea relativă la Liban, representantele Italiei, ca şi în alte daţi au protestat oficialii pentru că n’au fost admişii spre a participa la afacerea sus menţionată. —împăratul Napoleon au sosit la Nisa seara în 27 ale curentei; era la 28 pe la 12 ore de ziuă, M. S. au visitat pe Alecsandru Împâratu Roşiei. Amândoi împăraţii, zice-se, au avut o lungă conferinţă, împăratul Napoleon pleacă în 30 la Tulon, unde, după o telegramă din Ost-Deutsche-Post, este în adevăr aşteptat, şi de unde va pleca a doua zi la Paris. —O depeşă telegrafică de la New-York, pe care o estragem din Indipendinţa, arată că generalul Cheridan au bătut în 18 ale curentei aproape de Strasburg, pe armata confederalâ, comendatâ de generalul Long Street şi că Ia luat 50 tunuri. —în şedinţa de la 29 a curentei, în dieta Transilvană, după a treia citire s’au priimit reprezentaţiunea articolului de lege relativ la proiectul fondurilor de desărcinarea pământului Transilvanii. Dieta Transilvană a fost amânată pentru durata sesiune! Reichsratului. —Uniunea pentru subvenţia studinţilor israeliţî fără mijloace de la Viena, şi-au presentat în zilele din urmă raportul său trienalit. Din acesta se vede că activitatea uniunei au crescut într’un medii minunat din an în anii. în anul dintâiu au fost subvenţionaţi 48 de studenţi cu 1483 fi. în al doilea an, 86 de studenţi cu 2299 fio; şi în al treilea decă în acest din urmă anii şcolari au fost subvenţionaţi, 132 de studenţi cu 2749 fio. Subvenţiunele au fost date studenţilor in Teologie, Medicină, Jurisprudenţâ şi Tehnică, era mai cu seamă pentru plata tacselor ele cologie, de promoţiuni şi pentru cumpărarea de cărţi scolastice. Depeşe Telegrafică, Viena, 3. Octomvrie. Ieri s’au auls ris tratatul de pace ca Dania. Dieta daneză este convocată pentru 5 Noemvrie spre a încuviinţa tratatul. Ratificaţiunele au a se schimba în trei săptămâni ; pe alte tre săptămâni provincia Itland se va evacua de armii austro-prusianâ. (Monitorul Oficial.) PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Dicasteria Sf. Mitropolit. No. 1409. Spre a se pute da legiuitul cursa reclamaţiei priimitâ de la femeea Eleana, fiica lui Alecsandru Sandu din comuna Cotârgaşul districtulu Sucevei, asupra soţului ei Gheorghie, fiiul lui Vasilie Şchiopul tot de acolo, carele acum truipii de 9 ani au părăsit împreuna vieţuire făcându se nevăzut, fârâ a se şti unde anume ar fi, se publică în termin de 40 zile spre deşteptarea, aflarea şi trimeterea numitului la acest Dicasteriu de competentele locuri. Prefectura district. Dorohoia. No. 11829. Spre deşteptarea păgubaşului vacea pripăşită pe moşeia Crasnaleuca, în pâr porumbă, la coarne ţapoşe, la cornul stâng inferată cu litera P., se publică terminul legiuit de 3 luni. Prefectura district. Roman. No. 9081. La neurmarea D. Iancu Jeverdeanu cu plata banilor 92 lei ce datorește D. Lefter Anastasiu, asigurându-se o pâreche hamuri și o pâreche pistoale, care urmează a se vinde licitativ, se publică terminul de 40 zile socotit de la data Foael, la a cârnea ecapilare, concurenţii ce vor vroi a le cumpăra, să se prezinte la Prefectură unde are a se face mezatul. No. 10284. Pe moşiea Onişcanul din acest judeţu, au picat de pripas o vacă în pâr porumbă, coarnele caradaşce, cu albaţa pe ochiul drept, şi la cornula stâng înferatâ cu litera I, se publică terminul de 3 luni spre cunoştinţa păgubaşului, care în lâuntrul lui să se înfăţoşeze la Prefectură cu dovezi spre a’şi priimi vita, căci la contra se va vinde licitativ. Prefectura district. Tecuciu. No. 8749. La neurmarea D. Costantin Sturza, cu răspunderea a 86 galb. ce datoreşte D. C. Cuza, după sunetul din 21 Mart 1851, asigurându-se 162 chile 11 demetlil popuşoî rebâtuţî, aflători în 2 coşere, se publică în termin de 40 zile spre cunoştinţa lor amatori carii sânt invitaţi a se prezenta la Pretoriul acestei Prefecturi, unde are a se face mezatul, lâmurindu se că popuşoiî fiind nebâtuţî, cumpărătorul urmează al bate pe conta sa, şi în cazu când nu ar ajunge la soma chilelor, să nu aibă nici o pretenţie, priimindul câţi se vor gâsi. No. 10860. La pretoriul acestei Prefecturi urmând a se vinde licitativ una contoja, asigurat de la văduva Maria Constatin, pentru banii 245 lei 34 par reclamaţi de D. Şarban Avram, se publică terminul de 40 zile spre cunoştinţa muştereilor, carii sânt invitaţi a se prezenta în ziua espirarea terminului. Primarie a Comunei Iaşi. No. 698. După divizul şi doue bucăţi planuri formate de architectul acestui oraşit, urmând necesitate a se înfiinţa din dosul pavilionului de cofetărie a gradinei publice de la Copou, o gheţerie, se publică concurenţa cu termin de 15 zile calculate de la data Foael, spre ştiinţa D-lor amatori, de a se prezenta atunci la pretoriul Primăriei, acompaniaţi de solvabile garanţii, condiţiunile se vor putea vedea de oricare amatori mai înainte cu patru zile de concurenţă.